بازدید 11958
۱

سکوت عمیق در مقابل خلع ید تهیه کنندگان سینمای ایران

نکته قابل توجه اینکه این اتفاقات عیناً در زمان دولت احمدی‌نژاد نیز رخ داده بود که منجر به اوج گیری تنش‌ها در آن دوران شد... با توجه به جنس این نوع رفتار‌های مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دور از انتظار نیست که هرچه به پایان دولت نزدیک‌تر شویم، فضای سینما پرتنش‌تر شود.
کد خبر: ۹۸۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 13 June 2020

سکوت عمیق در مقابل خلع ید تهیه کنندگان سینمای ایرانپس از واکنش شدید تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای ایران به پیش‌نویش نظام نامه صنفی، تصور می‌شد سازمان سینمایی در راستای عدم مواجهه با صنوف از اجرای این نظام‌نامه صرف نظر کند؛ اما اکنون دست‌کم بخشی از این نظام نامه جنبه عملیاتی یافته و سازمان سینمایی با ورود مستقیم به صدور مجوز تهیه کنندگی، عملاً از صنوف تهیه کنندگان سینمای ایران از جمله شورای عالی تهیه کنندگان به عنوان محور تهیه کنندگان سینمای ایران خلع ید کرده است؛ اقدامی که با سکوت عمیق متولیان این صنوف همراه بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور آنچه تعیین شرایط شکل گیری، نحوه فعالیت، رده‌بندی و ارتقای تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی در حیطه‌های سینمایی و غیر سینمایی» خوانده، پیش نویس نظامنامه تهیه کنندگی فیلم را در پنج فصل، هجده ماده و سه تبصره منتشر کرد؛ پیش نویسی که خشم عمومی را در فضای سینمای ایران برانگیخت و در نهایت پس از واکنش‌های درون صنفی، منجر به نامه صد تهیه کننده و کارگردان سینما علیه این آیین نامه تازه شد.

در ادامه شورای عالی تهیه کنندگان نیز با بخش وسیعی از این پیش نویس مخالفت و در بیانیه‌ای اعلام نمود: «در آخرین نشست شورای عالی تهیه کنندگان، مشورت‌های انجام شده با کارشناسان صنفی پیرامون پیش نویس نظام تهیه کنندگی مطرح شد. بخش تهیه کنندگان حقیقی این پیش نویس پیش از این مورد بررسی و اعلام نظر شده بود‌. شورای عالی با جمع بندی نظرات همکاران تهیه کننده که مخالف بخش حقوقی پیش‌نویس بودند، و با احترام به خواسته اکثریت تهیه کنندگان حرفه‌ای، اجرای این پیش نویس را در شرایط کنونی سینمای ایران به نفع سینما و سینماگران کشور ندانست. مخالفت شورای عالی با بخش حقوقی پیش نویس نظام تهیه کنندگی سینمای ایران طی نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی کشور اعلام شد.»

سکوت عمیق در مقابل خلع ید تهیه کنندگان سینمای ایران

«تابناک» پیشتر به تحلیل و بررسی این نظام نامه پرداخت که متن کامل آن را از اینجا می‌توانید بخوانید؛ مقرراتی که حتی در بخش الفبا و تعاریف نیز عقب افتاده بوده و در دورانی که اساساً مفهوم فیلم سینمایی و غیرسینمایی در سینمای دنیا رخت بربسته، این تفکیک در این آیین نامه در نظر گرفته شده است. با توجه به واکنش‌های از سر همراهی با صنوف از سوی مسئولان سازمان سینمایی، تصور می‌شد این آیین نامه به کل کنار گذاشته شود و سازمان سینمایی به مسئولیت‌های دیگرش نظیر پشتیبانی فنی و مالی گسترده‌تر از اهالی سینما بپردازد اما دقیقاً بر خلاف تصورات رخ نداد.

محمدحسین فرح بخش که بدون نمایندگی از صنف تهیه کنندگان از سوی مسئولان سازمان سینمایی به عنوان نماینده تهیه کنندگان سینمای ایران دعوت شده بود و دعوتش واکنش‌های تندی را در پی داشت، مجدداً به جلسات سازمان سینمایی دعوت شد و البته این تنها اتفاق نبود. سازمان سینمایی راساً صدور پروانه تهیه کنندگی به اشخاصی که تشخیص می‌دهد این صلاحیت را دارند آغاز کرد و به گروهی از جمله یکی از کارمندان سابقش مجوز تهیه کنندگی سینما داد که عملاً می‌تواند به منزله خلع ید از صنف تهیه کنندگان سینمای ایران قلمداد شود.

این اتفاقات عیناً در زمان دولت احمدی‌نژاد نیز رخ داده بود

نکته قابل توجه اینکه این اتفاقات عیناً در زمان دولت احمدی‌نژاد نیز رخ داده بود که منجر به اوج گیری تنش‌ها در آن دوران شد اما این بار صنف تهیه کنندگان ترجیح داده سکوت کند و دست‌کم تاکنون نسبت به این اتفاق و صدور مجوز تهیه کنندگی از سوی سازمان سینمایی واکنشی نشان نداده است. با این حال با توجه به جنس این نوع رفتارهای مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دور از انتظار نیست که هرچه به پایان دولت نزدیک‌تر شویم، فضای سینما پرتنش‌تر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در این دوره ، معمولا تلاش دولتها بر این است که خود را از کارهای اجرایی دور کنند و به سیاست گذاری امور کشور مشغول شوند.... در ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی