بازدید 80005

فرزند کشی پدر «قصاص» ندارد، ولی شاید چند اما و اگر داشته باشد!

در مورد ماجرای دلخراش قتل رومینا اشرفی و مجازات پدر وی، بیشتر کارشناسان و رویه قضایی و متن قانونی حاکی از این است که در چنین حالتی پدر قصاص نشده و مستوجب پرداخت دیه و تحمل مجازات تعزیری از نوع حبس است. این حکم برگرفته از قواعد و احکام فقهی و اسلامی هست و اکثر فقها دارای چنین نظری هستند. اما برای فهم بهتر این موضوع بهتر است تا ریشه‌ای و اساسی به آن توجه شود.
کد خبر: ۹۸۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ 30 May 2020
فرزند کشی پدر «قصاص» ندارد اما شاید چند اما و اگر داشته باشد!
 
 
فرزند کشی پدر «قصاص» ندارد اما شاید چند اما و اگر داشته باشد!ماجرای قتل دختری توسط پدرش موجب شد تا شاهد واکنش های گسترده از مقامات و مسئولان ارشد کشوری تا فعالان مدنی در شبکه های اجتماعی باشیم. همچنین این واقعه دلخراش موجب شد تا غبار فراموشی از دو طرح و لایحه مهم درباره کودکان و منع خشونت علیه زنان زدوده شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ در مورد ماجرای دلخراش قتل رومینا اشرفی و مجازات پدر وی، بیشتر کارشناسان و رویه قضایی و متن قانونی حاکی از این است که در چنین حالتی پدر قصاص نشده و مستوجب پرداخت دیه و تحمل مجازات تعزیری از نوع حبس می باشد. این حکم برگرفته از قواعد و احکام فقهی و اسلامی هست و اکثر فقها دارای چنین نظری هستند.اما برای فهم بهتر این موضوع بهتر است تا ریشه ای و اساسی به آن توجه شود.
رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی دو سال پیش دلباخته یکی از پسران شهر خود شده و به دلیل مخالفت خانواده با ازدواج آنها از منزل فرار کرد، اما با پیگیری‌های خانواده محل اختفای آنها ردیابی و سپس توسط پلیس دستگیر شدند. پس از بازگشت رومینا به خانه، در روز یک خرداد ماه پدر دختر ۱۴ ساله خود را به قتل می‌رساند. لازم به ذکر است که دستگاه قضائی با تعیین نماینده ویژه و اعزام آن به استان گیلان رسیدگی به این پرونده را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.
 
در همین ارتباط دکتر محمد علی معیر محمدی عضو گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه عدالت و پژوهشگر و مولف کتب حقوق اسلامی به «تابناک» گفت: «مجازات قتل عمدی در فقه امامیه قصاص است. برای اجرای مجازات قصاص شروطی ذکر شده است. مشهور فقهای امامیه از جمله شرایط اجرای قصاص را انتفای رابطه ابوت دانسته اند. حتی برخی از آن‌ها ادعای عدم خلاف و اجماع در مساله نموده اند. انتفای ابوت یعنی نبود رابطه پدر و فرزندی بین قاتل و مقتول؛ لذا اگر قاتل پدر مقتول باشد برای کشتن او قصاص نمی شود. یعنی در جایی که قاتل پدر باشد، گرچه نفی مجازات قصاص برای پدری که فرزند خود را کشته است، نافی سایر مجازاتی که برای جنبه عمومی و خصوصی این جرم وجود دارد نخواهد بود؛ یعنی بر فرضی که مجازات قصاص را وفق فتوای مشهور فقهای امامیه برای پدری که فرزند خود را کشته است، منتفی بدانیم سایر مجازات‌ها از جمله تعزیر، دیه و کفاره به قوت خود باقی است. این موضوع یعنی حرمت قتل از لحاظ تکلیفی و وضعی وجود خواهد داشت.»
 
وی در ادامه افزود: «در این میان با توجه به عدم خلاف در مساله بین فقهای امامیه فرضی دیگر مطرح است؛ که این فرض در بین فقهای معاصر نیز قائلی دارد. همچنین برخی از فقهای عامه نیز بر این فرض فتوا داده اند. فرض دایر بر این است که انتفای ابوت در قصاص از شروط مطلق نیست. به این توضیح که در مجازات پدر جهت قتل عمدی فرزند قصاص به عنوان مجازات اصلی جاری است و آن در شرایطی است که عنصر روانی جرم محرز گردد. یعنی در قتل عمدی همانطور که برای احراز اصل قتل نیاز به احصای عنصر روانی جرم است در اینجا نیز احراز عنصر روانی نقش عمده در اثبات مجازات قصاص برای پدر خواهد داشت. یعنی با توجه به عنصر روانی اگر قتل فرزندی از روی عدوان و سوء پیشینه اغراض شخصی صورت بگیرد شامل قصاص خواهد بود ولیکن یعنی تنها روایات وارد شده در نفی قصاص پدر مشعر بر فرض سوء نیت و قصد غیر تأدیبی پدر هستند. در واقع روایات وارده در انتفای ابوت انصراف به حالتی دارد که پدر قصد تأدیب دارد؛ و اگر قصد پدر چیزی به غیر از تأدیب باشد اصل اولی در مورد مجازات قتل عمدی برای پدر نیز جاری خواهد بود.»
 
معیر محمدی تصریح کرد: «قانونگذار نیز با عنایت به قول مشهور فقهای امامیه دیدگاه عدم قصاص پدر در فرض قتل فرزند را مورد پذیرش قرار داده است. مادۀ ٣٠١ قانون مجازات اسلامی در همین راستا اشعار می دارد: «قصـاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پـدری مجنـی علیـه نباشـد...».فرزند کشی پدر «قصاص» ندارد اما شاید چند اما و اگر داشته باشد!

در مـادۀ ٣٠٩ از این قانون نیز آمده است: «این ادعا که مرتکب، پدر یا یکی از اجداد پدری مجنـی علیهاست، باید در دادگاه ثابت شود و درصورت عدم اثبات، حق قصاص، حسب مـورد، بـا سوگند، ولی دم یا مجنی علیه یا، ولی او ثابت می شود.»

این در حالی است که وفق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی: «هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا بهر علت قصاص نشود در‌ صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.»
 
لذا همانطو که گفته شد در در فرض مساله تعزیر پدری که فرزند خود را کشته است به جای خود باقی است. اما با توجه به شیوع حوادث فرزند کشی در جامعه و میزان بر هم زدن نظم جامعه و همچنین تأثیر گذاری این گونه حوادث در جامعه در تبعیت سایرین از مرتکبین این جرم می توان تعزیر مناسب تری را با عنوان مجرمانه مذکور وضع نمود.
 
مضافاً اینکه چه بسا در ذیل روایات وارد شده در کشتن فرزند توسط پدر و همچنین مجازات قاتل در مواردی که قصاص به هر نحوی از انحاء منتفی می شود، مجازات برای جنبه عمومی جرم نبوده و مربوط به همان سوء نیتی است که قاتل در عنصر روانی ارتکاب جرم داشته است.»
 
همچنین احمد حاجی ده‌آبادی، دانشیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران معتقد است: حکم اولیه قتل عمد قصاص است. همان طور که خداوند در سوره مائده می‌فرمایند جان در برابر جان. ولی هر قاعده‌ای استثنایی دارد، مثلا کشتن دیوانه قصاص ندارد. اگر دیوانه نیز فردی را بکشد، باز هم قصاص ندارد و یا وقتی نابالغ بی اراده‌ای کسی را بکشد، عملش خطا به شمار می‌رود و قصاص ندارد. یکی از این استثنا‌ها مطابق با روایت شیعه و سنی در مورد مشابه پدر رومینا است. پدر قصاص ندارد. ما عقیده داریم هر حکمی مصلحتی داشته است، مجازات پدر دیه است. همچنین تعزیر که ۳ تا ۱۰ سال زندان است و کفاره جمع یعنی دو ماه پی در پی روزه و غذا به شصت فقیر و در زمانی که برده وجود داشت در این مورد آزاد کردن چندین برده نیز بود. دیه نیز امسال ۳۴۰ میلیون تومان اعلام شده است. اما مساله این است که برخی به اشتباه می‌گویند پدر حق دارد بچه اش را بکشد، ولی این حق وجود ندارد. اینکه پدر در صورت کشتن فرزند قصاص نمی‌شود بحث دیگری است، ولی کسی حق ندارد کسی را بکشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۱۰
هیچ جای قرآن برای قتل عمد بخششی قائل نشده است. نمی دونم این فتواها از کجا میاد؟ هر کس مومنی را بکشد خشم و لعنت خدا و عذاب دوزخ بر واجب است فرق ندارد پدرش باشد یا غریبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
دقیقا، این قوانین فقط موجب خراب تر شدن دین مبین اسلام در سطح جهانی می شود!
ناشناس
| Australia |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آخه یعنی چی!! وقتی مجازاتی برای کار بدی در نظر گرفته نمی شه بعد می گید ولی حق ندارد؟؟!!!
این حق ندارد چطور شکل اجرایی به خود می گیرد؟؟؟
این شرایطی که شما گذاشتید ، یعنی فقط بیایید بگید نوچ نوچ نوچ ، کار بدیه نکن!
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
احکام فقهی و قضایی برگرفته از آیات و روایات معتبر و متقن
است و فقها بصورت سلیقه شخصی استنباط نمیکنند.
پس رگ غیرت شما هم بر علیه دین و دیانت بیخود باد نکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بسیاری از تصمیمات سلیقه ای است و سند محکمی در قران و یا از پیامبر وجود ندارد از جمله جباب اجباری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
دقیقا. این رو که شما نوشتین بارها در قرآن خوانده ام اما هیچ چیزی از این فتواها را در قرآن ندیده ام!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بله فقط باید بگید نوچ نوچ نوچ ، کار بدیه نکن ، شما کی هستی که برای یک انسان که خداوند به او حق انتخاب داده تصمیم میگیری1533
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
هیچکس اجباری برای پدر شدن ندارد اگر نمیتونید نظر دیگران را تحمل کنید بهتراست فرزندی نداشته باشید و خود و دیگران را گرفتار نکنید
البته دوست دارم عزیزان به این نکته هم توجه کنند که در بحث سقط جنین هم این مورد مطرح هست. ولی کسی اونجا رگ غیرتش بالا نمی زنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
چه ربطی دارد؟اصلان قابل قیاس است؟
ناشناس
| Australia |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
ببین ممد، بهتر کمی علمی تر بحث کنی!!

ببین رشد مغز جنین و درکش و.... هزار چیز دیگه اش مثلا در ۲ ماهگی چقدره؟؟ بعد اون با یک آدم ۱۴ ساله مقایسه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
موضوع خانم ها به شما آقایان چه ربطی داره ؟ هرکار عشقش بکشه میکنه خدا این قدرت و آزادیو بهش داده شماها چیکاره هستید نظر میدین؟
هر ساله پدر فرزندش را می کشد چه دختر و چه پسر ولی چرا صداتون در نمی امد تا این که بحث ازدواج دقت کنید دختر کم سن و سال به میدان امد
خودتان دیگر تا اخر بخونید قضیه چی هست و دنبال چی هستند یک عده ای و شک ندارم اگر هم قانونی هم وضع شود صد برابر فعلی چون دارای بعد سیاسی است می شود ضد خانواده
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آخه با دااااس نمی کشتن، اونم ۱۳ ساله رو
ما مردم خجالت نمی کشیم. خون رومینا و رومیناها به گردن ما هم هست. چه اندازه حرف و حدیث می زنیم و چه اندازه در کار دیگران و حوزه خصوصی خانواده های دیگر هستیم. ان پدر بیچاره هم در روستا به خاطر همین زبان زخمها و داستانها و نگاههای سنگین و غیرت غیرت کردن برادرانش دچار جنون شده. بس کنید. دختری یا پسری از روی اشتباه یا کودکی و حتی اصلا از روی میل و هوس کاری کردند. به من و شما چه مربوط. اگر خیلی دلسوزیم و خیلی غیر ت داریم باید برویم دنبال اسیب شناسی . باید برویم دنبال همان پرنده ای که غربیها ان پراندند و تازه ما به دنبال گرفتن ان هستیم. وقتی می گوییم سن ازدواج باید 18 سال باشد. وقتی می گوییم فرد بزرگسال اجازه رابطه با کودک زیر 16 سال ندارد و مجازات ان در امریکا و اروپا بالای بیست سال است. وقتی می گوییم کودک خردسال زیر ده سال چه در خانه و چه در خارج خانه نباید تنها و بدون همراهی بزرگتر و محرمش حضور داشته باشد تا شاهد کودک ربایی نباشیم. وقتی می گوییم پدر و مادر حق مالکیت ندارند و اگر کودک خود نرسند باید حضانت کودک از انها سلب شود. وقتی میگوییم پدر و مادر و معلم حق تنبیه فیزیکی کودک را ندارند وو.... به خاطر همین دست جنایات است. باباخودمون و قوانین را اصلاح کنیم. فقط یاد گرفتیم میگیم اعدام. اگر کسی هم اعتراض کند فوری میگیم اگر سر بچه خودت امده بود بازم روشنفکر بودی. هر کدام از این خلافها در همان دنیای غرب شیرین بیست سال مجازات در بدترین زندانها و بدون حق بخشش و عروسی و مرخصی دارد. اول دنیا رابشناسیم و بعد حرف بزنیم. الان همه تجربه قرنطینه برای چند هفته در خانه را دارند. حالا با این تجربه به نظر شما بیست سال مجازات محکم زندان بیشتر بازدارنده است یا اعدام که همه را واسطه کنی تا از اولیا دم بخشش بگیری. مگر کسی که جنایت کرد با گذشت اولیای دم و دادن پول می تواند در همان دنیا غرب وحشی ازاد شود.
هیچ وقت عجولانه در مورد این پدر قضاوت نکنید
وقتی شوهر خاله می آید و می گوید یا باید شوهرش بدهید یا با پسر فرار می کند
مشخص است که تحت فشار چه جویی بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
قتل تحت هیچ شرایطی جایز نیست. زندگی سراسر مشکل است مشکلات فرزندان هم بخشی از زندگی هر پدر و مادری است. اگر کسی عقل اش نمی رسد که چگونه با مشگلات روبرو شود باید از افراد عاقل تر و با تجربه تر کمک بخواهد. کشتن چه مشکلی را حل می کند؟ ضمنااین قتل به هیچ وجه‌احساسی نبوده و با قصد و نقشه قبلی و آگاهی از جواز قانونی انجام شده
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
یعنی در فرهنگ ما درباره ی ازدواج دختر همه حق دارند نظر
. بدهند جز خود دختر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
همه ادمکش ها تحت فشار هستند هیچکس با خونسردی و بی دلیل ادم نمیکشد ادمکشی تحت هر شرایط محگوم است
در قتل های دیگر که قصاص هم است ایا جرم و قتل کم شده؟ یا می خواهید خودتان را به بیراهه بزنید؟
درضمن اگر خدا گفته ولی است و نباید قصاص شود و در قانون شما هم ولی باید درخواست قصاص بدهد و یا ندهد شما ها چی کاره هستید می خواهید دست به ان ببرید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
تجربه نشان داده که مجازات اعدام به هیچ وجه بازدارنده نیست ولی بحث بر سر این است که قانون صریحا اعلام می کند، اگر پدر فرزندش را بکشد قصاص نمی شود ولی غیر از پدر هر کس
مرتکب قتل شود قصاص می شود این تبعیض در واقع چیزی جز جواز قتل فرزندان به دست پدر نیست.
این قانون هیچ توجیه و مبنایی ندارد. نه مبنای شرعی دارد و نه مبنای عقلانی اما جایزه ایست که جمهوری اسلامی به مردان داد. یعنی بجای حق اشتغال، حق زندگی و حق آزادی به مردها حق زن کشی و فرزند کشی دادید.
پاسخ ها
ناشناست
| Netherlands |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آفرین
"هیچکس" جرات ندارد بگوید این درست نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
به نظرم تابی بهتره یک کارشناس بدون غرض و مرض با دیدگاهی علمی تر بیاری این موارد رو دقیق تر مورد بحث قرار بده....
جبس ابد.
بهتر بود به جای بحث حقوقی مساله که بارها درباره آن بحث شده و ابعاد آن مشخص است با ارائه کمی جزئیات از زندگی این پدر (کربلایی رضا اشرفی) و البته فرهنگ منطقه، افکار عمومی را درباره شرایط ذهنی و روانی و اقتصادی و اجتماعی این فرد آشنا می کردید.
کنترل خشم و قدرت حل مساله و مدیریت شرایط بحران، هر چند از ملزومات زندگی امروزی در جامعه ی فقر و فلاکت زده ایران است (و البته دهها مشکل دیگر) اما نمی توان انتظار داشت که هر فردی با هر سطح از توانایی و سواد و قدرت، بتواند این مهارت ها را کسب کند.
درباره مجازات این پدر، باید توجه داشت که او سالهای سال باید زیر بار این دو ننگ یعنی دختر کشی و فرار یا ربایش دخترش توسط فردی آشنا، زندگی کند. در سالهای گذشته حداقل دو مورد از این پرونده ها داشتیم یکی پرونده قاری مشهور که نخبگان نوجوان قرانی شاکی او بودند و علیرغم تبرئه شدن در دادگاه و صرفا با افشای پرونده، همه زندگیش را باخت و دیگری ماموری که در سر صحنه قتل ندا آقا سلطان بود و خودش در تلویزیون شرایط بعد از انتشار تصاویرش را بیان کرد و یا تجربه علیرضا افتخاری به خاطر بغل کردن احمدی نژاد بعد از حوادث 88 (مشهور به فتنه)
این بخش از مجازات هر چند در قانون نیست ولی علیه این افراد اعمال می شود. اعمال این مجازات در محیط خارج از زندان و شاید در میان نزدیکان، بسیار شدیدتر هم باشد. (این در شرایطی است که سایر افراد در زندان منتظر ملاقات نزدیکانشان می شوند ولی این افراد حتی در شرایط آزادی، بدترین واکنش ها را از نزدیکترین افراد می گیرند)
تحلیل بسیار مناسبی بود. لطفا با یک جامعه شناس درباره واکاوی دلایل جامعه شناختی قتل رومینا هم مصاحبه کنید.
قصاص در برابر دیه و حبس و تعزیر اصلن قابل مقایسه نیست. درواقع قصاص بالاترین مجازاتیست که وجود دارد. و با حتی حبس ابد هم قابل مقایسه نیست. موضوع در زمینه قصاص اصلن این نیست که چرا پدر قصاص نمیشود موضوع واگذاری مجازات به ولی دم است که میتواند مجازات صفر که همان بخشش یا صد که قصاص است را انتخاب کند و این اصلن منطقی نیست. کل اینکه انتخاب مجازات برعهده کسی گذاشته شود که در بدترین حالت احساسی و روانیست اشتباه است. ماجرای عدم قصاص پدر و قصاص مادر برای قتل فرزند که عین بیعدالتیست در درجه دوم بحث قرار دارد. مطمعنا قوانین فقهی و مدنی و شرعی نیاز به بازنگری بر اساس شرایط زمان را دارند و جامعه دیگر پذیرای قوانین فعلی نخواهد بود.
درسته پدرش بود ولی حق نداشت چنین کار کثیفی را انجام.بده. روح جامعه را خدشه دار کرد. عذاب دنیا و اخرت را برای خودش خرید. اینکار فقط از طرف عقب ماندهای دوره جهالت بر میاد. نسبت پدر فرزندی نباید باعث بهش هر کسی هر غلطی خواست انجام بده. بنظرم خودش را باید می کشت نه بچه بی گناه را. پدر احمق با تفکرات عقب مانده .
در این حادثه تلخ فقط پدر مقصر نیست فقر فرهنگی و اقتصادی جامعه و نقش مادر در تربیت دختر و در نهایت دو مجرم اصلی، یک مرد هوسباز و سو استفاده کننده از وضعیت روانی دختر بچه و پدر احمق
فارغ از صحیح بودن قانون عدم قصاص پدری که فرزند خود را کشته است، این جرم جامعه را بسیار تحت تاثیر قرار داده و با توجه به تیزهوشی کودکان امروزی، حتی تاثیر بسیار بدی روی کودکان داشته است.
این ناپدر زندگی خود را نیز تباه کرد و قطعا حتی اگر آزاد هم شود، مظهر تف و لعنت قرار خواهد گرفت و عذاب وجدان این عمل تا پایان عمر منحوصش او را رها نخواهد کرد.
ولی این توقع را از قانون داریم که بسادگی ازکنار چنین جرمی عبور نکند.
سه سال زندان به جای قصاص!!!!!!!
منصفانه است.
آنچیز که من متوجه شدم :
پدر حق ندارد بچه اش را بکشد ولی اگر کشت مجازات هم نمی شود !
این الان اسمش قانونه ؟؟؟؟!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آخه فرمودن حتما هر حکمی حتما مصلحتی داره.!!!
عقل و تفکر و قرن 21 هم کلا کشک
حساس نشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
جناب دانا مجازات دارد ولی قصاص نیست
آنچیز که من متوجه شدم :
پدر حق ندارد بچه اش را بکشد ولی اگر کشت مجازات هم نمی شود !
این الان اسمش قانونه ؟؟؟؟!!!!!!!!!
دوست عزیز، الان در جامعه اینگونه باب است که پدر هر کاری در حق بچه اش می تواند انجام دهد و نتیجه دادگاه ظاهرا در موارد قبل چنان نبوده است که عوام آن را درک کنند و دست از کشتن بچه در هر صورت بردارند. این واضح است که قوه قضائیه کم کاری کرده است در موارد اینگونه، بحث این است که وظایف مسئولین قضا چیست؟ چگونه یک فرد روستایی که آشنایی کامل با موارد اجتماعی ندارد و فقط طبق سنت و قانون عمل می کند، به راحتی سر دختر خود را می برد و آگهی ترحیم چاپ می کند؟!!
قتل نفس اولا جنایته وثانیا حرامه تحت هرعنوان هم باشد باید قاتل طبق قوانین مجازات شود پس چرا کشتن والدین توسط فرزندان جرمه وقصاص دارد وبر عکسش خیر .ا
عجب قوانین خنده داری
هیچ جای دنیا حتی کشورهای عربی این قوانین را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
تو خود حدیث مفصل بخوان از این..... کم نیست از این قانون ها تو کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
ان وقت در ان دنیای شما اولیای دم حق قصاص دارند؟
برو عو جان بذار باد بیاد
عواملی که باعث می شوند یک پدر به قاتل تبدیل شود از بین نروند حتی با قانون اعدام هم مشکل حل نمی شود برای مثال تا زمانی که افرادی هوسباز و روانی مانند بهمن هستند شرف و ناموس خانواده ها را هدف قرار می دهند و تحریک ناموسی می کنند اگر قتلی هم صورت نگیرد زندگی یک خانواده و آن دختر را نابود می کنند
همه ش تفسیر جناب نویسنده ست
واقعیت تنها یک چیزه
اگر پدر بچه شو بکشه قصاص نمیشه .. تحت هیچ شرایطی
اول از همه اون پسره را با آن سنش بگیرید که دختر 13 ساله را فریب داده و سریع مسئله را سنی و شیعه اش کرده دوم اینکه دخترک ببینید چیکار کرده که پدر را به مرز کشتن بچه وادار کرده .
مشخص است که بایستی نمایندگان جدید مجلس در این مورد سریع ورود کرده و مجازات اعدام و قصاص را برای چنین پدران روانی و خطرناکی اجرایی کنند. فرزند تیر و تخته یا فرش نیست که در مالکیت پدر و مادر باشد!!!
هیچ کدوم از این حرف ها به هیچ وجه از غیرمنطقی و غیرعقلانی و غیرانسانی بودن این قانون چیزی کم نمی کنه. حق مادر در این ماجرا چیه؟ آیا هیچ حقی برای احساس و عاطفه مادر در نظر گرفته می شه؟ چطور میشه همچین حکمی رو با وجدان راحت پذیرفت؟
آقا چرا با کلمات بازی میکنید خلاصه آش اینه که پدر در صورت کشتن بچه‌اش به جای قصاص و اعدام حد اقل سه سال بره زندان و دو ماه هم روزه بگیره و یک مهمانی هم برای ۶۰ نفر فقیر بده تمام شد رفت .
آیا این تشویق به خشونت سایر پدران نیست؟
حق اون بچه که اشرف مخلوقاته چی میشه
کشتن یک حیوان شاید بیشتر از این مجازات داشته باشه
نبود یک قانون منسجم و شفاف و معقول موجب اینچنین فاجعه هایی است.
تو این اگهر ترحیم نوشته شده فرزند گرامی اقای اشرفی این کلمه توهین اصلیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
واقعا اگر این بچه گرامی بود پس چرا با داس کشتش. خدایا همه رو کمک کن.
باید همه اعدام بشن
خدا نصيب هيچ پدر مادري نكند اين وضعيت را خيلي وحشتناك هست پدر عصبي فرزندان عاصي تكليف چيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
هر چه تکلیف باشد قطعاً این نیست که بچه را بکشند. در این اصل کوچکترین شکی نیست.
زمینه‌های این فاجعه تنها به نقص قانون محدود نمی‌شود. حتا اگر به فلسفه قانون در این مورد بنگریم این سوال پیش میاید که یک فرد بزهکار و مجرم هم میتواند فرزندی داشته باشد و فرزند نوجوان خود را با همان طبع جنایت پیشگی بکشد و کسی هم کاری بکارش نداشته باشد! یک بچه ۱۳ ساله احتیاج به حمایت خانوادگی، قانونی و اجتماعی دارد. رابطه یک مرد ۲۰ ساله با یک کودک ۱۳ باید کودک آزاری و جرم تلقی شود. این پدر جنایت بزرگی مرتکب شده است ولی با توجه به عرف جوامع مختلف در کشور ما هر پدری که خود را جای این مرد بگذارد نه تنها هیچ حمایت قانونی در دفاع از کودک و حیثیت خود ندارد بلکه قانون به او اجازه این جنایت را داده است. از جمله وظایف فطری پدر و مادر آغوش بازی باید باشد که فرزندان در هر حل بتوانند به این آغوش امن برگردند.
این اقا اشتباه میکنه اصل قضیه مربوط به حدیثی از امام حسن مجتبی است که قصاص پدر وجد پدری را در خصوص مورد جایز نمیداند فقهای امامیه و عامه دیگه کی هستن مگر انها میتوانند -در حکم شارع مقدس تخصیص وارد نمایند.
متن قانون و زبان مردان قانون به گونه ای که اکثر جامعه متوجه نمیشن. چه اصراری هست اینهمه کلمات عربی که در زبان فارسی معمول نیست استفاده بشه؟
در خبرها خواندم در یکی از شهرستان های جنوب مردی معتاد و بیکار همسر (شاغلش) را با شلیک گلوله کشت.
آیا درست است طبق قانون مجازات اسلامی، خانواده زن (مقتول) باید برای اجرای حکم قصاص پول (نصف دیه) به خانواده مرد (قاتل) پرداخت کند؟
بنظر شما این درست است؟
کلمات عربی خیلی استفاده شده بود کامل متوجه نشدم
بفرض قصاصم بشه نصف دیه رو کی بده
اون بي شرفي كه دختربچه 14 ساله رو اغفال كرده بايد اعدام كنيدتادرس عبرتي براي امثال اين بي همه چيزها باشه!
وقتی می گویید کشتن قصاص داره ولی اگر پدر باشه قصاص نمی شه یعنی به طور غیرمستقیم می گویید اشکال نداره شما بکشی مال خودته صاحبشی هر کاری دوست داری بکنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
قصاص مال اولیای دم است که به قاضی اجازه می دهد اعمال شود یا نه
مزاح می فرماید جناب. محض اطلاع در نهایت ۳ سال زندان که با رفتار خوب کمتر هم می شود. دیه را هم باید به اولیای دم برداخت کند! یعنی تقریبا خودش که آنهم ماست مالی می شود. اینهم تمام می شود و ما می مانیم و قانون
فکر نمی کنم کسی با اون همه خال کوبی روی سر و گردن بویی از عشق و دوست داشتن برده باشه ، کسی که دختری بی گناه و معصوم و از یک طرف گریزان از خانواده و پدر رو طعمه هوس و امیال جنسی کرده می بایست بیشترین مجازات رو برای این دزد ناموس در نظر گرفت
یعنی اگر پدری فرزندش را کشت قصاص ندارد!
این چه قانونی است؟!
اخه چرا باید از یک دختر فراری دفاع کرد
اقای محترم اگر ناموس شما هم با یک مرد فرار میکرد مینشتید و نگاه می کردید و در مقابل ابرویزی دم از روشن فکری میزدید
خانم محترم اگر همسر شما چنین کاری کرد ساکت مینشینی
نمیدونم میخواهید بگوید روشنفکری یعنی هرزگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
معلومه شما هم داس رو زیر متکا آماده داری که در جایگاه خدا حکم بدی و سر قطع کنی. خدا به خانواده و نزدیکانت رحم کنه.
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
معلومه تو هم استعدادش رو داری.
انتفای رابطه ابوت جمله رو ببینید انگار اینجا عربستانه اگر چه خود قانون عربستانی هست.
خیلی ممنون از توضیحات بسیار موشکافانه که باعث تنویر افکار عمومی میشود. من که قانع شدم بقیه هم که هیچ نظری ندارند . تابناک متشکرم.
تأدیب؟؟؟ پدر فرزندش را بکشد که او را ادب کرده باشد؟ مرده ی با ادب به چه درد می خورد؟ کی گفته فقها اشتباه نمی کنند؟
این درحالیست که اگر مادر فرزند را بکشد قصاص دارد
اگر دیوانه کسی را بکشد عدم قصاص توجیه دارد اما توجیه عدم قصاص قاتل دیوانه چیست ؟؟؟؟
قرآن می فرماید قصاص یعنی نفس دربرابرنفس .در قرآن سخنی از حق پدریا جد پدری به میان نیامده است.هیچکس مالک کسی نیست حتی والدین.
اینکه در عصر جاهلیت پدران دختران خود را زنده به گور کرده اند هم هیچ کسی آنها را بازخواست نکرده؟هیچ قانونی نباید اجازه گرفتن جان فرزندان را به پدر بدهد
این همه مغالطه و حرافی تکراری فقط تلاش بیهوده ای برای توجیه توجیه تاپذیر است: یعنی اینکه مجازات بازدارنده ای برای قتل فرزندان در قوانین ایران قرن بیست و یکم وجود ندارد. اینجانب مخالف حکم اعدام هستم و قضیه صرفاً قصاص یا اعدام پدر قاتل نیست، بلکه دو اصل شناخته شده حقوقی و منطقی: یکی اینکه جرم مشابه باید مجازات مشابه هم داشته باشد، یعنی مجازات قتل عمد باید برابر باشد، مثلاً حبس ابد. اصل دیگر اینکه پدری که کودک خود را می کشد جرمی به مراتب بزرگتر و قبیح تر از دیگر قاتلان مرتکب شده است، زیرا اولاً مقتول کودک معصومی بوده و ثانیاً این کودک در حضانت او بوده و مسئولیت اخلاقی و قانونی نگهداری و محافظت از او را داشته. یعنی به شکلی خیانت در امانت هم به جرم قتل افزوده می شود. بنابراین، مجازات چنین قاتلی باید از دیگر قاتلان بیشتر باشد و اگر دیگران به حبس ابد محکوم می شوند، پدر قاتل باید به حبس ابد بدون امکان عفو (یعنی تا مرگ) محکوم گردد.
به جای تکرار مکررات، بهتر است که قوانینی تصویب گردد که هم بازدارنده باشد و هم امنیت جامعه در برابر آزادی زودهنگام این دژخیمان خونخوار که حتی به کودک خفته خود رحم نکرده اند را تأمین کند و هم منعکس کننده حس انزجار ملت از چنین جنایت و جانیان باشد.
حالا قصاص که نمیشه باید دیه بده. مگه دیه رو به ولی دم مقتول نمیدن؟ مگه خودش ولی دخترش نیست؟؟؟ باید به خودش دیه بده؟ خنده دارتر شد بخدا. یکی منو توجیه کنه. سواد حقوقی م کمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
در قتل عمد قاتل اگر وارث مقتول باشه از دیه
و اموال ارث نمی‌بره. دیه رو باید به مادر
رومبنا،روح مینا،بخدا وقتی میبینمد ،با این جنایتیکه براد پیش آمده،از چشمانم اشک میبارد، و میگویم مردم وطنم ،چرا با خردخود برای هر عملی نمیاندیشندو بهترین راه را بکار بندند.،تا مشکلی باین بزرگی برایشان ایجاد نشود.
اگر قانون برای فرزند کشی قصاص می گذاشت، اینقدر فرزند کشی باب نمی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
قصاص یه مجازات شرعی است. قانونگزار می تونه در ایناموارد یابه طور کلی در قتل عمد به جاش مجازات اعدام یه حبس طولانی مدت در نظر بگیره
مکر در قران نخوانده ایم که از دختران زنده به گور می پرسند به کدامین گناه کشته شدید؟
جواب شما این است که پدرش بود، حقش بود؟ دیه بده.
یعنی آن ثروتمندان جاهلی می توانستند دخترشان را به هر تعداد زنده به گور کنند و آتر دیه بده د، اصولا دیه را به ولی دم می دهند، امکان دارد از پدر دیه گرفت داد به مادر؟
فرزند کشی پدر «قصاص» ندارد ، عامل اصلی و مهم گسترش و ترویج فرزندکشی است
مسخره نبست که دختر در ۱۴ سالگی خودش نمی تونه اردواج کند ولی پدرش می تونه در ۸ سالگی شوهرش دهد ؟
واگر هم دلش خواست بکشد و اعدام هم نشود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
دختر در چهارده سالگی اگر به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشه با اذن دادگاه میتونه نکاح کنه. اگر رشد در دادگاه اثبات بشه ولایت پدر در نکاح ساقط میشه.
در بسیاری از قوانین مشکل داریم و با زندگی امروز منطبق نیستند
این قبیل قوانین باید بروزرسانی شوند در غیراینصورت تنش ها در جامعه پایانی ندارند
در کشورهای پیشرفته اولیا دم کودکان دولت حساب می شود نه پدر بنابراین در موارد کودک آزاری هم دولت حضانت از پدر و مادر را سلب می کند چه برسد به قتل کودک که جرم نابخشودنی است و مجازات حبس ابد به همراه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بله عزیرم چون همه کارگر دولتند و پشت سر اون دولت غربی یک مشت کارخانه دار وال استریت و پول پرست هوس باز
چرا رسانه ها اینقدر به این مسئله دامن زده اند مگر چند تا پدر پیدا میشه که فرزند خودش را بکشه قانون شرع درست است چون هیچ پدری فرزند خودش را از روی انتقام یا جنایت یا دزدی نمی کشد حتما دلیلی داشته که جگرگوشه خود را کشته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
راست میگه دیگه ، رومینا هم بدشانس بود که پدرش ادمکش از اب درامد
بی منطقی حدو مرز نمیشناسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
هیچ قتلی در جهان بی دلیل صورت نمیگیرد موضوع این است هیچ دلیلی برای قتل پذیرفته نیست و افراد نباید خود را جای قاضی قرار دهند
مسئولین عزیز لطفا جو گیر نشوید و جای محکوم کردن پدر ان دختر فراری قاتلان سردار سلیمانی را مجازات کنید و یقیین بدانید که اگر دست به قوانین خانوادگی کشور بزنید و مانند غرب حاکمیت خانواده را با وضع کردن مدلهای قوانین غربی از پدر خانواده بگیرید  هزاران مشکل کوچک و بزرگ دیگر در خانواده و جامعه اتفاق خواهد افتاد که حتی تصور همه آن مشکلات برایتان ممکن نیست. خانواده در کشورهای غربی در لجنزار گرفتارست, لجنزاری که رویش تخم چمن پاشیدند تا سبز  دیده شود. برای نظام کشورهای غربی  مهم نیست که خانوادهها دچار  مشکل باشد چون اینگونه تخمین میزنند که در صورت طلاق  زن و شوهر  آنها با پارتنری دیگر دوباره نوزادی به دنیا میآورند و هر بار که طلاق  و جدایی صورت بگیرد  تعداد زاد و ولد  و در نتیجه جمعیت زیادتر میشود و از  طرف دیگر با فقری که در این  خانوادهها پدیدار میشود, فرزندان چنین خانوادههایی به سمت اشتغال در ارتش و یا مشاغل رده پایین کشیده میشوند. نظامهای فمنیستی غرب تصور میکند  که اینگونه با یک تیر چند نشان را زدهاند  ولی اگر  توانایی درک  کردن داشتند,با تغییر در قوانین خانوادگی حاکمیت خانواد را به پدر خانواده برمیگرداندند  تا جمعیت خود به خود رشد کند نه با واردات مهاجر   .همینطور که شاهد هستید در تمام کشورهای فمنیستی که حاکمیت خانواده از پدر خانواده گرفته شده, رشد جمعیت منفیست و این کشورها برای ازدیاد جمعیت مهاجرپذیرند. لطفا قبل از هر اقدامی به نتایج آن فکر کنید.
قصاص نداره که نداره! قانونگزار می تونه برای قتل عمد مجازات اعدام بذاره. این که دیگه به شرع ربط نداره!
این پدر در کشتن به خطار رفت/ باید میرفت اون یارو بوز بوزی را که دخترشو فراری داد تنبیه میکرد/ البته به شیوه خاصی که دل خنک بشه و به ادم کیف دست بده/ منظورم کشتنش نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
مشکل اینه که پدر ، خانه را برای دختر جهنم کرده و پسر از ترس اینکه دختر خودشه نکشه اینکار کرده با وجود اینکه میدونست جرم است
خوب خدا روشکر همه دنبال قصاص هستن
البته بعضی ها هم که تا دیروز میگفتن قصاص اصولا غلطه الان طرفدار قصاص شدن
خدایا شکرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
موضوع قصاص نیست جامعه خواستار اشد مجازات است اسمش مهم نیست باید نقطه پایانی به رفتارهای غیرانسانی گذاشت
سلام گوربابا پدر رومینا ایشان در هر صورت قاتل است ،کسی که احساس ندارد و فرزند می کشد باید قصاص شود .
ای مردِ با تعصب هوشّی بگو خرت را
چاقوت نمود پاره حلقوم دخترت را
بالا بگیر اینک چون ابلهان سرت را
چون در لبان چاقو دیدی تو باورت را
چرا کسی به غرور این پدر نگاه نمیکنه؟
چرا هیچکس به غیرت و شرف این پدر نگاه نمیکنه؟
چرا هیچکس از اون کفتاری که این دختر معصوم رو گول زده حرفی نمیزنه؟

من فکر میکنم یه جورایی باید برای این پدر احترام قائل شد و با او همدردی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
من فکر میکنم شما هم حالتون خوب نیست
به نظر پدره خودش را باید بکشد از شرم :/.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بله عزیرم این پدر را اون دختر و این پسر ۳۰ ساله هوس ران با بی آبرویی که برای پدر گذاشتند قبل از این کشته اند. کسی که آبرویش رفته باشد برای چه باید زنده بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بی ابرویی بالاتر از کشتن یک دختر 14 ساله با داس نیست
اگر درکی وجود داشته باشد
خیلی از قوانین مدنی در کشور ما نیازمند بازبینی و بازنگزی و روزامد شدن میباشد.
کسی که فرزند خود را کشته اتفاقا باید دو برابر بقیه مجازات شود چون کسی که به پاره تن خود رحم نکند یقینا با بقیه بدتر خواهد کرد. نه این که اعدامش کنند. فقط در حبس نگاهش دارند و اجازه ندهند که وارد جامعه شود. این کار هم انسانی است. هم خلاف شرع نیست. هم امنیت جامعه تضمین میشود. هم ان شخص جانی تادیب میشود و هرروز در آتش جنایتی که کرده ذره ذره خواهد سوخت.
کاری به احکام فقهی و غیر فقهی ندارم ولی به نظرم حضور همچین موجودی در اجتماع زنگ خطری برای فرد فرد جامعه است
1-ريالرآن میگوید هرکس کسی را عمدا بکشد، جزای او جهنم است (بدون استثناء)
2-عکس آن پسره لات را دیدم. واقعا حق داشته اند اجازه این ازدواج را ندهند
3-آگر تسلیم میشدند و اجازه میدادند، آن وقت صدای همه حقوق زنانی ها در می آمد که چرا دختر کم سن ازدواج کرده!
(یعنی این که در این سن بهتر است رابطه آزاد و بدون ازدواج داشته باشند)
4 -در فرهنگ ما کار آنها زنا است و مجازات های خاص خودش را دارد
5- ده سال زندان مدت کمی نیست. به هر حال باید افزایش یابد.
رستم جهان پهلوان پسرش را کشت ، چنان که از روایت فردوسی پیداست ، نیمه آگاهانه . ندیدم کسی رستم را در خور سرزنش بداند !
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی