بازدید 10388

هشدار چین به انگلیس برای اعزام ناوهواپیمابر

چین نسبت به برنامه انگلیس برای اعزام یک ناو هواپیمابر به دریای جنوبی هشدار داد و اعلام کرد چنین حرکتی باعث تضعیف روابط دو کشور می شود.
کد خبر: ۹۹۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷ 19 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا سفیر چین در انگلیس با اشاره به حضور غیرقانونی ناوهای ایالات متحده در دریای جنوبی چین، مشارکت بریتانیا در این ائتلاف را برای منطقه خطرناک و تضعیف کننده روابط دو کشور عنوان کرد.

پیش از این، تنش میان انگلیس و چین در موضوع هنگ و کنگ و مساله صدور پاسپورت انگلیسی برای ساکنان هنگ کنگ بالا گرفته بود که با حذف شرکت مخابراتی هواوی از پروژه های ارتباطی انگلیس این بحران تشدید شد.

روزنامه ساوت چاینا می گوید «لیو شیائومین» سفیر چین در انگلیس این اقدام لندن را اشتباه خوانده و گفته است چنین حرکتی می تواند مانع سرمایه گذاری بزرگ شرکت های چینی در انگلیس شود.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است این کشور در همین راستا هرازچندگاهی یک یا دو ناو خود را به این دریا اعزام می کند که با واکنش شدید پکن مواجه می شود.

در تازه ترین اقدام، ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گذشته یک ناوشکن به نام «یو. اس. اس. رالف جانسون» را در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای جنوبی چین مستقر کرد.

آمریکا هفته گذشته نیز در اقدامی بی سابقه دو ناو هواپیمابر خود را با هدف قدرت نمایی در برابر چین و اختلاف افکنی در میان کشورهای منطقه به دریای جنوبی اعزام کرد ارتش چین این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل