بازدید 14051

هدف‌ایران از‌توافق با روسیه‌و‌چین به‌روایت‌«نیوز ویک»

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی نوشت، ایران با عقد توافقاتی با روسیه و چین در حال ایجاد ائتلافی علیه نظم جهانی به رهبری آمریکا است.
کد خبر: ۹۹۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱ 22 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «تام اوکانر» ستون نویس نشریه «نیوز ویک» در یادداشتی نوشت، ایران به‌دنبال توافقاتی با روسیه و چین است تا از این طریق ائتلافی جهت مقاومت علیه آمریکا ایجاد کند.

در این یادداشت آمده است، ایران در تلاش است با تمدید توافقی ۲۰ ساله با روسیه و مذاکره به بر سر توافقی ۲۵ ساله با چین، ائتلافی جهانی علیه فشار‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا ایجاد کند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه وارد مسکو شد تا توافق همکاری‌های دوجانبه را تمدید کند. پیش از سفر ظریف به روسیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود درباره مسائلی همچون ویروس کرونا، توافق هسته‌ای ایران، مسائل سوریه و پروژه‌های مشترک عظیم در حوزه انرژی به بحث و گفتگو پرداخت.

به گفته اوکانر، این تعاملات تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که توافق جامع ۲۵ ساله میان ایران و چین بر سر زبان‌ها افتاد.

اوکانر می‌نویسد: «به نظر می‌رسد منافع تهران، مسکو و پکن به‌صورتی همسو خواهند شد که به گفته کارشناسان، می‌توانند به چالشی برای تلاش آمریکا جهت حفظ برتری خود در نظم جهانی باشد.

او به نقل از «گای برتون» استاد دانشگاهی در بروکسل می‌نویسد: «این سه کشور شاهد این هستند که به دلایل پراگماتیک و راهبردی در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. این‌ها از نظر راهبردی در تقابلی مشترک با نظم جهانی به رهبری آمریکا هستند و از نظر پراگماتیک، همکاری آن‌ها با یکدیگر امری معقول است».

در ادامه این یادداشت آمده است، روسیه و چین طی سال‌های اخیر همکاری‌های راهبردی نزدیک و فزاینده‌ای را در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و دفاعی شاهد بوده‌اند. این روابط به‌طور بالقوه می‌تواند توازن قدرت در جهان را تغییر داده موجب نگرانی عمیق واشنگتن شود که تحریم‌های سنگینی را علیه هردو کشور اعمال کرده است. چین و روسیه نیز همانند ایران، در پاسخ به آمریکا راه مبارزه‌طلبی را پیش گرفته‌اند. مسکو و پکن پروژه‌های بلندپروازانه‌ای را در اقصی‌نقاط جهان از جمله حضور در خاورمیانه در نظر گرفته‌اند. ایران نیز اخیراً علی‌رغم تنش‌های موجود در خلیج فارس، در سلسله رزمایش‌های بی‌سابقه‌ای در کنار چین و روسیه در اقیانوس هند شرکت کرده است.

اوکانر می‌افزاید: «روسیه و چین به‌عنوان دو قدرت سکولار، در بلندپروازی‌های انقلابی ایران در خاورمیانه سهمی نداشته و احتیاط می‌کنند روابط اقتصادی و دیپلماتیک با رقبای ایران نظیر عربستان سعودی و اسرائیل را حفظ کنند».

وی با نقل از «علیرضا میریوسفی» سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با نیوز ویک نوشت: «سیاست خارجی ایران هم‌راستا با منافع ملی آن است. هم چین و هم روسیه ثابت کرده‌اند شرکای با ارزشی هستند و هرگونه همکاری با هریک از این دو ملت به‌صورت شفاف، به سود منافع دوجانبه و منطقه خواهد بود. همکاری‌های ما با چین و روسیه برضد هیچ کشوری در منطقه و ورای آن نخواهد بود».

در این یادداشت آمده است، این توافقات علاوه بر مقارن شدن با دوران سختی که ایران در حال سپری کردن است، با برهه‌ای دشوار در واشنگتن نیز هم‌زمان شده است. تقلای آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا و مدیریت نا آرامی‌ها با مواضع سرسختانه و یکجانبه کاخ سفید در سیاست خارجی همراه شده است و شرایطی را ایجاد کرده است که ایران و روسیه و چین می‌توانند در آن به نقاط مشترکی دست یابند.

اوکانر در پایان به نقل از «مایکل کوگلمن» معاون رئیس برنامه آسیا در مرکز تحقیقاتی «ویلسون» می‌نویسد: «سیاست آمریکا در دوره ترامپ به ویژه در خاورمیانه و ورای آن موجب شده رقبای این کشور در کنار یکدیگر قرار بگیرند. باید این توافقات در حال بسته شدن را به‌عنوان پاسخ و واکنشی علیه آمریکا ببینیم، اما علاوه بر این، رقبای آمریکا از فرصت غیاب و عدم محبوبیت این کشور در عرصه جهانی و سیال بودن و بی‌سکانی نظم جهانی جهت تقویت قدرت خود استفاده می‌کنند».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل