بازدید 29991
معاون کل وزارت بهداشت

همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند/ غرامت ۳ هزار دلاری برای گردشگران در کشور همسایه

از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «#من_ماسک_میزنم» در کشور آغاز می‌شود که انتطارمان از همگان با هر دیدگاه و نظری، همراهی و همکاری در این زمینه است. بنا بر اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.
کد خبر: ۹۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 27 June 2020
تابناک اجتماعیمعاون کل وزارت بهداشت ضمن تاکید بر استفاده از ماسک توسط همه مردم، از آغاز پویش همگانی با هشتگ «#من_ماسک_میزنم» در کشور خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: هم اکنون در اکثر کشور‌های دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اجتماعی، مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، عبارت از استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی است که استفاده از ماسک ٨۵ درصد، رعایت فاصله فیزیکی یک متری ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی نیز ٧٨ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

وی گفت: از امروز خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «#من_ماسک_میزنم» در کشور آغاز می‌شود که انتطارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری، همراهی و همکاری در این زمینه است. در این روز‌های شیوع کرونا یکی از مهمترین موارد امر به معروف، یکی از مهمترین موارد فعالیت اجتماعی و یکی از مهمترین مصادیق نوع دوستی و علاقه مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و ترویج استفاده ماسک برای دیگران است.
 
همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند

حریرچی با بیان اینکه جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علایم کم کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدران و مادران و افراد مسن هستند، تصریح کرد: بنا بر اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و یا کم علامت زیاد است، جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان و نزدیکان خود را به بیماری مبتلا می‌کند که گاه منجر به مرگ و بستری طولانی‌مدت عزیزان خودشان می‌شود؛ لذا در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا جوانان با رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی نظیر استفاده همیشگی از ماسک در خارج از منزل و شستشوی مرتب دست و نیز ترویج و تبلیغ این اقدامات، می‌تواند نقش بسیار مهم و تاریخی در کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از از کرونا داشته باشد.

وی عنوان کرد: فراموش نکنیم هر فرد مبتلا، بدون فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، ۴۰۶ نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: کسانی که قبلاً به کرونا مبتلا شده اند و حتی مبتلایانی که آنتی بادی آن‌ها بر اساس آزمایش قبلی مثبت شده است، باید کماکان اصول فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد که افراد مبتلا ایمنی طولانی و موثر نسبت به کرونا داشته باشند. رسیدن تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در جهان به ۱۰ میلیون نفر و موارد مرگ به نیم میلیون نفر در همین روز‌ها برای همه مردم جهان زنگ خطر جدی و هشدار خطرناکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص موارد ابتلا و از لحاظ تعداد خالص مرگ ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد، اما از لحاظ تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب به ۴۷ و ۳۰ دنیا با تعداد ۲۵۶۱ مورد ابتلا در یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر جمعیت را دارد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سطح کنترل کرونا در جامعه مطلوب بوده، اما هنوز کافی نیست و این روند نیازمند همراهی تک تک شهروندان و مسئولین است.
 
وی گفت: هم اکنون در اکثر کشور‌های دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند و رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی استفاده از ماسک باید مد نظر قرار گیرد.

حریرچی افزود: کنترل این اپیدمی مستلزم همکاری همه مردم است. به همین علت عاجزانه و دوستانه از مردم می‌خواهیم برای سلامت خود و هموطنان و نیز کارکنان نظام سلامت حداکثر همکاری را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند/ غرامت ۳ هزار دلاری برای گردشگران در کشور همسایه

حریرچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام ابتلای ۴۰درصدی مردم در برخی استان‌ها به کرونا آیا رسیدن به احتمال ایمنی جمعی وجود دارد یا نه گفت: جواب ساده به این پرسش این است که نمی‌دانیم، دنیا هم این را نمی‌داند. کشور‌هایی مثل سوئد به این سمت رفتند، اما دچار شکست بدی شدند و عذرخواهی کردند.

وی افزود: حرکت به سمت ایمنی جمعی یا ایمنی رمه‌ای به صورت منفعلانه کاری اشتباه است و سیاست وزارت بهداشت نیست. زیرا اگر به این سمت برویم حتما تعداد فوتی و تعداد مبتلایان بدحال هم افزایش پیدا می‌کنند. ایمنی جمعیتی مطلوب با ایجاد واکسن است تا مردم ایمن بشوند و زنجیره انتقال ویروس و بیماری بسته شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مساله دیگر این است که هنوز معلوم نیست و شواهد معتبری نداریم، کسانی که مبتلا می‌شوند ایمنی طولانی مدت خواهند داشت. معاون بهداشت (دکتر رئیسی) هم گفته ۴۰ درصد مبتلا شده اند و نگفته این ۴۰ درصد ایمن شده‌اند. بررسی‌های اخیر که در مجله نیچر آمده نشان می‌دهد کسانی که مبتلا می‌شوند اگر شدت علایم بیماری کم یا بی علامت باشد میزان آنتی بادی بعد از چند هفته کم می‌شود حتی در مورد آن‌هایی که دارای علایم بودند نیز میزان آنتی بادی بعد از مدتی کم می‌شود.

حریرچی گفت: نمی دانیم ایمنی بعد از ابتلا دائمی است یا موقت است یا برای چند وقت است. تجربه ما هنوز در این مورد کافی نیست و این مسائل مبهم است.

وی افزود: برای رسیدن به ایمنی جمعی نیز نمی‌دانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است. حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم؛ به معنای این نیست که انتقال ویروس صفر می‌شود. انتقال ویروس کند می‌شود. تجربه دنیا در مورد برخی واکسن‌ها که ایمنی زا هستند نیز نشان می‌دهد دوز واکسن یادآور باید بزنیم در مورد آنفلوانزا هم اصولا واکسن موقت است و سال بعد باید واکسن جدید زده شود.

حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اجباری شدن ماسک گفت: فردا چلسه ستاد ملی کروناست نمی‌دانم این مساله در دستور جلسه است یا نه، اما در مجموع استفاده از ماسک توصیه اکید وزارت بهداشت است که توسط مردم باید انجام شود. در برخی کشور‌های همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است. جریمه‌های سنگین دارد.

وی تاکید کرد: استفاه از ماسک صورت معمولی ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را کم می‌کند. نمی‌توانیم هم انتظار این را داشته باشیم که مراکز اقتصادی را کامل بازگشایی کنیم، ولی هیچ روش کنترلی نداشته باشیم. در شرایطی که مجبوریم برای اقتصاد و معیشت مردم بازگشایی کنیم، مهمترین اقدام استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی بالای یک متر و استفاده از شیلد صورت است.

معاون کل وزارت بهاشت گفت: بسیاری از وجوه بیماری کووید۱۹هنوز ناشناخته است. برای برخی بیماری‌ها مثل حصبه و سل نما‌های بالینی متفاوتی داریم، چون سال‌های طولانی با این بیماری‌ها مواجه بودیم. انتظار داریم وجوه متفاوت تری از بیماری کووید۱۹ را ببینیم، برخی تظاهراتی که اخیرا می‌بینیم قبلا هم بوده، ولی تشخیص داده نمی‌شد.

وی ادامه داد: موارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. رعایت این پروتکل‌ها به معنای معجزه نیست. مسافرت احتمال بیماری را بالا می‌برد، اما رعایت پروتکل درصد ابتلا را کم می‌کند. بالاخره در رستوران هنگام خوردن غذا، چون نمی‌توانیم ماسک بزنیم حتی اگر پروتکل‌ها را رعایت شود، باز هم احتمال انتقال بیماری وجود دارد و در مجموع شاهد تخلف مراجعان و ارائه کنندگان خدمات هستیم.
 
همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند

حریرچی درباره وضعیت کرونا در کشور‌های همسایه از جمله آذربایجان گفت: وضعیت همه کشور‌های همسایه را رصد می‌کنیم ویروس کرونا یک بیماری جهانی است که انعکاس منطقه‌ای دارد تا زمانی که حتی یک مورد ابتلا وجود دارد همه مردم جهان و دولت‌ها باید هشیار باشند تا با ابتلای بیشتر ویروس مواجه نشوند.

وی افزود: امیدواریم با تدابیری که دولت آذربایجان اتخاذ کرده در کنترل این بیماری موفق باشد. دولت ایران هم آمادگی دارد به مردم این کشور کمک کند. حتی اگر درخواست باشد، می‌توانیم تیم متخصص اعزام کنیم و آمادگی کامل برای ارسال تجهیزات برای تست و خدمات بیمارستانی و دارو داریم، چون در خیلی از این ملزومات به خودکفایی رسیده ایم.

معاون وزیر بهداشت در بدهی بیمه‌ها بعد از کرونا گفت: در ماه‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی بدهی‌های معوقه بیمارستان‌ها را تا حد زیادی تسویه کرده و همین طور سازمان بیمه سلامت در پرداخت‌ها تسریع کرده است؛ البته به علت کاهش مراجعه مردم هزینه‌های بیمه‌ها تا حدی کاهش پیدا کرده است. هزینه‌های بیمه‌ها و بیمارستان‌ها کمتر شده است.

حریرچی ادامه داد: در مورد هزینه کووید۱۹ بخشی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، اما گاهی هزینه‌های حفاظتی هم وجود دارد که گاهی از هزینه خود درمان بیماری کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی برای یک بیمار تا ۷۵۰ هزار تومان مصرف لوازم حفاظتی داریم، در حالی که هزینه بستری در غیر تخت آی سی یو زیر ۳۰۰ هزار تومان است. این هزینه‌ها را از وزارت بهداشت پرداخت می‌کند. هزینه‌های زیادی نیز برای دستگاه‌های اکسیژن ساز داشته ایم که هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای وزارت بهداشت را افزایش داده است.

حریرچی درباره اعمال محدودیت‌های استانی گفت: عمده موارد تصمیم گیری درباره محدودیت‌ها با مبنای شهرستانی با مکانیزم آسان و تدبیر استانداران با هماهنگی وزرا انجام می‌شود. برای برخی استان‌ها، مجوز‌های استانی و شهرستانی صادر شده است، ما در سطح کشور این موارد را اعلام نمی‌کنیم.

وی افزود: با توجه به نمای متفاوت منحنی جمعیت شناسی که در استان‌های مختلف داریم. در برخی استان‌ها اوج بیماری در اسفند، برخی فروردین برخی اردیبهشت یا خرداد بوده است. همچنین با توجه به ملاحظات فرهنگی و بومی از این پس تصمیم گیری استانی انجام می‌شود.

حریرچی گفت: در برخی استان‌ها مجالس ترحیم کنترل شده و در برخی استان‌ها این مجالس با شدت زیادی وجود دارد و توصیه‌های ما راه به جایی نبرده، در مورد مراسم عروسی هم همین طور است.
 
همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند

معاون کل وزارت بهداشت درباره علایم کرونا گفت: این ویروس از اول سیستماتیک اقدام می‌کرد؛ وجه بارز در دستگاه تنفسی بود. بعد متوجه شدیم علایم عصبی هم دارد و حس بویایی و چشایی را از بین می‌برد. اثرات انعقادی در عروق و اعصاب مرکزی و قلب و عروق دارد. بعد علایم گوارشی ویروس بیشتر دیده شد. در برخی موارد هم علایم سیستماتیک ویروس مثل تب یا درد عضلانی و خستگی و بی حالی دیده شده است و در مجموع ویروس کرونا اعضا و ارگان‌های مختلف را درگیر می‌کند.

حریرچی افزود: بعد از اینکه ویروس به مرحله‌ای رسید و درگیری به وجود آمد باعث سلسله وقایعی می‌شود که ناشی از واکنش بدن به این ویروس است. گاهی بدن با ریه آسیب دیده درگیر می‌شود. آسیب‌های کبدی هم دیده شده است. در درمان‌های طولانی باید در نظر داشت که دارو هم سم است و خود این دارو‌ها هم عوارض جانبی دارند. بستری طولانی در بیمارستان هم عفونت‌های بیمارستانی را بیشتر می‌کند. بستری در آی سی یو و لوله گذاری تنفسی نیز احتمال درگیری را بیشتر می‌کند.

معاون وزیر بهداشت درباره خبر خوش واکسن نیز گفت: انواع روش‌های منجر به تولید واکسن هم در مرحله تحقیقات و انواع متدلوژی‌ها را کار می‌کنیم. از طرف دیگر روی این موضوع کار می‌کنیم که اگر جایی واکسن تولید کرد ما هم بتوانیم آن را تکثیر کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این خبر خوش را اعلام کنیم.

حریرچی درباره افزایش مرگ و میر کرونا گفت: در ماه‌های گذشته موارد مرگ و میر نسبت به موارد بستری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده، اما باید توجه کنیم که کشور وسیعی هستیم؛ برخی استان‌ها به دلیل برخی ملاحظات اجتماعی و کاهش فاصله گذاری‌های اجتماعی که به علت معیشت مردم اجتناب ناپذیر بود موارد ابتلا و مرگ و میر بالا رفته است مرگ‌ها در برخی استان‌ها اثر تجمعی دارد. وقتی منجر به فوت می‌شود تا چند هفته و یک ماه در بخش‌های ویژه بستری بیشتر می‌شوند.

وی افزود: امیدواریم موضوع از سرچشمه بسته شود. تا ویروس هست بیماریابی هم انجام می‌شود، ولی افرادی که بیماری زمینه ای، سن بالا، چاقی، برخی بیماری‌های قلبی یا سرطان‌ها دارند وقتی ویروس به آن‌ها برسد مرگ بیشتری دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت در ابتدای زنجیره بیماری آگاهی سازی می‌کند و در انتهای زنجیره برای نجات مبتلایان اقدام می‌کند. مقابله با ویروس راهش بیمارستان و گسترش آی سی یو نیست راه اصلی مقابله با ویروس رعایت فاصله گذاری اجاماعی و بهداشت فردی است تا تعداد کمتری مبتلا شوند. اگر کمتر مبتلا شوند درصد مرگ و میر هم کمتر می‌شود.
وی درباره تست کرونا گفت: در مورد تست، باید توجه کرد که تست گران است. تست در بخش دولتی بدون هزینه‌های جانبی و نیروی انسانی ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و بیرون از وزارت بهداشت در بخش خصوصی تا ۸۰۰ هزار تومان گرفته می‌شود.

وی افزود: انجام تست برای کارکنان آزمایشگاه‌ها هم خطر دارد برای افراد علامت دار و کسانی که بستری می‌شوند تست انجام می‌شود و سریع جواب داده می‌شود، اما در برخی شهرستان‌ها با درخواست‌های غیر عادی مواجه می‌شویم.

حریرچی ادامه داد: تست منفی گارانتی برای عدم ابتلای بعدی نیست. برخی فکر می‌کنند اگر تست منفی شد می‌توانند هر جا خواستند بروند. دو دقیقه بعد از تست ممکن است مبتلا شوند. استفاده از تست روش روش‌های علمی دارد. اگر فردی مبتلا شود و بلافاصله تست گرفته شود، تست منفی می‌شود و به طور متوسط بعد از ۵ روز تکثیر ویروس در بدن تست می‌تواند مثبت شود. به تدریج در حدود ۱۲ روز ممکن است بیمار علامت داشته باشد.

وی گفت: در همه شهرستان‌ها نمی‌توانیم تست را راه اندازی کنیم. محدودیت اصلی به علت کمبود نیروی انسانی لازم و نبود دستگاه‌های مورد نیاز کافی است. نمی‌شود برای یک شهر که روزانه به ۱۵ تست نیاز دارد تجهیزات برد. گاهی تعداد این دستگاه‌ها مثلا دستگاه‌های اکسیژن ساز برای شرایط متعارف است و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز داشته باشند کافی است، اما اگر ۵۰ درصد نیاز باشد باید دستگاه‌های دیگر گذاشت.

حریرچی تاکید کرد: در مجموع در اکثر استان‌ها کمبود خاصی برای تست نداریم برخی موارد موضعی برای این است که افرادی ناگهان تصمیم می‌گیرند تست کنند.
 
همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند

وی درباره اثر افزایشی بازگشایی‌ها بر کرونا گفت: دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف کاهش و حداقل رساندن بیماری در همه کشور‌های جهان مطرح است. از منظر بیماری ممکن است درخواست تعطیلی طولانی داشته باشند، اما از نظر اقتصادی در اغلب کشور‌های دنیا معلوم شده این کار ممکن نیست.

معاون وزیر بهداشت افزود: مهمترین عامل ضرر و مخل به سلامت فقر است. بیماری ناشی از فقر بدترین نوع بیماری‌ها را به وجود می‌آورد. کشور‌ها ما هم مثل سایر کشور‌های دنیا ملاحظات اقتصادی را لحاظ کرده است.

حریرچی گفت: در یکی از کشور‌های نزدیک ما، چون اقتصاد کشور بر مبنای گردشگر است اعلام کردند هر گردشگری که مبتلا به کرونا شد سه هزار دلار خسارت می‌دهیم.

وی افزود: برخی کشور‌های اروپایی هم گردشگری را آغاز کرده اند. بالاخره بین دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و اگر در جایی به این نتیجه برسیم که بازگشت تعطیلی‌ها لازم است، استانی تصمیم گرفته می‌شود. تصمیم گیری کشوری نمی‌تواند درست باشد و تصمیم گیری‌های استانی و شهرستانی مناسب‌تر است.

حریرچی درباره طرح ترافیک نیز گفت: در مورد طرح ترافیک بر اساس تصمیمات ستاد ملی اقدام می‌شود. اصل این است که مواجهات را به حداقل برسانیم. در این موارد بر اساس بحث‌های اقناعی در ستاد ملی و استانی کرونا اقدام می‌شود.

وی درباره افزایش خشونت خانگی بعد از کرونا نیز گفت: آمار‌های وزارت بهداشت اینکه خشونت خانگی به خط قرمز رسیده را نشان نمی‌دهد، اما همسرآزاری و فرزندآزاری حتی یک مورد آن هم مازاد است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در خیلی کشور‌ها این موارد به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت، بهزستی و سازمان‌های مردم نهاد در این مورد فعال هستند و امیدواریم با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی حتی یک مورد از این نوع خشونت‌ها نداشته باشیم.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود دارو‌های پزشکی هسته‌ای گفت: در مورد برخی دارو‌های پزشکی هسته‌ای به صورت مقطعی کمبود‌هایی به وجود آمده بود، مشکلاتی در توزیع هم بود که از سازمان‌های مربوطه می‌توانید پیگیری کنید.

وی درباره تامین واکسن آنفلوانزا در پاییز گفت: در مورد واکسن آنفلوانزا امسال توصیه به مصرف بیشتر خواهیم داشت به خصوص برای افراد در معرض خطر مثل خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری زمنیه‌ای و سالمندان. اقداماتی هم برای تامین این واکسن انجام شده است.

وی افزود: در مورد واکسن آنفلوانزا کمبود جهانی وجود دارد، اما حتما اقداماتی انجام می دهیم که افرادی که به این واکسن نیاز دارند این واکسن را در اختیار داشته باشند.
 
همه مردم ماسک بزنند/ هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند/ به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند/ هزینه تست کرونا حداقل ۲۵۰ هزار تومان/ هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند

حریرچی درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما و مترو گفت: در مورد هواپیما می‌گفتند با صندلی پر هم فعالیت هواپیما‌ها مقرون به صرفه نیست. مردم هم نمی‌توانند با ایجاد فاصله بلیط ۱.۵ تا دو برابری بپردازند. نمی‌شود با قیمت قبلی بلیت هواپیما‌ها با نصف یا یک سوم مسافر پرواز کنند.

وی افزود: اگر مردم رعایت کنند، مشکل برطرف می‌شود. یکی از مشکلات این است که به همه افراد در هواپیما ماسک و دستکش داده می‌شود تعداد زیادی استفاده نمی‌کنند این مساله پیچیده‌ای است.

حریرچی گفت: مترو هم بر اساس انبوه بری طراحی شده است. توصیه ما به حداقل رساندن تعداد مسافر است. رسانه دراین مورد دو کار می‌تواند بکند اکثر رسانه‌ها می‌پرسند که دولت چه کار می‌تواند انجام دهد، اما اگر مردم را توجیه کنیم ماسک بزنند کم خرج‌تر است.

وی افزود: نمی‌شود کارخانه‌ها یا ادارات و دانشگاه‌ها و مدارس و حمل و نقل عمومی تعطیل شود، ولی در اجتماع مردم به فراوانی شمال بروند، عروسی و پارتی و اجتماعات برگزار شود. خودمان را در تناقض ها گرفتار نکنیم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
عملکرد مسئولان به هیچ وجه مناسب نبوده است و ایشان حقی ندارد که از عملکردشان دفاع کند. بلکه باید معذرت خواهی و ابراز شرمساری در برابر خانواده های داغدار نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
در موج دوم مقصر فقط خود مردم هستند.کیست که نداند ماسک و دست شستن و عدم تجمع و ...خوب است یا بد؟مقصر مردمند و طلبکار هم مردمند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
مردم خودشان رعایت نمی کنند به دولت چه ربط داره. عروسی و... و گرفتار کرونا شدن.
آرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
دولت عملکرد خوبی نداشته ... خود شما چطور ؟.. خداییش پیش خودت فکر کردی از صبح که رفتی بیرون رعایت دیگران رو کردی و ماسک زدی آیا ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
دولت بابد ترم جریمه بذلره.
حفاظت دیگران در برابر کسانی که رعایت نمی کنند وظیفه دولت ها هست نه دیگر مردم.
اگر به جای ماسک طرف چاقو دستش بود و بقیه را میزد دولت برخورد نمی کرد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
الان نوشتن فقط هر تستی ۲۵۰ هزار تومن دولتی ۸۰۰ هزار تومن آزاد خرج داره.
تجهیزات حفاظتی و هزینه های فوت جانی افراد به کنار.
هواپیماهای ماهان چقدر سودآوری داشتند که در زمان کرونا جلوش گرفته نشد و بیشتر هم شد؟
حالا شما ناشناس ۱۹:35برو دستت را بشور.
کیست که نداند چین در آن زمان کل استان هوبی به مرکزیت ووهان را قرنطینه کرد و اجازه تردد نمیداد و چگونه ظرف ۱۰ روز بیمارستان ده هزار نفری در این منطقه درست کرد.
بعد اینجا مسوولین وزارت بهداشت میگفتند خطرش از آنفولانزای ان۱اچ۱ کمتره. کی بود روز اول ورود کرونا گزارش تهیه میکرد که کسی جدی نمیگیره بزرگنمایی بیماری را و همه مشغول خرید عیدند کسی به این حرف ها توجه نمیکنه.
و هزار مورد اهمال و سهل انگاذی دیگه.
هفته اول که درون دولت هنوز مشخص نبود چه کسی بابد مسوول ستاد مقابله با کرونا باشه.
بعدا هم که دکتر کیانوش جهانپور را عوض کردند.
واقعا آفرین به این‌ همه مدیریت.
موج دوم هم که فرمودین برداشتن محدوپیت ها توسط دولت هست.
میشه ماسک اجباری نباشه؟
جریمه نداشته باشه؟
دکتر حریرچی فرمودن در این زمینه حتی نمیدونن فردا تو جلسه قراره بحث بشه یا نه.
پزشکها اطلاعات غلط به مردم می دادند دو موردش رو خودم در تلویزیون دیدم که می گفتند ماسک نزنید یا چیزی نیست سرماخوردگی ساده است
راه حل ماسک اجباری برای همه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
این یعنی صدا و سیما نه پزشکها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
پزشکان هیچگاه نگفته اند ماسک نزنید و اینها برداشت شخصی شماست. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده بود که لازم نیست همه مردم در همه جا ماسک بزنند بلکه در محیطهای بسته و شلوغ ماسک بزنند زیرا کمبود ماسک یک معضل جهانی است و اگر همه مردم همه جا ماسک بزنند با کمبود ماسک در جاهای ضروری مواجه خواهیم شد.
خودش ماسک نزده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
فاصله رو رعایت کرده و مصاحبه می کنه
خود این آقا در عکس ها ماسک ندارد و توصیه به ماسک زدن می کند !!!
پاسخ ها
ناامید
| United States of America |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
این خودش همون اول گرفت ! در بیمارستان‌ها که میره ماسک‌میزنه تمام‌وزیرها هم‌ماسک میزنند پس شما هم بزن عقلت را دست بقیه نده
بیشتر مردم دارند سهل انگاری میکنند و این مصیبت را طولانی تر
ناشناس
| - |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
آخه خودش قبلا گرفت و ایمن شد دیگه خیالش راحته
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
شان اربابان اجا از رعیت است
کارشناسان از روز اول بیماری می دانستند ماسک موثر است اما بشمارید از اول کرونا تا بحال چند بار یکی گفت ماسک بد است و یکی گفت ماسک خوب است!
میشه گفت با ترکیب عجیبی از چوپان دروغگو و ملانصرالدین و پت و پت و چنتا دیگه از این دست مواجه هستیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
سهل انگاری خود را گردن دیگران نیندازید. هیچکس تا حالا نگفته ماسک بد است صرفا این بحث بوده که آیا لازم است همه جا ماسک زده شود یا خیر و این که اگر ماسک زدن به درستی انجام نشود میتواند منبع آلودگی باشد.
اقاي محترم با خواهش تمنا كار پيش نميرود اول ماسك با قيمت مناسب بعد اجبار كه هيچكدام را نداريد
قابل توجه اقای علم الهدی که نگران اقتصاد مشهدی ها بودند!!!
ایران خودرو و سایپا آمار بالاتری از مرگ و میر به مملکت تحمیل میکنن ولی کسی پیگیرش نیست . آمارش حتی از جنگ تحمیلی هم بیشتره. چه برسه به کرونا.
برای مردم بدبخت خودمون هیچ امکاناتی ندارن بعد میخوان تجهیزات به کشورهای دوست و برادر صادر کنن!!
دیروز رفتم مرکز بهداشت شهرمون تست بدم یه دکتر صفر کیلومتر اونجا نشسته بود که از ترسش نمیذاشت کسی از ۱۰ متری بهش نزدیک بشه گفت از امروز بخشنامه اومده فقط از افراد بالای ۶۰ سال تست بگیریم!!!
در حالیکه تو دنیا دارن رو تستهایی کار میکنن که در عرض چند دقیقه نتیجه ش مشخص بشه اینجا همون تستهای فکسنی که اصلا معلوم نبود نتیجه ش چقد درسته هم دیگه نمیگیرن. بعد میان با افتخار میگن دنیا حیرون مونده بهمون زنگ زدن روشهای موفقیتمونو بهشون بگیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اونی که منفی دادی
فازت چیه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
امکانات آزمایشگاهی محدود است اگر قرار باشد هرکس از هرجا آمد تست بگیرند افرادی که نیاز دارند و بدحال هستند باید مدت طولانی در نوبت بمانند. اینقدر فرهنگ تحقیر خودی را نداشته باشید.
خجالت آور است. شرم اور است. دولت بجای اعمال قانون خود را به یک تشکل غیر دولتی تبدیل کرده تا هیچ تعهدی نداشته باشد. این حرفها را نباید معاون وزیر بهداشت بزند. این حرفها را مثلا دبیر خانه سینما میتوانست بگوید.
وقتی صحبت از دولت و حکومت است باید قانون مطرح شود و مثل قانون اجرا شود.
مملکت را بدون قانون و با توصیه نمی توان اداره کرد.
این دولت حتی زیر بار ماسک هم نمیخواهد برود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کاملا حرف درستی است. دولت و مجلس به جای شعار دادن باید قوانین محکم و کارا تصویب کنند.
همه چیزمان درسته ماسک زدن مان معضل شده.مرد حسابی برو به گرانی و رکود اقتصادی برس مردم دارن له میشن
کسانی که بدن ضعیفی دارند حتما قرص اسپیرولینا بخورند و ماسک بزنند و الکل همراه داشته باشند برای ضد عفونی سطوح مختلف و دست های خود را مدام بشویید و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
لابد کسانی هم که بدن قوی دارند ماسک نزنند و فاصله را رعایت نکنند تا دیگران را مبتلا کننند
اینم که از لحاط تعداد تست در هر میلیون نفر با افتخار ۹۰ دتیا هستیم!
این همون نیست که میگفت این کارها مال عهد بوق بو ه؟
یک تست معمولی رو میگه گرونه و ما نمیتونیم ازهمه بگیریم،بعد افاضات میکنن که به جمهوری آذربایجان کمک کنیم!!!کشور خودمون رو نتونستین درست کنین خواهشا به بقیه رحم کنین!
مرگ برچین
حضرات از این افراد آبی گرم نمیشود خودتان رعایت کنید و ماسک بزنید!!!14
وقتی در کشورهایی مثل فرانسه و‌آلمان و ایتالیا با قرنطینه شدید و‌اجباری کردن ماسک توانستند واقعا کرونا را شکست دهند و دارند به زندگی عادی برمیگردند بدون مبتلایان جدید مرگبار، پس آدم عاقل کاری که از دست خودش برمیاد یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله را انجام‌میده و منتظر دستور از بالا و الکو‌برداری از این مسئولین ناکارآمد نمیمونه و با جان خودش و عزیزانش بازی نمیکنه!
ادامه کرونا وضع اقتصادی را هم بدتر خواهد کرد پس اقلاً اگر جان دیگران برایتان مهم نیست حتی اگر فکر جیب مبارک هم هستید ماسک بزنید تا زودتر خلاص بشیم از این فاجعه!
شما اگر پیشنهاد می دهید که همه ماسک بزنند باید دولت ماسک رایگان بین مردم عرضه کند دوم اینکه باید دولت ان را اجباری کند در شهرهاٸی که قرمز هستند در غیر اینصورت تو هم داری شعار می دهی که فردا بگوٸید ما گفتیم مردم عمل نکردند.شعار شعار کاری که شما مسٸولین خوب یاد گرفتید.
جان مردم را با حفظ اقتصاد بی رمق سرشار از سوء مدیریت معاوضه کردید.شرمتان باد.
حداقل ماسک به قیمت مناسب در دسترس عموم قرار دهید.زمستان و پاییز به چند صد یا چند هزار کشته برسیم تا راضی بشوید؟
از اینکه مطالبات به حق مردم زیر سایه ی ترس از جانشان پنهان شده خوشحالید.
ماسک توی داروخانه ها نیست یا گرونه
فقط میگید ما ماسک تولید می کنیم و به دنیا می دهیم
بیارید با قیمت مناسب داروخانه ها را پر کنید
کیه که از سلامتی خودش بدش بیاد و ماسک نزنه
ماسک حداکثر 3 الی 4 ساعته باید تعویض بشه
شرطش اینه که ماسک به وفور جلوی دست مردم باشه
ولی یا واقعا چرت میگید که تولیدات زیاد داریم و یا اینکه همه تولید را صادر می کنید
بالاخره نفت فروش نمیره و دلار داره میره بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
چگونه است که مردم برای نوشابه پول دارند ولی برای ماسک ندارند ضمنا حتی مهمتر از ماسک رعایت فاصله و پرهیز از تجمعات و صحبت نزدیک و طولانی با افراد دیگر است. ضمنا حتی می توانید ماسکهای سه لایه را بشورید و در حالت خیس روی آن یک پارچه تمیز بزارید و اطو کنید و استفاده کنید.
به ازای هر بیمار شناخته شده ۱۰ نفر بی تشخیص می‌مانند
یعنی برای رسیدن به تعداد واقعی بیماران امار مبتلایان را در 10 ضرب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
در تمام دنیا اینطوریه است و فقط 1-2 درصد مبتلایان تشخیص داده می شوند در آلمان که در بین کشورهای غربی بیشترین درصد تشخیص مبتلایان را دارد فقط 5/6 درصد تشخیص داده می شوند و در ایران نیز بطور متوسط 1-2 درصد مبتلایان تشخیص داده می شود
معاون وزارت بهداشت اعلام کرد: هر ۳۳ ثانیه در ایران یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند. این زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌ گذاری و استفاده از مارسک را بیشتر رعایت کنیم.
رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ "من ماسک می‌زنم" در کشور آغاز می‌شود که انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ، همکاری و همراهی داشته باشند.
علیرغم همه این توصیه ها و هشدارهائی که روحانی درجلسات ستاد کرونا میدهد اکثر مردم نه از ماسک استفاده می کنند و نه فاصله را رعایت. حکومت بیمناک از وحشت عمومی از پخش گزارش های تصویری گسترش کرونا در شهرهای جنوبی کشور، گیلان و تهران و شهرهای دیگر خود داری می کند و مردم هم حرف ها و توصیه ها را باور نمی کنند.
من نميدونم وقتي مهار اين بيماري اينقدر راحته چرا روحاني و نمكي نميفهمن خب ماسك جلوي پرتاب ذرات بزاق ألوده رو ميگيره و بايد اجباري بشه و هواكش هم ويروسهاي بازدم رو از محيط خارج ميكنه و بايد اجباري بشه والسلام نامه تمام
دولت خودش همه جا را رها کرده بعد شعار میده رعایت کنید بروید فرودگاهها ببینید اصلا کسی از ضد عفونی کننده برای ورود به هواپیما استفاده می کند تنها لطفی که می کنند همین استکه یک عدد ماسک و یک جفت دستکش یک بار مصرف در پلاستیکی قرار می دهند و به مردم می دهند باز هم مردم خودشان رعایت می کنند نه دولتی ها همه اینها شعار است نه به آن بگیر و ببندهای ایام نوروز نه به این ولنگاری امروز
ویروس کرونا برای همه چه بدن قوی داشته باشی و نداشته باشی کشنده است
وقتی که کرونا گرفتی
نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ندارد
نکات بهداشتی را رعایت کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر