نقش پررنگ مجلس در برطرف کردن چین هراسی از افکار عمومی

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و طرح نگرانی‌ها و دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره محتوا و جزئیات آن، سوال‌ها و ابهامات فراوانی بین افکار عمومی ایجاد کرده که به گفته یکی از بهارستان نشین‌ها، پاسخ به آن از نان شب هم واجب‌تر است.
کد خبر: ۹۹۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵ 16 July 2020

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و طرح نگرانی‌ها و دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره محتوا و جزئیات آن، سوال‌ها و ابهامات فراوانی بین افکار عمومی ایجاد کرده که به گفته یکی از بهارستان نشین‌ها، پاسخ به آن از نان شب هم واجب‌تر است.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در بهمن ماه سال ۹۴ به تهران بازمی‌گردد. آن زمان دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بند‌های آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد.

رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم.»

این همکاری راهبردی ۲۵ ساله در دیدار رییس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب هم تکرار شد که ایشان تاکید کردند: «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق روسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است».

در بهمن ماه سال ۹۷ یعنی سه سال بعد از سفر رییس جمهور چین به ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس دهم در راس هیاتی، به چین سفری داشت که همان زمان علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه مجلس قبل توضیح داد که با سفر ‎لاریجانی و هیات بلند پایه ‎ایران به ‎چین، انتظار بهبود مناسبات یخ‌زده چینی‌ها با ایران در زمینه‌هایی چون امور بانکی، ‎انرژی، ‎حمل و نقل، بازرگانی و سرمایه‌گذاری را داریم. تقویت مناسبات ‎تهران و ‎پکن به زودی در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله تدوین و مبادله خواهد شد.

در نهایت سال گذشته وزیر خارجه در سفر به چین این موضوع را دنبال کرد و سند ابتدایی و پیش نویس به مقامات چینی ارائه شد. اوایل تیرماه سال جاری نیز هیات دولت پیش نویس دیگری تصویب و ظریف را مامور ادامه مذاکرات با چین کرد.

بعد از تصویب پیش نویس جدید در هیات دولت، ابهامات و سوالات بسیاری در بین افکار عمومی مطرح شد که بازخورد آن را نمایندگان مجلس یازدهم در صحن علنی مطرح کردند. محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در این باره گفت: «طبق اصل ۷۷ قانون اساسی عهدنامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. ما شرایط سخت کشور را می‌دانیم، اما نباید بُعد نظارتی مجلس فراموش شود. این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر بستن قرارداد ۲۵ ساله با چین مطرح می‌شود که آقای ظریف هم آن را تکذیب نکرده‌اند. زمانی که می‌خواستند برجام را تصویب کنند، می‌گفتند مردم مشکل اقتصادی دارند و ما باید برجام را تصویب کنیم تا مشکل مردم حل شود.

هم اکنون به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد اشکالات مذاکره قبلی را جبران کند؛ یعنی می‌خواهد بگوید با بستن قرارداد جدید مشکلات را حل می‌کند. نباید این مذاکرات به گونه‌ای باشد که آقای ظریف جام را حاضر کنند و ما آن را در ۲۰ دقیقه سر بکشیم. خواهش من از هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این است که به این موضوع ورود کنند. مبادا برجام دیگری به ما تحمیل شود. موضوع این قرارداد‌ها باید شفاف باشد.»

پاسخ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی به صباغیان این بود ک نمایندگان که مثل شما با سابقه نمایندگی در دوره دهم می‌دانند که یک پای ارتباط جدید ما با کشور چین، ریاست مجلس وقت بود. ایشان به نمایندگی از نظام این موضوع را پیگیری می‌کردند.

بحث قرارداد ۲۵ ساله هنوز جای کار دارد؛ به این معنا که به جمع‌بندی نرسیده و هنوز پیش‌نویس آن تهیه نشده لذا زمانی که این قرارداد یا گفتگو‌ها به نقطه اطمینان بخشی برسد، حتما در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. دوستان ما از کمیسیون اقتصادی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسات حضور داشته‌اند.

با وجود این، توضیحات نمایندگان دیگری همچون محمد حسن آصفری نماینده اراک و احد آزادی خواه نماینده ملایر هم بر لزوم ارائه جزییات این قرارداد به نمایندگان تاکید داشتند تا جایی که آزادی خواه با تذکر شدید اللحنی گفت: «باید مسئولان و وزرا درباره این سند همکاری به مجلس توضیح دهند که این موضوع از نان شب هم واجب‌تر است؛ نباید اجازه دهیم برجام دوم اتفاق بیفتد.»

همین تذکرات و گلایه‌های نمایندگان باعث شد که کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه برگزار کند. در این نشست، ظریف، آغاز روند تدوین این سند را به سفر رییس جمهور چین به تهران در سال ۱۳۹۴ مرتبط دانست و تاکید کرد که شایعاتی چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان درست نیست و این ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین است؛ بعد از آن هم ظریف در گفت و گویی این اطمینان را به مردم داد که «نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران به چین و هیچ کشور دیگری داده نخواهد شد.»

طبق اصل ۷۷ قانون اساسی، عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. این یعنی باید قبل از اجرایی شدن این قرارداد مجلس از جزییات آن اطلاع داشته باشد که هنوز این اتفاق رخ نداده است؛ شاید بخشی از علت به نهایی نشدن قرارداد برمی‌گردد، اما به هر حال اطلاع نمایندگان مجلس تاثیر مستقیمی در برطرف کردن چین هراسی از افکار عمومی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۳
چرا ملت انقد نمک نشناس شدیم یه کشوریبه ما کمک میکند دیگیری دارو تحریم میکند اون دوست دارید دیگری ایت میکنید اوروا دوست دارید برجام پاره میکند دوسش دارید هرچقد توسرمون میزن بیشتر دوسش دارم انگار ما ایرانی ها کلا کسانی که به ما ظلم میکنند را عاشق می شویم این قرار داد باعث ارزان شدن دلار کسب کار پیشرفت کشور است چرا شدید همصدا با دشمنان ایران بزرگ چین به یزگرد سوم هم کمک شایانی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
فارغ از خود محتوی قرارداد که مفید هست یا خیر،
از اول شعار مردم این بوده که
نه شرقی. نه غربی
جمهوری اسلامی
الان هم روی دیوار وزارت خارجه نقش بسته.
به نظر میاد دغدغه یک عده الان همین بخش نه شرقی هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
دوست عزیز
در دشمنی آمریکا که حرفی نیست ولی شما مطمئنی چین قصد کمک داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
شاید شما نمک پرورده چین هستید کسی چه می داند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
سریالهای چینی ها را ببین .
آنها استاد هوش و مکر ونیرنگ هستند .
تمام فکرشان کشور گشایی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
پس از سرنوشت شوم یزدگرد عبرت بگیر که برای مقابله با اعراب از چین کمک گرفت اما خودش و کشور به فنا رفتند!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
من فقط یک سوال دارم ،ما سالهاست که دم از حمایت از مسلمانان مظلوم فلسطین و یمن و... می زنیم و به این خاطر با تنها ابر قدرت دنیا در افتادیم و باعث فلاکت مردم خودمان شدیم حالا چرا هیچ یک از مسئولین صحبتی از مسلمانان ایقور چین نمی کند
ایا می دانید یک نسل کشی وسیع توسط چین در حال انجام است یا به خاطر فاصله زیاد هنوز خبرها به شما نرسیده است
فایده نداره. چون شعور تاریخی و خرد جمعی مردم ایران به انها می گوید چین ترس داره. چین برای کره شمالی که همسایه او هست چه کرد که بخواهد برای ایران کند
تابی جان برطرف کردن چین هراسی ...یا بزک کردن چین
مسئله این است
الان و در حال حاضر مردم نیاز به تثبیت نرخ ها دارند !!!
چرا 25 ساله؟
از ترس مار به دهان اژدها پناه بردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
ایا کارهایی که ما با امریکا کردیم می توانیم با چین بکنیم.
چینی ها نوادگان چنگیز خان مغول هستند.
کشور برادر چین اجازه پهلوگیری و بارگیری به کشتیهای ایرانی را نمی دهد و ما میخواهیم برادران انقلابی مجلس مردم را برای قرار داد
۲۵ ساله توجیه کنند
کل موضوع قرارداد ایران و چین در مجلس بی خاصیت بطور علنی باید مطرح شود تا همگان از ان با خبر باشند بجز این وطن فروشی است
فروش مملکتو عادی جلوه بدن؟
وقتی آقا لاریجانی این قراداد را گذاشته است حالا این نمایندگان جز تمکین چه کاری از دستشان بر می آید حتی اگر ۸۵درصد مردم هم مخالف باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
دولت مزدان امریکا بد هستند ولی مزدم امریکا با ایران خوب هستند ولی چین کمونیست همه بد هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
در کشور ما مجلس دکوری بیش نیس
ما اصلا نخواهیم با چین رابطه در این سطح داشته باشیم کیو باید ببینیم ؟ مردم ایران از نظام چین و روسیه نفرت دارند چرا درک نمی کنید؟ هر کسی عاشق چین و روسیه است استعفا بدهد برود کنار ما مسئولین شیفته چین و روسیه نمی خواهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
از انگلیس فرانسه آلمان و ... متنفر نیستند؟ کم بهمون ظلم کرده اند؟ آمریکا چیه هر دشمنی تونسته باهامون کرده چرا عاشقش هستند پس؟
کاهش سهم ۵۰ درصدی خزر به ۱۲ درصد که انجام شد ان شاالله کیش هن بدین بره که کلکسیون افتخارات تکمیل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
فردا پس فرداس کلنگ و تیشه بدن دستمون برای بیگاری بفرستنون معادن
قرارداد ترکمانچای 2 ؟؟؟!!!
به مجلس رای ندادیم و رای نمیدیم که بخواهند چنین چیزی رو تصویب کنند یا نکنند. فقط همه پرسی قابل قبوله. اون هم اگر تضمینی برای صحت شمارش نظر مردم باشه. کشور متعلق به مردمه و کسی حق فروشش رو نداره
دولت دوم حسن روحانی دولتی بر ضد منافع مردم و غیر قابل اعتماد است و مجلس شورای اسلامی هم علیرغم محالفت های اولیه با اقدامات ضدمردمی دولت در عمل نشان داده که با یک توصبه از مواضع برحق خود عقب نشینی کرده و به هیاهوهای اولیه انها نباید دلخوش کرد مانند عقب نشینی انها در برجام یا پس گرفتن طرح سه فوریتی مخالفت با افزایش قیمت بنزین
ظاهرا مقدمات این قرار داد از سال 1394 فراهم بوده است پس شاید اغراق نباشه اگر بگیم مخالفان برجام ومخالفین fetf و عدم تائید صلاحیت 90 نماینده ووو همه همه یک نقشه راه بوده است تا به این نقطه " قرارداد با چین " برسیم ؟؟؟ تابناک نامردی نکن سواله دیگه ؟
درباره این قرارداد انقدر نوشته شده که مرده راهم زنده میکند چه رسد به نمایندگان مجلس....نمایندگان وجدان خود را قاضی کنند
مجلس 20 درصدی با چه مشروعیتی با مردم ارتباط برقرار کنه ؟!
اول بحران مشروعیت خودشو باید حل کنه
ببینید کسی چین هراس نیست بلکه این ها در اصل با اسلام مشکل دارند. با توجه به این که دوست دشمن من دشمن من است با هر کشوری و شخصی که موجب تقویت نظام اسلامی بشه مشکل دارن مثل منافقین زمان رسول اکرم.
اگه واقعا این قرارداد به ضرر ایران بود صدای غربی ها در نمیومد چون غربی ها به دنبال محو مسلمانان و تضعیف اون ها هستن و با همین هدف اسرائیل رو درست کردن و اگه چین هم بهشون کمک می کرد از ته دل خوشحال بودن بنابراین این توافق برد برد است که این ها از درد به خودشان می پیچند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
چیزی درباره رفتار چین با مسلمونای خودش شنیدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
عقلت را تعطیل کردی .
این چه اصلی است .
هر چیزی که غرب مخالف ان بود خوب است .
توی کدام مدرسه درس خواندی
شعر نه شرقی پس چی شد!
خود مجلس حدافلی هفت درصدی را مردم قبول ندارند !! حالا چه نقشی میتوانند بازی کنند !! سالهاست دارن نقش بازی میکنند ولی دیگر تماشاگری ندارند!!!
امریکا هراسی خوب
چین هراسی بد
نه شرقی و نه غربی!
این مجلس منتخب ملت نیست. منتخب شورای نگهبان هست.
نماینده واقعی ملت نیست.
روابط استراژیک با چین باید به همه پرسی برسه.
تابناک سانسور نکن، اگه معتقد به نظر ملت هستی.
دلتان را خوش نکنید مادامیکه رابطه ایران و آمریکا بر این مدار میچرخد دولت چین بازار هزاران میلیاردی محصولات چینی در آمریکا و بازار صدها میلیاردی با کشورهای عربی را فدای بازار ۲۰ میلیاردی ایران نخواهد کرد
اگر معیار ارتباط با کشورهای مستقل باشد آمریکا مستقل تراست یا چین که رشد اقتصادیش وابسته به شرکتهای آمریکایی و بازارهای غربی است ‌ دیگه از آمریکا مستقل تر هم مگه داریم . تازه خدا رو هم قبول دارند.
چین ترسناک هست اما ترسناکتر از آن عدد ۲۵ است که معلوم نیست بیشتر بشه یا نه.
همه رفتن جز چین و روسیه کسی دوروبرم نیست
چین در حال حاضر بهترین دوست ایران است.
من خودم طرفدار غرب بودم ولی با این شرایط که به تعهدات خود پایبند نبودن از غرب متنفر شدم و چهره واقعی خودشونو نشون دادن و در عوض چین و روسیه و دیگر کشورهای شرقی برای من قابل احترام شدن ، و ایشالله توافق ۱۰۰۰ ساله بسته بشه ... دوست و دشمن باید شناخت ... چین هراسی و غیره وجود نداره اینها تبلیغات غربی ها هست ...غربی ها قبلا در آزمون اعتماد ملت ایران قبول نشدن
قطعا ما مردم ایران در یک برهه تاریخی قرار داریم و نسلهای بعد درباره ما چه خواهند گفت؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار