بازدید 12215

آنچه در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران گذشت

کد خبر: ۹۸۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 23 June 2020

آنچه می‌خوانید مشروح اخباری است که در دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران گذشت.

به گزارش میزان، محمد سالاری بر اجرایی شدن طرح‌های موضعی کن و فرحزاد با رویکرد مشارکتی تاکید کرد و فریز املاک برای اجرای طرح‌های شهری را منسوخ شده دانست.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۲ با اشاره به مساله کد نوسازی شهرک‌های منطقه گفت: بعضا شهرک‌هایی با چندین بلوک و با کاربری مسکونی همه یک کد نوسازی دارند، من این موضوع را از دوره چهارم شورا در خصوص تعاونی‌های هفتگانه و شهرک‌های دیگر پیگیری می‌کردم و شهرداری تهران قول داد که این مشکل را رفع کند که البته برای تعدادی انجام شد، اما هنوز هم شهرک‌های دیگر با این مساله مواجه هستند.

وی ادامه داد: در هر شهرک چندین بلوک وجود دارد و هرکدام باید بتوانند بصورت جداگانه پایان کار دریافت کنند.

سالاری با اشاره به طرح موضعی فرحزاد اظهار داشت: این طرح و طرح موضعی کن که در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و ابلاغ شد که از دستاورد‌های مهم شورای پنجم شهر تهران است، تملکات زیادی برای اجرای طرح موضعی فرحزاد انجام شده بود، اما بخشی از این تملکات باقی مانده که اگر انجام نشود این طرح مجددا مغفول می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد در حالیکه این طرح دارای مطالعات بسیار قوی است لذا ضرورت دارد شهردار منطقه این موضوع را بصورت جدی پیگیری کنند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص املاک فاقد سند مالکیت منطقه نیز بیان کرد: شهردار منطقه باید طی جلسات تعاملی با سازمان ثبت اسناد نسبت به رفع این مساله اقدام کنند.

سالاری با اشاره به مشکلات دره حسنک گفت: این موضوع در جلسه گذشته کمیسیون ماد۵ مطرح شد و من از شهردار تهران خواستم با توجه به اینکه رویکرد فریز کردن و تملک املاک دیگر منسوخ شده است. در طرح‌های کن و فرحزاد مشاهده کردیم که با توجه به کمبود منابع درآمدی، تملکات امکانپذیر نیست و به همین دلیل برخی باغات این مناطق نیز از بین رفت، در نتیجه شورای عالی شهرسازی و معماری، شورای شهر و شهرداری و سایر نهاد‌ها به این نتیجه رسیدند که این طرح‌ها باید با رویکرد مشارکتی انجام شود یعنی با مشارکت ذینفعان و حفظ درختان و باغات و مبتنی بر قاعده برد- برد باشد.

وی با اشاره به مطرح شدن تغییر کاربری برخی باغات از جمله باغ برره در طرح جدید گفت: شورای پنجم همچنان بر موضع خود ایستاده که این باغات حفظ شوند و اکنون هم هیچ پروانه‌ای صادر نشده و حقوق مکتسبه‌ای نیز ایجاد نشده است و بارگذاری‌ها باید مطابق دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری انجام شود.

انتقاد شورا به تغییر کاربری ۷۰ هکتار از اراضی قلعه مرغی از سوی برخی نهاد‌ها

زهرا نژاد بهرام در تذکری خطاب به شهردار گفت: طی روز‌های اخیراخباری مبنی بر تلاش یکی ازنهاد‌ها در زمینه اخذ سند برای ۷۰ هکتار از محدوده اراضی قلعه مرغی واصل شد که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از کانال‌های مختلف، اصالت موضوع بر اینجانب اثبات شد لذا از همین تریبون نگرانی جدی خود را مبنی بر بدل شدن این موضوع به چالشی بزرگ برای مدیریت شهری و پایتخت نشینان در سال‌های نه چندان دور (در صورت بی توجهی) اعلام می‌نمایم.

وی ادامه داد: در شرایطی که کل اراضی این محدوده بر اساس مصوبه سال ۶۷ هیات وزیران باید به فضای سبز، اماکن ورزشی و پارک تبدیل میشد، اما این اتفاق رخ نداد و طی سال‌های گذشته نیز ۶ مطالعه مفصل برای اجرای طرح یکپارچه با محوریت فضای سبز و در جایگاه ریه تنفسگاهی محدوده‌ی جنوب پایتخت برای این اراضی تهیه شد که هیچ کدام به سر انجام نرسید، از شهردار تهران انتظار می‌رود در دفاع از حقوق شهر و شهروندان و اهتمام به اجرای دقیق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل کل اراضی مذکور که در طرح تفصیلی ملاک عمل تهران نیز در زیر پهنه G۱۱۱ (پارک‌های ویژه) قرار گرفته، به فضای سبز و باز اقدامات لازم را به عمل آورد.

نژاد بهرام خاطر نشان کرد: متاسفانه علیرغم پیگیری کمیته شهرسازی و کمیسیون شهرسازی و معماری برای تهیه طرحی با رویکرد یکپارچه، شهرداری تهران پیشنهاد برگزاری مسابقه ایده مفهومی برای اراضی مذکور را مطرح نموده که با توجه به حساسیت شرایط کنونی و وجود نگرانی بابت تکه تکه شدن اراضی و پیدا شدن مدعیانی برای دریافت جواز ساخت و ساز و همچنین وجود مطالعات متعدد و مکرر در این زمینه، منطقی به نظر نمی‌رسد.

ضرورت جلوگیری فوری از ساخت و ساز در دره حسنک، فرحزاد و باغات طرشت

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت؛ باید هرچه سریعتر جلوی بارگذاری در دره حسنک، فرحزاد و باغات طرشت گرفته شود.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بعد از استماع گزارش شورایار شهرداری منطقه ٢ ضمن تشکر از تلاش‌های شورایاران و مدیریت شهرداری منطقه گفت؛ باید هرچه سریعتر دره حسنک تعیین تکلیف شود. در آن محدوده بارگذاری انجام شده، اما متاسفانه عرصه‌های فضای سبز تصویبی آن آزاد نشده است. بنابراین آزاد سازی فضای سبز در دره حسنک، باید در دستور کار قرار گیرد.

او همچنین بر جلوگیری از ساخت وساز غیر مجاز در دره فرحرزاد و باغات طرشت تاکید کرد.

حسینی میلانی: باغات طرشت به صورت فرسایشی در حال تغییر کاربری هستند 

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن طرح خانه باغ در محدوده طرشت گفت: گزارش‌هایی واصله حاکی از آن است که باغات طرشت به صورت فرسایشی در حال تغییر کاربری هستند.

سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در دویست و بیست و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۲، گفت: یکی از طرح‌های مهم شهر تهران، آغاز اجرایی شدن طرح کاپ است. انتظار آن است که منطقه ۲ که در دو، سه سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه پسماند داشته است، همکاری نزدیکی با سازمان مدیریت پسماند در این باره داشته باشد.

وی ادامه داد: با تجربیاتی که منطقه ۲ در حوزه هوشمند سازی پسماند دارد، هم‌افزایی تجربیات می‌تواند نقش موثری در عملیاتی شدن این طرح و ثبت رکورد توسط منطقه ۲ در موضوع تفکیک از مبدا شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به باغات منطقه طرشت اظهار داشت: انتظار آن است که مصوبه خانه باغ در محدوده باغات طرشت عملیاتی شود و تیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات به نحوه مطلوب و مناسب توسط شهرداری و معاونت شهرسازی فراهم شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه در صورتی که رویکرد جایگزین یعنی طرح خانه باغ اجرایی نشود، شاهد از بین رفتن تدریجی باغات این محدوده مهم خواهیم بود، تصریح کرد: گزارش‌هایی واصله حاکی از آن است که باغات طرشت به صورت فرسایشی در حال تغییر کاربری هستند.

وی افزود: هرچند شهرداری منطقه و معاونت شهرسازی با این اقدامات مقابله می‌کنند، ولی ضروری است طرح خانه باغ در طرشت زودتر اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری درباره محدوده پردیسان هم خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی در ساخت و ساز در محدوده پردیسان وجود دارد و به دلیل حفظ تنوع زیستی فعالیت‌های عمرانی در این بوستان متوقف است که به دلیل دغدغه مهم شورا بوده است.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه خدمات به شهروندان در پردیسان باید گسترش یابد، ابراز داشت: مشکلاتی در ارائه خدمات به شهروندان ساکن در این محدوده و دسترسی آن‌ها از جمله تکمیل شبکه روشنایی وجود دارد که باید رفع شود. مضاف بر آنکه مشارکت‌کنندگان به ویژه شورایاری‌ها باید برای رفع این مشکلات و همچنین حفاظت از تنوع زیستی بوستان مشارکت فعال داشته باشند.

لزوم تسریع در ارائه گزارش پروژه های کوچک مقیاس محلات به شورا

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران به لزوم تسریع در ارائه گزارش پروژه های کوچک مقیاس محلات به شورا تاکید کرد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۲ در صحن علنی شورا گفت: فهرست ابرچالش های منطقه ۲ و چالش های ۲۲ محله این منطقه با نظرات شورایاران به تفکیک احصا شده است.

او افزود: شورای شهر در بودجه سال ۹۹ مصوب کرد که برای حل مشکلات محلات، پروژه های کوچک مقیاس محلی تعریف شود که این اقدام جز دستاوردهای شورای پنجم است تا برای اولین بار تمرکز بر حل مشکلات با تعریف پروژه های کوچک مقیاس داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: بنا بود تا آخر خرداد ماه امسال فهرست پروژه های کوچک مقیاس تعریف شود و این فهرست باید به امضا شورایاران محلات برسد و به شورا شهر ارائه شود.

او ادامه داد: برخی مناطق این کار را انجام داده اما متاسفانه در منطقه ۲ هنوز فهرست پروژه های کوچک مقیاس به دست ما نرسیده است؛ پروژه هایی که باید تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

فراهانی در پایان گفت: اگر پروژه های سرمایه گذاری با مشارکت مردم تعریف شود دغدغه مالی هم نخواهیم داشت و خواهش من از شهردار منطقه ۲ این است که هر چه سریع تر فهرست پروژه های کوچک مقیاس را به دست ما برساند.

تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در مجلس، امری ضروری است 

محمد سالاری با تاکید بر اهمیت ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری و چالش‌های امروز شهر‌های کشور خواستار ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری در مجلس شورای اسلامی شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران در تذکری در خصوص تاخیر در ایجاد سازمان اجرایی طرح‌های موضعی کن و فرحزاد گفت: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه سوم که در سال ۹۹ برای آن بودجه هم پیش بینی شده، تشکیل سازمان اجرایی این طرح‌ها است. به موجب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شده شهرداری تهران سال گذشته یکی از سازمان‌های موجود را متولی اجرای طرح‌های مذکور کند تا با کمترین هزینه بزرگترین عرصه تفرجگاهی شهر و کشور در محدوده کن و فرحزاد ایجاد شود، اما متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: اکنون که نمایندگان در حال تشکیل کمیسیون‌ها در مجلس هستند، ضرورت دارد با توجه به جایگاه ماموریت‌های شهرسازی و معماری در بین سایر ماموریت‌ها دارد و اهمیت مجموعه طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های هادی، موضوعات مربوط به ایمن سازی و تاب آوری شهر‌ها و مشکلات و چالش‌های امروز شهر‌های کشور که بدلیل عدم رعایت مقررات شهرسازی و معماری ایجاد شده است، ضرورت دارد کمیسیون تخصصی بنام شهرسازی و معماری در مجلس شورای اسلامی ایجاد شود.

انتقاد از کمبود سوله‌های مدیریت بحران در منطقه ۲ تهران

حامد حسینی دبیر شورایاری محله شهرک قدس که برای ارائه گزارش عملکرد در دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز (سه‌شنبه سوم تیرماه) برگزار شد، حاضر شده بود با اشاره به مشکلات اهالی منطقه ۲ گفت: صدور پایان کار شهرک بوعلی و هفت خانه از مهمترین خواسته اهالی است و از دیگر مشکلات می‌توان به تفکیک فیش عوارض واحد‌های مسکونی خلبانان هوانیروز در مجتمع پاسارگاد اشاره کرد که لازم است هرچه سریع‌تر این تفکیک انجام شود.

دبیر شورایاری محله شهرک قدس افزود: کمبود سرانه فرهنگی و اجتماعی و کمبود سوله‌های مدیریت بحران از دیگر مشکلات اهالی و ساکنان منطقه ۲ تهران است.

حسینی ادامه داد: ابلاغ نشدن طرح تفصیلی و جواز ساخت محلات فرزاد و شهرک نیایش از دیگر مشکلات منطقه است و در ادامه باید به این موضوع تأکید کنم که لازم است بافت مناطقی مانند رود دره‌ها حفظ شود.

او بیان کرد: از بین رفتن باغات محلاتی مانند سرشت و فرزاد از دیگر مشکلات منطقه ۲ است، لذا از مدیران مترو می‌خواهم تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تا انتهای سال انجام شود.

دبیر شورایاری محله شهرک قدس افزود: یکی دیگر از مشکلات شهرداری منطقه ۲ تهران تبدیل بافت‌های طبیعی به مسکونی و تجاری است.

حسینی ادامه داد: از دیگر مشکلات اهالی منطقه ۲ تهران می‌توان به نبود و یا کمبود پارکینگ در اطراف مراکز اداری و تجاری اشاره کرد.

او با اشاره به اقدام‌های انجام شده در سطح منطقه ۲ گفت: احداث بوستان عبقری، پمپ بنزین‌های کوچک مقیاس و راه اندازی خودرو‌های سیار کوچک مقیاس از اقدام‌های خوب شهرداری منطقه ۲ تهران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر