بازدید 19642
پیمانه اقتصادی

قیمت جهانی طلا رکورد تاریخی زد / بورس املاک تصویب شد/ ماسک را گران نخرید/ بورس به قله ۲ میلیون نزدیک شد/ واردات با برچسب «ساخت ترکیه» به عربستان ممنوع شد!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خانه‌ای که شش ماه سکنه نداشته باشد خانه خالی شناخته می‌شود، دلار در صرافی‌های بانکی تکان نخورد، سکه دوباره به ۱۱ میلیون رسید، پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آتی، بورس پنجم چه جایگاهی دارد؟ ارزش سهام عدالت قابل فروش به چند میلیون تومان رسید؟ و روز‌های بدی در انتظار بورس آمریکاست را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 25 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خانه‌ای که شش ماه سکنه نداشته باشد خانه خالی شناخته می‌شود، دلار در صرافی‌های بانکی تکان نخورد، سکه دوباره به ۱۱ میلیون رسید، پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آتی، بورس پنجم چه جایگاهی دارد؟ ارزش سهام عدالت قابل فروش به چند میلیون تومان رسید؟ و روز‌های بدی در انتظار بورس آمریکاست را در بر دارد.

خانه‌ای که شش ماه سکنه نداشته باشد، خانه خالی شناخته می‌شود

خاندوزی نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاخص خالی بودن یک منزل چیست، گفت: معیار خالی بودن یک واحد این است که در هر سال شمسی مجموعاً شش ماه فاقد سکنه باشد که شناسایی آن به سامانه املاک و اسکان سپرده شده است. وی درباره آخرین تغییرات جزئیات طرح مالیات برخانه‌های خالی گفت: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اثربخش نبودن نرخ مالیاتی قانون قبلی از طرف نمایندگان انبوه سازان مسکن و سازمان امور مالیاتی بسته‌ای مطرح و مقرر شد که کمیسیون، نرخ مالیات را به میزان ده برابر نرخ مالیات در قانون سال ۹۴ افزایش دهد.

به نقل از مهر؛ وی با بیان اینکه منبع نرخ سالانه مالیات بر خانه‌های خالی از ارزش اجاری ملک به ارزش مالیات بر درآمد اجاره املاک تغییر یافت، گفت: در این طرح، نرخ مالیات بر خانه‌های خالی ۵ برابر مالیات متعلقه یعنی مالیات بر درآمد اجاره املاک است. این در حالی است که نرخ مالیات در قانون مصوب سال ۹۴، ۵۰ درصد مالیات بر اجاره املاک بوده است.

دلار در صرافی های بانکی تکان نخورد

در حالی که امروز نرخ دلار در بازار آزاد با رشد نسبی همراه بود، در صرافی‌های بانکی سطح کشور، قیمت دلار و یورو تغییری نداشت؛ بنابراین، در پایان بازار اولین روز هفته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۹۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۰۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۲۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، نسبت به روز پنج شنبه گذشته، تغییری نداشته است.


سکه دوباره به ۱۱ میلیون رسید

به نقل از اتحادیه طلا و سکه تهران، امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۱۱ میلیون تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۴ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم یک میلیون و ۳۹ هزار تومان معامله شد.

قیمت جهانی طلا رکورد تاریخی زد

در پایان معاملات روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران)، با بالا گرفتن تنش‌های آمریکا و چین و با تداوم وحشت از پاندمی کرونا قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخ رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، پس از بسته شدن بازارها ۰.۷۴ درصد یا ۱۴.۱۱ دلار جهش کرد و به ۱۹۰۰.۷۵ دلار رسید. قیمت این شاخص در پایان ساعات رسمی معاملات با ۰.۴ درصد رشد در ۱۸۹۷.۵۰ دلار بسته شد که این بالاترین رکورد تاریخ قیمت بسته شدن معاملات روزانه طلاست. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۵۵ درصد یا ۱۰.۳۰ دلار بالا رفت و به ۱۹۰۰.۳۰ دلار رسید. به این ترتیب ششمین روز متوالی رشد قیمت طلا رقم خورد تا هفتمین هفته متوالی رشد قیمت آن به ثبت برسد. تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین این هفته پس از آن بالا گرفت که دو کشور کنسولگری طرف مقابل را تعطیل کردند.

پیش بینی قیمت طلا در روزهای آتی

طبق نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، هر دو گروه تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران انتظار دارند طلا که به مدت هفت هفته متوالی رشد هفتگی داشته است، به سطوح قیمت بالاتری صعود کند. به گفته شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ، ابهامات اقتصادی رو به رشد، نرخ های بهره اندک و دلار ضعیف تر همگی طوفانی کاملی را برای قیمت های طلا ایجاد کرده اند. در حال حاضر در اقتصاد جهانی اتفاقی نیفتاده که بگوییم نباید طلا نگه دارید. بازار کاملا وضعیت بیش خرید پیدا کرده است اما با روند فعلی، قیمت طلا ممکن است پیش از این که با سودگیری معامله گران روبرو شود، ۱۰ درصد دیگر افزایش پیدا کند. از میان ۱۴ کارشناس وال استریت که در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند، ۱۱ نفر معادل ۷۹ درصد افزایش و دو نفر معادل ۱۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و یک نفر معادل ۷درصد نظر خنثی داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۸۷۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳۳۴ نفر معادل ۷۲ درصد به افزایش و ۳۱۷ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۱۹ نفر معادل ۱۲ درصد نظری نداشتند.

بورس املاک تصویب شد

حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس در توییتی نوشت: در جلسه امروز (چهارم مرداد) شورای عالی بورس تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران، تصویب شد. 

بورس پنجم چه جایگاهی دارد؟

دکتر حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: تشکیل این بورس (بورس املاک) علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس ها قابلیت معامله و تأمین ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد. بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات،  شامل ۳۵ درصد تشکل های بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵ درصد نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و ۳۰ درصد نیز عامه مردم خواهند بود. بنا بر این مصوبه، مقرر شد که سه گروه سهامداری در این بورس به عنوان سهامداران مشارکت داشته باشند و ۳۵ درصد از این سهام در اختیار تشکل های بخش خصوصی خواهد بود که توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشخص شده و فعالان صنعت ساخت و ساز و ساختمان کشور در آن حضور خواهند داشت.

قالیباف گفت: ۳۵ درصد گروه سهامداری نیز مربوط به نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی است که  مالکیت بخش عمده ای از زمین های کشور را در اختیار دارند. ۳۰ درصد از سهام بورس جدید نیز از طریق پذیره نویسی عام عرضه خواهد شد که صرفا اشخاص حقیقی می توانند با مشارکت در این پذیره نویسی به عنوان سهامدار حقیقی سرمایه گذاری کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز مکلف شده است که مقدمات لازم را فراهم کند تا هر چه سریع تر زمینه های تاسیس این بورس مهیا شده و حداکثر تا چهار ماه آینده، نهایی شود. تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس ها قابلیت معامله و تامین ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد. دکتر قالیباف کمک به شفافیت و نقد شوندگی در حوزه املاک و همچنین ابزار سازی برای تامین مالی ساخت و ساز در حوزه مسکن را از اهداف اصلی تشکیل این بورس عنوان کرد.

بورس به قله ۲ میلیون نزدیک شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (شنبه چهارم مردادماه ۹۹)، با افزایش ۵۴۷۱۱ واحدی معادل ۲.۸۸ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۹۵۵ هزار و ۸۵۸ واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۴۳۹۰ واحدی معادل ۲.۸۸ درصد به کانال ۵۱۴ هزار و ۴۳۱ واحدی صعود کرد. شاخص کل هم وزن نیز، با افزایش ۲۲۶۶۳ واحدی معادل ۴.۵۰ درصد، رقم ۵۲۵ هزار و ۷۸۳ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت (هم وزن) نیز با رشد ۱۴۸۸۳ واحدی معادل ۴.۵۰ درصد به کانال ۳۴۵ هزار و ۲۵۷ واحدی عقب نشینی کرد. شاخص آزاد شناور با افزایش ۷۴۵۹۸ واحدی معادل ۳.۰۲ درصد به سطح دو میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۰۸ واحدی رسید. شاخص بازار اول با ۴۰۴۱۵ واحدی افزایش معادل ۲.۸۵ درصد در کانال یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۷۵۲ واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۰۸۸۹۸ واحد افزایش معادل ۲.۹۲ درصد همراه بود و رقم ۳ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۸۷۱ واحدی را به نمایش گذاشت. /نبض بورس

ارزش سهام عدالت قابل فروش به چند میلیون تومان رسید؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشدی ۵۰۵ هزار تومانی به ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید. بر این اساس ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش نیز ۶ میلیون و ۷۲ هزار تومان محاسبه شد.

ماسک را گران نخرید

سازمان ‌حمایت ‌مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای بر رعایت قیمت مصوب برای فروش اقلام بهداشتی و ماسک توسط عرضه‌کنندگان صنفی و مراکز مجازی فروش تاکید کرد. پیرو ابلاغیه های قبلی این سازمان در خصوص ضرورت رعایت نرخ های مصوب اقلام ضروری مبازه با بیماری کرونا، حداکثر قیمت مصرف کننده ماسک سه لایه صنعتی یک هزار و ۳۰۰ تومان و ماسک های کارگاهی یک هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. گزارشات و شکایات واصله نشان می دهد انواع ماسک سه لایه در برخی از مراکز عرضه از جمله داروخانه ها، فروشگاه های زنجیره ای، اینترنتی و واحدهای صنفی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسند و در راستای جلوگیری از هرگونه اجحاف در حق مصرف کنندگان به ویژه در شرایط حساس کنونی، تمام عرضه کنندگان مکلف به فروش اقلام ضروری مبارزه با بیماری کرونا به قیمت های مصوب هستند و باید با قید فوریت نسبت به اصلاح قیمت های فروش خود اقدام کنند. مسئولیت فروش به نرخ های بالاتر از قیمت مصوب به هر بهانه ای، مصداق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی تلقی شده و مسئولیت آن متوجه واحدهای خاطی خواهد بود. نظارت بر عملکرد داروخانه ها از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد و تخلف این مراکز باید به شماره ۱۹۰ منعکس شود.

واردات با برچسب «ساخت ترکیه» به عربستان ممنوع شد

عربستان سعودی در بحبوحه افزایش تنش ها با ترکیه، با فشار بر کسب و کارهای داخلی از آنان خواسته تا از تجارت با آنکارا خودداری و همچنین کامیون های حامل میوه و سبزیجات تازه را در مرز دو کشور توقیف کرده است. به گزارش ایبِنا به نقل از میدل ایست‌آی، یکی از مقامات ترکیه که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده است، اظهار داشت: مراجع زیربط در مورد موضوع با عربستان تماس گرفته‌اند. وزیر تجارت ترکیه نیز با همتای سعودی خود تماس تلفنی برقرار کرده است. نشریه دنیا چاپ ترکیه نیز نوشت که مقامات عربستان انفرادی با کسب و کارهای سعودی تماس گرفته و به آنان گفته‌اند که از تجارت با شرکت‌های ترکیه‌ای خودداری و آنان را به پرداخت جریمه تهدید کرده اند.

در ادامه گزارش به نقل از یک صادرکننده ترکیه ای آمده است: مقامات سعودی به دلیل تحریم‌های سازمان تجارت جهانی نمی‌توانند چنین سیاستی را رسما اعلام کنند. تحت مقررات سازمان تجارت جهانی، ترکیه می تواند علیه ریاض شکایتی را مبنی بر دریافت غرامت بابت ضررهای متحمل شده، تنظیم کند البته اگر بتواند اثبات کند رفتار سعودی‌ها در قبال کسب و کارهای این کشور (ترکیه) غیرقانونی بوده است. تلاش‌های ریاض علیه منافع ترکیه لغو قراردادهای کارمندان رده بالای ترکیه‌ای شاغل در عربستان را نیز شامل می‌شود. در گزارش نشریه دنیا می‌خوانیم: شما حتی نمی‌توانید کالاهای ترکیه‌ای وارداتی از آلمان را بفروشید زیرا آنها (عربستان) هیچ کالایی را برچسب «ساخت ترکیه» نمی‌خواهند.

روزهای بدی در انتظار بورس آمریکا است

راشاتودی: تاد هورویتز، کارشناس ارشد مؤسسه بوبا تریدینگ، طی مصاحبه‌ای گفت ما می‌دانیم که بالاخره بورس آمریکا سقوط خواهد کرد و احتمالا به سطوحی که در ماه مارس شاهد آن بودیم، خواهد رسید. تعداد افرادی که در آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا اعلام بیکاری کرده‌اند دوباره صعودی شده و دلیل آن این است که در برخی ایالات‌های این کشور شاهد افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان هستیم. در عین حال کاخ سفید قصد دارد با هدف حمایت از اقتصاد این کشور دور جدید بسته‌های محرک اقتصادی را اجرایی کند. به گفته هورویتز، وقتی شما به بازارها نگاه می‌کنید سقوط آن یک اتفاق به نوعی معمولی است و یک تغییر احتمالی در روند بازار به شمار می‌رود. ما نمی‌توانیم زمان دقیق آن را بگوییم؛ اما می‌توانیم رفتارهای بازار را مشاهده کرده و خود را برای آن آماده کنیم. به گفته این کارشناس آمریکایی چیزی که مهم است این که هر اتفاقی که بیفتد و یا بازار به هر سمتی که پیش برود ما روزهای بدی را پیش روی خواهیم داشت و شاهد فروش سنگین در بازارهای سهام خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
بورس به سرچشمه گرانی در تمام بازارها تیدیل شده و در روزهای آینده تاثیرات این افزایش ها را در اجناس مصرفی مردم خواهیم دید
ما دوست نداريم ماسك را گران بخريم ولي كسي ارزان نميفروشد كه بخريم
سلام
فکر کنم در راستای حذف ۴ تا صفر پول ملی فکری هم برای حذف ۵ تا ۶ تا صفر بورس هم بکنید که تنها همتی در گیر حذف صفر نباشد
خوبه ، بورس آمریکا با اون قدرت اقتصادی سقوط میکنه بورس کشور جهان سومی و اقتصاد کلا از دست رفتش و پر از فساد صعودیه
میدونید بورس کدوم کشور اوله ؟ آفرین زیمباوه
موفق و موید باشید
براساس تمام شاخص های علمی و اقتصادی ، بورس نه تنها نیاید افزایش یابد بلکه باید شاهد یک سقوط بزرگ باشد ولی این رشد مصنوعی و دست ساز ادامه می یابد و فقط نتیجه آن باعث شده سایر بازارها خصوصا مسکن را در شرایطی فاجعه بار قرار داده است
همانطورکه پیشبینی میشد روندکاهش دستوری قیمت ارزوسکه خیلی زود متوقف شد وسکه به کانال ۱۱ میلیون و دلاربه ۲۳ هزارتومان بازگشت
اینکه روزهای بدی در انتظار بورس آمریکا است چه مشکلی از ما حل میکند الان که بورس ما باصطلاح در حال رشد است خوش به حال مردم شده ، گرانی بیداد میکنه همه اش هم از همین بورس اغاز و شروع شده
درصفحه خودتان ماسک کارگاهی به قیمت 3500تومان تبلیغ میشود.روش مقابله با گرانفروشی"نخرید" نیست. نظارت و ایجاد فضای امن کسب و کار است که انجام نمیشود
گسترش گرانی ها نشان میدهد بهای رشد غیرواقعی بورس را تمام مردم می پردازند
اردوغان به شدت مخالف کمال آتاتورک است و همه زحمات مصطفی کمال آتاتورک که راه پیشرفت ترکیه را ترسیم کرده بود بر باد داده است. اردوغان می خواهد نام مصطفی کمال آتاتورک را از ترکیه پاک کند و خود را مطرح کند اما بر خلاف منافع ملی ترکیه حرکت می کند.
عجب بگیربگیری ! اگرشش ماه مجبورشی بری مسافرت بهردلیلی کاریاخدمت والدین بیمارت وغیره پدرت رادرمیآورندبایدخانه ات راباتمام وسائل اجاره دهی مستاجرشش ماهه پیدانکردی موقتابه کارتن خواب وغیر ه بدهی...
بزودی بابت مشگل امریکا با چین و کرونا طلا هر انس به قیمت ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید و همچنین طلا در ایران گران خواهد شد
ما که نمی خواهیم گران بخریم. ارزان نمی دهند. از کجا بخریم. اصلا نظارتی هست . هرکس هرچی خواست می دهد. و تعزیرات و همه جاها تعطیله. همه چیز چندین برابر شده. حالا حی شمها هم نمک رو زخم ملت بزارید گران نخرید.
سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشدی ۵۰۵ هزار تومانی به ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید.این جمله غلط است. رشد ۵۰۵ درصدی صحیح است نه ۵۰۵ هزار تومانی .
یکشنبه ۵ مرداد ساعت ۱۱:۲۱
دلار ۲۴۰۰۰
سکه ۱۱۳۵۰۰۰۰
علی برکت الله !!!
قابل توجه سازمان حمایت ووزرات بهداشت من امروز جهت درمان به درمانگاه مراجعه کردم وبرای سلامتی خودم وخانواده ومردم کشورم به داروخانه داخل درمانگاه رفتم نوشته ای روی شیشه جلب توجه من کردکه ماسک به هرنفر فقط یک بسته تحویل داده میشود به سرکارخانم که مسئول فروش ماسک و... بودگفتم یک بسته ماسک بدهید گفت نداریم بخدا بخداقسم بعد سه دقیقه بانویی اومد گفت خانم یک بسته ماسک بدهید گفت9000تومن که خانم بعلت گران بودن ماسک نخرید من دوباره به خانم مراجعه کردم گفتم خانم گفتی ماسک نداریم چطور برای ان خانم ماسک بود گفت همین الان اومد بهرحال گفتم چند گفت9000تومن گفتم چرا ؟ مگر1300تومن نیست؟ گفت ما دونه ای1800تومن میفروشیم ارزان میخواهی بروید از وزارت صمت ووزارت بهداشت بگیرید ... مشت نمونه خروار هست پیگیری کنید وگرنه شعار ندهید هرچه برسرما وبه صورت ما میخورد دست خودمان هست نه دست دشمن
شماکه توان کنترل بازاررانداریدچرابیخوداطلاعیه می دهیدکمترین قیمت ماسک درتمام داروخانه های تهران ۲۵۰۰تومان است پس بیخودشاخ وشانه نکشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار