بازدید 19501
بانک مرکزی از ادامه روند گرانی در بازار مسکن خبر داد؛

چند متر خانه با وام مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران می‌توان خرید؟ / شورای پول و اعتبار از کاهش ارزش وام مسکن خبر دارد؟

طبق آخرین گزارش منتشر شده پیرامون مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تیرماه سال جاری در شهر تهران به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین برای خرید یک واحد ۵۰ متری به صورت متوسط حدود یک میلیارد و ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول نیاز است.
کد خبر: ۹۹۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ 30 July 2020
قیمت مسکن هر روز گران تر می شود؛ وام خرید مسکن ناچیزتر می شود/ در ارزان‌ترین منطقه تهران چند متر خانه با وام مسکن می توان خرید؟

در دو سال گذشته شاهد تکانه‌ها و نوسانات بسیاری در بازار‌ها بوده ایم و افزایش قیمت در سایر بازار‌ها موجب شد تا سود‌های بانکی بی معنا شده و سرمایه‌ها جهت کسب سود بیشتر از بانک‌ها خارج شوند و هر بار این سرمایه‌ها وارد یک بازار شوند. در نتیجه ورود این سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن و ایجاد تقاضا‌های غیرواقعی، قیمت مسکن تا حدی افزایش یافته است که بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، گزارش اخیر بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن در شهر تهران که مربوط به تیر ماه سال جاری می‌باشد نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به خرداد ماه سال جاری و ۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معادل ۴۵.۳ میلیون تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۹.۶۳ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۵۱.۸ و ۵۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در تیرماه با افزایشی ۳۰.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و ۱۹۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۱۴ هزار و ۴۷ واحد رسیده است.

در این سال ها، بخشی از کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن به این خاطر بوده است که این افزایش قیمت مسکن در حالی اتفاق افتاده که میزان وام‌های پرداختی برای خرید مسکن در یک سال گذشته ثابت باقی مانده اند و این موضوع باعث شده است تا این گونه وام‌ها ارزش خود را از دست بدهند.

دو فرآیند برای دریافت تسهیلات مسکن

دریافت تسهیلات مسکن به دو بخش خرید اوراق و سپرده‌گذاری تقسیم می‌شود.

در شیوه خرید اوراق، سقف تسهیلات مسکنی که به زوج‌های تهرانی تعلق می‌گیرد ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله می‌باشد. برای هر ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات باید یک اوراق خریداری شود.

سقف تسهیلات در سایر شهر‌های بزرگ ۱۶۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک نیز ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین می‌باشد.

در شیوه سپرده گذاری، برای دریافت تسهیلات مسکن، افراد با قرار دادن مبلغ ۴۰ میلیون تومان نزد بانک مسکن حساب پس‌انداز مسکن یکم را افتتاح می‌کنند و پس از ۱۲ ماه دو برابر این رقم را با سود ۸ درصد دریافت می‌کنند. این تسهیلات به زوجینی که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکردند هم تعلق می‌گیرد و با قرار دادن مبلغ ۸۰ میلیون تومان نزد بانک پس از یک سال می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

سقف این تسهیلات در شهر‌های بزرگ برای هر نفر ۶۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان است.

یک مقایسه ساده؛ نسبت وام مسکن به شیوه خرید اوراق به قیمت ملک الان چقدر است؟

در سال ۱۳۹۵ یعنی چهار سال پیش، سقف تسهیلات برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان و وام جعاله نیز به میزان ۱۰ میلیون تومان تعلق می‌گرفت؛ بنابراین زوجین متقاضی خرید مسکن می‌توانستند در مجموع ۱۳۰ میلیون تومان وام دریافت کند.

طبق گزارش‌های موجود متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۵، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان بود؛ بنابراین برای خرید یک خانه ۵۰ متری در شهر تهران به صورت متوسط ۲۱۰ میلیون تومان پول نیاز بود؛ بنابراین وام پرداختی به زوجین متقاضی خرید مسکن ۵۰ متری، در تیرماه ۱۳۹۵ تقریبا ۶۲ درصد قیمت خرید مسکن را پوشش می‌داد.  

در سال ۱۳۹۹، سقف تسهیلات برای زوجین در شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان به همراه ۴۰ میلیون تومان وام جعاله می‌باشد؛ بنابراین در مجموع زوجین متقاضی خرید مسکن حداکثر ۲۴۰ میلیون تومان می‌توانند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

همان گونه که اشاره شد در تیرماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت خرید هر مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان می‌باشد؛ بنابراین برای خرید یک واحد ۵۰ متری به صورت متوسط حدود یک میلیارد و ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول نیاز است؛ بنابراین وام پرداختی به زوجین متقاضی خرید مسکن ۵۰ متری، در تیرماه ۱۳۹۹ تقریبا ۲۳ درصد قیمت خرید مسکن را پوشش می‌دهد.

همچنین موضوع دیگر این است که با وام ۲۴۰ میلیون تومانی که هم اکنون پرداخت می‌شود، در ارزان‌ترین منطقه تهران که منطقه ۱۸ می‌باشد حداکثر می‌توان ۲۵ متر مسکن خرید.

وام مسکن در تهران ۸۰ میلیون تومان به هر نفر، وام اجاره مسکن ۵۰ میلیون تومان!

نکته حائز اهمیت دیگر این است که وام اجاره مسکنی که این روز‌ها پرداخت می‌شود ۵۰ میلیون تومان آن هم با شرایط خاصی، چون تخصیص به خانه‌های با متراژ کم تر از ۷۵ متر و خانوار‌های پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر می‌باشد و این در حالی است که در شهر تهران تسهیلات مسکن به شیوه سپرده گذاری به هر نفر ۸۰ میلیون تومان می‌باشد. کنار هم قرار دادن این دو رقم جای نقد بسیار دارد که باید به سیاست گذاران گوش زد کرد و پرسید که چگونه است وام اجاره مسکن را ۵۰ میلیون تومان و رقم تسهیلات مسکن را نزدیک به این رقم و ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته اند؟

موضوعی که از دید مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به دور نمانده است و وی طی توئیتی نوشت:

"به حال اون مردم، اقتصاد و سیاستگذار اقتصادی باید گریست که در کشوری وام خرید مسکن ۸۰ میلیون باشه و وام ودیعه اجاره مسکن ۵۰ میلیون!  رفقا یکیش را باید تغییر بدید یا یه چیزی باید تغییر کنه".

سخن پایانی

به هر حال به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت مسکن در این سال‌ها عملاً تسهیلات پرداختی مسکن به هر دو شیوه بی ارزش شده است و تسهیلات تنها بخش اندکی از قیمت ملک را پوشش می‌دهد. با این شرایط مشخص است که مردم قدرت خرید حتی یک مسکن ۵۰ متری با پرداخت تسهیلات را نیز نخواهند داشت. در این شرایط باید از سیاستگذاران درخواست کرد که یا جلوی تورم را بگیرند و یا فکری به حال تسهیلات مسکن کنند. آیا وقت آن نرسیده است تسهیلات مسکن و مبلغ آن افزایش یابد؟

هر چند که بر این مسئله واقفیم که افزایش تسهیلات مسکن نیز اقساط بالایی را به متقاضی تحمیل خواهد کرد، اما به هر حال با شرایط اجاره‌های کنونی شاید متقاضی به این اقساط سنگین تن دهد تا حداقل بعد از چند سال پرداخت اقساط صاحب، خانه‌ای شود و از مستاجری رها گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
چرا مدعی العموم از آقای آخوندی به دلیل عدم ساخت مسکن برای جوانان و مردم در دوران وزارت شکایت نمیکند؟؟

اگرچه ظاهرا دلیل آن تعهد به صندوق بین المللی جهانی پول و اعتبار بوده ، تا هیچ نقدینگی وارد حوزه مسکن نشود

چــــــــــــــــرا؟؟؟ چرا تعهد های خلاف منافع ملی داده اند؟؟؟

منبع این خبر هم : آرشیو صداو سیما شبکه مستند، برنامه مستند رویای آجری ، مورخه 9 مرداد 1399 ساعت 7:15
آقایونی که فکر میکنن مسکن گرون شده اشتباه محاسباتی دارن مسکن با ارزش پول ملی بالا و پائین میره این پول ملیه که کم ارزش شده والا هیچی گرون نشده
بدون شک سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بورس نورچشمی عامل اصلی رشدشدیدنقدینگی وافزایش تورم و متلاطم شدن بازارهای رقیب مثل ارز وطلا وخودروومسکن است
والبته این وسط تنهاجاییکه ازاین رشد غیرعادی منتفع نمیشه تولید هست یک عده طمعکار که عمدتا ازرانت برخوردارهستند بخاطرهمین سوداوری بی منطق وبرای پرکردن جیبهایشان دربورس سرمایه گذاری میکنند ودولت هم چشمانش رابرتبعات مخرب این رشد نامعقول وغیرطبیعی بسته وفقط دنبال منافع خودشه
تازمانیکه رشدبی دلیل وغیرمنطقی بورس ادامه داشته باشد رشد نقدینگی وتورم وحشتناک ادامه خواهدداشت
مگه نگفتن اونهایی که منزل بیشتر از 10 تا دارن باید مالیات بدن، پس چرا مالیات مسکن رو به قشر متوسط که بعد از 50 سال موفق شدن 2 تا منزل بخرن تعمیم دادین؟ الان متن لایحه مالیاتی رو که در مجلس هست دیدم نگران شدم. از تابناک تقاضا دارم مساله رو بررسی کنه، و اجازه نده مشکلات بیشتری برای قشر متوسط پیش بیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
نه آقاقرارنیست باآنهاکاری داشته باشندقراراست دمارازروزگارطبقه متوسط به پائین رادرآورندتومگراینجازندگی نمیکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
اون قشری که بالای یک دونه مسکن میخره دیگه قشر متوسط نیست باید مالیات بده، دو تا که مسکن داری و مستاجر هم داری یعنی پولداری
اون زمانی که طرح مسکن مهر شب روز بخاطر حزب بازی میکوبیدن باید فکر میکردن طرحی که کره جنوبی انجام داده بود
حداکثر ۳ متر
این وام مسکنی که من شنیدم ،اولا به هر کسی تعلق نمیگیرد
خانواده چند نفری، مسئول خانواده باید کار ثابت داشته باشد
دوما کافی نیست و طرف باید با سود بالا قسطی آنرا پس دهد که باز خیلی از حقوق بگیر ها هم تواناییش را ندارند.
در نتیجه میشه تبلیغ!
من نمیدونم این وزیر مسکن یا ریس بانک مرکزی تو فضا زندگی میکنند؟ واقعا یکی نیست بهشون بگه با ۸۰ میلیون کجای ایرانتو کدوم روستامیشه خونه گرفت.
همه چیز ۱۰ برابر شده اما اینا انگار تو ایران زندگی نمیکنند.
"میزان وام‌های پرداختی برای خرید مسکن در یک سال گذشته ثابت باقی مانده اند و این موضوع باعث شده است تا این گونه وام‌ها ارزش خود را از دست بدهند."
ببخشید ببخشید اگر این میزان را افزایش دهند فردی که وام گرفته از کجا می خواهد اقساط آنرا بدهد مگر حقوق ها چقدر افزاش پیدا کرده !
دیگه وقتش شده مسکن از کالای سرمایه ای خارج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
اصلااردورخاج بشه جاشابادلاروبورسو وسکه عوض کنه مسکن میخوای ترکیه باقلوا
شورای پول و اعتبار هم لابد میخواد با افزایش وام به گرانی ها دامن بزند این شورا بهتر است جلو چاپ پول را بگیرد
این وام مسکنی که اخیرامیدهندبنوعی صدقه شباهت دارددرکشورهای پیشرفته بانکهاگاهاهشتادتانوددرصدارزش ملک راوام میدهندبسته به درآمدواعتباروام گیرنددرکشورخودمانهم تااین اواخروامهائی زیادنزدیک به ارزش ملک باتوجه بدرآمدوشغل واعتبارافرادمیدادندکه اینجانب راصاحبخانه کردالبته هنوزقسط میدهم ولی مهم نیست شاید مطلوب بعضی آنستکه بدون داشتن شغل درست بادرآمددرخور وام های سنگین بگیرندکه درپس دادنش ناتوان باشند که این غیرممکنست ، اگردولت بخواهد براحتی میتواندبانکهاراتشویق بدادن وامهائی مناسب براساس درآمد افرادطالب مسکن مثل جندسال پیش نماید البته دولت محترم فعلا فکرگرفتاریهای خودش است
فقط مسکن ؟؟
دیروز این گوشی گرامی من سوخت
با حقوق یک ماهم یه میشه یه گوشیه به درد نخور خرید
هرماه متری دومیلیون تومان به متوسط قیمت مسکن تهران اضافه میشه کمر مردم زیربارگرانی قیمت مسکن واجاره بها شکست هیچکس ککش هم نمیگزه !!!!
باطرحهای بی تاثیری مثل اخذمالیات ناچیزاز خانه های خالی میخوان بحران مسکن راحل کنند !!
تازمانیکه بورس روزی ۵ درصدسود بی دلیل میده بایدهمچنان منتظر اگجهش قیمت مسکن وارز وطلا وخودروباشیم
اولا آنچه مشخص است دولت اهتمامی برای کاهش نه تنها مسکن بلکه دیگر مباحث از جمله ارز، خودرو و اقلام معیشتی مردم را ندارد، دوم اینکه این تسهیلات برای کمک به مسکن مردم نیست بلکه در واقع منافعي است که دولت و بانکها در پی دادن این وام از آن خواهند برد، سوم اگر راست میگویند این همه نخبه اقتصادی داخلی که صاحب ایده های جهانی هستندچرا از مشورت آنان برای برون رفت مشکلات اقتصادی کشور استفاده نميشود. ... واقعا سوال من از دولت این است، چقدر از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی در راستای تعالی اقتصادی استفاده نموده اند،؟ چند پروژه علمی برای برنامه ریزی يه موضوع اقتصادی در حوزه های مختلف به این مراکز علمی و پژوهشی شفارش شده است ؟ طرحهای اقتصادی دولتها همیشه از فقدان بنیه و پشتیبانی علمی و پژوهشی برخودار بوده است از اينروست که اقتصاد کشور دارای ثبات نیست و نتیجه آن بالا رفتن دقیقه ای قیمت ها میباشد، ومهمترین موضوع ایجاد فاصله، روحیه اشراف گری و شکاف طبقاتی بین مردم و دولت مردان چنان زیاد شده است که نميتوانند مشکل مردم را حس و درک کنند، 1200 میلیارد سرمایه بعضی از وزرا کجا و حقوق زیر دو میلیون یک کارگر کجا؟ بعد انتظار داریم مشکل مسکن و خودرو و معیشت مردم را حل کنیم.
بیش از 98% قیمت کنونی مسکن کاذب و فضائی است! بجای وام دادن باید قیمت مسکن براساس هزینه ساخت برآورد شود! وام باعث وقیح تر شدن سودجویان در گرانی میشود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
باید دولت و حکومت خانه ها و ساختمان هایی بسازد با مالکیت دولتی و به اجاره بدهد با قیمت پایین تا خونه هایی که با قیمت بالا به اجاره میدهند ، رو دست صاحب خونه ها بمونه و بی ارزش بشه، وقتی طرف با قیمت مناسب و قرارداد مثلا چند ساله بتونه مستاجر دولت بشه، دیگه خونه های دیگه ارزششون رو به شکل الان از دست خواهند داد و مستاجر بدبخت هم لااقل از نظر ذهنی یک کم خیالش راحت تر میشه چون با این اوضاع دیگه آارزوی خونه دار شدن رو باید به گور برد
اگه آدم بالای 70 یا 80 درصد قیمت خونه رو خودش داشته باشه که بخره، دیگه چرا منت گرفتن وام رو بکشه بقیش رو هم میتونه جور کنه!
شما تا حالا دیده بودید .که هرکس می خواهد نان بخورد .دستش را ازپس گردن به دهان ببرد..در کشور ما چنین است ......میگویند شما باید سود باد اورده ای که ما تعیین کردیم به ما بدهید با هر چیز غیر ممکن ..ما قیمتهای حیابی را از روی مسکن بر نمی داریم ..مردم هم میگویند ..نمی ارزد ...نداریم ...نمی توانیم . بخریم .....جیبمان خالی است ...نمی دهیم ن........می خریم ...چادر می زنیم ...شما م یدانید مسکن از نان شب هم برای مردم واجب تر است ..برای همین می خواهید مردم را به ستوه بیاورید ..دست از لجبازی و طمع بر نمی دارید ...بابا این همه لابحه نمی خواهد .......نمایندگان انرژی بخرج بدهند ...بله و خیر گفتن بکنند ..شما قانون قبل از انقلاب را اجرا کنید .....خانه به قیمت تمام شده .با سود 10 درصد ...تعین قیمت مصالح بکا ربرده شده در ان توسط کارشناس دادگستری ....ثبت در دفاتر اصلی دولت ..اسناد رسمی ...بستن املاکی ........این چقدر سخت بود مگر ........خانه را نه به قیمت می خواهید بفروشید بلکه ..به قیمت محله ..نام خیابان ..ووووووووتعیین قیمت میکنند ..مثلا یک خانه ساخته شده در پایین شهر تهران با مصالحی ساخه شده که در بالای شهر تهران ساخته شده ویا پایین شهر متری ..فلان قیمت ...بالای شهر به فلان قیمت ...کجای دنیا .خانه را روی محله و اسم خیابان قیمت میگذارند ...بس کنید قانون جنگل را ...بس کنید مردم را دیوانه وروانی کردید ....بس کنید .. زمین را به دلار وارد نکردید که الان به دلار می فروشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل