بازدید 28978

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی / دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

یازدهم آبان ماه سال گذشته بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب کرد، برای حمایت از تولیدگران داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالا‌هایی که امکان تولید داخلی آن و تأمین نیاز‌های بازار وجود دارد، ممنوع شود.
کد خبر: ۹۸۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 20 June 2020

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهییازدهم آبان ماه سال گذشته بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب کرد، برای حمایت از تولیدگران داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالا‌هایی که امکان تولید داخلی آن و تأمین نیاز‌های بازار وجود دارد، ممنوع شود.

به گزارش «تابناک»؛ این مصوبه یکی از گام‌های مهم سیاستگذاری در سال رونق تولید داخلی برای دستیابی به این هدف حیاتی محسوب می شد؛ اما گویا تصمیم قاطع سران قوا هم گاهی مقابل سد محکم مقاومت‌ها در بدنه دولت ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کند و با وجود شعار مدیران مربوطه مبنی بر پیروی از این سیاست کلان و تعهد به پیاده سازی دستورالعمل های ابلاغ شده برای دستیابی به جهش تولید، همچنان انحراف از این مسیر حیاتی در صنعت کشور ادامه دارد.

* حمایت از صنایع داخلی چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

تقریبا در تمامی کشور‌های جهان شاهد بهره‌گیری دولت‌ها از اهرم وضع تعرفه‌ بر واردات برخی کالاها برای ایجاد و افزایش توانمندی در تولید داخلی و حمایت‌ از صنایع مختلف مقابل رقبای خارجی، به خصوص در حوزه تولیدات دانش بنیان و محوری از جمله بخش کلیدی انرژی هستیم.

وضع تعرفه های جدید گمرکی، همان ابزاری است که دونالد ترامپ پس از رسیدن به قدرت در کاخ سفید به وسیله آن تراز منفی تجارت ایالات متحده با چین را که به شدت به نفع بزرگترین رقیب اقتصادی‌اش سنگینی می‌کرد تا حدودی به نقطه تعادل نزدیک کرد تا بنگاه های داخلی آمریکا در سایه این حمایت، توان رقابت با کمپانی های غول آسیایی را پیدا کنند.

اما اهمیت حمایت‌های تعرفه‌ای در اقتصاد و صنعت ایران به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص تحریم‌های ظالمانه ـ که هزینه‌های تامین مالی صنایع داخلی را به شدت افزایش داده است ـ دو چندان شده و ضرورت آن بیش از هر مکان و زمان دیگری در سراسر دنیا لمس می‌شود.

* از تعرفه‌های سنگین واردات خودرو تا درباغ‌سبز برای واردات

طبیعی است، مدیران شاغل زیر پرچم مقدس ایران اسلامی با اطلاع از موانع و تنگنا‌های موجود، به ضرورت حمایت از صنایعِ مولد و مادرِ کشور واقفند، اما چرا در مقام عمل شاهد دوگانگی و عملکرد جزیره‌ای در حمایت از صنایع داخلی هستیم؟

به طور مثال صنعت خودروی کشور که سابقه استقرار آن به حدود ۵۰ سال قبل برمی‌گردد، بدون حمایت‌های تعرفه‌ای وسیع از تولیدکنندگان داخلی مقابل رقبای قدرتمند خارجی حرفی برای گفتن ندارد و از سال ۹۷ به طور کلی با ممنوعیت ثبت سفارش برای انواع خودرو خارجی، عملا واردات به شکل مطلق متوقف شده تا میدان برای بقا و رشد خودروساز و قطعه ساز داخلی فراهم شود.

از بالاترین تعرفه‌های واردات بین ۵۵ تا ۹۵ درصد، عوارض متعدد واردات خودرو شامل ۴ درصد مالیات علی الحساب، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و ۵ درصد عوارض خاص واردات که بگذریم، به هزینه خرید و اسقاط خودروی فرسوده، ۱۰ درصد عوارض شماره‌گذاری و ۳ درصد هزینه‌های نقل و انتقال و دارایی می‌رسیم که همگی زمانی که اصل قیمت و حقوق متعلقه از جیب مردم عادی پرداخت می‌شود و تازه وسیله نقلیه‌ای که با نرخ افسارگسیخته بدست مردم می‌رسد با کیفیت اتومبیل‌های مشابه وارداتی فاصله بسیاری دارد. این فاصله کیفی به حدی بوده که موانع تعرفه‌ای به تنهایی نتوانسته جلوی واردات را بگیرد لذا ممنوعیت واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی، ممنوعیت واردات خودرو‌های بالاتر از ۴۰۰۰۰ دلار و نهایتا ممنوعیت کامل ثبت سفارش انواع خودرو از طرف دولت اعمال شده است.

انتقاد‌ها و اعتراض‌ها نیز موجب قطع حمایت‌های گسترده تعرفه‌ای دولت از تولیدکنندگان داخلی خودرو نشده است، چون دولت می‌داند اگر میدان را برای جولان شرکت‌های خارجی باز بگذارد، با نابودی ده‌ها هزار فرصت شغلی و افزایش نرخ بیکاری و اخلال در چرخه زندگی و معیشت قشرهای مختلف مواجه خواهد شد که می‌تواند بحران‌های عمیق اجتماعی از بزه‌های اجتماعی و طلاق گرفته تا مهاجرت نخبگان و ناامیدی به آینده را به همراه داشته باشد.

حالا چه می‌شود که در همین دولت و ساختار اجرایی، برخوردی متناقض با سایر صنایع مادر و اصلی از جمله حوزه تولید تجهیزات اصلی نیروگاهی می‌شود؟

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

* تجهیزات نیروگاهی ایران، صنعتی بیست ساله که در آن ایران به جمع پنج قدرت اول دنیا رسید

همه ما ایرانی‌ها بدون تردید، خروجی صنایع خودروسازی ایران را به چشم دیده‌ایم، سوارش شده‌ایم و با کیفیت آن سروکار داشته‌ایم، اما کمتر پیش آمده که یکی از تجهیزات نیروگاهی مثلا یک توربین عظیم گازی ساخت ایران را که با نمونه‌های مدرن جهانی رقابت می‌کند، از نزدیک دیده باشیم. طبیعی است که ما بدون استثنا به برق ناشی از کار این توربین‌های نسل جدید محتاجیم و با وقفه لحظه‌ای کارکرد هر یک از ماشین‌های عظیم جریان تولید برق کشور دچار قطعی و شریان‌های حیاتی کشور در معرض خطر قرار میگیرند و بدون حرکت شبانه‌روزی آن‌ها نمی‌توانیم زندگی کنیم و از آن لذت ببریم.

دانش و توانمندی ساخت باس‌داکت‌های نیروگاهی، توربوژنراتور‌ها، انواع پره‌داغ، بویلر‌ها، ژنراتور‌های غول پیکر و انواع توربین‌های بادی، گازی و بخار، شاید دو دهه پیش در ذهن مهندسان ایرانی هم نمی‌گنجید، اما حالا نه تنها نیاز داخلی آن با تولید بومی مرتفع شده بلکه با شتاب چشمگیر سال‌های اخیر ظرفیت صادراتی در رقابت کیفی و قیمتی با غول‌هایی همچون GE آمریکا و زیمنس آلمان و میتسوبیشی ژاپن ایجاد شده است.

به لطف تلاش هزاران جوان نخبه ایرانی، این صنعت امروز به نقطه‌ای رسیده که نه تنها موجب افتخار و دلگرمی هر ایرانی است، بلکه خود به مزیتی تازه برای صادرات کشورمان تبدیل شده و تا امروز با راه‌اندازی چندین پروژه نیروگاهی در کشور‌های همسایه به صورت رقابت فنی و تکنولوژی با شرکت غربی و برنده شدن در این رقابت، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب اقتصاد ایران کرده است.

این کوشش برای جلوگیری از خروج میلیارد‌ها دلار و یورو از خزانه ارزی کشور، در شرایط بغرنج اقتصادی که برای کوچکترین مراوده و انتقال مالی باید هفت‌خوان تجارت بین‌الملل را پشت ‌سر گذاشت، دارای ارزش‌های حیاتی برای نظام است، اما همه این‌ها باعث نشده که مسئولان ذیربط، پاسدار این توان ارزشمند باشند!

در ادامه این گزارش می‌بینید که چگونه تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های اجرایی، موجب واگذاری سهم بازار داخلی تجهیزات نیروگاهی به رقبای خارجی شده و خروج صد‌ها میلیون دلار ارز از کشور تنها طی چند سال اخیر را در پی داشته است.

* صندوق توسعه ملی در خدمت اشتغال و رونق تولید ایران یا رقبای ایران؟

در حالی که قانون، منابع موجود در صندوق توسعه ملی را در خدمت رونق صنعت و رشد اشتغال داخلی قرار داده است، این صندوق به طرز عجیبی کارکرد معکوس پیداکرده و به منبع اصلی تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی وارداتی و به تبع آن نابودی ده‌ها هزار شغل در یک صنعت کلیدی داخل تبدیل شده است.

دولت تعرفه‌های سنگین تا ۱۳۰ درصد را بر واردات خودرو وضع نموده است، اما برای واردکننده تجهیزات نیروگاهی وام با بهره‌ی بسیار کم از محل صندوق توسعه ملی فراهم شده که در نوع خود شگفت‌آور و به شدت ابهام برانگیز است.

بد نیست نگاهی به تعرفه واردات انواع توربین و ژنراتور نیروگاهی بیندازیم؛

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

تعرفه‌هایی که با سیاست عجیب وزارت نیرو، بارها با افزایش آن در کمیسیون تخصصی مخالفت شده اما همین تعرفه‌های حداقلی هم با تردستی و دور زدن قوانین دریافت نمی‌شوند!

طبق بند غ ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، ماشین‌آلات تولیدی که توسط واحد‌های تولیدی صنعتی و معدنی وارد می‌شود از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض بازرگانی و مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند! از سوی دیگر با اعمال نفوذ‌هایی که از طرف واردکنندگان شده، با فرض نیروگاه به عنوان خط تولید از سوی وزارت صمت تمامی تعرفه‌های فوق به یک بازه صفر منظور شده و بر خلاف تاکیدات رهبری و رییس جمهور بر حمایت از تولید داخلی، مجوز استفاده از این امتیازات را هم برای واردکنندگان صادر می‌کند! در واقع بر خلاف جریان حاکم بر اقتصاد جهانی در افزایش تعرفه‌های واردات، وزارت صمت با دست و دلبازی تمام موانع تعرفه‌ای را به نفع واردات برداشته است.

رضا رحمانی، وزیر برکنارشده صمت بهمن ماه ۹۷ با صدور یک دستور فراگیر واردات کالا‌هایی که در داخل ایران امکان تولید دارند را ممنوع اعلام کرد. او گفته بود: «با توجه به اینکه همه ما موظف به حمایت از تولید داخل هستیم، واردات هر کالایی که در داخل کشور به اندازه نیاز و با کیفیت لازم تولید شود، ممنوع است و جلوی واردات آن کالا را خواهیم گرفت.»

بررسی خبرنگار تابناک نشان می‌دهد، بعد از صدور دستور فوق از سوی وزیر وقت صنعت، تعدادی توربین با مشخصات زیر در سامانه این وزارتخانه ثبت شده بودند که تمام موارد قرار است از منابع صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شوند!

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

یک کاسبی نان و آب دار ارزی برای دلالان بخش واردات در اوج دوران تحریم که صنعت، اقتصاد و اشتغال کشور را همزمان نشانه گرفته است.

سوال اینجاست که چرا واردات در حوزه ای انجام می‌شود که ظرف سه دهه گذشته  کشور در آن به خودکفایی رسیده؟ و ظرفیت و تکنولوژی سازندگان داخلی کامل پاسخگوی نیاز کشور بوده است؟ تصاویر و اسناد این توربین‌های وارداتی ساخت شرکت ایتالیایی آنسالدو را می بینید.

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

به طور مثال همین شرکت ایتالیایی آنسالدو که با وجود تمام کارشکنی‌ها علیه سازنده ایرانی، بازار خاورمیانه را پس از یک دهه به رقیب محلی واگذار کرده و رو به ورشکستگی گذاشته بود، حالا با ترفند سوداگران داخلی دوباره جان گرفته و با ثبت سفارش چندین توربین از داخل ایران، خط تولیدهایش را مجددا راه انداخته و رتبه کشورمان در جدول جهانی را دوباره اشغال کرده است تا بجای روشن شدن چراغِ خانه‌ی جوان باهوش ایرانی، فارغ التحصیلان شمال ایتالیا به سر کار بروند!

جای تاسف است که تاکنون هزاران تجهیزات نیروگاهی با معافیت کامل و از محل منابع صندوق توسعه ملی از چنین شرکت های اروپایی وارد کشور شده است.

* واردات تجهیزات به بهانه تامین مالی(فاینانس)

روش دیگری که برای توجیه واردات تجهیزات دارای ساخت داخل پیشنهاد می‌شود، موضوع "تامین مالی" است. متاسفانه مشاهده می‌شود کشور‌هایی که به شدت دنبال انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات به‌روز نیروگاهی از ایران هستند، با پیشنهاد فاینانس قصد فروش تجهیزات با تکنولوژی مربوط به هفتاد سال قبل را به کشور با قیمت دو برابر تجهیزات داخلی دارند. به عنوان مثال بازده این نیروگاه‌های وارداتی حدود ۳۶ درصد و قیمت تمام شده آن معادل هر کیلووات ۱۲۰۰ دلار است، در حالی که نیروگاه‌های ساخت داخل دارای بازدهی حدود ۵۸ درصد و قیمت تمام شده هر کیلووات ۵۰۰ دلار است. این اختلاف حداقل سالانه ۷۰ میلیون یورو در مصرف سوخت اختلاف ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد کشور‌هایی که به دنبال انتقال تکنولوژی توربین‌های ایرانی هستند، قصد دارند هزینه این دانش را به بهانه فاینانس و قیمت چند برابری، دوباره از بیت المال کشور برداشت نمایند.


* سوداگران خروج ارز، چگونه قانون را دور می‌زنند؟

در حالی که نام جمهوری اسلامی ایران در لیست پنج تامین کننده اصلی تجهیزات نیروگاهی جهان (به استناد مرجع معتبر McCoy) دیده می‌شود، نه تنها قانون و مصوبه‌های داخلی، مانع واردات کالایی که در داخل تولید می‌گردد نشده، بلکه نارسایی‌های قانون با تفسیر ناصحیح به توجیهی برای اعطای یارانه به واردکنندگان اینگونه تجهیزات مشابه ساخت داخل تبدیل شده است!

کافی است سرمایه‌گذاران این حوزه مشخصات فنی و تجهیزاتی پروژه خود را متفاوت با آنچه توانایی ساخت داخل است، تنظیم کنند تا قانون با چند واژه و کلمه دور زده شود و ذخایر ارزی کشور که باید صرف اشتغال و تولید داخلی گردد، سر از حساب سازندگان خارجی و شرکت‌های واسطه‌ای ایجاد شده و موجب رونق بازار آن‌ها شود.

جالب است با یکی دیگر از ترفند‌های واردکنندگان تجهیزات نیروگاهی که برای دور زدن قانون استفاده می‌شود، آشنا شوید؛ آن‌ها تجهیزات تولید نیرو در یک نیروگاه را «خط تولید» معرفی کرده و به این وسیله معافیت قانونی خط تولید را به کل تجهیزات وارداتی تعمیم می‌دهند! متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با صدور موافقت نامه و تایید این شیوه با آن‌ها همراهی می‌کند!

به این ترتیب سازندگان داخلی اضافه بر تکلیف قانونی پرداخت حقوق ورودی در بخش مواد اولیه وارداتی و مالیات بر ارزش افزوده و ... ملزم به پرداخت هزینه‌هایی می‌شوند که سازنده خارجی نه تنها از پرداخت آن‌ها معاف است، بلکه با هوشمندی دولت کشور متبوع خود مشمول مشوق‌های صادراتی نیز می‌گردد. جالبتر اینکه این اجحاف بر صنعتگران داخلی ریشه تاریخی دارد، به گونه‌ای که در عهد ناصری صنعتگران داخلی بعضا خود را به تابعیت کشور‌های دیگر در می آوردند تا از مزایای دولت قاجار برای واردات از فرنگ بهره‌مند شوند.

یک بام و دو هوای دولت در سال‌های رونق و جهش تولید داخلی/ دست و دلبازی دستگاه‌های اجرایی (نیرو و صمت) برای خروج صد‌ها میلیون دلار ارز و مرگ اشتغال ده‌ها هزار جوان ایرانی در بخش تولید تجهیزات نیروگاهی

* چگونه قانون را به نفع تولیدکننده و نیروی کار داخلی اصلاح کنیم؟

به نظر می‌رسد مدیران تصمیم گیرنده در این حوزه، بیشتر از یک خبرنگار از نحوه اصلاح این روند معیوب و ضد منافع ملی آگاه باشند اما تابناک پیشنهادهای خود را برای جلوگیری از ادامه این خودزنی اقتصادی مطرح می‌کند؛

  • با توجه به توانمندی اثبات شده ساخت داخل، دولت و دستگاه های نظارتی از ادامه واردات تاسف بار در حوزه ای که مایه قدرت و مباهات کشور است جلوگیری می نماید.

 

  • دور زدن تعرفه ای قانون به اسم تخصیص وام صندوق توسعه ملی به پروژه‌های نیروگاهی که تجهیزات اصلی آن از خارج وارد می‌شوند، سریعا قطع و ممنوع شود.

 

  • معافیت‌های بند غ برای واردات انواع تجهیزات طرح‌های نیروگاهی متوقف شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت به صدور مجوزهای این نوع معافیت پایان دهد. با توجه به زیان‌های بی شمار این نوع معافیت بر خودکفایی در تکنولوژی‌های بومی شده، حذف این معافیت در زمینه تولید انواع ماشین‌آلات خطوط تولید مورد بررسی قرار گیرد.

 

  • از آنجا که برخی مشتریان این حوزه از تخفیف‌های تعلق گرفته استفاده نکرده‌اند، مجوز استرداد مالیات ارزش افزوده و حقوق ورودی پرداخت شده به کارفرمایان و شرکت داخلی صادر شود. این بازگشت می‌تواند در قالب تهاتر با بدهی‌های مالیاتی شرکت های داخلی صورت گیرد تا در اوج فشار اقتصادی، نفس تازه‌ای بکشند.

 

* در انتظار تغییر رویکرد مدیران اجرایی در صنعت تجهزات نیروگاهی

کشور ما در اوج دوران جنگ اقتصادی بوده و دشمن نیز محاصره تحریم‌های خود را تا پشت دیوارهای معیشت مردم، تنگ کرده است. در چنین اوضاعی، حراج آذوقه‌های باقی‌مانده درون قلعه می‌تواند خیانت نابخشودنی قلمداد شود.

قطعا مدیران تخصصی حوزه‌های نیرو و صنعت به روشنی در جریان اتفاقی که در حوزه تجهیزات نیروگاهی رقم می‌خورد، هستند. امیدواریم چندی بعد ناچار به انتشار اخبار برخورد قضایی با مدیران متخلف در این حوزه‌ها نباشیم و تا دیر نشده با اصلاح رویکردها، منافع ملی به امتیازات فردی ترجیح داده شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
یک روزی سیم کارت با قیمت 2 میلیون تومان معامله می شد. الان شرکت ها رایگان می دهند. بازار خودرو هم همین است. تا وقتی انحصار باشد و واردات ممنوع باشد، نه قیمت کاهش می یابد و نه کیفیت افزایش می یابد. نگران کارگران خودروسازی نباشید اینها در بخش خدمات و تامین قطعات و داخلی سازی قطعات مشغول میشوند.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
با ایجاد رغابت سالم همان کارگرها هم میتوانند سر کارشان بمانند. به شرط آنکه خودرو ساز فقط نیت فروش آهم کیلویی 300 هزار تومن نکند و به دنبال تولید محصول با کیفیت باشد.
مثلا اگر قیمت یک خودرو خارجی 60 ملیون و با کیفیت باشد خودرو ساز باید برای فروش محصول 50 ملیونی خودش در مردم ایجاد انگیزه کند نه اینکه مردم را مجبور به خرید بی کیفیت بکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
خخخه
سیم کارت از خارج وارد می کنیم و انحصار وجود ندارد!!!!!
اول فکر بعد بحرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
ان وقت پفک و چیپس و .... هم از خارج وارد نمی کنید چرا خیلی از بخش خودرو جلو تر هستند؟
ایا میدانی همین کره جنوبی و ژاپن واردات محصولات خودرو یی را بستند تا به تولید کنندگان داخلیش اجازه رشد بدهند؟
نه نمیدونی ولی چون صنعت خودرو ما سیاسی شده این مشکلات درست شد و نه به دلیل عدم واردات
قبل اینکه بخوایم تعرفه سنگین بزارن و فقط مپنا یا اصلا دو سه تا شرکت داخلی بازار رو دست بگیرن باید فرهنگ تلاش و کوشش رو در ذهن محصلین جا بندازن... پیش مقدمه این موضوع، چند مورد دیگه هم هست که باید درست بشه آقایون میدونن... والا میشه ایرانخودرو و سایپا و سایر شرکت های سرهم کننده و درجا میزنه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
یک بار دیگر متن را بخون
این شرکت جز قدرت های بزرگ در خدمات فنی و مهندسی در جهان است حتی با وجود انحصار و تک بودن این شرکت در داخل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
تعرفه های سنگین که هیچ همین تعرفه های حداقل را هم رعایت نمی کنند اصلا به واردات سوبسید میدهند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
توليد كننده داخلي مواد اوليه را با تعرفه بالا و هزار جور واسطه به خاطر تحريم وارد مي كنه بعد انتظار داريم تو بازار جهاني كه همه چي آزاده بتونه رغابت كنه اونم بدونه حمايت
عجبا!!!!
پرسنل صنعت برق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
در اینکه انحصار فساد میاره شکی نیست. اما صنعت برق ایران در تمام زمینه‌های تولید و انتقال، اعم از برق آبی، برق حرارتی، برق بادی، پست و خطوط انتقال، فقط در بازار داخلی فعال نبوده، بلکه از طریق شرکت در مناقصات بین‌المللی و در رقابت با شرکت‌های بزرگ خارجی در کشورهای مختلف، برنده مناقصه شده و پروژه رو با بهترین کیفیت اجرا کرده. سندیکای برق که یک تشکل قدیمی و تخصصی هست و رویکردش هم بر خلاف مثلا انجمن قطعه سازان خودرو، کاملا در جهت منافع ملی و مردم بوده، سوابق کاملی از صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق کشور داره. اتفاقا صنعت برق، بزرگترین صادر کننده خدمات فنی و مهندسی ایران بوده و هست. شرکت‌های ایرانی فقط بالای شش هفت هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خارج کشور نصب و راه‌اندازی کردن و این یعنی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت تمام شده، توان رقابت در سطح بین‌المللی هم دارند. در داخل هم اتفاقا با تعرفه‌های گمرکی بسیار پایین کار کردن، یعنی با شرکت‌های خارجی رقابت کردن. پس این قیاس درست نیست. شما باید این صنعت رو از داخل بشناسید و بعد نظر بدید. صنعت برق ایران، مطلقا با خودروسازی ایران قابل مقایسه نیست. اگر یک کشور 85 میلیون نفری، غیر از 200 ساعت پیک تابستان، مازاد تولید برق داره، یعنی صنعت برق خوب کار کرده و برای حفظ این توان رقابتی، باید مشاغلش حفظ بشن. نیروگاه و خط و پست و ترانس، مثل پراید و 405 وسط زندگی مردم نیست که مصرف‌کننده بتونه لمسش کنه. جریان برق که وصل باشه؛ همه چیز عادیه. به محض اینکه قطع بشه همه می‌فهمن. مثل ماهی که تا وقتی توی آبه، نمی‌دونه آب چیه. وقتی از آب اومد بیرون تازه می‌فهمه....
مطمئنیم و بر اساس تجربه میگیم که هیچ دولتی در سال آخر عمرش خدمتگزار ملت نیست حتی در کشورهای دیگر.

از این دولت از ابتدا خیری ندیدیم
احسنت ، حرف دل جوانان پرتلاش و متخصص ايراني را زده ايد كه متاسفانه با اين سياست ها مجبور به ترك وطن وكار در كشورهاي بيگانه ميگردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
دولت در این 7 سال 9 هزار مگاوات برق ایجاد کرده ولی دولت قبلی 34 هزار تا
عمق فاجعه را ببین فقط...
با این واردات بی رویه تیشه به ریشه صنعت و مملکت ومردم می زنند افسوس وصد افسوس
اساسا گردش امور در صنعت نیروگاهی در سطح دولتی و خصوصی ( بخوانید خصولتی ) در تمام ابعاد آن از مهندسی ، خرید تا اجرا نیاز به بررسی و بازرسی کارشناسانه توسط افراد و نهادهای بیطرف دارد بلکه همان مشکل خودروسازی در این حوزه هم جاری است منتها نظر به طبیعت این صنعت مسائل آن روزنامه ای نمیشود.
این تصور که وضعیت ساخت داخل در صنعت نیرو از خودرو خیلی جلوتر است در ساختاری با حاکمیت بورس و بورکراسی مشکل بنظر میآید و با مشاهدات میدانی نیز مطابقت ندارد .
صد البته توان و دانش فنی وجود دارد اما
روزمرگی در رفع نیازهای لجام گسیخته بعد سیاسی در سیاست گذاریها را پررنگ و امان را از تامل در تدوین برنامه بلند مدت و پایدار در همه حوزه ها از جمله صنعت نیرو بریده است و شرکتها خصولتی و وام مدار حاضر هم در سطح قابل قبول و درک چنین مسئولیتی نیستند .
همه صنعت مملکت شده دو تا شرکت خودروساز. همه امتیازها مال اونهاست. بابا ما صنایع قوی دیگه هم داریم که تابناک یکیش رو نوشته. به همین بخش برق و نیرو برسید خودش یک صنعت نفته واسه ما
سلام من هر روز داخل نیروگاه ایرانی کار میکنم ، اولا با تولیدات مدرن قابل مقایسه نیست ما v94.2زیمنس را می سازیم در حال زیمنس اکنون این کلاس را کلا رها کرده و کلاس fمیسازد که ده درصد راندمان بیشتر دارد و یک واحد آن اکنون در نیروگاه رودشور نصب است ثانیا نیروگاه ایرانی گران است ثالثا بی کیفیت است رابعا تنها شرکت سازنده ، چندان به تعهداتش پایبند نیست ، قضیه مثل ۴۰۵ سازی ماست نه هیچ چیزی بیشتر
در وضع فعلی هم کسی زیر بار نیروگاه داری نمی رود و ده هزار مگاوات معادل ده نیروگاه اتمی بوشهر کمبود برق داریم ، حالا با چه برقی قراره جهش تولید کنیم الله و اعلم...
مگه میشه کشور توی این اوضاع تحریم و کمبود ارز، اینهمه دلار با دست خودش تقدیم شرکت های خارجی کنه؟ حتما منافعی هست که مهمتر از شغل نخبه هاست
یکی از موارد یک بام و دو هوای دولت این است که دولت مصر است بخاطر کرونا فاصله اجتماعی حفظ و مورد استفاده ماشین شخصی مجاز شمرده شده است اما ادارات دولتی با وجود فضای کافی برای پارکینگ ماشین مجوز های تردد به پارکینگ محیط ادارات را کاهش داده اند
اژانس انرژی اتمی برعلیه ایران قطعنامه صادر کرد بورس نورچشمی بجای سقوط بازهم رکورد زد !!!!!!
با ادامه این روند غیرمنطقی حتی جنگ تمام عیار هم بشه بورس بازم رشدمیکنه !!!!
باید در ها را باز کنند و با دنیا آشتی کنند تا محصولات قابل رقابت با کل دنیا ساخته شود و ایرانی افتخار کند که محصول با کیفیت ساخت وطن استفاده می کند
وگرنه می شه اوضاع صنعت خودرو
محصولات گران به درد نخور و صنعت ورشکسته و انبوه پرسنل ناکارآمد که به توصیه ی بالاتری ها استخدام شده اند
حامی باشید!
... وقتی عده ای در داخل لوایح مالی بین المللی را امضا نمی کنند شما برای طلب وصولت مجبوری هر چیز بدرد بخوری را بجای پولت دریافت کنی در ضمن همین صنایع داخلی در این یک ماه با قیمت های اجناسشان جه بر سر مردم اوردند خودکفایی متاسفانه در ایران به انحصار طلبی منجر شده است از خودرو تا لوازم خانگی تا میوه و ...
مردم توجهی به این کاغذ پاره شورای حکام آزانس نکردند
بورس امروز نیز جهش داشت.
بیچاره ترامپ و پمپئو
باید حروج ارز حتی یک دلار را محدود کرد مثلا منوط به امضای ریاست 3 قوا
والا من هيچ فهمي از سياست و اقتصاد و حتي مباحث فقهي و غيره ندارم
من فوق ليسانس و دکتراي مهندسي مکانيک دارم و 11 سال است دارم در صنعت نيروگاهي کشور کار مي کنم.
اين مقاله شما از پايه مشکل داره.
خلاصه بگم براتون!
ما از اول هيچ حرفي در صنعت برق نداشتيم، مپنا بوجود اومد و با پشتوانه قوي دولت ايران و زيمنس و ديگر شرکت هاي آلمان و ايتاليا ما به حدي رسيديم که در صنعت برق حرفي براي زدن پيدا کرديم.
اما داستان همون داستان ايرانخودرو شد.
يه چيزي ياد گرفتيم و هي تکرار کرديم در حالي که بقيه دنيا هي پيشرفت کرد و ما فقط همون کار تکراري که از زيمنس خريده بوديم رو تکرار مي کرديم و البته خوب هم تکرار مي کرديم ها!
دولت هم همش حمايت کرد از مپنا همونجوري که از بقيه صنايع سبک و سنگين حمايت کرد.
همون داستان پرايد ديگه! خودتون که بهتر مي دونيد، با اين تفاوت که پرايد جلو چشم مردم هست ولي صنايع سبک و سنگين رو کمتر کسي مي بينه و تخصص فهمش رو کمتر کسي داره.

اين داستان ادامه داشت تا برجام امضا شد و امثال زيمنس و حتي GE اومدن و مي خواستن دوباره همون کار رو بکنن، يه تکنولوژي جديد بدن که ما بسازيم و اون تکنولوژي جديد توربين F بود.

حالا من اينجا مي تونم ساعت ها براتون توضيح بدم که نسل توربين سنگين کنوني کشور که مپنا توليد مي کنه چي هست و چقد عقب از نسل توربين F ّ هست و تازه زيمنس توربين کلاس E داره و بعد F و بعد H که به ترتيب هر يک از ديگري مدرن تر هست و اوني که مپنا توليد مي کنه مدل خيلي قديمي E امروز زيمنس هست و الي آخر که واقعا چرا بگم؟
مگه کسي که تخصص اين چيزا رو نداره و تحصيلات دانشگاهي و تجربه صنعتي نيروگاه نداره، مي تونه حرفم رو درک کنه؟ نه اينکه من حاليم هست ها! مگه من مي تونم چيزي از زنبورداري درک کنم وقتي نه سوادش رو دارم و نه تجربه اش رو؟ فوقش دو تا زنبور تو هوا ديدم!

حالا خلاصه برجام امضا شد و قرار شد مپنا F کلاس زيمنس رو بزنه و به اصطلاح انتقال تکنولوژي بکنه، دقيقا مثل دفعه قبل، چون دفعه قبل موفق بود و باعث شد که به قول خودتون ما بشيم جز 5 قدرت برتر دنيا!

اين اتفاقات که شما تو مقاله ذکر کردي تو انتقال تکنولوژي مي افته، مثل دفعه قبل! چند نمونه کامل اول مي يارن و نصب مي کنن تا ايراني ها با نصب آشنا بشن، بعد با تعمير و نگه داري آشنا بشن، بعد نقشه هاي ساخت داشت مي اومد که بريم خودمون مواد خام بخريم و زير نظر آلماني ها توليد رو شروع کنيم که برجام به هم خورد و همه چي رفت هوا.

جالب اينه که وقتي آلماني ها پا تو کارخونه هاي مپنا مي زارن مي گن احساس مي کنيم تو آلمان هستيم! مپنا يه همچين جايي هست، البته خوب وقتي به طراحي و نوآوري مي رسه مگه بقيه صنايع چه گلي به سر اين مملکت زدن؟ ايرانخودرو ديگه!

باز مي تونم بشينم براتون محاسبه کنم که اگر مي تونستيم F رو تو ايران بسازيم با همون روشي که قبلا يه مدل قديمي توربين زيمنس رو بومي کرديم در عرض چندين سال ميلياردها ميليارد دلار در مصرف سوخت گاز صرفه جويي مي کرديم و از اين حرف ها که خوب چه فايده! همون داستان مصرف بنزين در خودروهاي داخلي هست که همه مي دونن و کو گوش شنوا!

حالا حتما مي خواين بگين چرا ما خودمون تحقيق و توسعه نداريم و وابسته به علم غربي ها هستيم؟ خوب اين تا دلت بخواد يه بحث پيچيده هست و باز همون داستان ايرانخودرو و هيونداي کره جنوبي!

اين حتي يه بحث بسيار بزرگه، اصلا چي شده که ژاپن و کره جنوبي که تقريبا مدرنيته رو با ما شروع کردن الان به اينجا رسيدن و ما به اينجا وضعمون شده ايرانخودرو.

واقعا خسته شدم از نوشتن و ديگه حال و حوصله ندارم ادامه بدم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
واردات چي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
اولا صحبت شما نشان میدهد تخصصی در زمینه توربین ندارید، توربین در تمامی کلاسهای ظرفیتی در دنیا تولید و مصرف میشود و همین کلاس ای که در کشور تولید میشود نوع بهینه ی سازگار با شبکه و پایداری شبکه است. لطفا ببنید آمار مصرف همین مدل در دنیا چند دستگاه در سال است. ثانیا برای تحقیق و توسعه و رسیدن به مدلهای بالاتر نیاز به سرمایه گذاری و سفارش و پذیرش ریسک وجود دارد که دلالهای فعال برای کلاس اف نگذاشتند اتفاق بیفتد ولی در 20 سال پیش که این دلالها کمتر عرصه برای جولان داشتند برای کلاس ای اتفاق افتاد. اصلا منظور شما از این نوشته چیه؟ صنعت نیروگاهی کشور رو تعطیل کنیم از خارج نیروگاه وارد کنیم یا کمک کنیم کشورمان همچنان قدرت جهانی باقی بماند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
دکتر جان نوشتی از اقتصاد و ... سررشته نداری صحیح ولی چرا در مباحث فنی اشتباه میکنی؟ کی گفته کلاس ای عقب تر از اف است؟ دو ماشین با ظرفیت متفاوت متناسب با نیاز مصرف و شبکه اند. همین الان کلاس ای سهم قابل ملاحظه ای از فروش چی ای و زیمنس است. لطفا اطلاع کسب کن بعد اظهار نظر کن.
وانگهی تولید کلاس اف هم اگر ورود واسطه ها و مافیا نبو ند سالها قبل محقق میکردید.
یه جوری تیتر زدی که اگه کسی بی خبر باشه فکر میکنه که مملکت غرق در رونق اقتصادی و کسب و کاره ، در حالیکه هر روز بدتر از روز قبله
برادر عزیز چرا میخواهی مپنا را هم مانند ایرانخودرو بار بیاورید توربینی که مپنا میسازد مربوط به سه نسل قبل است و راندمتانش 28 درصد است یعنی 50 درصد کمتر از توربین کلاس اف که این نیروگاهها آنرا میخواهند وارد کنند این توربین ها بازدهی 40 درصدی دارند که درحالت سیکل ترکیبی به راندمان 59 درصد میرسد انصاف داشته باشید و با تبلیغ کالاهای کم بازده انرژی کشور را به هدر ندهید اگر تمام نیروگاههای گازی که مپنا ساخته با این راندمان پایین و جایش توربینهای وارداتی کلاس اف نسب شوند معادل گاز سه فاز پارس جنوبی صرفه جویی بدست میآید یعنی در حدود 75 ملیون مترمکعب در روز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
وقتي اطلاع نداري مجبوري نظر بدي
مپنا تا حالا 5 توربين كلاس F نصب كرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
برادر صداقت داشته باش . بازده نیروگاه مپنا ۲۸٪ است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
شما که اطلاع داری بگو بدونیم کجا 5 تا رو نصب کرده که ما بی خبریم؟
پرسنل بهره برداری نیروگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
من در یکی از نیروگاه‌های ساخت مپنا کار می‌کنم.
شما بفرمایید راندمان 28 درصد را از کجا آورده‌اید؟ در این نیروگاه توربین گازی کلاس E ارتقا داده شده نصب شده که راندمان آن به تنهایی نزدیک به 33 تا 34 درصد است و این راندمان نرمال همه توربین‌های کلاس E در سطح جهانه. این توربین وقتی به توربین بخار کوپل میشه و سیکل ترکیبی میشه، تا 55 درصد راندمان داره که البته راندمان هم در همه جای دنیا بر اساس محل ساختگاه نیروگاه متغیره.
پس با اطلاعات درست استدلال کنید لطفاً
این حمایت نیست که از صنعت خودرو میشه . این حمایت از خودرو ساز و مافیای آن هست و البته جفا در حق مصرف کننده.
حمایت یعنی اینکه چنان رقابتی ایجاد شود که هم مردم از کیفیت و قیمت راضی باشند و هم خودرو ساز مجبور به تولید محصول با کیفیت شود.
با این انحصاری که مافیای خودرو به کمک و پشتوانه دولت ایجاد کرده اند تا چند وقت دیگه باید تو این کشور پول یک لامبور گینی رو بدیم بالای یک پراید و بریم بمیریم. و خودرو ساز کماکان خودش سوار bmw و بچه هاشون سوار مازراتی بشوند. و این قصه با چاپ پول توسط دولت همچنان ادامه دارد.
به سلامتی و میمنت ومبارکی
سکه شد ۸ میلیون
و دلار ۱۹۱۰۰
جیغ ودست وهوراااااااا
ارزو برجوانان هم عیب نیست !
علی برکت الله
سلام
از اول سال تا الان هیچ ارزی به موائ اولیه اختصاص داده نشده و کارخونه ها در حال تعطیلی هستند
فقط این در زمینه نیست خیلی از جاهای دیگر هم هست مانند واگن سازی
به داد بخش خصوصی برسین مطالبات ما از سال 98 تابحال پرداخت نشده ولی کارمندان دولت برای ایام تعطیلات کرونا اضافه کاری و پاداششون پرداخت شده..فقط بفکر حقوق پرسنل دولتن در حالیکه اصل کار روی دوش پیمانکاران و مشاوران هست
قسمتی که راندمان خارجی ها رو گفته 36 و داخلی رو گفته 58 خیلی بامزه ست، واقعا که ...
ما با این همه فارغ التحصیل رشته های برق و مکانیک باید آرزوی اشتغال در شرکتهای تجهیزات ساز داخلی را داشته باشیم آنوقت یک عده باید فرصت اشتغال ما رو به خارجی ها و بیگانه ها بدهند! ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
کدوم یکی از فارغ التحصیلان ما بلدن توربین بسازن؟؟ تا کسی از خارج نیاره و کپی نکنه که شما ها کاری نمی تونین بکنین
حرف‌های شعاری زدن و شعار دادن با واقعیات اجتماعی تطبیق ندارد.
سلام متاسفانه برخی مدیران بجای دلسوزی برای کشور دنبال حفظ پست و مقام هستن و اغلب از قوانین بی خبر
و صرفا با رابطه سزکار میایند تا این حل نشود شرایط هین است بیشتر هم گم اطلاع هستن و نا کار امد
سلام من خودم توی مپنا گار میکنم..... این کلاس F که شما نگران ولرداتش هستید رو مپنا سالها تلاش کرد تا بتونه با زیمنس به توافق برسه و واردش کنه و البته قرارداد انتقاا تکنولوژیش رو خم گرفت. ولی با اعمال تحریمها و رفتن زیمنس کل قرارداد کنسل شد و فقط تعهدات قبلی موند. پس نگران نباش دوست عزیز چیزی وارد نمیشه... در ضمن بزرگترین وارد کننده توربین کلاس ‌F خود مپنا هس شما نمیخاد کاسه داغتر از آش بشی مپنا خودش میدوننه داره چیکار میکنه...... یا علی
خوب این رویه ی دولت ماست که اول با روی خوش و مهمان نوازی شرکتهای خارجی رو به آب و نون می رساند بعد به دنبال راه حل برای اشتغال مجدد کارگرها در شرکتهای ورشکسته ای میرود که کارشان را دودستی به خارجی ها تقدیم کرده است. مگه واگن سازی، آذرآب و هپکو نبودند؟
...حیف ما بخواهیم صنعتی بشیم!!
میدونستید در کشورهای پیشرفته صنعتی روند واگذاری و انتقال واحد صنعتی زیر یکماه و با دو سازمان سروکار دارید
حالا اینجا میخواهید یک واحد صنعتی بخرید تا سند بخوره یک سال بیشتر زمان میبره .
باید از اداره راه – سازمان آب – اداره برق – سازمان کشاورزی - منابع طبیعی –ثبت – گاز - سازمان تامین اجتماعی – اداره دارایی و .... به ته خط که میرسی اعتبار اولین استعلام منقضی میشه
جای سواله برای چه با وجود اینکه یک زمین یا واحد صنعتی بیش از یک دست گشته نیاز هست همه استعلامات مجددا گرفته بشه ! و مدیران درگیر پروسه بسیار طولانی و اعصاب بر هر ادراه بشوند
چرا برای انجام امور در هر اداره یک مدت زمان معین تعیین نمیشه و آیا سرعت کار روی پرونده سازمانها بررسی میشه , خواب هر پرونده روز =(حاصل جمع تعداد پرونده * تعداد روز/ تعداد کل پرونده ها ) , چقدر کنده ؟
امید است با رراه حلی یکی ازمشکلات تولید کم بشه
یه سوالی که مطرح میشه اینه که چرا تجهیزات و خدمات مپنا با ادعاهایی که داره، ۲۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از نمونه های خارجی است؟ و یا اینکه چزا قراردادهایی که مپنا با بخش خصوصی می ینده کاملا ارزی است؟! در صورتیکه قرارداد با پیمانکارهای دست دوم خود را ریالی منعقد می نماید!!!
بهتر است فضای رقابت پذیری را در تولید محصولات و بازار برق گسترش دهیم
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
معلومه وقتی یک شرکت ایرانی بخواد با شرکت خارجی تو بازار داخل ایران رقابت کنه، به دلیل عوارض و حقوق قانونی قرارداد که باید به عنوان شرکت ایرانی به دولت ایران پرداخت کنه (مالیات، بیمه، عوارض و ...) نسبت به شرکت خارجی که هیچکدوم از این پولها رو تو بازار ایران نمی‌ده، تعرفه گمرک واردات توربین و ژنراتورش به ایران هم که صفره با با ترفندهایی دور زده میشه، تازه از کشور مبدأ خودش هم مشوق‌ صادراتی می‌گیره، همون 25 تا 30 درصدی که گفتی از شرکت خارجی عقب‌تره.
از اون طرف، همین شرکت ایرانی مپنا، وقتی در بازار خارجی تو مناقصات بین‌المللی به صورت عادلانه شرکت می‌کنه، بدون رانت به راحتی برنده میشه و حتی به دلیل قیمت ارزانتری که می‌ده، باعث شکستن قیمت رقبای خارجی میشه.
پس این ادعای شما اصلا صحت نداره که قیمت مپنا 25 تا 30 درصد گرانتر از نمونه‌های خارجیه مطلقاً درست نیست. این رو اهل فن خیلی خوب بهش واقف هستن.
لطفا کلان به موضوع نگاه کنیم:
* مدیریت مپنا مثل ایرانخودرو غیر اقتصادی و بر پایه سود و زیان نیست.
* حمایت یعنی چه؟ پول تزریق کردن و ایجاد انحصار و رانت از دید من تنبل کردن تولید کننده است و سودی برایش ندارد.
* آیا فقط از تولید کننده باید حمایت کرد؟ مصرف کننده حق و حقوقی ندارد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها