بازدید 20666
اعتراف کلانتری به یک تخلف عجیب

آلایندگی بنزین و گازوییل مهم نیست؛ «میانگین» اهمیت دارد!

سخنان معاون رئیس جمهور به این معناست که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی یا هر محصول سوختنی دیگر ـ که مشابه بنزین باشد ـ تا زمانی که میانگین آلایندگی قابل قبول باشد، بی اشکال است؛ یعنی اگر دولت توانست بنزینی با آلایندگی کمتر از نرم جهانی تولید یا وارد کند، مجاز است به جایش هر سوخت دیگری به جای بنزین و با اعتبار بنزین یورو ۴ و ۵ توزیع نماید!
کد خبر: ۹۸۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 23 June 2020

تابناک اجتماعی

آیا می‌توان با میانگین گیری از نمرات یک دانش آموز (مثلا دو نمره ۱۵ و یک نمره صفر) به وی کارنامه قبولی داد؟

به گزارش «تابناک»؛ احتمالا پاسخ دادن به این سوال زمان زیادی نمی‌طلبد و همه می‌دانیم که حد خاصی از نمره برای قبولی در هر درس نیاز است؛ حدی که کسب نمره کمتر از آن منجر به مردودی فرد می‌شود و برای همه آزمون‌ها صادق است؛ مثل آزمون‌هایی که برای ارائه گواهینامه استاندارد صورت می‌گیرد.

اما منظورمان از این صغری کبیر چیدن چیست؟ بیایید بدون توضیح بیشتر، بخشی از گفت‌وگوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان با یک خبرگزاری را مرور کنیم.

«درحال حاضر وضعیت سوخت کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و تقریبا بیش از ۷۵ درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد‌های یورو ۴ و ۱۵ درصد آن بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود. در سال‌های گذشته حتی نمی‌توان گفت که استاندارد سوخت، یورو ۳ بود، چرا که متوسط آلایندگی گوگرد در بنزین بیشتر از ۱۲۰ PPM و متوسط آن در گازوییل بیشتر از ۹۰۰ PPM گزارش شده بود.»

برای آنکه ارتباط اظهارنظر سکاندار محیط زیست کشورمان با بحث میانگین گیری را متوجه شوید، کافی است به این نکته دقت کنید که در حال حاضر (و بر اساس ادعای ایشان) ۹۰ درصد بنزین مصرفی در کشور استاندارد یورو ۴ و ۵ دارد و ۱۰ درصد باقیمانده در زمره سوخت‌های با استاندارد پایین‌تر و در نتیجه غیرمجاز محسوب می‌شود.

البته این پایان ماجرا نیست، چون کلانتری در ادامه خودش هم به این موضوع اذعان دارد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته گوگرد بنزین در تهران حدود ۲۰۰ PPM و حدود چهار برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور با وجود این گفته می‌شود که سوخت کشور بر اساس استاندارد یورو۴ و ۵ است، گفته: «آنچه برای ما مهم است، متوسط آلایندگی بنزین و گازوییل است. ممکن است چند تانکر حامل سوختی با سولفور بیشتر از ۳۰۰ PPM هم داشته باشند، ولی متوسط سولفور ما در بنزین و گازوییل زیر ۵۰ PPM و ۱۵۰ PPM است. دو سال گذشته در مشهد گازوییلی با سولفور بالای ۱۱۰۰۰ PPM داشتیم، اما اکنون چنین گزارشاتی نداریم.»
 
آلایندگی بنزین و گازوییل مهم نیست؛ «میانگین» اهمیت دارد!

بله! برای سازمان محیط زیست کشورمان و به طور کلی تر، برای دولتمردان مهم نیست که جایی در کشور سوختی با آلودگی بسیار بالا تولید، توزیع و مصرف می‌شود و سلامت شهروندان را دست کم در مناطقی که این سوخت‌ها توزیع و مصرف می‌شود، تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه برای ایشان تنها میانگین اهمیت دارد!

به عبارت بهتر، سخنان کلانتری را می‌توان اعتراف به این نکته تلقی کرد که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی یا هر محصول سوختنی دیگر که مشابه بنزین باشد، تا زمانی که میانگین آلایندگی سوخت در کشورمان قابل قبول باشد، بی اشکال است. یعنی اگر دولت توانست بنزینی با آلایندگی کمتر از نرم جهانی تولید یا وارد کند، مجاز است به جایش هر سوخت دیگری به جای بنزین و با اعتبار بنزین یورو ۴ و ۵ توزیع نماید!

اعترافی که شگفت آور‌تر می‌شود اگر بدانید کلانتری به سوالی درباره چرایی مصرف سوخت آلاینده مازوت در کشورمان این گونه پاسخ داده: «وزارت نفت می‌گوید که اگر می‌خواهیم پالایشگاه‌ها کار کنند و و سوخت مردم را تولید کنند ناچاریم که ۲۵ درصد مازوت تولید کنیم. پیش از این مازوت را صادر می‌کردیم، اما در حال حاضر به دلیل تحریم امکان صادر کردن آن را نداریم. از سوی دیگر وزارت نفت می‌گوید که مخازن برای انباشت مازوت پر شده است و در شرایط فعلی یا باید نیروگاه‌ها آن را مصرف کنند یا در صحرا رها شود و یا پالایشگاه تعطیل شود.»

اظهارنظری که معنای آن الزام به مصرف مازوت به دلیل پرشدن مخازن نگهداری است، در حالی که در فصل سرما استدلال مسئولان برای مازوت سوزاندن در صنایع و آلودگی شدید هوا در شهر‌هایی مانند تهران، کمبود گاز است نه سر رفتن مخازن مازوت و ممکن نبودن صادرات آن به دلیل تحریم ها!

نکاتی که با کنار هم قرار دادنشان چاره‌ای نمی‌ماند، جز اینکه نتیجه بگیریم دولت و سازمان محیط زیست تنها با میانگین‌ها کار دارند، نه آن گونه که ادعا می‌کردند و می‌کنند، برچیدن سوخت‌های آلاینده در سرلوحه امورشان باشد. مقابله با سوخت‌هایی غیراستاندارد که در قانون هوای پاک به صراحت ممنوعیت توزیع و استفاده از آن‌ها آمده و ظاهرا میانگین گیری راهکار ویژه مسئولان برای پیچاندن آن است!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
اون کسانی که قلب شون واسه محیط زیست می تپید سر یک سوتفاهم بیجا در زندان هستند.
با این کارها، تیشه به ریشه خودمان می زنیم. در ژئوپالیتیک، اقلیم و منابع طبیعی قبل از جمعیت قرار می گیرد امریکا هرچند اشتباه عراق را دیگر مرتکب نخواهد شد اما در همان، زمانی به عراق حمله کرد که عراق از درون فروپاشیده شده بود ... و صد البته انبار مهمات هیچ جایگاهی در مباحث استراتژیک ندارد
از دید اقای کلانتری که هیچ چی مهم نیست ! اتش سوزی مراتع طبیعی ولازمه! فروش مجوز وحوش به خارجیان لازم و عادی ! الایندگی بنزین و گازوئیل همه نیست !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
امیدوارم خود آقای کلانتری روزی گرفتار این قبیل دیدگاه ها در مورد جان و مال خودشان شوند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کسی که خودش ۲۰ سال وزیر کشاورزی بود
و پدر محیط زیست را درآورد
حالا شده رئیس حفاظت محیط زیست!!!؟؟؟
کارشناسان محیط زیست و دلسوز هم که در زندان
دارند عمرشان را تلف می کنند
حیف و هزار افسوس به این کشور و مردم
این شخص هیچ گونه صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت در حوزه محیط زیست ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کدامیک کفایت و لیاقت دارند ؟
نتیجه کارکرد اشتباه و کم کاری و ناکارآمدی مسولان و مدیران
را مردم با پوست و گوشت و خون خود دارند ، روزانه لمس میکنند
تروخدا مسئول محیط زست مملکت ما رو ببینین....ناگفته نماند پرکردن دریاچه ارومیه باخاک ودو تکه کردن دریاچه که یکی ازعوامل خشکیدنش شد نیز از شاهکارهای اخوی ایشان که وزیر راه بود (واهل ارومیه ) میباشد.
کلا برای شما، جون مردم مهم نیست، جیب خودتون مهمه
حرفهای شما هم برای ما مردم مهم نیست

لطفا زیاد حرف نزنید
عیسی خان درکشورهای دیگر(البته نه کشورهایی مثل افغانستان وسودان و...) استاندارد سوخت یورو 6 است. حالا شما منت سوخت یورو4 به مردم میذارید؟ تازه اونم اگه راس بگین یورو 4 باشه.بنا به اذعان خودمسئولان هرایرانی سالانه مقادیرزیادی اکسیدهای کربن وسرب وهزار ماده مضر تو بدنش میره.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
سوخت بنزین در ایران یورو 2 است و در کشورهای دیگر یورو 6 یا 5 است
اگه پدر داماد روحانی نبودی

جات توی خونه بود، با زن نشسته
تو اگه از قومای روحانی نبودی ، اینجا نبودی اخه
هرچی نابغه است
درايران مسولییت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
کاش ذره ای حس وطن پرستی در وجودمسئولان وجود داشت
ایشون قبلا در دولت های دیگه بودن ، روش این و هم مسلکها زدن حرفهای قشنگ مثل آزادی حقوق شهروندی....است قبل انتخابات و تحلیلهایی مثل بالا بعد رای آوردن ، حتی نشستن هنگام مصاحبه تو عکسم نشون دهنده یه حالت قیم مابانه و‌غرور بیجا داره ، اگه علم داشتن یه چیزی اونم ندارن
در ایام عید به علت کرونا و تعطیلات خیابانهای تهران مثل شهر ارواح خالی از ماشین شده بود اما به طرز عجیبی ۲ ...۳ روز به شدت هوا آلوده شد حتی کوه رو هم نمیشد دید....
آیا دلیلش بنزین و گازوییل بود؟
آقای محترم.....بشین تو دفترت چایی تو بخور...ول کن این قضیه بنزین و این حرفارو....اتلاف وقت و انرژیه به خدا
سال آخر دولت سالی است که دولتمردان برای ماندن بر سر خوان گسترده در آینده سعی میکنند دل گروههای مسلط در قدرت را بدست بیاورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
توجه کرده اید که تابناک هم شروع کرده به انتقاد از مدیران اصلاح طلب
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
تابناک درد مردمو مینویسه...حالا این آدمای بوجود اورنده مشکل برای مردم چه به قول خودشون اصلاحطلب باشن یا اصولگرا...که مردمم فهمیدن تفاوت چندانی باهم ندارند. تابی جون اینجور حرفارو به دل نگیر انقدر هواخواه داری وانقدر تو قلب مردمی که با این چیزا نباید ناراحت بشی. بیخود نیست پربیننده ترین سایت فارسی هستی.
این آقا رمانی که اونور میز بود همیشه انتقاد میکرد، حال که پشت میر نشسته آتش سوزی ها طبیعی و مشکلات محیط زیست نیز طبیعی است.
نویسنده مقاله راه حلش برای مازاد مازوت تولیدی چیست؟ نه می شود آنرا ذخیره کرد و نه می شود آنرا صادر کرد و نه می شود آنرا رها کرد و نه میشود پالایشگاه را تعطیل کرد چرا که خودروهای مردم زمینگیر می شوند
شاید بشود هزینه های ناشی از جریمه های تحریم را به بعضی کشورها داد تا آنها مازوت مازاد را به صورت رایگان ببرند
خوب شماکه به ونزوئلا بنزین فرستادیدهمین روزاشهرهای اونجاهم مثل ایران دودزده وسیاه میشه البته واسه ساشاسبحانی که ماشینهای آنچنانی سوارمیشه بنزین پتروشیمی نفرستید!
برای رئیس هیچی مهم نیست درحالی که همه میگن درصد بالایی از اتش سوزیها عمدی است ایشان میگن طبیعی است
سلام معلوم نیست این آقا با این خصومتی که با محیط زیست دارد روی چه حسابی به این سمت منصوب شده است؟
حرفای عجیبی و بی اساسی و استدلال هایی می کند که واقعا معلوم نیست باید خندید یا گریید. بنظر من یک روز زودتر این آدم را بر کنار کنند کلی به نفع محیط زیست است. آیا گوش شنوایی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
روی همون حسابی که با آقای روحانی فامیل هستند.ایشون پدر داماد اقای روحانی است
به به آقای کلانتری
كلا محيت زيست مهم نيست اينهمه اتش به جان مراتع وجنگلها افتاده پس چه چيزي مهم است
دوستان نباید بیان این مطلب☝ را از زبان معاون رییس جمهور در محیط زیست ساده انگارانه تصور کرد .این نوع بیان، بیانی از نوعی تفکر است که بیشتر مسوولین ما هستند. اینکه برای ملت از هر حقی (حتی حق نفس کشیدن) حداقل آن کافی است.
روزها هوای شهرهای بژزگ ایران تمیز هست اما در شب به اندازه روزهای زمستانی آلوده میشه که بیشترین میزان آلودگی مربوط به دی اکسید گوگرد و مشتقات گوگرد هست, فکر میکنند با دسته کورها طرف هستند! شاید بتونید در ظاهر سر مردم رو شیره بمالید و با سواستفاده از تاریکی شب دودکش های صنایع زواردررفته و قدیمیتون رو باز کنید تا سم روی شهرها تخلیه کنن اما سر ماهواره های سنجش از راه دور رو نمیتونید کلاه بگذارید!
هوای تهران, اهواز, مشهد, اصفهان, تبریز و.... در طول شب از روزهای عادی آلوده زمستانی آلوده تر هستند.
آن چیزی که پشیزی برای حضرات ارزشی نداره جان انسانهاست.
کلاً برای این دوستان 2 چیز مهمه: اول مسئول بودن خودشون به هر قیمتی، دوم رسوندن پول به کشورای دوست و برادر اونم به هر قیمتی. مردم ایران هم وظیفه پرداخت مالیات و شرکت در انتخابات و تظاهرات مورد تأیید رو دارن، حتی اگر حقوقشون پرداخت نشده باشه و هوای تنفس و آب آشامیدنی نداشته باشن و زیر تورم در حال له‌شدن باشن.
یچه هفت ساله بودم مجری خبری تلویزون مرحوم افشار اسم این آقادر خبرها میخواند.
الان چهل ساله شدم هنوز این آقا اسم ش در خبر ها هست. :)
این پارازیتها چی از جون مردم می خواد
هر روز شدید تر می شه
دیروز با همسایه ها صحبت می کردم همه می گفتند هر وقت دچار سردرد بی دلیل می شوند متوجه می شوند ماهواره ها پارازیت شدید دارند
گزارش وزارت بهداشت چی شد ؟؟
اگر پارازیت بی اثره این سردرد ها چیه که با تشدید پگارازیت مردم را گرفتار می کنه ؟
انسانها وقتی در لوپ معلوم و مشخصی قرار میگیرند معمولا خلاقیت خود را از دست میدهند و کیفیت ذهنی و عملی شان هم رو به نقصان میگذارد! در دولت فعلی متاسفانه از این دست افراد کم نداشته و نداریم. اما به استناد یک قرارداد نانوشته با یقه سفید آمده اند و با کفن سپید از منصب خداحافظی خواهند کرد! در این میانه خلاقیت و کیفیت ذهنی و عملی سیری چند؟!!!
چه میکنه کلانتری با این کشور
سخنان این جناب من را یاد یکی از مدیران سازمان آب یکی از شهرها در چند سال قبل انداخت ! شهر یادشده مواجه با کمبود آب بود و قرارداد شد از ده حلقه چاه استفاده شود آزمایش‌های شیمیایی وبهداشتی نشان داد دو حلقه از این چاهها دارای آب باآلودگی بسیاربالایی بود مدیر مذکور با این منطق که متوسط آلودگی ده چاه در حد نرمال است علیرغم نظرکلیه کارشناسانش آنها را به خورد مردم داد وموجبات بیماری بسیاری را فراهم کرد که خوشبختانه پس از مدت کوتاهی ترفیع مقام گرفت و رفت ومدیر بعدی آن دو چاه را از مدار شرب شهر خارج نمود
واقعا ایشان صلاحیت جایگاه مدیریت محیط زیست را دارد؟ نه سوادش را دارد نه تخصصش را و نه اخلاق و وجدان کاری را
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر