بازدید 125593
۱

«سی اف»؛ شایعترین بیماری دستگاه تنفسی 

«سی اف» بیماری مادرزادی است که ضعف در هضم غذا، تعرق بالا، عفونت‌های ریوی مزمن، مدفوع چرب، عدم وزن گیری مناسب، عرق نمکی و سرفه‌های مکرر و خلطی از علایم این بیماری است.
کد خبر: ۹۸۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 26 May 2020

«سی اف»؛ شایعترین بیماری دستگاه تنفسی 

به گزارش  «تابناک» به نقل از « باشگاه خبرنگاران جوان »، یک  فوق تخصص ریه کودکان بیان کرد: بیماری CF یا سیستیک فیبروز یکی از بیماری‌های ژنتیکی‌ست که شایعترین بیماری دستگاه تنفسی نیز شناخته شده است. مهمترین عضوی که در این بیماری درگیر می‌شود ریه است، به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از این بیماران به علت مشکلات پیشرفته ریوی دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. ریه این بیماران بر خلاف افراد سالم قادر به رقیق کردن ترشحات موجود در راه‌های هوائی ریه نیست، بنابراین ترشحات غلیظ در ریه‌ها جمع شده و این تجمع از ترشحات باعث انسداد راه‌های هوائی ریه و در نهایت باعث صدمه زدن به آن می‌شود. با گذشت زمان و عدم کنترل بیماری عفونت هم به این ترشحات اضافه شده و منجر به آسیب و التهاب بیشتر ریه می‌شود.

وی در ادامه تشریح کرد: در ریه افراد سالم، ترشحات موجود بدنبال ترشح آب و نمک بر روی آن، رقیق شده، بنابراین این مواد به راحتی از ریه خارج می‎شوند، اما این روند در بیماران سی اف ترشح نمک و بدنبال آن آب بر روی ترشحات صورت نمی‌گیرد که این موضوع شروع داستان درگیری این بیماران با CF است.

این فوق متخصص ریه خاطرنشان کرد: سی اف بیماری است که اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند. ریه و پانکراس عضو‌هایی هستند که بیشترین صدمه را می‌بینند و در ادامه ممکن است بیمار با عوارضی، چون دیابت، درگیری غدد تنفسی و سینوس‌ها نیز دست و پنجه نرم کند. متاسفانه در ایران آمار دقیقی برای این بیماری وجود ندارد، اما بنابر آمار‌های اروپایی و امریکایی شیوع این بیماری ۱ در ۳۰۰۰ است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این بیماری کشنده است یا خیر گفت: بله در برخی این بیماری آنقدر پیشرونده بوده که باعث تخریب اکثریت ریه شده و در نهایت به مرگ بیمار نیز منجر می‌شود. به عبارتی دیگر، سی اف یک بیماری ریوی کشنده است که بر اثر جهش‌های ژنی بروز می‌کند.

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان یادآور شد: افرادی که این بیماری در خانواده آن‌ها مشاهده شده است و یا والدینی که کودک سی افی دارند حتما در بارداری‌های بعدی باید آزمایش ژنتیک جنین انجام شود و اگر جنین بیمار تشخیص داده شد اجازه سقط برای آن صادر می‌شود.

 

سرفه‌های مزمن خلط دار، از جمله نشانه های سی اف است

این متخصص در رابطه با علائم این بیماری به والدین هشدار داد: سی اف دارای یکسری نشانه هاست که در صورت مشاهده آن باید به وجود پنهان این بیماری در کودک شک کرد. سرفه‌های مزمن خلط دار، تعرق بالا و شوری آن (به طوری که لباس‌ها شوره بزند)، مدفوع چرب، اشتهای مناسب، اما لاغری بی دلیل در این کودکان از وجود این بیماری خبر می‌دهد. همان طور که گفتیم، کودک مبتلا به سی اف لاغر است و معمولا به‌دلیل جذب نادرست ریزمغذی‌ها تاخیر رشد دارد و در مواجه با چنین علائمی باید تست عرق از کودک گرفته تا اطمینان از بروز بیماری حاصل شود. در واقع، این بیماران دچار افزایش کلر در عرق هستند، البته آزمایش‌های ژنتیک نیز برای اطمینان دقیق‌تر توصیه می‌شود.

به گفته مدرسی، کودک مبتلا به سی اف دچار سوء‌تغذیه و کمبود ویتامین، پروتئین و چربی شده که در نتیجه تاخیر در رشد، کاهش قدرت ایمنی بدن و مقابله با عفونت‌ها به همراه دارد.

وی در خصوص افزایش طول عمر این بیماران اظهار داشت: برای این کار ۲ اقدام لازم است، در ابتدا دارو‌هایی که باید بیماران مرتب استفاده کنند و دیگری وسایلی است که باید به همراه داشته باشند. متاسفانه دارو‌های مورد نیاز این بیماران به راحتی در دسترس نیست و همچنین دارای هزینه‌های گزافی است. اکثر بیماران از دارو‌های ضروری این بیماری محروم هستند. انجمن نامه نگاری‌های متعددی را با بیمه و وزاتخانه انجام داده، اما متاسفانه روند اجرایی بسیار کُند است.

این متخصص متذکر شد: خبر‌هایی خوشی مبنی بر خوب شدن بیماران سی افی در راه است چرا که در امریکا دارو‌هایی در حال تولید است که تخریب ریه را در همان اندازه متوقف می‌کند و تا حدی پیش می‌رود که ژن این بیماران اصلاح شده و بیماری به کلی ریشه کن شود، اما این پروسه وابسته به زمان بوده، اما در کل آینده خوبی برای این کودکان بیمار تشخیص داده شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
حالا شما بیا هی بنویس از بیماری، این پزشکای پولی ح رو از ب تشخیص نمیدن، تازه پنج دقیقه هم وقت نمیزارن ، علت این همه مریضی توی این کشور چیه! چرا هیچکس درست و کامل خوب نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر