شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد تحول در مجلس/ مجلس یازدهم، مچ‌گیری نمی‌کندو در پیگیری منافع مردم مسامحه هم نمی‌کند / اعتبارنامه‌دلخوش، تاج‌گردون و محمدصالحی به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود

صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و نمایندگان گزارش بررسی اعتبار نامه‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. محمدباقر قالیباف نخستین نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان را انجام داد که این نطق به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.
کد خبر: ۹۸۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 31 May 2020

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، یازدهم خردادماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۲۲ از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش «تابناک»؛ گزارش شعب پانزده گانه در مورد اعتبارنامه‌های ارجاعی به آن‌ها در اجرای ماده ۲۹ آیین نامه داخلی مجلس، گزارش شعبه نهم در مورد عضو جدید کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۴۳ آیین نامه داخلی مجلس و گزارش سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل اقتصادی کشور در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نخستین نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان، را انجام داد. این نطق به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.

رئیس مجلس در نخستین نطق پیش از دستور خود گفت: نگاهی به حجم و شدّت دشمنی نظام سلطه با همه ابزار‌های قدرتمند رسانه ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود، به خوبی گواه این مساله است، که امروز انقلاب اسلامی توانسته، مهمترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه داری جهانی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با سلام بر روح پر فتوح امام راحل، بنیانگذار نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران و رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، هادی کشتی انقلاب در توفان‌های سهمگین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، شهیدان گلگون کفن اسلام از شهدای انقلاب تا شهدای دفاع مقدس، شهدای خدمت و شهدای سلامت، و به خصوص شهدای مظلوم مقاومت و مدافعان حرم درتمامی بلاد اسلامی و سلام و درود بی پایان خداوند بر سیّدالشهدای مقاومت، نماد ایستادگی در برابر زورگویان، مظهر اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم، یار صدیق و مطیع و راستین رهبر معظّم انقلاب، سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نطق پیش از دستور خود را آغاز کرد.

دکتر قالیباف با اشاره به آغاز دوره جدید مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم در بُرهه حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و در آغاز برداشتن گام چهل ساله دوّم آن، و در حالی که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ای از قوّت ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها روبه روست، با همدلی و وحدت میان نمایندگان مردم، برای حل مشکلات آنها، آغاز به کار می‌کند.

انقلاب اسلامی گام اوّل خود را محکم و مقتدر برداشت

وی افزود: نگاهی کلان به گذشته چهل ساله و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی، نشانگر این است که علی رغم ضعف‌های کارکردی و رفتاری، و کاستی‌های مرتفع نشده، توانسته گام اوّل خود را محکم و مقتدر بردارد. این یک واقعیت انکارناپذیر است که جمهوری اسلامی، در برابر هجمه‌های گسترده دشمن، در همه عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، بین المللی، امنیتی و فرهنگی ایستادگی و مقاومت کرده، بدون اینکه از آرمان‌های اصلی خود، ذرّه‌ای عقب نشینی کند. نظام اسلامی در سطوح راهبردی، روز به روز قوی‌تر از گذشته، به راه خود ادامه داده، به گونه‌ای که امروز به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای، تبدیل به یک بازیگر تاثیرگذار و پرنفوذ در عرصه‌ی بین المللی شده است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نگاهی به حجم و شدّت دشمنی نظام سلطه با همه ابزار‌های قدرتمند رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود، به خوبی گواه این است که امروز انقلاب اسلامی توانسته، مهمترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه داری جهانی باشد. این دستاورد بزرگ، تنها بر اساس حرکت بر مدار مکتب امام (ره) و هدایت رهبری حکیم انقلاب و مجاهدت مردانی، چون حاج قاسم‌ها به دست آمده است؛ مردانی که با ولایت پذیری، عقلانیت و کارآمدی، خطوط طراحی شده توسط رهبری را تحقق بخشیده اند.

نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود

دکتر قالیباف ادامه داد: در کنار این توفیقات عظیم، ندیدن ناکامی‌های بزرگ، باعث از دست رفتن سریع دستاورد‌های بدست آمده خواهد شد، چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، متاسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده است. بر این اساس، انقلاب اسلامی در آغاز گام دوّم خود، برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدید‌ها و فرصت‌ها روبه روست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین فرصت، رهبری حکیمانه و هوشمندانه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است، که کشتی نظام را از توفان‌های سخت به سلامت عبور داده است، گفت: فرصت دیگر، باور دینی عمیق مردم، بویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آن‌ها به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که زمینه ساز امداد‌های الهی در دشواری‌های بزرگ می‌شود.

قدرت فزاینده، جمهوری اسلامی را به نماد مقاومت در برابر مستکبرین تبدیل کرده است

رئیس نهاد قانونگذاری یادآور شد: از سوی دیگر قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی، که باعث گسترش عمق راهبردی و نفوذ ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی شده، فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی را به نماد مقاومت در برابر مستکبرین تبدیل کرده و همچنین با افزایش توان بازدارنده نظامی، جرات دست درازی به این سرزمین را، از دشمن سلب نموده است.

دکتر قالیباف تصریح کرد: قدرت علمی و پیشرفت فنآورانه پرسرعت کشور به دست نخبگان فرصت دیگری است که زمینه‌ی لازم جهت هر گونه پیشرفت، را فراهم کرده است. بدنۀ وسیع و گستردۀ نیرو‌های جهادی و مردمی در سراسر کشور نیز، فرصت بی نظیری است که می‌تواند در صورت انسجام و مدیریت مطلوب و مبتنی بر الگوی عمل جهادی، سبب غلبه بر ناکامی‌های گوناگون شود.

وجود طیفی از جوانان مو‌من و انقلابی فرصتی برای مجلس است

وی به دیگر فرصت‌های پیش روی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: فرصت بعدی ما وجود طیفی از جوانان مو‌من و انقلابی است، که با استقامت مومنانه خود، موتور محرکه این کشتی پرتلاطم شده اند و در کنار تمامی این موارد، سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی، ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگری است که می‌تواند بستر شکل گیری جهشی بزرگ در عرصه‌های گوناگون را فراهم آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار فرصت‌های یاد شده، تهدید‌هایی نیز در کمین نظام اسلامی است، گفت: تهدید نخست، کاهش سرمایه‌ی اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متاسفانه بحران اقتصادی را بوجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.

فساد، تهدید نگران‌کننده‌ای که در تاروپود ساختار‌های مختلف نفوذ کرده است

دکتر قالیباف تهدید دیگر را فساد نگران کننده‌ای دانست که در تاروپود ساختار‌های مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی، و عدم تحقّق عدالت شده است.

وی افزود: همچنین نظام اداری-اجرایی به هم ریخته کشور، تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده، از طریق گسترش روز افزون سبک زندگی غربی نیز، تهدیدی نگران کننده تلقی می‌شود که نیاز به توجه ویژه و فوری دارد.

وی گسترش نفوذ جریان غرب زده، که با امید بستن به دشمن، مانع خودباوری ملّی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده را، تهدید مهم دیگری دانست که باید درباره‌ی آن جدی هشیار بود.

الگوی مدیریت جهادی تنها راهکار استفاده از فرصت‌ها

وی ادامه داد: هرچند مواردی که برشمردیم، می‌تواند تهدیدی جدّی برای حاکمیت ملّی ایران اسلامی باشد، تجربه‌های پیشین انقلاب اسلامی در وضعیت‌های بحرانی، نشان داده است که اگر الگو‌های موفق گذشته، بویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، و در تقویت توان نظامی و توسعه قدرت منطقه ای، مبنای عمل قرار بگیرد، از تهدید‌های موجود نیز می‌توان فرصت‌های بزرگ ساخت.

دکتر قالیباف با بیان اینکه از دید من، و بر اساس نظام فکری رهبر معظّم انقلاب اسلامی، برای استفاده از فرصت‌های یاد شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود، به تشریح اصول این الگوی مدیریتی پرداخت و گفت: این الگوی مدیریتی جهادی بر اصولی استوار است که نخست باور به مبانی قرآنی و سنت‌های الهی و استعانت مستمر از آنهاست، که امروز برای ما در ولایت مطلقه‌ی فقیه و مردم سالاری اسلامی متبلور است و می‌تواند سبب گشایش هر بن بستی شود.

رئیس قوه مقننه افزود: دومین الگوی مدیریتی عبارت است از مردمی سازی حکمرانی، به ویژه مردمی کردن اقتصاد، که ظرفیت‌های عظیم انسانی، مادی و معنوی را وارد عرصه‌ی مدیریت می‌کند. سومین الگو نیز تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه است که کمبود‌ها و نقص‌های ساختاری و کاستی‌ها را جبران می‌کند.

وحدت رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی

وی چهارمین الگو را توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی دانست که زمینه ساز توجهات ویژه‌ی حضرت ولیّ عصر (عج) و رِزق لایَحتسب می‌شود و در توضیح پنجمین الگوی مدیریتی گفت: وحدت کلمه مردم و همگرایی نخبگان که به تعبیر امام (ره) بزرگوار، رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی است.

دکتر قالیباف در ادامه افزود: ششمین الگو توجه و میدان دادن به نسل جوان پر انگیزه و توانمندسازی آنان، که می‌تواند هر مانعی را از سر راه بردارد و هفتمین مورد توجه ویژه به عدالت است، با اولویت دادن به محرومین و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده، که صاحبان اصلی انقلاب هستند و خواهند بود.

ضرورت هدایت دولت در چارچوب پیام رهبری

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی نیز باور ندارد، گفت: در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به خصوص نظارتی خود، در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.

وی معتقد است: مجلسِ یازدهم، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرارداده، حلِ مسائلِ ملّی و محلّیِ مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همّت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند.

مجلس یازدهم بنای تقابل و مچگیری ندارد / قوه مقننه پیگیر منافع و حقوق مردم است

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم، نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، گفت: مجلس یازدهم تلاش می‌کند، موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال، اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده سازی قوانینی که حل کننده‌ی مسائل مردم است، سهل انگاری کند.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند، افزود: رهبری در پیام خود اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران، این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی محقّق می‌شود. امروزه امراض اصلی اقتصاد ملّی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت‌های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. از مهمترین دلایل آن هم، حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضا‌های طلایی، پولی سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.

انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصادِ مردمی منجر نشد. علت هم این بود که آرمان‌های متعالی انقلاب، مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان سالاری یک صد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم. این رخداد، بیش از همه، محصول نبود تفکّر جامع، منسجم و نظام‌مند به اقتصاد ملّی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مردمی، مردم بنیاد است و با اراده و حضور و سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می‌کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی، ظرفیت سازی و نظارت دارد. در این اقتصاد، هدف، تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست، بلکه اقتصاد وسیله‌ای است برای تحقق آرمان‌های والاتر انسانی و اخلاقی، که یکی از آن‌ها تحقق عدالت است.

مجلس یازدهم بار‌های بر زمین مانده انقلاب اسلامی را از زمین برمی‌دارد

دکتر قالیباف تاکید کرد: مجلس مردمی، قوی و انقلابی یازدهم، با همه توان، امکانات و ظرفیت‌های قانونی خود و با یاری خداوند متعال تلاش خواهد کرد تا بار‌های بر زمین مانده انقلاب اسلامی، که در راس آن، حل مشکلات و سختی‌های زندگی محرومین و مستضعفین است را، از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و محرومیّت را، به حداقل برساند.

دکتر قالیباف یادآور شد: مجلس یازدهم، به عنوان یک مجلس مردمی و انقلابی، در کنار مسائل ملّی، به حل مسائل محلّی مردم نیز توجه دارد، و بویژه اینجانب، به عنوان رئیس مجلس، خود را متعهد می‌دانم که در این موضوع، با حضور میدانی، پشتیبان نمایندگان باشم. این امر مهم، از طریق هم افزایی نیرو‌های جهادی و مردمی، متخصصان و نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان نهاد‌های عمومی و حاکمیتی، و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با محوریت نماینده‌ی مجلس، محقّق خواهد شد و هدف از آن این است، که هر نماینده در حوزه انتخابیه‌ی خود، به یک کنشگر فعّال در حوزه‌ی حل مسائل مردم و پاسخ به مطالبات آن‌ها تبدیل شود و با اجرایی سازی قوانین از طریق نظارت هوشمند و موثر، و هم افزایی ظرفیت‌ها و امکانات، معضلات حوزه انتخابیه‌ی خود را برطرف کند. این الگو در سطح استان و سپس در سطح ملّی با تشکیل کارگروه‌های موضوعی دنبال خواهد شد.

مقوله فرهنگ، در اولویت مجلس یازدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق امروز خود گفت: موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد، مقوله فرهنگ است. فرهنگ، همیشه از مهمترین اولویت‌ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم، تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را، اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و اجرایی شدن سند تحوّل آموزش و پرورش، و اصلاح و تقویت کمّی و کیفی رسانه ملّی را پیگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچنین تلاش خواهیم کرد با شتاب دادن به روند شکل گیری شبکه ملّی اطلاعات، و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولین این حوزه، ضمن قانونمندسازی فضای مجازی، دستگای مسئول را مکلّف کنیم، که با بهترین کیفیت ممکن، خدمات زیرساختی و محتوایی در حوزه فضای مجازی را به مردم عرضه کنند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم، خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند، تصریح کرد: مجلس حتی خود را نماینده کسانی که به هر دلیل سیاسی، یا نارضایتی از شرایط کشور، به آن رای نداده اند، و بر اساس نگاه بلند رهبرحکیم انقلاب، معتقد است که تمام دستگاه‌های حاکمیتی، باید مثل خورشید، بدون تبعیض بر همه‌ی شهروندان ایران عزیز بتابند و به آن‌ها خدمت کنند.

مجلس یازدهم بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلیِ انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی، به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می‌دهد و در مرزبندی با جریان معاند و منافق داخلی، تعارف نمی‌کند، و البته دایره‌ی نیرو‌های انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند، و با طرد نیرو‌های انقلابی، به دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی یا کارشناسی، با جدیّت مخالفت خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین، مجلس یازدهم، توجه به واقعیّت‌ها را، در راه رسیدن به آرمانها، مدنظر قرار می‌دهد، تا آرمانگرایی به توّهم نینجامد. بر اساس تبیین رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، مکتب امام (ره) شامل سه بعد عدالت، معنویت و عقلانیت است و مجلس یازدهم بر این باور است که تمرکز و توجه یکسان بر تمامی این ابعاد، ضروری است و تاکید بر یکی از این ابعاد و بی توجهی به ابعاد دیگر، منجر به انحراف جامعه و حکومت می‌شود.

حمایت از فلسطین و مقاومت راهبرد مجلس یازدهم

دکتر قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم خود را متعهّد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت، به عنوان راهبردی غیرقابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب الله لبنان، گروه هایِ مقاومت، حماس، جهاد اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه‌ی انقلابی و ملّی خود به حساب می‌آورد، گفت: مجلس یازدهم همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هرگونه همکاری با آن‌ها خواهد دانست.

وی با اشاره به راهبرد مورد نظر مجلس در حوزه سیاست خارجی، تاکید کرد: مجلس یازدهم، استکبارستیزی را، هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را، بی حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است. کاری که با حمله بی سابقه به پایگاه عین الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست امریکا از منطقه تکمیل خواهد شد.

مجلس یازدهم، حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است

رئیس قوه مقننه در ادامه نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس یازدهم، در عین باور به درون زایی و مردم باوری، برونگرایی را نیز مد نظر قرار می‌دهد، گفت: مجلس، اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشور‌های منطقه بویژه همسایگان، و در کنار آن‌ها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند. البته مجلس یازدهم، حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است، اما اعتماد به حکومت‌هایی که چه در سابقه‌ی تاریخی خود و چه در تجربه‌ی دوران جمهوری اسلامی، کارنامه‌ی سیاهی دارند، خطای راهبردی می‌داند.

وی افزود: طبیعی است که تحوّل در مجلس و احیای جایگاه و شان مجلس، الزام اولیه برای هر اقدام موثّر در حل مسائل کشور و مشکلات مردم است. مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد اصلی در تحوّل مجلس خواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری عنوان کرد: در یک جمله، مجلس یازدهم، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با استمداد از حضرت باری تعالی و تحت راهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب، مجلسی قوی، کارآمد، مردمی و انقلابی بسازد، تا با محور قراردادن حل مسائل مردم، و دفاع قدرتمند از حقوق و منافع مصرح آن‌ها در قانون اساسی، در سال‌های آغازین گام دوّم، سرمایه اجتماعی نظام را تقویت و حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی را تسریع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای ساخت تمدّن نوین اسلامی، باید ایرانی قوی ساخت، گفت: ایرانی که در آن تک تک مردم ایران، با هر سلیقه‌ای و در هر گوشه‌ای از کشور، قوی باشند.

تکلیف سه منتخبی که اعتبارنامه‌شان تایید نشد

همچنین در جلسه امروز بررسی گزارش شعب پانزده گانه در مورد اعتبارنامه منتخبان در دستور کار قرار گرفت و سخنگو‌های هر شعبه گزارش شعب را جداگانه قرائت کردند.

پس از قرائت گزارش تک تک شعب در صحن علنی درباره تایید اعتبارنامه ها، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تصویب اعتبارنامه منتخبان در صحن علنی را اعلام کرد و بدین ترتیب کار این نمایندگان رسمیت یافت.

اعتبارنامه نمایندگان تایید شد و تنها تایید اعتبارنامه سه منتخب، سید کاظم دلخوش، غلامرضا تاج‌گردون و حسین محمدصالحی از سوی شعب اعلام نشد.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این‌که اعتبارنامه قریب به اتفاق نمایندگان به تصویب رسیده، اظهار کرد: در مورد اعتبارنامه‌هایی که تصویب نشده، شعب اعتراضات را بررسی می‌کند اگر اعتبارنامه در شعبه به تصویب رسید به صحن علنی مجلس می‌آید و تایید آن در صحن اعلام می‌شود و در صورتی که اعتبارنامه در شعبه رد شود، به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد.

این کمیسیون هم پانزده روز فرصت بررسی دارد و نتیجه را به شعبه اعلام می‌کند. وی با بیان این‌که طبق اصلاح آیین‌نامه، مجلس از همان روز اول رسمیت داشته، تصریح کرد: انتخابات هیات رییسه برگزار شد و در واقع بعد از تایید نمایندگان هم می‌توانند رای بدهند و هم می‌توانند به عنوان مثال برای هیات رییسه کاندیدا شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۸۶
امیدوارم ملت ۲ سال دیگه این شعار ها یادشان باشد
مسولین که کارشان شعار دادن است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تابناک سیستم ارسال نظرات را اصلاح کن مدتی است شماره دوم زیر دکمه ارسال قرار گرفته و امکان ارسال وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
یه زمانی همین آقای قالیباف شعارهای پر طمطراقی برای مبارزه با قاچاق انجام میداد
ناشناس
| France |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
والا ما شعارهای چهل سال پیششم یادمونه
خب چکار کنیم الان؟
دلت خیلی خوشه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تجربه نشان داده است که آنچه گفته. مشود در عمل عکسش ظاهر می گردد ،با همه اینها ما بخیل نیستیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اگر مردين و راستگو قانون از كجا اورده اي را جهت همين شعار شفاف سازي اجرا كنين؟ ب
شخ شنگول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
دوستانی که دنبال اجرای قانون از کجا آورده اید هستند اینوبدونن این قانون تا حذف ومحو اصلاح طلبان ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
قالیباف یکی از بهترین مدیرهاست و من هم نسبت فامیلی و رفاقت با ایشون ندارم ولی باید آزاده بود و واقعیت را پذیرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
مثل اینکه قرار بود تا رئیس مجلس منبعد فقط سخنگوی مجلس باشد !!!؟؟؟
ولی از روز اول با این سخنرانی جناب قالیباف ، ظاهرا ایشان از جانب تمام نمایندگان و بدون کسب نظر آنها یک تنه ،
دستورات و برنامه ها و اهداف کشور در سیاست خارجه و اقتصاد و مقاومت و مبارزه و همه و همه را اعلام کردند !!!!؟؟؟
و با ابن برنامه ، نباید هیچ امیدی به اصلاح اقتصاد ورشکسته اکثریت مردم فقیر شده داشت
و
درهمه جای دنیا رییس مجلس صرفا سخنگو و مدیرداخلی مجلس است فقط در ایران مقامی مشابه رییس دولت دارد.
آقای قالیباف استارت تحقیق و تفحص از شهرداری زمان جضرتعالی در خصوص املاک نجومی ، عیسی شریفی و بنیاد مالی خانوادگی و . . . چه زمانی زده خواهد شد. این درخواست 90% مردم تهران و کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
منتظر باش تا استارت کار زده بشه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ایشان اگر مردم سالار هستند باید مجلس اقلیتی را منحل اعلام کنند و انتخابات شفاف و غیر جناحی را در خواست کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
مخاطب ساعت 13:58 می شه مستند قانونی دیدگاهت رو بگی؟
اقای قالی باف ، امثال شما ها خیلی ها امدند و رفتند فقط یک چیز مشترک بین همه باقی ماند و اون هم حرف ، حرف و حرف بوده ، شما هم مثل بقیه، اقای قالی باف کشور هیچ ساختار درستی نداره بخاط همین امثال شماهها نمی تونند کاری انجام بدن، تو مدیریت یک بحثی است اینکه اگر یک سیستم سالم و درست کار کنه ادم ناسالم تو اون سیستم درست کار می کنه و برعکس اگه سیستم ناسالم باشه آدم سالم هم تو اون سیستم ناسالم خواهد شد ، الان سیستم کشور ناسالمه و هر کس بیاد تو اون سیستم نمی تونه سالم باشه و کار کنه، اقای فالی باف سیستم را درست کنید چرا این همه اختلاس و دزدی جون سیستم کشور این شرایط را ایجاد می کنه ، امیدواریم شما بتونید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
جناب قالیباف
یک سخن تازه بگو تا دوجهان تازه شود
حرفه شما را شنیدم بسیار نا امید شدم
مرد مومن چهل سال است از این حرفها بسیار شنیده اند
فرهاد
| Netherlands |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
آقای اک بری, شما نگران نباشید, ایشون کارشونو بلدن آقای اک بری
طناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
جناب اکبری زدی توخال سیستم ما راحت دوتا دولت وچندتا نهاد غیرپاسخگو تو دلش جامیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اتفاقا سیستم مشکل نداره مشکل از بعضی از نفراته.
یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اصلاعجله نکن توی مجلس هشتم هم همینطور و با همین حرارت عشق آغاز شده بود
سید محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
این کامنتو من گذاشتم منظورم ازیا علی شروع کار مجلس 15 درصدی نبود خواستم ببینم این جم وضرب تابناک که نصفش زیر سوال رفته مزاحم نباشه که بود بجای اینکه ثابت کنیم رباط نیستیم بایستی کلی عدد بی ربط وارد کنیم
چه خوب که رای ندادم و چه خوبتر که دیگه رای نمیدم
پاسخ ها
کفائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تابناک مخاطبین شما معمولا همون مسلمانها وانقلابیون سابق هستند اینو ی طوری به مسولین حالی کنید که درمقابل 15 نفری که رای دادند 116 نفر هم موافق تحریمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
خوبیش اینه که اگه شما رای ندید گمان کنم افراد شایسته تری انتخاب می شن
در مورد شفاف سازی رئیس مجلس از خودشون شروع کنن که شائبه هایی که وجود داره از بین بره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
من پیشنهاد دارم که مدارک تحصیلی این آقایان کنترل شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
قانون از مجا اورده اي اجرا شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ته حسابش ۳میلیون هست
حرفهای فرمالیته که نشان از وارد شدن به دنیای بروکراسی دارد و هیچ کار عملی انجام نخواهد شد
خیلی جدی گرفته بابا 20 درصدی منتخب مردم تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
رئیس مجلس هستند ، می خواستید شرکت کنید امثال تو صرفا مثل یک ترسو در تاریخ محو خواهید شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
از خوشحالی نمیدونه چی بگه
لطفاهرچه سریعتر روحانی را استیضاح کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اجازه ندارن
تابناک سایتتو درست کن این پائین یک 3 معلوم است بعلاوه ومنهایش زیر ارسال مونده یاجمش کن یا تصحیح
ایرانی ها سلطان سخنوری و در عمل پوچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
شما خودت برای ایران چه کاری انجام دادی مگه؟
یا اباالفضل
نطقی عالی ،جامع ودرنهایت امیدوارکننده که این مجلس بتواند جمهوری اسلامی رابه ریل آرمانهایش برگرداند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
واقعا؟سخنانش رو مطالعه کردی؟ میگه پیگیری ارمانها و اخراج امریکاییها و بعد میگه تعامل با همه کشورهای دنیا!!!! انگار این مطلب ساده رو نفهمیده که کشورهای دنیا با یک تشر امریکا تمام مراوداتشون با ایران رو قطع کردن. این تناقضات رو چطور توضیح میدین؟ بعمل کار براید به سخنرانی نیست
البته شفاف سازی به زعم مردم نه به زغم دولتمردان و آقایون
به عنوان یک گچسارانی دمشون گرم به خاطر رد اعتبارنامه تاجگردون
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
سلام بر جناب سید قدرت حسینی
ناشناس
| France |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
بخاطر اینکه خیلی شوتی منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
نمیشود کامنت فرستاد نصف اعداد امنیتی در زیر متن ارسال پنهان است سایت خیلی خراب شده
وضعیت امروزه مملکت بهترین گواه عملکرد افرادی است که مسندهای مختلف تصمیم گیری و اجرا نشسته بوده و هستند
آرمان اصلی انقلاب آیا فقیرتر شدن فقرا بود ؟ آیا افزایش وحشتناک اختلاف طبقاتی بود ؟ آیا ایجاد طبقه جدید فوق مرفه بود ؟ و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
یه کشور رو لطفا نام ببر که فاصله طبقاتی اقتصادی توش نباشه.
من هم مثل مسولان ما وقتی نحوه جان دادن ان سیاهپوست امریکایی را دیدم خیلی گریه ریختم و ناراحت و افسرده شدم . اخه ان بیچاره هم زن و فرزند و کودک داشت چرا بابگید بابت گرانی و بیکاری و اعتراض در امریکا کشته بشه . خیلی نارحت و خیلی عصبانی هستم . نمیدونم چگونه عصبانیت خودم را نشان بدم . کرونا نمیداره یک سخنرانی آتشینی علیه ترامپ‌انجام بدم فقط در این سایت اعلام میکنم . ترامپ ننگ بر تو که سیاهپوستی را بخاطر سیب زمینی و بیکاری و کشتی . چرا چرا جرا !!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اون سیاه کشته شد چون اختلاس 20 دلاری کرده بود. اگه ما هم همینطور گردن اختلاس گرا رو میفشردیم تا به درک واصل بشن الان ملت واسه ماشینهای نابود با تکنولوژی 30 سال پیش ثبت نام نمیکردن. همه جا داره ماشین سازی نابود میشه اینجا ملت خودشونو واسه این ماشینا میکشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تو میرفی برای کشتهای بی گناه آبان ماه در کشور خودت گریه میکردی و کامنت میزاشتی
در اولین قدم لطفا اسم آن دستگاه اجرایی که هنوز هیچی نشده کارت هدیه دو میلیون و پانصد هزار تومانی به هر نماینده داد را افشا کنید تا بعد ببینیم چه میشود.
پاسخ ها
نماینده سابق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ای گفتی
جناب قالیباف به این موضوع توجه داشته باشند که شخصیت ایشون برای مردم ناشناخته نیست.وایشون هم مانند مردم باید به این شعر اعتقاد داشته باشند که : دوصد گفته چون نیم کردار نیست!
هیچ چیزی جای خود ننشسته جای دیگریست
جابجا شد جای هر چیزی چگونه کشوریست؟
اگر تکلیف صحبت آقای میر سلیم در مورد رشوه 65 میلیاردی روشن نشه من به عنوان یک طرفدار نظام در مورد خیلی چیزها تجدیدنظر خواهم کرد
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
شما اگه تا الان چشمات باز نشده جانم یا منافع داری یا همون باز نکنی بهتره سکته میکنی خدایی نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
آفرین به شما که چشمات بازه ولی اگه چشمی باز باشه و واقعیت ها رو بفهمه ولی وارونه روایت شون کنه خوبه؟
واقعاً خجالت داره اگر مدرک تقلبی یکی از اين سه تانمایند تقلبی باشه به خدا زشت و وقیح باید باشه اون کسی مدرک دکنرا جعلی میگیره
وای به کشوری که تو رییس مجلس شدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
وای به شما که بدون این که بدونی برای لشگر دشمن ها فعالیت مجانی می کنی.
اینجانب منظر هستم که جناب آقای قالیباف ، همان بحث 4 درصدی که حق 96 درصد مردم را میخورند به منصه ظهور برساند .

جناب آقای قالیباف مرد عمل هستند ، شجاع ، نترس ، دین مدار و انقلابی و مبارز .

این گوی و این میدان .
اینجانب منظر هستم که جناب آقای قالیباف ، همان بحث 4 درصدی که حق 96 درصد مردم را میخورند به منصه ظهور برساند .

جناب آقای قالیباف مرد عمل هستند ، شجاع ، نترس ، دین مدار و انقلابی و مبارز .

این گوی و این میدان .
قضاوت کردن در مورد مجلسی که فقط چند روزه شروع به کار کرده، منطقی نیست. اما بر اساس تجربه قبلی، هیچ امیدی به اینها نیست. این افراد اکثرا شناخته شده اند و در نهادهای های مختلف هم که کار کرده اند، نتایج مدیریتشون را دیده ام و هیچ هوش و برتری و امتیاز خاصی نسبت به روسا و نمایندگان قبلی ندارند.
اولین اقدام مجلس جدید باید تصویب فوری قیمت دلار به زیر ۸۰۰۰ تومن باشد و دولت را مجبور کند تا با ارزان کردن دلار اقتصاد را شکوفا کند و اجناس ارزان بشود
مجلس انقلابی باید طرح تخریب فوری ویلاهای لواسان و سایر نقاط کشور بخصوص شمال و کوهخواران در مشهد و اصفهان را بدهد و یا ان خانه ها را بنفع مستضعفان عالم مصادره کند
ببینیم و تعریف کنیم
منتخبین رای بیست درصدی چه شود..تنها رزومه شون میشه ختم قران مجید
درود بر تاجگردون .
کسی که میخواهد یک مکان بهم ریخته را مرتب کند اول میبایست از پیش پای خود شروع میکند وجلو برود...این مجلس نیز برای جلب اعتماد ویا حداقل حفظ اعتماد رای دهندگان باید قبل از هرکاری از خود شروع کند ...رسیدگی به مدارج تحصیلی احتمالاجعلی چند نماینده که در چند روز اخیر مطرح شد میتواند شروع خوبی باشد.
پاسخ ها
صادقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
مجلسی با ماکزیمم 15 درصد رای یعنی اول منحل شود تامجلسی مشروع سرکار بیاید
تاج گردون چطور رای آورد؟ فکر نمیکردم این بار رای بیاره
جنگ با دشمن ندارد هیچ پایانی مگر
بر ملا شد عاقبت این جنگ جنگ زرگریست
بی ریا گفتم «که این جنگ جنگ زرگریست» ولی این گفتنی ها را چه سود
روزگاری که فقط رنگ و ریا را مشتریست
بازجنگ زرگری بین مسئولین شروع شد!واقعا تاکجاملت را نادان فرض میکنند؟؟وملت تاکجاتحمل میکنند!؟
رئیس مجلس عزیز
حتی اگر بخواهی هم نمیتونی
البته پر واضح هست که خودت هم میدونی که قادر به دنبال کردن و انجام خواسته های واقعی مردم نیستی پس طبیعتا تنها کاری رو که میتونی انجام بدی -که شعار دادن است- رو ادامه بده
جناب قالیباف به عرض شما برسانم فعلا قدرت اقتصادی و مالی و سیاسی جهان در اختیار غرب آمریکا و اروپا هست اکثریت مردم کشور وطن پرست هستند و هیچکدام به زعم شما غربزده نیستند اما مردم واقع گرا هستند و می دانند که بدون تعامل با قدرتهای اول جهان در حوزه سیاست و اقتصاد نمی توان مسائل و مشکلات کشور را حل نمود کما اینکه هر زمان کشور ما با این قدرتها سرشاخ شده اوضاع داخلی کشور بدتر وبدتر و مردم عصبی تر شده اند مسئولین محترم لطفا واقع گرا باشید شماها که در خانه های خوب و معیشت خوب و زندگیهای خوب دارید زندگی می کنیدو تصمیمات شماها روی زندگی خودتان تاثیر منفی ندارد و این زندگی مردم هست که هر روز بدتر و سخت تر می شود
آقای قالیباف البته در مورد املاک نجومی هیچ توضیحی ندادند چرا؟
پاسخ ها
نصرالدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
فضولی به من وتو نیومده به کار بزرگون خرده مگیر
از نمایندگان شریف مجلس میخوام. در مورد رد اعتبار نامه تاجگردون کوتاه نیان. و همچنان در مراحل بعدی بر رد اعتبار نامه پافشاری کنند.
این شفاف سازی را ایشان از دوره مدیریت شه رداری خود شروع کنند .
پاسخ ها
نماینده سابق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ناشناس تصادف میشوی ها
از قدیم گفته اند بعمل کار بر آید بسخندانی نیست
جناب آقای دکتر قالیباف انشالله امیداورم در سمت جدید موفق باشید و برای اولین گام ، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان ریاست حضرتعالی را شروع کنید
مساحمه تابی جان نه مسامحه. یاد بگیر
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی