بازدید 78084

مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در اردبیل

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از گزارش یک مورد قطعی بیماری تب کریمه کنگو در استان خبر داد و گفت: با توجه به فصل شیوع این بیماری لازم است نظام مراقبت و گزارش‌دهی در سامانه بهداشتی درمانی تقویت شده و آموزش و اطلاع رسانی عمومی برای شناساندن علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری بیماری انجام شود.
کد خبر: ۹۸۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 10 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، داریوش امدادی، مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: تشخیص سریع و درمان فوری این بیماری برای جلوگیری از مرگ و میر نقش اساسی دارد و باید در اولویت برنامه‌های مراقبتی بهداشت و درمان قرار گیرد.

وی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری‌هایی است که افراد از طریق گزش کنه و تماس با ترشحات دام‌های آلوده به آن مبتلا می‌شوند و به علت میزان کشندگی بالا می‌بایست مراقبت در این زمینه مورد توجه شهروندان قرار گیرد.

امدادی بیان کرد: میزان بروز حیوان گزیدگی در استان در مقایسه با کشور بالاست و اردبیل از این نظر رتبه دوم در کشور را دارد.

وی اظهار کرد: با این وجود با تلاش‌های انجام گرفته از جمله مراقبت و رسیدگی زودهنگام به موارد حیوان گزیدگی از طریق شست و شو، ضدعفونی محل گزیدگی و تزریق به موقع واکسن و سرم‌هاری، هیچگونه مرگ ناشی ازهاری انسانی در پنج سال گذشته در استان گزارش نشده است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با توجه به خطرناک بودن بیماری‌هاری لازم است در صورت هرگونه حیوان گزیدگی، افراد به سرعت به مراکز درمان و پیشگیری‌هاری برای مراقبت و تزریق سرم و واکسن‌هاری مراجعه نمایید.

اداره کل دامپزشکی استان اردیل نیز چند روز پیش در اطلاعیه‌ای با اشاره به فصل گرما و فعال شدن کنه‌ها درباره احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

این اداره کل از عموم مردم بویژه دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح‌کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام خواست که با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

 

دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک خودداری کنند

 

این منبع توصیه کرد که دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کرده و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از شهروندان خواست تا از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.

همچنین شهروندان آلایش خوراکی دامی شامل دل، جگر، قلوه را به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضا است، خریداری کرده و هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی موارد بهداشتی را رعایت کنند.

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ یا با شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ به این اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گزارش کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل