 پخش واپسین قسمتهای فصل ششم سریال پایتخت با حواشی فراوانی همراه شد که به واسطه بازسازی آشکار دو سکانس از دو فیلم فارسی با محوریت زوج وثوقی و گوگوش بود؛ موجی از انتقادات که منجر به دستور رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی و برخورد با عوامل وقوع این اتفاق شد و در نهایت قرار بود نفوذی نیز شناسایی شود و اکنون با گذشت بیش از دو ماه، این پرسش باقی است که آیا نفوذی وجود داشت و اگر وجود داشت، چه کسی بوده و چه سرنوشتی یافته است؟
پخش واپسین قسمتهای فصل ششم سریال پایتخت با حواشی فراوانی همراه شد که به واسطه بازسازی آشکار دو سکانس از دو فیلم فارسی با محوریت زوج وثوقی و گوگوش بود؛ موجی از انتقادات که منجر به دستور رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی و برخورد با عوامل وقوع این اتفاق شد و در نهایت قرار بود نفوذی نیز شناسایی شود و اکنون با گذشت بیش از دو ماه، این پرسش باقی است که آیا نفوذی وجود داشت و اگر وجود داشت، چه کسی بوده و چه سرنوشتی یافته است؟
به گزارش «تابناک»؛ فصل ششم سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی محسن تنابنده با حواشی فراوانی همراه بود. سریال فاقد یک داستان منسجم بود که در قسمتهای متعدد تداوم داشته باشد و با فرم روایی که در پیش گرفته شده بود، میتوان صدها فصل از این سریال را ساخت، چون بیشتر متمرکز بر کمدی موقعیتهای تکراری و شوخیهایی بود که در قسمتهای پیشین مشابهشان را شاهد بودیم و به همین دلیل برای طرفداران این سریال به اندازه مورد انتظار خندهدار نبود.
با این حال، این فصل از سریال پرحاشیهترین فصل بود؛ از بودجه سریال که رقمهای نجومی درباره آن در شبکههای اجتماعی مطرح شد تا آخرین حاشیه که از قضا جنجالیترینشان بود، تا جایی که عبدالعلی علیعسگری، رئیس سازمان صداوسیما طی دستوری ویژه به مرتضی میرباقری، معاونت سیمای صداوسیما، تاکید کرد: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامهریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد... لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بیتوجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنهانگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»
این دستور در پی سرازیر شدن سیل نقدها صادر شد، تا جایی که حتی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در توییتی نوشته بود: «پارسال در دیدار نوروزی منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در پایتخت، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم. گویا او بود که به آن جان میداد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی» و در واقع ابعاد نقدها فراتر از گروهی رفت که برنامهشان تغییر مرتضی میرباقری به هر روش ممکن است؛ اما این حاشیه چه بود که این طور فضا را بر هم ریخت؟

در یک سکانس کاراکتر «رحمت» با بازی هومن حاجی عبداللهی به همراه کاراکتر «همسرش» با بازی عاطفه باقری با هیبتی مشابه هیبت حضور بهروز وثوقی و گوگوش در فیلم سینمایی «همسفر» به کارگردانی و نویسندگی مسعود اسداللهی روی موتور سنگین جادههای شمال را طی میکردند. در سکانس دیگر که بازسازی شده، مربوط به فیلم «ممل آمریکایی» و حضور زوج وثوقی و گوگوش در قایق و یک دیالوگ جنسی است که باز هم شاهد بازسازی هستیم و آن دیالوگ نیز به شکل خاصی در این سکانس گنجانده شده است!
این اتفاق منجر به جنجالهایی نیز در شبکههای اجتماعی شده و این سکانسها از سوی کاربران مقایسه شده و بعضاً کنایههای سنگینی نیز به تلویزیون و سازندگان این سریال شده است. هرچند چنین ارجاعاتی در سینما و تلویزیون بیسابقه نیست، نمونه چنین بازسازی واضحی در خاطرهها وجود ندارد. در عین حال رئیس صداوسیما از شرایطی خواستار کشف ماجرا شده که به نظر میرسد، تیم سازنده آگاهانه این سکانسها را بازسازی کرده و ناظر پخش نیز به واسطه اینکه این فیلمها را ندیده بوده، متوجه ماجرا نشده است!
با گذشت بیش از دو ماه از آن ماجرا و در شرایطی که این سریال نیز به واسطه وضعیت کرونا، به سرانجام نرسید و قسمتهای پایانیاش پخش نشد، این پرسش مطرح است که نتیجه نامه رئیس صداوسیما به معاون سیمای سازمان چه بود؟ آیا اساسا بحث نفوذ مطرح بوده یا آنچه مطرح شده، حدس یا تصور رئیس صداوسیما بوده است؟
هرچند جریانهایی که در سالهای اخیر به دنبال برکناری مرتضی میرباقری به هر ترفندی بودهاند، در فضای مجازی تلویحاً انگشت اشاره را به سمت او گرفتند، در کنار این اتهامات غیرمنصفانه، به نظر می رسد آنچه شاهدش بودیم یک عکس العمل شتاب زده بود. البته شاید متولیان رسانه ملی نظر دیگری دارند که در این صورت، اگر ادعایی هست که در آن ماجرا ردپایی از نفوذیها بوده، با گذشت بیش از دو ماه وقت آن رسیده که پرسید این نفوذی کی بوده و چرا هیچ اتفاقی نیفتاد؟
 فردوسی پور رو چه کسی زیرابش رو زد؟
 							         		            فردوسی پور رو چه کسی زیرابش رو زد؟         		                     		         |
         		                            |         		                             برو بابا
 									         		                    برو بابا من سنم به فیلم های قبل از انقلاب قد نمی ده ولی بعد از این سکانس فیلم ممل آمریکایی رو دیدم.
 							         		            من سنم به فیلم های قبل از انقلاب قد نمی ده ولی بعد از این سکانس فیلم ممل آمریکایی رو دیدم.         		                     		         قسمت پایانی کجا بود؟! کل اش همونی بود که پخش شد والسلام. بعد که دیدن گندش در اومده و کار بیخود شده گفتن تموم نشده بود و چند قسمت مونده که مثلا انتقادات رو کمتر کنن والا کل پایتختت شش همونی بود که دیدید!
 							         		            قسمت پایانی کجا بود؟! کل اش همونی بود که پخش شد والسلام. بعد که دیدن گندش در اومده و کار بیخود شده گفتن تموم نشده بود و چند قسمت مونده که مثلا انتقادات رو کمتر کنن والا کل پایتختت شش همونی بود که دیدید!         		                     		         سازندگان فیلم مسئولند.
 							         		            سازندگان فیلم مسئولند.         		                     		         |
         		                            |         		                             به نظر من که همش نقشه بود.
 									         		                    به نظر من که همش نقشه بود.         				                     		                 خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ولمون کنید توروخدا . صدا وسیما مگه اصلا بیننده هم داره ؟!!!!!!!!!!!!!!
 							         		            خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ولمون کنید توروخدا . صدا وسیما مگه اصلا بیننده هم داره ؟!!!!!!!!!!!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             !شما؟
 									         		                    !شما؟         				                     		                 مردم رابااین جورحرفها سرگرم کردید
 							         		            مردم رابااین جورحرفها سرگرم کردید  این همه خوبیها داشت نگفتید . ذهن ها بسیار بسیار مریض دارید.
 							         		            این همه خوبیها داشت نگفتید . ذهن ها بسیار بسیار مریض دارید. چه دوست داشته باشند یا نه ،مردم بسیار به هنرپیشه های قبل از انقلاب علاقه مندند
 							         		            چه دوست داشته باشند یا نه ،مردم بسیار به هنرپیشه های قبل از انقلاب علاقه مندند         		                     		         |
         		                            |         		                             شما از طرف خودت بگو
 									         		                    شما از طرف خودت بگو         				                     		                 فقط فیلم بین های حرفه ای می دونستن این دو سکانس مال اون فیلم هاس. اینقدر گقتین و پرداختین به این مسله که همه رو حساس کردین!
 							         		            فقط فیلم بین های حرفه ای می دونستن این دو سکانس مال اون فیلم هاس. اینقدر گقتین و پرداختین به این مسله که همه رو حساس کردین!         		                     		         اول باید یک مفهوم را تعریف کنیم. "کپی کردن یا بازسازی سکانس یک فیلم"
 							         		            اول باید یک مفهوم را تعریف کنیم. "کپی کردن یا بازسازی سکانس یک فیلم"