بازدید 16696
۷
عملیات سرنوشت به روایت فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس

آخرین نبرد یا «وزن کشی» پایان جنگ

جاده اهواز، خرمشهر بعنوان مهمترین محور مواصلاتیِ خرمشهر قطع و در چنین شرایطی، پیغام امام توسط حاج احمد آقا به برادر محسن منتقل شد که امام فرموده اند: «به همۀ فرماندهان سپاه بگویید "یا سپاه، یا خرمشهر".» هنگامی که آقا محسن این پیام حضرت امام را پشت بی‌سیم به فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکر‌ها ابلاغ کرد، فرماندهان و رزمندگان، جان تازه‌ای گرفتند و در نبردی سخت و ۴۸ ساعته، روی جاده اهواز خرمشهر، با دشمن درگیر شدند...
کد خبر: ۹۹۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 21 July 2020

سردار سرتیپ پاسدار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس در یادداشتی درباره عملیات سرنوشت که پس از پذیرش قطعنامه در راستای نشان دادن قدرت ایران به صدام و کشاندن دندان طمع او نسبت به خاک ایران رخ داد، ناگفته‌هایی را برای نخستین بار مطرح کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از قطعنامه ۵۹۸ عملیات «دفاع سراسری» اجرا شد که در حقیقت مجموعه‌ای از چند عملیات بود. با توجه به پذیرش قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی ایران، صدام و حامیانش فکر کرده بودند که شاید ایران از موضع ضعف این قطعنامه را پذیرفته و بنابراین دست به تحرکاتی زدند و در محور جنوب چند عملیات انجام دادند که رزمندگان ایرانی توانستند با طراحی و اجرای عملیات‌هایی دشمن را به عقب برانند.

آخرین نبرد یا «وزن کشی» پایان جنگ

سردار سرتیپ پاسدار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس در یادداشتی درباره عملیات سرنوشت نوشت: وضعیت جبهه‌ها تغییر کرده بود، پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ در تیر ماه سال ۱۳۶۶، آمریکا و قدرت‌های بزرگ، اعلام کردند که هریک از دو کشور ایران و عراق که قطعنامه ۵۹۸ را نپذیرند؛

۱- بشدت محاصره اقتصادی خواهند شد
۲- بشدت تحریم تسلیحاتی می‌شوند

عراق در یک نمایش تبلیغاتی، قبول قطعنامه را اعلام و ایران اعلام کرد مشروط به شرایطی، قطعنامه را رد نمی‌کنیم که از جمله آن شرایط، جابجایی در بند‌ها و مرتفع کردن برخی ابهامات بود.

بر خلاف ادعای بی طرفی آمریکا و شوروی، آنچه در عمل اتفاق افتاد کمک‌های بی سابقه آن‌ها و کشور‌های عربی به صدام بود، به گونه‌ای که ارتش عراق پس از شش سال، توانست حالت هجومی بخود گرفته و برای حمله به ایران آماده شود. فرماندهان نظامی ما با مشاهدۀ این علائم، معتقد بودند که اگر عملیات بزرگ و موفقی، با هدفِ تجزیۀ قوای دشمن، نداشته باشند هیچ خط دفاعی ما در مقابل هجوم ارتش بعثی عراق دوام نخواهد آورد وخطوط دفاعی ایران شکسته خواهد شد لذا از اصل معروف نظامی که "هجوم، بهترین دفاع است" بهره گرفتند.

آخرین نبرد یا «وزن کشی» پایان جنگ
به ویژه که عراق، به شکل غیررسمی، مجوز بکارگیریِ سلاح شیمیایی را از قدرت‌های بزرگ گرفته بود. لذا هنگامی که فرماندهان ایران، از عملیات در منطقۀ جنوب ناامید شدند ضمن طراحی عملیات والفجر ده در جبهه شمالی، کلیه عقبه‌ها و نیروهای پدافندی خود در جنوب را حفظ کردند. در حقیقت آنها از استراتژی "مراقبت در جنوب وحمله در شمال" بهره بردند.

حمله در شمال با موفقیت، انجام و چندین شهر عراق آزاد شد ولی عراق با بکارگیری وسیع سلاح شیمیایی در حلبچه، نیروهای خود را از منطقه درگیری شمال آزاد و به جنوب منتقل کرد؛ هرچند دشمن زودتر از ما به فاو رسید و حمله کرد، با وجود آنکه ایران، تمام قوای خود را به منطقۀ عملیات کربلای پنج و جزیره رسانده بود، باز هم آن مناطق، سقوط کرد.

وضعیت جبهه‌ها به گونه‌ای دیگر شد و در نتیجه، حضرت امام با اعتمادی که به نظرات کارشناسان سیاسی و نظامی داشتند آتش بس را با تلخی و به تعبیر خود، به عنوان جام زهر پذیرفتند ولی صدام، که مدعیِ صلح بود زیر بار نرفت و چند روز بعد، بدون هیچگونه اشاره ای به قطعنامه 598، به ایران حمله کرد و خرمشهر برای دیگر بار و پس از هفت سال و در آخرین روزهای جنگ، محاصره شد.

جاده اهواز، خرمشهر بعنوان مهمترین محور مواصلاتیِ خرمشهر قطع شد و در چنین شرایطی، پیغام امام توسط حاج احمد آقا به برادر محسن منتقل شد که امام فرموده اند: «به همۀ فرماندهان سپاه بگوئید "یا سپاه، یا خرمشهر".»

آخرین نبرد یا «وزن کشی» پایان جنگ

هنگامی که آقا محسن این پیام حضرت امام را پشت بی‌سیم به فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرها ابلاغ کرد، فرماندهان و رزمندگان، جان تازه ای گرفتند و در نبردی سخت و 48 ساعته، روی جاده اهواز خرمشهر، با دشمن درگیر شدند بگونه ای که تعدادی از فرماندهان یگان ها از جمله سرداران قاسم سلیمانی، احمد کاظمی، مرتضی قربانی و اسدی در کنار رزمندگانِ یگان خود، اسلحه بدست گرفته و با نیروهای عراقی جانانه جنگیدند.

حاج قاسم در 48 ساعت بی‌خوابی، آنچنان خسته شده بود که قبل از اذان صبح روز دوم، در تاریکیِ کانالی، برای لحظاتی به خواب فرو رفت، برای اقامۀ نماز صبح که بر می خیزد، متوجه می شود کمی آن طرف تر، تعدادی از افسران عراقی در حال گفتگو هستند که بلافاصله درگیری شروع می شود.

در چنین شرایطی، بحول و قوۀ الهی و با فداکاری رزمندگان، توانستیم دشمن را تا مرز به عقب برانیم. صبح روز سوم و در هنگامه ای که دشمن در نبردی سخت، به عقب رانده شده بود در اطلاعیه ای، گزارش این عملیات بعنوان "عملیات سرنوشت" در رسانه ملی منعکس شد. یعنی به جرأت می توان گفت: سرنوشت سپاه برای چندمین بار، با امضای امام، جاودانه شد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
درود بر غیرت و شرف آنهایی که مردانه جنگیدند ...
بوسه بر پيشانى و دستان ان غيور مردان بى ادعا كه مردانه جنگيدن
این طور که این بزرگواران صحبت می کنند ارتش هیچ نقشی در 8 سال جتگ ایران و عراق نداشته است !!!!
خیلی خنده داره.... طنز تلخیه که بعد از گذشت سی سال از پایان جنگ، کشته شده های این روزهای جاده اهواز خرمشهر بیشتر از شهدای این جاده تو روزهای جنگه... یکی از مهمترین و تاریخ سازترین جاده های ایران هنوز در بدترین شرایط ممکن به سر میبره.. خرمشهر سی سال پیش آزاد شد ولی هرگز آباد نشد...
باسلام من در ان روزها شلمچه بدم روزهای بسیار سخت وحماسی بود وبسیار عجیب
سلامتی هموطن و همشهری = سلامتی پدر و مادرت فرزندت و همسرت و...
اگر دستاتون رو خواستند قطع کنند بزارید قطع کنند ولی دست به هیچ وجه به دهان و بینی و گوش و چشم خود نگیرید و روزی سه مرتبه با آب نمک دهان شویه کنید و دماغی ماسک را حتما فشار دهید از مردم ۲.۵ متر یا بیشتر فاصله بگیرید
نکته خیلی مهم
کرونا زمانی پایان خواهد یافت که مردم سعی کنند و مواظب باشند دیگران نگیرند و نگویند دیگران بگیرند به ما چه هر فردی که کرونا می گیرد هزار نفر دیگر را مبتلا می کند پس اگر یک نفر کمتر مبتلا شود در واقع هزار نفر کمتر مبتلا خواهند شد
و اگر فردی که کرونا می گیرد رعایت کند و جان دیگران برایش اهمیت داشته باشد در واقع جان هزار نفر را نجات داده است و اگر این کار را نکند قطعا فرزند و پدر و مادر او به طور غیر مستقیم توسط خود آن شخص چند وقت دیگر از دیگرانی که خودش ناخواسته مبتلایشان کرده خواهند گرفت
هر چه کنی زخود کنی گر همه نیک و بد کنی
درود بر شرف وهمیت و همتتان . تاریخ ایران و ایرانی همیشه مدیون شما ها بوده و خواهد بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان