بازدید 10753
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان تشریح کرد:

جزئیات طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان جزئیات طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۹۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷ 25 July 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، علی خسروی امروز (۴ مردادماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک، به روز رسانی مطالبات پزشکان و موسسات طرف قرارداد و اجرای گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی مصوب وزارت بهداشت در تجویز و مدیریت هزینه‌های سلامت در آینده نظام سلامت را در پی دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پزشکان و موسسات طرف قرارداد از نسخه‌نویسی الکترونیک، استقبال خوبی کرده‌اند و همکاری، تعامل و اجرای دقیق نسخه‌نویسی الکترونیک توسط پزشکان و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت، نتایج مثبتی در نظام سلامت در پی خواهد داشت.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته مراکز درمانی، مطب‌ها، داروخانه‌ها و همچنین بیمارستان‌ها اطلاعات خود را به صورت کاغذی یا به صورت "CD"، به بیمه سلامت ارائه می‌دادند و سپس در اداره به صورت مکانیزه و الکترونیک، ذخیره و رسیدگی می‌شد، اما اطلاعات الکترونیک بر روی فضای ابری یا واقعی سرور ذخیره می‌شوند و در زمان مورد نیاز امکان استفاده از این اطلاعات وجود دارد.

وی با اشاره به آغاز اجرای این طرح در بیمارستان‌های دانشگاهی، عنوان کرد: این فرآیند از سال گذشته آغاز به کار کرد و اکنون تمامی اطلاعات از حالت کاغذی به حالت الکترونیک صددرصد تبدیل شده است.

خسروی بیان کرد: همچنین اسنادی که در بیمارستان‌ها برای بیمار ایجاد می‌شود به صورت الکترونیک برای سازمان بیمه سلامت ارسال می‌شود و کارشناسان این اداره‌کل نیز به صورت الکترونیک اسناد را بررسی و رسیدگی کرده و به بیمارستان عودت می‌دهند و بیمارستان از آن اسناد رسیدگی‌شده یک گزارش نهایی گرفته و سند را جهت پرداخت مطالبات تحویل می‌دهد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اشاره به اجرای پایلوت فعالیت‌های الکترونیکی در هشت شهر استان در سال گذشته، اظهار کرد: تولید بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک و به روزرسانی پرداخت مطالبات مطب‌ها و موسسات فعال در حوزه الکترونیک، شد.

وی گفت: در حوزه سرپایی، این فرآیند از سال جاری در کشور آغاز شده و روند آن به این ترتیب است که اطلاعات بیمار اعم از نوع بیماری‌های سابق و دارو‌های مصرفی و همچنین تاریخ اعتبار دفترچه بیمه با ارائه کد ملی به پزشک مورد قرارداد بیمه سلامت، به صورت آنلاین در اختیار پزشک خواهد بود.

خسروی ادامه داد: بیمار با ارائه کد ملی خود، یک کد رهگیری از سیستم دریافت خواهد کرد که با مراجعه مراکز خدمات درمانی مانند داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر موسسات درمانی، آن کد را ارائه می‌دهد و دیگر نیازی به همراه داشتن دفترچه کاغذی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با وجود سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک، کاغذ و دفترچه دیگر مبادله نمی‌شود. پیش از این، اگر دفترچه‌ای برگه سفید داشت، اما تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده بود، باید این دفترچه باطل و یک دفترچه جدید برای بیمار صادر می‌شد، اما اکنون نیازی به انجام این کار نیست و پزشک به صورت آنلاین مدت اعتبار دفترچه بیمه بیمار را مشاهده خواهد کرد. با توسعه این سیستم، اطلاعات هر بیمار به شکل یک پرونده سلامت در فضای ابری اینترنت به وجود خواهد آمد و هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند پزشک می‌تواند به اطلاعات آن بیمار دسترسی داشته باشد و هر گروه درمان، اطلاعات مربوط به خود را مشاهده خواهد کرد؛ به طور مثال پزشک همه اطلاعات درمانی را خواهد دید، اما آزمایشگاه تنها اطلاعات در خصوص آزمایش را می‌تواند مشاهده کند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلات گروه درمانی، نبود اطلاعات کافی از سابقه بیمار است؛ به دلیل اینکه پزشک از سابقه بیمار اطلاعات کافی ندارد، نمی‌داند چه پلن درمانی برای بیمار طراحی کند و بسیاری از مواقع یک پرونده جدید برای بیمار تشکیل می‌دهند، اما با توسعه این برنامه و استفاده از این فضا توسط همه گروه‌های درمانی با ایجاد یک پرونده در فضای اینترنت، مشکلات دسترسی به اطلاعات درمانی بیمار مرتفع خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه اطلاعات باید به سامانه وزرات بهداشت نیز ارسال شود، عنوان کرد: با وجود این برنامه، وزارت بهداشت از وضعیت تعداد ویزیت و دارو‌هایی که فرد استفاده می‌کند، آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی که برای فرد انجام شده است، مطلع شده و می‌تواند به طور دقیق مطلع شود که از این دارو و آزمایش چه میزان استفاده شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون که در ابتدای اجرای این طرح هستیم بدون شک مشکلاتی وجود دارد که تیم سازمان، تیم ستادی و ادارات کل در تمام استان‌ها به دنبال رفع مشکلات و بهینه‌سازی برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل