بازدید 26651
۹

کاهش ذخایر ارزی دلیل بالارفتن نرخ ارز است

یک کارشناس مسائل اقتصادی کاهش ذخایر ارزی ناشی از افت صادرات و خلق پول روزانه هزار میلیارد تومانی را مهمترین دلایل بالا رفتن نرخ ارز طی روز‌های اخیر دانست .
کد خبر: ۹۹۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 15 July 2020


به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علی حیات‌نیا یک کارشناس مسائل اقتصادی کاهش ذخایر ارزی ناشی از افت صادرات و خلق پول روزانه هزار میلیارد تومانی را مهمترین دلایل بالا رفتن نرخ ارز طی روز‌های اخیر دانست و گفت : اگر بانک مرکزی وضعیت بازار ارز را ساماندهی نکند، نرخ ارز باز هم بالاتر خواهد رفت.

او با اشاره به روند افزایشی نرخ ارز خصوصا طی ۱۰ روز اخیر، گفت : این روند افزایش چند عامل دارد که یکی از مهمترین آن‌ها کاهش صادرات و به دنبال آن کاهش ورود ارز به کشور است که بخشی از آن ناشی از شیوع بیماری کرونا است.

او ادامه داد: از سوی دیگر بنا به گفته مسئولین بخشی از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته که این موضوع نیز بر بالا رفتن قیمت آن اثرگذار است.

با خلق پول روزانه حدود هزار میلیارد تومانی مواجهیم

این کارشناس مسائل اقتصادی از مهلتی که دولت برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات به صادرکنندگان داده هم یاد کرد و افزود: این موضوع نیز تقاضا برای ارز را بالا برده و به افزایش قیمت آن دامن زده است.

حیات‌نیا گفت: از سوی دیگر در کشور با خلق پول روزانه حدود هزار میلیارد تومانی مواجهیم که این حجم از نقدینگی باعث کاهش ارزش ریال در برابر دلار شده است.

او با اشاره به رشد شاخص بورس و تصمیم دولت برای جبران بخشی از کسری ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه، گفت: روند صعودی بورس بازار‌های موازی مانند دلار و سکه را نیز به رشد کشانده است.

او با بیان اینکه در این مدت بانک مرکزی در جهت عرضه ارز به بازار و کنترل قیمت‌ها چندان ورود نکرده، افزود: البته به نظر می‌رسد بخشی از این موضوع ناشی از کمبود ذخایر ارزی بوده است.

تخصیص ارز به کالا‌های اساسی بازدهی چندانی نداشته است

حیات‌نیا از تاثیر افزایش قیمت دلار بر بالا رفتن نرخ تورم یاد کرد و گفت: گرانی ارز قیمت بسیاری از کالا‌ها را بالا خواهد برد و باید هرچه زودتر فکری به حال مدیریت این وضع بشود.

او افزود: برای این منظور باید سیاست شفاف سازی درآمد‌های ارزی در دستور کار دولت باشد و تخصیص ارز هدفمند شود، زیرا در گذشته شاهد بودیم که تخصیص ارز به کالا‌های اساسی بازدهی چندانی نداشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی از نقش سیاست خارجی و مسائل ناشی از تحریم‌ها در بالا رفتن نرخ ارز هم یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم این وضعیت تا حدودی مدیریت شود باید ارتباط اقتصادی کشور را حداقل با کشور‌های همسایه تقویت کنیم.

حیات نیا با اشاره به بازار ۱۲۰ میلیارد دلاری واردات کشور‌های همسایه، افزود: سهم ایران از صادرات به این کشور‌ها نزدیک به دو درصد است که باید این میزان را برای افزایش ارزآوری افزایش دهیم .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۹
جالبه دعوا شده، بورسیا میگن رشد دلار باعث رشد بورسه، بقیه میگن رشد بورس باعث تورم بقیه بازارها هست. نظر گروه دوم به واقعیت نزدیک تره. یک مقایسه ساده بین درصد رشد بورس و سایر بازارها نشون میده کی درست میگه. البته منم سودهای حداقل صد درصدی تو بورس برده بودم میگفتم نه بورس باعث تورم نیست.
آخه دليل بالارفتنش به من قشر ضعيف و متوسط چه ارتباطي دارد؟ يكي جلوي اين دليل كه نمي دونم چيه رو بگيره و مارا از هر روز بدبختي و كاهش ارزش پول نجات دهد . بعد تفسير گراني به ارزاني رو با كمال ميل گوش مي كنيم.
از دلایل دیگه غارت بیت المال و دست کردن دولتمردان در جیب مردم برای تامین کسری بودجه است در حالیکه اگر وجوه اختلاس به دولت برمی گشت و دولت نیز خاصه خرجی نداشت به این وضع دچار نمی شدیم .
آیا کسانی که مانع تصویب اف ای تی اف شدند پاسخگو هستند و مسولیت قبول میکنند یا اینکه طبق معمول فرافکنی میکنند
جناب کارشناس
واردات هم به خاطر کرونا متوقف شده بود
ذخیره ارزی هم دلیل نیست چون بانک مرکزی اصلا نمیخواهد دست به انها بزند
دلیل اصلی نقدینگی است و دولت و بانک مرکزی به جای این که ببرد در تولید ازاد گذاشته در بورس تا ماشین خانه
سال قبل همه چیز ارزش صادرات داشت چون در داخل قیمت ها نسبت به خارج از کشور کمتر بود ولی در سال 99 نتوانستند قیمت های داخل را کنترل کنند و قیمت ها هم تراز خارج از کشور شدند در چنین شرایط دلیلی برای صادرات وجود ندارد چون با صادر کردن چیز بیشتری نسبت به فروش داخل نصیب صادر کننده نمیشود پس تمایل به صادرات کاهش یافته است
بسلامتی ومبارکی ومیمنت
دلار وارد کانال ۲۴۰۰۰ تومان شد !!!
علی برکت الله !
شکر خدا وضع مسئولین خوبه. شک دارید سری به باستی‌هیلز بزنید. مردم هم فقط 4 سال یه دفعه دم انتخابات عزیز میشن و فردای انتخابات دیگه همه چیز مشکل خودشونه تا انتخابات بعدی ...
عریز جان دولت باید از هرنوع پرداخت سود بانکی توسط بانک ها و از هر نوع پرداخت افزایش دستمزد توسط سازمان ها جلوگیری کند و همچنین سر پا نگه داشتن شرکت های ورشکسته دولتی با چاپ پول را متوقف کند این تامین باید از طریق اصلاح ساختار صورت گیرد وگرنه اقتصاد ملی نابود خواهد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار