بازدید 22848

خوشحالی گروهی از سینماگران از تعطیلی شبکه نمایش خانگی!

بسیاری از سینماگران از این اتفاق و حتی تعطیلی وی او دی‌ها خوشحالند. بسیاری از تهیه کننده‌ها دستمزد‌ها میلیاردی که برای برخی سریال‌های پخش شده در وی او دی‌ها پرداخت می‌شود و مسیر تولید در سینمای ایران را مختل کرده، به مثابه ضربه‌ای به سینما تلقی می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 01 July 2020

خوشحالی گروهی از سینماگران از تعطیلی شبکه نمایش خانگی!پس از آنکه انتقال اختیارات شبکه نمایش خانگی در حوزه وی‌او دی از سازمان سینمایی به سازمان صداوسیما عملاً در مسیر اجرا قرار گرفت، برخی گروه‌ها و اصناف نسبت به چنین اتفاقی هشدار دادند و آن را به منزله پایان کار شبکه نمایش خانگی خواندند اما گروهی از سینماگران از قضا از این اتفاق خرسند شدند، چون بر این باورند این اتفاق به سینمای ایران ضربه اساسی وارد کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه چندی پیش صدور مجوز برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی از سوی سازمان سینمایی متوقف شد، «تابناک» خبر داد، صدور مجوز «وی او دی / VOD» یا ویدیوکلوب‌های اینترنتی از سازمان سینمایی سلب و به سازمان صداوسیما واگذار شد، اکنون مجوز صدور محتوا برای وی‌او‌دی‌ها نیز سرنوشت مشابهی یافته و با توجه به آنکه مصرف کننده اصلی سریال‌های تولید شده برای شبکه نمایش خانگی VOD‌ها هستند، تاکید شده که از این پس باید برای عرضه در وی او دی‌ها از صداوسیما مجوز دریافت کنند.

با در نظر گرفتن اینکه برخی سریال‌ها به این سمت و سو رفته‌اند که یا اساساً توزیع فیزیکی در شبکه نمایش خانگی نداشته باشند و یا این توزیع را بسیار محدود انجام دهند، در عمل نهادی که مجوز پخش سریال در VOD را صادر کند، متولی حوزه شبکه نمایش خانگی است. بدین ترتیب با وقوع این تغییرات، عملاً اختیارات از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سلب و به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی سازمان صداوسیما منتقل می‌شود.

خوشحالی گروهی از سینماگران از تعطیلی شبکه نمایش خانگی!

این تغییر مسیر صدور مجوز می‌تواند تاثیرات چشمگیری در فرآیند تولید داشته باشد. «تابناک» با پیش بینی این وضعیت، در بهمن ۱۳۹۸، این پرسش را همان زمان مطرح کرد که «فیلمسازان به دریافت پروانه ساخت سریال برای وی‌اوی‌دی‌ها نیاز دارند؟!» و اکنون آن پیش بینی تحقق یافته است. با توجه به اینکه شماری از سریال‌های توزیع نشده با استاندارد سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد تهیه و هنوز توزیع نشده، مشخص نیست اگر قرار باشد ممیزی صداوسیما بر آن‌ها اعمال شود، چه فرمی رخ خواهند یافت.

این تغییر و تحولات قاعدتاً واکنش‌هایی داشت و کانون کارگردانان و فیلمنامه نویسان سینمای ایران به عنوان دو مجموعه صنفی در این زمینه واکنش نشان دادند. در بخشی از بیانیه کانون کارگردانان آمده است: «توقف تولید سریال های نمایش خانگی توسط سازمان سینمایی، مقدمه‌ای بر دخالت سازمان‌های دیگر در محدود کردن هرچه بیشتر این تولیدات خواهد بود که نتیجه آن نابودی پلتفرم های فضای آنلاین، از دست رفتن مخاطبین میلیونی و بیکاری بسیاری از اهالی زحمتکش سینمای ایران خواهد بود که در تولید این سریالها نقش دارند. کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن تقبیح این رفتار، هرگونه عملی را که مانع کسب و کار، محدود ساختن و توقف فعالیت سینماگران شده شدیدا محکوم می کند و ‌خواستار ادامه روند تولید سریال های نمایش خانگی توسط سازمان سینمایی است.»

کانون فیلمنامه‌نویسان با لحنی نسبتاً متفاوت در بخشی از بیانیه‌اش تاکید کرد: «با توجه به این‌که در چند سال گذشته بیش‌ترین نظارت و ممیزی و اعمال نظرات از سوی هر دو سازمان‌ یعنی هم سازمان سینمایی و هم سازمان صدا و سیما بر روی فیلم‌نامه اعمال شده است، کانون فیلم‌نامه‌نویسان با توجه به ارتباط ناگزیر شغلی اعضای خود با هر دو سازمان، پیشنهادات و انتقاداتی را به شرح زیر مطرح می‌کند:
۱-می‌توان پیش‌بینی کرد که انتقال صدور مجوز از سازمان سینمایی به صدا و سیما به انحصار مطلق در این حوزه و یک‌سان‌سازی تولیدات دو بخش متفاوت، و کم‌رنگ شدن جذابیت‌های تولیدات بازار کار منجر شود.
۲- بارها از زبان مسئولان فرهنگی شنیده‌ایم که مشکل سینما و آثار نمایشی ما ضعف فیلم‌نامه است. به عقیده‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، بزرگ‌ترین مشکل، عدم درک مسئولان نظارتی از ماهیت پیچیده فیلم‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی‌ست‌.
۳- معتقدیم ارتقای سطح فیلم‌نامه‌نویسی و ساخت آثار قابل قبول در گرو ارتباط تنگاتنگ سازمان‌های نظارتی و تولید با تنها نهاد و صنف فیلم‌نامه‌نویسی‌ست، وگرنه منشأ بودجه‌ی تولید و دولتی‌ بودن یا خصوصی‌ بودن آن، هرگز مجوزی برای حاکمیت محض صاحبان احتمالی سرمایه برای تولید آثار ضعیف نخواهد بود.
۴- به سازمان سینمایی و سازمان صداوسیما پیشنهاد می‌کنیم بیش از توجه به متولی‌گری، نگران کارنامه‌ی خود در ساخت محصولاتی نمایشی باشند که تنها در یک میدان بی‌رقیب شانس دیده‌شدن دارند.»

البته این نظر همه سینماگران نبود و گروهی از سینماگران بانفوذ در سینما موضع دیگری داشتند و از قضا از این اتفاق خوشحال بودند که عمدتاً ترجیح دادند سکوت کنند. غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما از معدود اشخاصی بود که احساسش را پنهان نکرد و به صراحت با این اتفاق همراهی و آفات توسعه VOD‌ها را این طور بیان کرد: «گرانی تولید و دستمزدها، کمبود هنرپیشگان آن هم کسانی که سینمای ایران را به شهرت رساندند، و معمولا پول بادآورده و در برخی موارد پول کثیف و… پول در شبکه نمایش خانگی حرف اول را می زد و بعدها در VOD ها و صد البته اسکناس قوانین را دور می زد.»

موسوی تنها نیست و بسیاری از سینماگران از این اتفاق و حتی تعطیلی وی او دی‌ها خوشحالند. بسیاری از تهیه کننده‌ها دستمزدها میلیاردی که برای برخی سریال‌های پخش شده در وی او دی‌ها پرداخت می‌شود و مسیر تولید در سینمای ایران را مختل کرده، عاملی مخرب و به مثابه ضربه‌ای کاری به سینما تلقی می‌کنند. آنها تاکید دارند که قواعد سینما توسط این بخش به هم ریخته شده که این نگاه دور از مباحث کارشناسی نیست. از این منظر اگر وی‌او‌ دی‌ها تعطیل شوند، بخش قدرتمندی در سینمای ایران خرسند خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
سریال هایی مانند کرگدن و دل و هم گناه و امثالهم فقط و فقط فرهنگ اصیل و اخلاق ایرانی را نشانه گرفته اند و جوانان را به تباهی میکشند. باید یا سریال ها ارزشمند و تبلیغ کننده اخلاق باشد یا جمع شود. اینجا ایران است کشوری اخلاق مدار و شهید داده. دوستان آلبانی دیس لایک فراموش نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
دوست عزیز
همین تفکر در صدا و سیما باعث شد تا بیشتر مردم به دنبال جایگزین باشند و در دام ماهواره بیفتند که اون اندک مراعات رو هم به لحاظ رفتاری و اخلاقی نداشتن و نتیجش شده جامعه امروز که میبینید از نظر اخلاقی در کجا قرار گرفته، باید واقع بینانه به مسائل نگاه کرد نه از روی تعصب و احساسات
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
برو بابا دلت خوشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
کشوری اخلاق مدار که در اختلاس ورانت خوری وپارتی بازی وتبعیض در دنیا لنگه ندارد ....کاش حداقل از خون شهدا شرم میکردند این اقایون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
ما نمی دونیم چرا دوست دارند در تمام وجه های زندگی مادخالت کنند؟ واقعا محتوا و سرگرمی که بستر پخش آن لاین برای مردم فراهم کرده واقعا سرگرم کننده هست و باعث شده حداقل زمانی که ادم فراغت داره بشینه سریال یا فیلم مورد علاقش رو ببینه. همین بستر پخش آن لاین باعث شده مردم دیگه ماهواره نگاه نکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
احیانا نباید درمورد مسائل جوانان خودشون نظر بدن؟
:)از نظر من جوان تلوزیون ما به درد سطل اشغالم نمیخوره
نبودن قانون كپي رايت وتوزيع وسيع نسخه هاي غيرقانوني فيلمهاي شبكه هاي خانگي خيلي به ضرر سينماي كشور است
فاتحه هنر نمایشی ایران خوانده شد و تیر خلاصی به آن زده شد ! کافی است کارنامه سخیف و ضعیف صدا و سیمای میلی را مد نظر قرار دهید تا بفهمید تولید سریالهای خانگی ایران به چه قهقرایی خواهد رفت . سریالهای ترکیه و آمریکای جنوبی دوباره جذاب شده و جولان خواهند داد . حالا باید دید آیا آن سریالهای فرهنگ و اخلاق ایرانی را نشانه می روند یا سریالهای کنونی شبکه نمایش خانگی که تازه کم کم در حال جایگزینی با سریالهای شبکه GEM و امثالهم بودند !!!
خدایا شر سه چیز رو از ایران کم کن: صداوسیما, ایرانخودرو, سایپا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
بعلاوه آقازاده ها و باباهاشون
تند روهای جنگ طلب
ورود صدا و سیما به این مقوله آثار خوبی نخواهد داشت و مانع رشد فرهنگ سینمایی می گردد. اگر منصفانه قضاوت شود، برنامه ها و فیلم های سیما جذابیتی در جامعه ندارند.
اگر اینطور باشه ، من دیگر اکانت فیلمو را ابدیت نمیکنم
فقط باز بگردید شاید یک جایی باشه مردم یک کم دلشون خوش باشه ، در اونجا را ببندید
ای بابا، ما که تو خونه مون اصلا تلوزیون نداریم بعضی موقع ها برای اینکه زبان مادری یادمون نره سریال هایی مثل همگناه و مانکن رو از فیلیمو نگاه می کردیم، اشکال نداره، صدا و سیما فکر کرده برای خودش مشتری جمع می کنه ولی اشتباه کرده، ترجیح میدم بشینم better call Saul رو بارها و بارها ببینم ولی تلوزیون نخرم.
ای بابا، ما که تو خونه مون اصلا تلوزیون نداریم بعضی موقع ها برای اینکه زبان مادری یادمون نره سریال هایی مثل همگناه و مانکن رو از فیلیمو نگاه می کردیم، اشکال نداره، صدا و سیما فکر کرده برای خودش مشتری جمع می کنه ولی اشتباه کرده، ترجیح میدم بشینم better call Saul رو بارها و بارها ببینم ولی تلوزیون نخرم.
چی شده،،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل