بازدید 38529

کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات + اسامی/ گزینه‌ها دادستانی معرفی شدند؛ تکلیف ریاست امروز مشخص می‌شود/ رئیس و دادستان دیوان باید چه شرایطی داشته باشند؟

بنابراین، برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات اعلام شده است که برخی ثبت نام کنندگان دارای آن نیستند...
کد خبر: ۹۹۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ 20 July 2020

کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات + اسامی/ گزینه‌ها دادستانی معرفی شدند؛ تکلیف ریاست امروز مشخص می‌شود/ رئیس و دادستان دیوان چه شرایط باید داشته باشند؟

در حالی اسامی گزینه‌های نهایی کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات مشخص شده که ۲۵ نفر برای ریاست و ۱۸ نفر برای دادستانی کاندیدا شده اند. البته تکلیف گزینه دادستانی مشخص شده و امروز هم در ارتباط با گزینه‌های ریاست به منظور معرفی به صحن علنی مجلس و کسب رأی از سوی نمایندگان مجلس و در نهایت معرفی رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از ثبت نام کاندیدا‌ها در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گزینه‌های نهایی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات مشخص شد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است؛

 

ردیف

ریاست دیوان

ردیف

دادستان دیوان

۱

عادل آذر

۱

غلامرضا اسداللهی

۲

امیدوار رضائی

۲

مهدی آقاپور

۳

علی احمدی 

۳

غلامرضا انبارلوئی

۴

علی بابائی

۴

محمدحسن پیرزاده

۵

موسی‌الرضا ثروتی

۵

عاصف حمداللهی

۶

هادی رادمان

۶

فیاض شجاعی

۷

بابک درویش

۷

کامیار

۸

امین حسین رحیمی

۸

سید عباس موسوی

۹

اصغر عربیان

۹

محسن محدث

۱۰

اسداله عباسی

۱۰

افلاطون موذنی

۱۱

لطف‌الله فروزنده

۱۱

عیسی مقدمی‌زاد

۱۲

حسن کامران دستجردی

۱۲

فتح‌اله رحیمی

۱۳

حسن ونائی

۱۳

افشارنیا

۱۴

غفور پاک‌نهاد

۱۴

مولائی جم

۱۵

هادی محتشمی‌نیا

۱۵

فرهاد تجری

۱۶

هادی قوامی

۱۶

محسن نجفی خواه

۱۷

محمد حسینی

۱۷

شکور پورحسین شقلان

۱۸

داود توحیدی

۱۸

حمیدرضا سلیمانیان

۱۹

محمد عباسی

   

۲۰

محمد حسین زاده

   

۲۱

سید قاسم جاسمی

   

۲۲

محمود شکری

   

۲۳

مهرداد بذرپاش

   

۲۴

غلامحسین آزاد 

   

۲۵

ضرغام صادقی

   

انتخاب گزینه‌های دادستانی دیوان محاسبات برای تصمیم‌گیری کمیسیون برنامه و بودجه

رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس از انتخاب گزینه‌های نهایی دادستانی دیوان محاسبات خبر داد و گفت: در نشست دیروز این کمیته، آقایان «غلامرضا اسدالهی، کامیار، محسن نجفی‌خواه و عیسی مقدمی‌زاد» به عنوان کاندیدا‌های دادستانی تعیین و به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معرفی خواهند شد.

«علیرضا شهبازی» تصریح کرد: همچنین کمیته دیوان محاسبات امروز از ساعت ۱۰ صبح برای انتخاب گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات جلسه برگزار می‌کند و در نهایت ساعت ۱۶ عصر، چهار گزینه ریاست به کمیسیون معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم از میان هشت کاندیدای معرفی شده ریاست و دادستانی دیوان محاسبات، چهار کاندیدا به صحن علنی مجلس برای انجام رای‌گیری معرفی خواهد کرد.

تغییر نحوه انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در مجلس دهم

پیشتر نحوه انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور این گونه بود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان دادستان دیوان محاسبات برای اخذ رأی به صحن مجلس معرفی می‌کرد. پس از آن نظر منفی و مثبت نمایندگان در ارتباط با این افراد معرفی شده، نتیجه را مشخص و منجر به انتخاب یا عدم انتخاب این افراد می‌شد.

اما ۲۹ آذر ۱۳۹۶ با رأی نمایندگان مجلس دهم، سازوکار انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات تغییر کرد. در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، مجلس با تصویب ماده دیگری از این طرح و الحاق یک بند و دو تبصره به ماده ۵۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، سازوکار معرفی و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات را تغییر داد.

بر این اساس، «معرفی دو نامزد به عنوان رئیس دیوان محاسبات و دو نامزد به عنوان دادستان دیوان محاسبات جهت انتخاب یکی از آن‌ها توسط مجلس شورای اسلامی» به وظایف کمیسیون برنامه و بودجه در ماده ۵۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه شد.

شرایطی که کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان باید داشته باشند

نمایندگان همچنین با الحاق دو تبصره به ماده ۵۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات را تعیین کردند؛ بنابراین، برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و حداقل ۲۰ سال سابقه کار از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات اعلام شده است.

با توجه به شرایط در نظر گرفته شده در آیین نامه داخلی مجلس برای تعیین رئیس و دادستان دیوان محاسبات می‌توان پیش بینی کرد که در ارتباط با انتخاب رئیس، شرایط در نظر گرفته شده منجر به حذف بسیاری از گزینه‌ها بشود، چون سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌تراز آنان و حداقل بیست سال سابقه کار، موضوعی است که برخی ثبت نام کنندگان دارای آن نیستند.

کار دیوان محاسبات چیست؟

دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهاد‌های وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایند‌های مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند. این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند ـ به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد ـ رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. دیوان محاسبات کشور، یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است.

مقر دیوان محاسبات کشور در تهران است و در مراکز استان‌ها نیز ادارات کل مستقر هستند. ۳ تا ۷ هیات مستشاری و یک محکمه تجدید نظر و تعدادی کافی دادیار دادسرای دیوان از دیگر اعضای دیوان محاسبات کشور هستند. رئیس دیوان محاسبات کشور برای تعیین اعضای هیات مستشاری به ازای هر هیات مورد نیاز ۵ نفر افراد واجد شرایط را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. آن کمیسیون نیز به ازای هر هیات ۳ نفر را به عنوان اعضای اصلی و یک نفر را به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به دیوان اعلام می‌کند. رؤسای شعب از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور تعیین و منصوب می‌شوند. محکمه تجدید نظر دارای یک شعبه است که ریاست آن را حاکم شرع منتخب رئیس قوه قضائیه عهده‌دار است. دو نفر کارشناس محکمه از سوی رئیس دیوان و از بین مستشارانی انتخاب می‌شوند که در صدور رای مورد تجدیدنظر شرکت نداشته‌اند.

هیات عمومی دیوان به ریاست رئیس کل دیوان با حضور دادستان و دست‌کم سه چهارم مستشاران اصلی دیوان با دعوت رئیس دیوان برای رسیدگی به مواردی که در قانون تصریح شده، تشکیل و تصمیمات آن با رای اکثریت مطلق حاضران معتبر است.

چه کسانی تاکنون رئیس و دادستان دیوان محاسبات بوده‌اند؟

از سال ۱۳۶۱ تاکنون با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی، دوره‌های مختلف روسا و دادستان های دیوان محاسبات کشور عبارت بودند از:

دوره اول: محمود پاکروان (رئیس) و میرجواد عطاری ابراهیم‌زاده (دادستان)

دوره دوم و سوم: ایرج صفاتی دزفولی (رئیس) و احمد علیزاده (دادستان)

دوره چهارم: علیرضا رخشنده‌رو (رئیس) و سید لطف‌الله اتابکی (دادستان)

دوره پنجم و ششم: سید کاظم میرولد (رئیس) و سید لطف‌الله اتابکی و سید اصغر هندی (دادستان)

دوره هفتم: محمدرضا رحیمی (رئیس) و امیری اصفهانی (دادستان)

دوره هشتم و نهم: عبدالرضا رحمانی فضلی (رئیس) و اصغر عربیان و امین‌حسین رحیمی (دادستان)

دوره دهم: امین‌حسین رحیمی (رئیس) و فیاض شجاعی (دادستان)

دوره یازدهم: عادل آذر (رئیس) و فیاض شجاعی (دادستان)

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۳
اگه محاسباتی وجود داشت وضع مملکت این نبود داداش
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
همه چیزو یه جا گفتی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
آذر و فیاض که با حقوق نجومی مماشات کردند صلاحیت مسئولیت مجدد ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
از یک دانشگاه مطرح کشور در حد کارشناسی با یک ماه فعالیت طوری سکان این ارگان رو بدست بگیره که هیچ مدیری تا حالا نکرده باشه.(البته اگه اجازه بدن)
اصلا اهمیت نداره
جوانی و عمر ما در این جابجایی ها تلف شد .
هیچ پیشرفتی جز پسرفت و گرانی و مشکلات ندیدیم
بهترین گزینه برای ریاست دیوان دکتر عادل آذر و بهترین گزینه برای دادستان غلامرضا انبارلویی است .
متاسفم برای مجلس که سوابق و توانمندیهای اشخاص را ندیده گرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
آقای عادل آذر بهتر همان که تشریف ببرند و برگردند دانشگاه
بذرپاش ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! شوخی نکن تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
توی این مملکت همین شوخی ها است که تعین کننده است.
اگه بخوام واضح تر بگم اینکه گزینه های شوخی جدی ترند
واقعا چه اهمیتی داره که رییس دیوان محاسبات کشور کی باشه ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
اهمیتش را از اقای محمد رضا رحیمی بپرسید و اگر دستتان بهش نرسه از اقای جابر ابدالی که از زندان آزاده شده ( محکومیتش تمام شده ) بپرسید
رئیس و دادستان دیوان باید چه شرایطی داشته باشند؟
بين اين اسامي كسايي هستند كه سالهاست از ميدون بدر نمي شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
اینها با احساس تکلیف قبل از خود تکلیف به لقاءالله پیوسته اند...
ایکاش تخصص های کاندیداها را هم مینوشتید تا موضوع جالبتر بشه آخه مگه دیوان محاسبات یک نهاد تخصصی غیر سیاسی نیست ؟ پس بایستی کسی در راس اون باشه که اقلا الفبای حسابداری دولتی و بودجه نویسی را بلد باشه این حضرات کدامشون تخصص مالی دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
نیازی به تخصص نیست . شرط اصلی در دوره یازدهم انقلابیگری شرح اساسص و اصلی است .
چقدر شيفتگان خدمت زياد هستند
امیدوارم مجلس تصمیم عاقلانه ای بگیرد. دیوان محاسبات هم مثل هرجای دیگری نیاز به خانه تکانی اساسی دارد.
متاسفانه آقای عادل آذر با عملکرد جناحی و وارد شدن به باندها قدرت و ثروت عملکرد مناسبی را ارائه نکرد. حتی در بعضی جاها از جایگاه خود به نفع بستگان درجه یک خودش سوءاستفاده کرده است.
امیدوارم یکنفر با تجربیات و تحصیلات مرتبط و صد البته سالم و فسادگریز در این جایگاه قرار بگیرد.
منتظر نتیجه این آزمون سخت مجلس هستیم...
با سلام. اونایی که تهمت میزنید از خدا بترسید. دکتر آذر بهترین گزینه برای ریاست است. این دانشمند جوان تحصیلکرده وبسیار انقلابی و از اهدافش مبارزه با فساد است. امیداست مجلس به دانشمند برجسته دکتر آذر رای بده
وقتیکه نماینده مجلس آقای دلخوش شد رئیس دیوان هم باید ناچارا سر خوش باشد.ب
متاسفم
نظرات مغرضانه و کینه توزانه که ناامیدی رو به جامعه تلقین میکنه کاملا معلومه از کمپ آلبانی این پیام ها نوشته میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
آره داداش نصف کامنتهای این سایت از آلبانی هستن. نشستیم دور هم توی کمپ چای و قلیون میزنیم و هی کامنت میزاریم. هدفمون هم فقط سیاهنماییه. شما با سفیدیهای اطرافت خوش باش
اگر در پستی پول باشه مشتری زیاده ولی اگه زحمت داشته باشه کسی داوطلب نمیشه
اگر در پستی پول باشه مشتری زیاده ولی اگه زحمت داشته باشه کسی داوطلب نمیشه
فقط اسم من نیست تو لیست
کنار این شیفتگان خدمت
فقط جای آقای قاضی پور خالیه . احتمالا شکسته نفسی فرموده و نخواسته که مثل برخی از کاندیداهای ثبت نام کرده خودشو قاطی بکنه .
عجب شیفتگان خدمت و در این کشور رو بفزونی است . 25 نفر برای ریاست . البته با کاندیداتوری 10 نفر برای ریاست مجلس از میان 290 نفر ( یعنی از هر 30 نفر یکنفر خودشو لایق آن مقام و شیفتگی مضاعف برای خدمت باشند آنوقت 25 نفر از میان احاد رجال سیاسی کشور رقم خیلی کمی است و حتی 2500 نفر هم کاندید میشدند جا داشت . چون شیفته خدمت زیاد هست . اگر به همین 25 نفر ریاست و 18 نفر دادستانی دیوام اعلام کنند که برای رفع محرومیت استان سیستان و زاهدان شدیا به حضور شما نساز هست . انوقت هزار تا دلیل موجه و غیر موجه و مدارک پزشکی حواله میکردند که حد نداشت . البته شاید شرایط و سیستم کاری ریاست دوره هفتم ( رحیمی ) را دیدند و یا جهش ریاست دوره هشتم اقای فضلی رحمانی از ریاست بهوزارت را دیدند شیفتگیشان زیاد شده و تکلیف شرعیشان عود کرده.
بذر پاش بیسا سال سابقه کار مهم داره ؟!!!!!!! محصلی و مهد کودک را هم حساب کنید بیست سال نمی شه !!!
فکر و ذکر آقای عادل آذر درس و دانشگاه هست و پرداختن به مسائل فامیلی و قومی و قبیله ای
اون قضیه آقای صادق کرمی 100% صحت داشت
ایشون اذناب دیگه ای هم دارند که در برخی دستگاههای اجرایی به سفارش ایشون ( بخوانید دستور ایشون) گماشته شده اند
شرایط واقعی کاندید ها را نوشتم جرات انتشار نداشتید
اقای عادل آذر صرفا یک فرد دانشگاهی هست وعملکردایشون باماهیت دیوان که صددرصدعملگرا هست منافات داردوعدم توجه به وضعیت معشیت کارکنان موجب بی انگیزگی وخروج ازسازمان شده وبازنشسته نمودن نیروهای متخصص دراین دوره وزودترازمواعدمقررقانونی نیز مزیدعلت شده است
این چه سوالی است؟ فقط کافیست از فامیل و آشنایان باشد
سلام ،خوصیات خوب آقای آذر : الف - آقای عادل آذر فردی است که زیراب کسی را نمی زند و دوست هم ندارد فردی در جامعه انگشت نما شود. بنابراین محافظه کار است.
خصوصیات متوسطه : واقعیات را بیان نمی کند حرمت شخص را نگه می دارد. این روش مدیریت محافظه کار ی واقعیت بدرد دیوان محاسبات نمی خورد.یک ضرب مثل داریم : درب دیزی باز باشد حیا گربه کجاست .
خصوصیات بد : فقط به دور بر خودش اهمیت می دهد . نگاه فراگیر به کارشناسی به زیرمجموعه دستگاهی ندارد.وقت برای برای کارشناس نمی گذارد. هیچ وقت نشده به با کارشناسان مدیریت ها صبحتی داشته باشد. تلاش برای ارتقاء کارشناس زیر مجموعه ندارد. اصلا توج ندارد. هر آنچه می داند فکر می کند از دیگران داناتر است. حتی از مباحث آشنایی نداشته باشد بالاخره طوری وانمود می کند که تسلط کامل دارد.
نتیجه گیری :
عدم انگیزه کار برای کارشناس زیر مجموعه می شود.مطمئن باشید کارشناس متخصص هیچ توان تخصصی خود را در اختیار ایشان قرار نمی دهد . هیچوقت خود ارزیابی نمی کند ، نگاه بالادستی به زیر مجموعه دارد. ایشان با نگاه فراگیر به کارشناس زیر مجموعه ندارد . فقط به اطرافیان دو بر خودشان بعنوان کارشناسی قبول داردو اهمیت به کار دیگر کارشناسان نمی دهد. عدم مشارکت کلیه کارشناسان در کار . اعتقاد به رعیت و اربابی است . کارشناس رعیت است و بالادستی ارباب.
مدیریت قوی باید بدون ملاحظه و رودرواسی باشد. این روش مدیریت جامعه را رانت خواری ، فاصله طبقاتی ، بی اعتمادی ، فقر ، فامیل بازی ،رشد بدون تلاش ، ترویج مدیریت ضعیف ، صلب اعتماد مردم از جامعه می شود..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها