اعتبارنامه «تاجگردون» به کمیسیون تحقیق ارجاع شد

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بررسی گزارش شعبه ۱۲ درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران به این شعبه در دستور کار قرار داشت.
کد خبر: ۹۸۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 10 June 2020

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که اعتبارنامه آقای تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بررسی گزارش شعبه ۱۲ درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران به این شعبه در دستور کار قرار داشت.

محمد علیپور سخنگوی شعبه ۱۲ با قرائت گزارش این شعبه گفت: در اجرای ماده ۲۹ آیین‌نامه داخلی، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران پس از انجام مراسم تحلیف در جلسه چهارشنبه هفتم خردادماه ۱۳۹۹ به این شعبه ارجاع شد و مورد اعتراض علیرضا زاکانی، علی‌اکبر کریمی، روح‌الله نجابت، علی خضریان، سیدنظام‌الدین موسوی، اقبال شاکری، احمد نادری، مالک شریعتی و مجتبی رضاخواه در جلسه ۲۰ خرداد ۹۹ مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا تأیید شد.

قالیباف رئیس مجلس بعد از توضیحات سخنگوی شعبه ۱۲ گفت: همان طور که سخنگوی شعبه ۱۲ توضیح داد دو مرحله رسیدگی درباره اعتبارنامه آقای تاجگردون صورت گرفته و در شعبه رأی‌گیری شده و گزارش آن ارائه شده است. اگر دوستان صحبت و یا اعتراضی دارند آن را بیان کنند تا براساس آیین‌نامه تصمیم‌گیری شود، با این کار اجماع می‌کنیم و یا اجماعی صورت نمی‌گیرد. لذا اگر نمایندگان اعتراض دارند، آن را بیان کنند.

علیرضا زاکانی نماینده تهران گفت: اخطاری با استناد به اصول ۹۳، ۸۵، ۷۲ و ۷۳ داشتم که با توجه به توضیحات رئیس مجلس این اخطار محل بحث نیست. اگر اعتراض‌نامه به کمسیون تحقیق ارجاع می‌شود من اخطار را مطرح نمی‌کنم وگرنه قصد بیان آن را دارم.

رئیس مجلس از زاکانی خواست که به صورت روشن اخطارش را مطرح کند.

زاکانی توضیح داد: طبق اصل ۹۳ درباره مجلس گفته شده که بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر درباره تصویب اعتبارنامه نمایندگان؛ وقتی لفظ مجلس می‌آید یعنی دو سوم نمایندگان محل بحث و اظهار نظر است و حضور تک تک نمایندگان موضوعیت دارد.

وی افزود: طبق اصل ۸۵ بحث نمایندگی قائم به شخص نیست و نمی‌توان حق رأی نماینده را به شعبه واگذار کرد.

نماینده تهران با اشاره به روند بررسی موضوع مربوط به اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان و ایراد شورای نگهبان به آن در سال ۹۷ گفت: آن زمان مجلس تصویب کرده بود که گزارش شعبه مربوط بعد از اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه‌ای تنها قرائت شود آن زمان شورای نگهبان ایراد گرفت که باید اعتبارنامه به تصویب مجلس برسد. در نهایت مجلس تصمیم گرفت که باید نمایندگان درباره اعتبارنامه تصمیم‌گیری کنند.

این نماینده مجلس توضیح داد: امروز تصمیمی که مجلس می‌گیرد تبدیل به رویه‌ای در دوره‌های بعدی هم می‌شود. اگر قرار باشد گزارش شعبه بعد از اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه‌ای تنها قر ائت شده و درباره آن رأی‌گیری نشود، آن وقت از مجلس سلب مسئولیت شده و تأکیدات امام هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد کما اینکه طبق قانون نمی‌توان حق رأی‌گیری را از نماینده گرفت و به شعبه واگذار کرد. از رئیس مجلس می‌خواهم این اخطار را به رأی بگذارد.

محمدباقرقالیباف با وارد دانستن اخطار زاکانی گفت: با توجه به توضیحات آقای زاکانی و استناد به اصل ۸۵ قانون، در حقیقت رأی نمایندگان قابل واگذاری نیست.

او از نمایندگان خواست که نظرشان را درباره وارد دانستن این اخطار اعلام کنند تا بعد از آن براساس ماده ۱۹۴ توضیحاتی ارائه کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان با ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در مجلس اخطار زاکانی را وارد دانستند.

بعد از رأی مثبت مجلس به این اخطار، قالیباف گفت که براساس ماده ۱۹۴ اعتبارنامه تاجگردون برای بررسی به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبق آیین‌نامه مجلس، کمیسیون تحقیق حداکثر ۱۵ روز فرصت دارد تا توضیحات کتبی شعبه معترض یا معترضان را رسیدگی کرده و پس از استماع و بررسی توضیحات نظر خود را به مجلس ارسال کند. اگر کمیسیون تحقیق نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد گزارش آن برای تصمیم‌گیری در دستور کار قرار می‌گیرد و اگر نظرش مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده فرصت دفاع از خود دارد و در نهایت گزارش کمیسیون به رأی مجلس گذاشته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی