بازدید 163539

متهم ردیف اول گرانی مسکن

اگرچه ثبات نسبی قیمت مسکن در ۹ماهه پارسال فرصت خوبی برای برقراری مالیات بر عایدی بود اما برای تبدیل این بازار سرمایه‌ای به یک بازار مصرفی گامی برداشته نشد و مسکن، آبستن صعود قیمت باقی ماند.
کد خبر: ۹۸۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 26 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در حالی که قیمت مسکن بار دیگر روند صعودی در پی گرفته، اما تنها برنامه دولت به جای حل ریشه‌ای و اساسی این مشکل، تزریق مُسکِن های موضعی با استفاده از تمرکز بر روی اجرای برنامه اقدام ملی مسکن است.

متأسفانه رشد لجام گسیخته نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم از یک سو و کم کاری در برقراری ابزارهای مالیاتی جهت تبدیل بازار مسکن از حالت سرمایه‌ای به حالت مصرفی موجب رشد چند برابری قیمت مسکن طی سالهای اخیر شده است به طوری که خرید آپارتمان حتی با متراژهای کوچک برای بسیاری از دهک‌های درآمدی به آرزویی دست نیافتنی و محال بدل گشته است.

معاونت مسکن به جای رگولاتوری درگیر ساخت و ساز شد

طرح ملی مسکن اگرچه اقدامی مناسب برای افزایش عرضه مسکن به بازار است اما معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، قرار نیست نهادی اجرایی و عملیاتی برای ساخت و ساز باشد؛ بلکه اصلی ترین وظیفه این معاونت، برنامه ریزی برای کنترل بازار است؛ بازاری که سالهاست به حال خود رها شده است؛ و در دوره‌های مختلف، طرح و برنامه‌های متعدد و بدون پشتوانه کارشناسی برای آن ارائه شده و نهایتاً به طرح اقدام ملی تولید مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی منجر شده است.

از سوی دیگر در گزارش اخیر (اردیبهشت ۹۹) دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به رقم باورنکردنی متر ۱۷ میلیون تومان در تهران رسیده است که از افزایش یک و نیم میلیون تومانی در هر متر مربع نسبت به فروردین امسال حکایت دارد.

خرید مسکن برای خانوارها رؤیا شد

افزایش عجیبی که نشان دهنده ورود دوباره نقدینگی به این بازار است و مسکن را مامنی برای حفظ ارزش خود برگزیده است؛ اتفاقی که ناشی از سرمایه‌ای بودن مسکن و رقابت مضره میان سرمایه گذاران برای افزایش روزافزون قیمت‌ها و تبدیل شدن خرید خانه برای مصرف کنندگان واقعی به رؤیاست.

به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تنها راه نجات بازار مسکن از این وضعیت و دور ماندن از سرمایه‌ای شدن این کالا، تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی مسکن است.

مالیات بر عایدی؛ تنها راه مصرفی شدن کالای مسکن

افشین پروین پور، عضو اسبق شورای عالی مسکن و کارشناس اقتصاد مسکن به خبرنگار مهر می‌گوید: دو ابزار مالیاتی در دنیا توانسته مسکن را از سرمایه‌ای شدن نجات داده و آن را به عنوان کالایی مصرفی در اختیار خانواده‌ها قرار داده است: یکی مالیات بر عایدی مسکن که سبب می‌شود تا دست دلالان و سفته بازان از این بازار کوتاه شده و از محل افزایش قیمت مسکن و معاملات متعدد که منجر به اسکان نمی‌شود، جلوگیری می‌کند و دیگری مالیات بر خانه‌های خالی که از فریز شدن واحدهای مسکونی و احتکار آنها جلوگیری کرده و مالک را مجبور به عرضه واحدهای مسکونی اش به بازارهای فروش یا اجاره مسکن می‌کند.

کم کاری دولت در تصویب و برقرار کردن مالیات بر عایدی مسکن در حالی است که بسیاری از کارشناسان از سالهای ۹۵ و ۹۶ با رشد لجام گسیخته نقدینگی در کشور، تصویب و برقراری مالیات بر عایدی مسکن را امری اجتناب ناپذیر و ضروری عنوان می‌کردند.

نگاهی به روند تغییرات بازار مسکن در سه سال

نگاهی به بازار مسکن در سه سال اخیر که رشد داشته است، نشان می‌دهد که از نیمه دوم سال ۹۶ رشد قیمت مسکن آغاز شده بود؛ اما این افزایش در سال ۹۷ سرعت وحشتناگی به خود گرفت و قیمت مسکن از ۵ و نیم میلیون تومان در فروردین ۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در اسفند همان سال منتهی شد که رشد دو برابری قیمت مسکن را نشان می‌دهد.

در سال ۹۸ اما سرعت این رشد به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و بی اثر بودن رقم تسهیلات مسکن، کمتر شد و روند قیمت مسکن تا ابتدای زمستان سال گذشته تقریباً ثابت بود به خصوص که تعداد معاملات نیز نشان دهنده این بود که خانواده‌ها تمایلی به حضور در بازار مسکن ندارند؛ اما با افزایش رقم تسهیلات مسکن در زمستان سال گذشته، بار دیگر قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت که نهایتاً به متوسط قیمت ۱۷ میلیون تومانی در اردیبهشت امسال منتهی شد.

بررسی سیر صعودی قیمت مسکن نشان می‌دهد که دولت در سال گذشته که متوسط نرخ ماهانه، ثابت و حتی در چند ماه تابستان، منفی بود، فرصت بسیار مناسبی برای تصویب مالیات بر عایدی مسکن و ارسال لایحه به مجلس داشت که متأسفانه این فرصت را از دست داد.

چرا آخوندی از تصویب طرح مالیات بر عایدی ممانعت کرد؟

مالیات بر عایدی مسکن می‌توانست در مجلس نهم به تصویب برسد؛ طرحی که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تهیه و تصویب کرده بودند و قرار بود در صحن علنی به تصویب برسد؛ حتی کلیات آن هم در مجلس به تصویب رسید؛ اما با ارسال نامه‌ای از سوی عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی به علی لاریجانی رئیس وقت مجلس و اعمال فشار و لابی‌های وی، جزئیات این طرح در صحن علنی بررسی نشد و با استفاده از اختیارات رئیس مجلس و به بهانه شفاف نبودن طرح، بار دیگر به کمیسیون اقتصادی بازگردانده شد. دولت در آن برهه وعده داد لایحه‌ای جامع در این زمینه تقدیم مجلس خواهد کرد. وعده‌ای که هرگز عملیاتی نشد.

دژپسند؛ مانع دوم تصویب مالیات بر عایدی به بهانه تهیه لایحه جامع مالیاتی

در سال ۹۷ همزمان با آغاز روند افزایشی قیمت مسکن، اعضای کمیسیون بار دیگر خواهان به جریان افتادن این طرح شدند؛ این بار فرهاد دژپسند به موضوع ورود کرده و به بهانه نهایی شدن لایحه‌ای موازی با طرح مالیات بر عایدی، اجازه بررسی آن در صحن علنی را نداد؛ اما این لایحه که نامش را اصلاح قانون جامع مالیاتی گذاشته بودند، علیرغم وعده‌های متعدد مسئولان وزارت اقتصاد، هیچ گاه به مجلس نیامد و این کوتاهی سبب شد تا مسکن همچنان کارکرد سرمایه‌ای خود را جهت جذب سیل نقدینگی به خود حفظ کند و آبستن صعودهای نجومی قیمت باقی بماند.

افزایش ساخت و ساز تأثیری در کاهش قیمت دارد؟

اخیراً رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل طرح اقدام ملی مسکن تأکید کرده تا سریع‌تر به پیش برود؛ به نظر می‌رسد دولت برای کنترل بازار مسکن همه تخم مرغ‌های خود را در سبد سمت عرضه مسکن و اجرای طرح اقدام ملی چیده باشد؛ غافل از آنکه به اذعان کارشناسان اقتصادی، مشکل بازار مسکن بیش از آنکه کمبود در سمت عرضه باشد، ناشی از رشد لجام گسیخته نقدینگی و کارکرد سرمایه‌ای بازار مسکن است. افزایش عرضه مسکن به بازار اگرچه موجب تسهیل نسبی دسترسی مصرف کنندگان واقعی به مسکن می‌شود اما تأثیر چندانی در رشد غیرمعمول قیمت ندارد.

افزایش وام مسکن؛ دامن زدن به گرانی را در پی داشت

از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد که تقویت سمت تقاضا با استفاده از افزایش تسهیلات نیز فایده‌ای ندارد؛ افزایش عرضه نیز صرفاً می‌تواند برای مدت محدودی از سرمایه‌ای تر شدن مسکن‌های موجود بکاهد، اما نمی‌تواند آن را به کالای مصرفی تبدیل کند.

دولت هنوز فرصت دارد؛ مجلس یازدهم آماده همکاری

علیرغم همه فرصت‌های از دست رفته، دولت در ابتدای فعالیت مجلس تازه نفس یازدهم که شعار خود را اصلاح مشکلات اقتصادی مردم قرار داده و بنای همکاری در این حوزه را دارد، می‌تواند با ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، هم مشکل هجوم نقدینگی سرگردان به بازار مسکن یا دیگر بازارهای موازی مانند خودرو و سکه را حل کرده و از افزایش قیمت آن جلوگیری کند و هم این نقدینگی را به بازار سرمایه منتقل کند؛ به خصوص که در ماه‌های اخیر، بازار سرمایه ثابت کرده که می‌تواند محل مناسبی برای جذب نقدینگی سرگردان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۶۲
اولویت ها چیز دیگریست.
پاسخ ها
ناصر زنجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خوب شما بفرمائید اولویت چیست

تا هم نویسنده خوش قلم و ماهر مقاله از شما تبعیت بفرمایند و هم بنده حقیر بیسواد و دیگران از شما دلال محترم مطلب یاد بگیریم

آقای نویسنده مقاله لطفا" قلم خویش را بتراش و از نو بنویس ، استاد مسلم مسکن قصد موعظه دارند
تنها متهم تمام گرانی ها بی ارزش کردن ریال توسط دولت به بهانه تحریمها و برای حل مشکلات کمبود مالی خود بدلیل بی کفایتی و عدم نظارت و رانت خواری و ...
همتون با دلال ها دستتون تو يه كاسه هست وگرنه مردم مسكن نميخرند همه ارگان هاي دولتي و حكومتي تو تهران ساخت و ساز دارند
پاسخ ها
ل ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خود دولت باعث گرانی مسکن شده حالا با بستن مالیات قیمت ملک منفجر خواهد شد چرا که قیمت تمام شده ملک عبارتند از زمین ساخت و مالیات

افزایش فزاینده ملک منجر به گرانی ملک
خدا مسببین این بلای زمینی را در درجه اول هدایت ؛ در صورتی که هدایت نشوند انشاءالله نابودشان کن ؛ با آرزوی موفقیت برای مجلس یازدهم و محک انقلابی گری این مجلس با استارت زدن به آغاز حل این بلای زمینی که اکثریت قریب به اتفاق جامعه عزیز ما را درگیر کرده و بهانه و راه گریز برای فساد اعظم در همه مقاطع اقتصادی کشور شده را بزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
آرزوی موفقیتی که کردی معلومه که هنوز مسببین این بلای زمینی رو نشناختی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
اين مجلس انقلابي كه ميگي رئيسش قراره بشه آقاي قاليباف . حالا نمي دونم شما از اين مجلس چه انتظاري داريد اما بنده فكر مي كنم اين مجلس جديد ، مجلس قبلي را رو سفيد خواهد كرد . اين خط و اين هم نشان
سلام بر تابناک عزیز و تابناکیان

تشکر از توجه شما به موضوع و معضل فوق العاده حاد و سرطانی افزایش بی رویه قیمت مسکن. حقیقتا می طلبد این معضل با تدبیر بزرگان نظام، رهبر معظم و مجلس بسیار ارزشمند و تازه نفس وانقلابی یازدهم،رفع و رجوع گردد. با این وضعیت می توان گفت که عدالت و برابری که شعار اصلی این نظام است، زیر سوال می رود. با این اوصاف، برای 50 درصد مردم جامعه ما دست یافتن به مسکن رویایی و غیر ممکن خواهد بود. خواهشمند است که این موضوع را به عنوان یک معضل ملی، بیشتر و بیشتر برجسته کنید و کارشناسان و متخصصان را برای حل این معضل به ارائه راه حل دعوت نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
لعنت خدا بر تمام مسببین گرانی مسکن
میتوان از تجربیات کشورهائی مانند سوئد و نروژ استفاده کرد . در این کشورها دولت از طریق شرکتهائی دولتی و خصوصی اقدام به ساخت شهرک میکند که کلیه امکانات را دارد و بعد از ساخت به قیمت بسیار مناسب اجاره داده میشود و کلیه هزینهای تعمیر و نگهداری هم بعهده پیمانکار است . در این روش فقط منازل انبوه سازی شده فقط اجاره داده میشود و فروش نمیرود پس دست دلالان بسته میشود و از سوی دیگر کار آفرینی میشود برای لوله کش برقکار نصاب و ... کلیه کسانی که کارشان به ساخت و ساز برمیگردد . در این سیستم سرمایه دولت حفظ میشود و مسکن هم به آرامش بسیار مطلوبی میرسد و آن دلال و صاحبخانه ای هم که بسیار مشتاق به بالا بردن قیمت منزل خود هست بعد از مدتی مجبور به تبعیت از قیمتهای مصوب میکند .
در ایران همیشه برنامه ریزی برای صاحب خانه شدن همگانی بوده که این رویا با وجود دولت و دلالان هیچ وقت تعبیر نمیشود
عرضه و تقاضا یک علم مشخص میباشد وقتی عرضه زیاد بشه خوب تقاضای سودا گری هم از بین میرود.ابزار مالیاتی
فقط باعث کم رونق شدن بخش مسکن و در نتیجه آسیب به
بخش بزرگی از اقتصاد میشود.هر کشوری آرزو دارد که سرمایه به بخش مسکن وارد و اشتغال زائی کند و بهتر است
از نظرات کارشناسان قبلی که باعث وضعیت فعلی اقتصاد
شده اند دوری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
اطراف تهران (هشتگرد پردیس اندیشه پرندو... ) صدها هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داره فرسوده میشه . عرضه کم نیست مافیا نمیگذاره به دست متقاضی واقعی بیفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
هنوز جنابعالي متوجه نشده ايد كه گراني ها ربطي به عرضه و تقاضا ندارد ؟!!!!! براي من جاي تعجب داره
کجایندحضرات اتحادیه مسکن که اواخرپارسال باقاطعیت میفرمودند سال ۹۹ جهش قیمت نخواهیم داشت؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
يك مشت اسكلن و هميشه ميگن قيمت ملك مياد پايين
یکی از بهترین و وجدانی ترین مقالات که در تابناک منتشر شده است.
تنها راه مالیات بر نقل و انتقال حتی قولنامه .
بنده شاهد هستم موج جدید گرانی مسکن اغلب توسط خود املاکیها راه افتاده است وگرنه مصرف کننده واقعی دیگه نقدینگی لازم رو برای تهیه ملک نداره .

ممنون.
سه شنبه ۶ خرداد
هنوزیکساعت از شروع به کار تالاربورس نگذشته شاخص کل ۲۳۰۰۰ واحددیگرفروریخت و دراستانه پرتاب به کانال ۸۰۰ هزارواحدی قرارگرفت
بورس هرچه بی دلیل در یکسال گذشته خورده بسرعت داره پس میده
همه فروشندهاند
ول كنيد اين مسخره بازيها رو.
بابا من مستاجر دارم الان له ميشم. اونوقت شما دنبال قاتل بروسلي ميگردين؟؟؟
خونه دار شدن هم براي من جوان به آزروها پيوست.
خدا از باعث و بانيش نگذره به حق اين وقت عزيز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خداوند تا حالا كه از باعث و بانيش گذشته و احتمالا بازهم ميگذره
كلا يا خدا اصلا وجود نداره يا اگه واقعا وجود داره با مسئولين ما تباني كرده پس خيلي به خدا دل نبنديد
سلام
همه اینها که شما نوشتید درست . اگر می خواهید قیمت آپارتمان تصحیح شود چند ماه سایت های دلالی دیوار و شیپور و .... را ببندید تا دست دپارتمان ها و دلالان مسکن از ایجاد جو روانی خرید کوتاه شود.
لطفا فیلتر نکنید بعنوان یک شهر وند کم سواد نادان که اسیر دست این سایت ها و دلالان دپارتمان شده ام و درد کشیده ام این پیشنهاد را داده ام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
پيشنهاد شما را قبلا چندبار آزموديم جواب نداد فرزند دلبندم

امضا : رئيس رئيسي
خیلی قبل پیش شرکت سرمایه گزاری مسکن بانک مسکن وجودداشت که باجمع آوری سپرده های خرد اقدام به پیش فروش مطمئن مسکن می کرد.باخصوصی شدن وازبین رفتن این شرکت بسیاری ازمفسده ها ودلال بازیها درزمینه پیش فروش وفروش مسکن بوجودآمد وبدترازهمه خودبانکها هم شدند دلال خرید وفروش مسکن وپدیده احتکار مسکن به شدت شایع شد.وگرنه کمبود تولید زیاد نیست.به نظر من راه حل علاوه بربستن مالیات برمعاملات مکرر وخانه های خالی باید شرکت وصندوق سرمایه گزاری مسکن بخصوص دربانک مسکن بانظارت حاکمیت احیاشود وطرح مسکن ملی افرادمجرد بالای۳۵سال راهم شامل شود ومکانیسمی اتخاذشود که مسکن بارعایت ضابطه بین فروشنده وخریدار به صورت مستقیم مبادله شود ودست بنگاههای املاک وواسطه هاکوتاه شود.درکدام کشور این همه واسطه بنگاه املاک بین خریدار وفروشنده وجوددارد؟بحث پیش فروش هم باید یکباربرای همیشه ضابطه مندشود تا نتوانند یک واحدرابه چندنفربفروشند یادر تحویل آن مشکل یاتاخیرایجادکنند.مسکن نیاز به اتخاذ تصمیم چند وجهی درهمه ابعاددارد وگرنه صرفا باتولیدزیاد وافزایش وام صرفا منافع فروشنده باافزایش تورم تامین می شودوضرراصلی راخریدارواقعی می کند.بسم الله این هم راه حل.حالا نیازبه یک کننده دلسوزهست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
همه اينايي كه گفتي صحيح
اما قيمت ملك به واسطه تورم داره ميره بالا نه عرضه و تقاضا
واقعا باید ریشه یابی شود که چرا برخی من جمله آخوندی با مالیات بر عایدی مخالفت کردند ....این بسیار واجبه ....جناب آقای رییسی از شما تقاضا میکنیم ورود کنید و ریشه یابی کنید و در صورت نیاز اگر ظلمی صورت گرفته ریشه ها را بسوزانید که ملت بیچاره شدند با قیمت مسکن
مجلس و مجلسی آدم چون خودش ذینفعه مالیات بر عایدی مسکن رو هیچوقت تصویب نمیکنه فقط با حکم حکومتی این امر امکان پذیره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
در بعضی از دوره های مجلس کارهای مفید و مهمی تصویب شد لطفا همه را جمع نبندید اگر متن بالا را کمی با دقت بخوانید متوجه می شوید آقای لاریجانی که رییس مجلس بودند و وزیر راه و شهرسازی دولت آقای روحانی باعث گرانی مسکن بودند
قیمت زمین نسبت به سال 96 4 برابر شده فیمت میلگرد و فلزات 5 برابر بیمه مسئولیت 5 برابر عوارض شهرداری 3 بربر دستمزد نیروی انسانی 3 برابر انوقت سازنده بیچاره با هزار مشقت و بدبختی و استرس بسازه با قیمت ارزان بفروشه؟ ب نسبت سرمایه و کار یک میلیونم یک بنگاه املاک سود نمیکنه دلالی بهترین کاره و تولید در ایران حرف مفته
پاسخ ها
منطقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
نیروی انسانی بخش مسکن اکثراافغانی هستند ونه بیمه دارند ونه افزایش دستمزد بهشون تعلق می گیره.پس بهانه الکی نگیرید
فروشنده ملک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
سلام مشکل اصلی معاملات صوری همین مشاورین املاک است. از وقتی اینها بعد کرونا باز شدند قیمتها به شدت افزایش یافت. در بنگاهی بودم دیدم پیرمردی آپارتمان خود را متری 29 با بساز بفروشی که در غالب خریدار خود را جا زده بود فروخته بود و آن روز آن بساز بفروش که دوست بنگاهی بود آمده بود کلید آپارتمان را آورده بود به دوست بنگاهیش میگفت 32 برایم رو مبایعه نامه بفروش. وقتی من اعتراض کردم گفت ملک که نیست بسازیم و کار ما الان همین است. من ملک خود را متری بیست برای فروش گداشته بودم دو دل شدم در خانه سرچ که کردم دیدم نامرد ها قبل از اینکه ملک من را فایل کنند آن را در سایت آن را آگهی کرده اند .برای من فایل کرده بودند متری بیست به آگهی دهنده که زنگ زدم دیدم متری 22 میفروشد. در زمان فایل کردن ملک من می گفتند ملک کهنه و بی ارزشی است و فتی به آگهی کننده زنگ زدم گفت ملک شخصی ایشان است بسیار با ارزش و در بهترین موقعیت. بخدا ببندید درب این کلاشخانه ها را!
این تیترهای چرند چیه که میزنید مزدم همه میدونند این دولتها با کثافت کاری و دست کاری تو ارز و همه جا مردم رو بیچاره کردن و یکسری بدبخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
منظور شما از خیلی از دولتها ، دولت آقای روحانی نیست!؟؟؟ از اول انقلاب در کدام دولتی به این حد گرانی حتی شبیه این دولت وجود داشته که خیلی راحت!!! می فرمایید خیلی از دولتها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
مرگ بر آمريكا
احسنت
پیش نویس قانون مالیات برعایدی مسکن بدون اینکه مو لا درزش بره
هرکی یه خونه بیشتر داره بابت خونه دوم سالانه 20درصد ارزش خونشو مالیات بده سومی 30 درصد.... و دهمی صدرصد مالیات بده اینطوری همه دلالها از مسکن میکشن بیرون و میتونیم سازنده و تولید کننده مسکن رو معاف از مالیات کنیم
تولید کننده کمتراز 1000متر بنای مفید تا 3سال بعد از اتمام پروژه معاف از مالیات باشه وانبوه سازان و برج سازان تا 6سال
این قانون به نفع مردم و حتی تولید کننده است سازنده نباید نگران باشه چون با اجرای این قانون قیمت زمین ارزان میشه و به نفع سازنده است وگرنه مصالح و دستمزد که قیمتش ثابته
با تصویب این چند خط مشکل مسکن تا ابد حل میشه
به عنوان یک دهه شصتی که به چهل سالگی نزدیک میشوم، از بچه دار شدن جلوگیری کردم تا من آواره، آواره های دیگری را به دنبال خودم نکشانم.
تنها راه چاره پایین آوردن قیمت مسکن اینه که هر شخص بوسیله کدملی فقط مجاز به داشتن دو واحد آپارتمان باشه واین خود باعث میشه کسی نتونه مسکن و سرمایه ایکنه بهمین راحتی دیگه این ننه من غریبم نداره وعلت اینکه مسکن لجام گسیختس اینه اکثر ساخت وسازها توسط دولت ونمایندگان مجلس دکترای بی انصاف انجام میشه واینا با هر طرحی که بخواد مسکنو ارزون کنه مخالفت میکنن وگرنه تو کجای دنیا مسکن یه معضله غیراز ایران
متهم کردن دیگران در اوضاع اشفته کار راحتی است. مسکن از جمله کالاهای غیر قابل مبادله است که امکان صادرات و واردات آن فراهم نیست. اما دولت و مجلس باید قوانین طرف عرضه و طرف تقاضا را همزمان اجراء کنند. در کشوری که نقدینگی فراوان است و برنامه های جامعی برای جذب آنها در تولید وجود ندارد حتما لازم است تا در بازارهایی مانند بازار مسکن به شفافیت اطلاعات دارندگان و متقاضیان مسکن پرداخت. سیستم شفاف از صاحبان چند ده مسکنی و خالی از سکنه در چهار طرف شهرها ، شفافیت در معاملات مسکن و رفتار دلالانی که با قراردادهای صوری از مالیات فرار می کنند عامل فشار بخش تقاضای مسکن است. باید سیستم ثبت قراردادها و معاملات برای بنگاه های مسکن تکلیف باشد و مراکز خرید و فروش با بدترین جرایم در صورت تخلف مواجه شوند.
در یک کلمه ساختار اقتصادی کشور نابود است و اینها هم نمی خواهند درست بشه پس مردم به امید اینها نباشند
تو این همه نظرات کسی به نقش لاریجانی ( رئیس مجلس) که با توجه به متن بالا باعث گرانی مسکن شد اشاره ای نکرد!!!!!
البته در مورد روحانی ( رییس جمهور) هم همین مسئله بصورت خیلی همه گیر وجود داره و همیشه بقول روحانی : باید انجام دهند!!!!!!!!!
اولویتهای مجلس جدید : 1.تصویب قانون شفافیت ارا ( جهت جلوگیری از فساد ) 2.تصویب قانون مالیات بر علیدی سرمایه با نرخ موثر 70 الی 80 درصد(جهت قطع دست دلالان وهدایت نقدینگی به سمت تولید ) 3 . ساماندهی تعطیلات و 2 روزه کردن تعطیلات آخر هفته (جهت افزایش بهره وری و افزایش اشتغال گردشگری و توزیع درامد در کل کشور و کاهش امراض قلبی عروقی و اعصاب و روان و ...)
تمام این بدبختیها به تحریمها و سیاست خارجی برمیگرده و بس، گرونی دلار ،گرونی مسکن ،گرونی خودرو ،گرونی طلا، گرونی لوازم خانگی ،درست شدن این سلطانها که از این ابهای گل الود ماهی میگیرن ،و غیره......و در کل همه چی به سیاست خارجی برمیگرده حالا درست یا غلط کارنداریم تا وقتی وضع اینطوریه هیچ دولتی قادر به پاسخگویی نخواهد بود و گرانی بیشتر و بیشتر خواهد شد ،اگر به روند چهل سال گذشته نگاهی اجمالی نماییم بسادگی میتوان متوجه شدکه ایا واقعا ،ایا یک کالا روند ثابت یا کاهشی داشته است یا خیر؟ مسلما خیر بجز روند کاهش ارزش پول ملی که با این سیاست خارجی و اقتصادی متاسفانه ادامه خواهد داشت.
آخ که چقدر شما سازندهها مظلومید همین الان که برادر منو به عنوان یه مهندس عمران برای امثال شما کار میکنه تمام سنوات و بیمه وعیدی اش خورده میشه یه اب روش باهمه افزایش قیمت رو هر متر 6 برابر سود میکنید
واقعا شرم آوره وضعیت مسکن ... مسئولان هم انگار نه انگار! بابا خب مالیات را برای چی گذاشتند؟! مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه! مالیات بر افراد دارای مازاد مسکن مصرفی ... کشورهای دیگه دنیا مثل ترکیه دارند همین کار را می کنند. یعنی این قدر کار سختیه که شما نمی تونید عملیاتی کنید؟! پس چه پولی بابت حق مدیریت جهانی تان دارید می گیرید؟!
مسکن یک کالای مصرفی است نه یک کالای سرمایه گذاری. در هیچ کجای دنیا اجازه نمیدن مردم برن مسکن بخرن برای سرمایه گذاری پولشان! یک خانه چقدر ارز بری داره؟ چقدر وابسته به واردات کالای دلاری خارجی است؟ آیا میدانید که بهای مصالح ساختمانی تنها 20 تا 30 درصد قیمت کل مسکنه و اصل قیمت مسکن که همان زمین های احتکار شده توسط سرمایه داران هست به تنهایی حدود 70 تا 80 درصد قیمت کل مسکن را میسازد؟! آیا خبر دارید که مشکل مسکن فقط عرضه ناکافی نیست چون دو میلیون و پانصد هزار خانه خالی در کشور و 500 هزار خانه خالی در تهران داریم؟ آیا میدانید اگر مشکل فقط عرضه و ساخت مسکن بود در دوران اوج ساخت و ساز نباید جهش مسکن میداشتیم ولی داشتیم؟! البته مدیران بی تدبیری داشتیم و خودمان اشتباه کردیم که به تدبیر آنها دلخوش بودیم ...
من در یک شهر کوچک زندگی می کنم که بیشتر بافت روستایی داره تا عنوان شهر به خدا اون قدر قیمت مسکن و زمین بالاست که سر به فلک می کشه خدا بانی بانیشو لعنت کنه الی یوم قیامه
هر سال دریغ از پارسال.هیچکس بفکر قشر بی خانه نیست.مسئولین چرا نمیفهمن مسکن از نون شب واجبتره.مسکن آبرو وناموس یه خانوادس.بدون ماشین بدون طلا بدون دلار میشه راحت زندگی کرد ولی بدون سقف بالای سر واقعا زندگی عذابه.مگر میشه خونه هرسال دوبرابر سال قبل بشه!!!!بخدا تو هیچ کشور دنیا دیگه مسکن کالای سرمایه ای نیست.خدا نابود کنه اونایی که دارن تخم غم و ناامیدی را بین مردم میکارن....
به نظر من تمام مشکلات و گرانی های مسکن برمیگرده به رانتخواران دولتی که هم خودشان و هم بستگانشان این صنعت را به دست گرفتن و عرصه را بر اهل فن و کننده کار تنگ کردن ضمن اینکه قیمت گذاری هم توسط دلالان همین افراد در شبکه های مجازی صورت میگیره بدترین افت شایع پراکنی است که افراد در شبکه مجازی انجام میدن با فریاد ای مردم مسکن گران شد عجله کنید اینگونه گرانی را به مردم بدبخت تحمیل میکنند
اشتباه نکنید عامل اصلی گرانی مسکن،افزایش قیمت مصالح ساختمانی،کارگر،پروانه شهرداری است وگرنه اخذ مالیات از خانه تنها به نفع دولت است و بار متلی خرید را بر عهده خریدار خواهد گذاشت.
من متاسفم که اکثر شهروندان،اخذ مالیات را تنها لازمه کاهش قیمت مسکن می دانند.خود دولتی ها مالیات را مطرح کردند تا کسری بودجه خود را جبران کنند وگرنه مالیات بر مسکن موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد
بیشرین عامل افزایش قیمت خونه،رشد فزاینده و بی بدیل بورس بعداز عید بود وقتی بورس بی دلیل رشد کرد خب سازنده،مصالح فروش و... کالای خود را به راحتی نخواهند فروخت برای نمونه من 30 تومن بورس سرمایه گذاری کردم در عرض 6 ماه سرمایه ام 3 برابر شد.
عامل اصلی گرانی و التهاب بازار مسکن :
1) بانک های دولتی ، ارگانهای غیر دولتی
2) دفاتر املاک و دلال های مسکن
خجالت بکشید اگر معنی آن درخانواده وشان شما جایگاهی دارد !آخه این چه وضع چندش آوریست که برای این مملکت بوجود آوردید!ماباحقوق 4میلیون تومان چجوری صاحب مسکن شویم!تواین مملکت فقط مفت خورها حق صاحب خانه شدن را دارند؟ 25سال پیش درتعاونی مسکن اداره مان ثبت نام کردیم و5میلیون پول دادیم ولی تا حالا هنوز زمین باقی مانده ویه عده مفت خور دیگر دارند همانراهم بالا میکشند!دیگه عمرمان داره تمام میشه پیر شدیم ولی هنوز خبری نیست!!!
عمل اصلي گراني مسكن بانكها و خود مسئولان هستند چون همه خونه ها رو خرديدن !
سلام اگه دولت بتونه این سایت هاراجمع کنه دست املاکهای مفت خورراکوتاه کنه چون درشهرازهردومغازه یکی املاکه پول راحت درمیادمشکل تاحدی حل میشه
خدا قوت، واقعا مطلب فوق العاده ای بود، وضع مسکن جوری شده که برامون جزء محالات شده، فقط تو رو خدا پیگیر قضیه باشین، همونطور که بازار خودرو و مسببان اخلالش مجازات میشن ، به داد بازار مسکن هم برسید، وقتی مطلبو خوندم احساس کردم خوابه، گفتم یعنی هستن کسانی که به فکر گرانی مسکن هستند و راهکار فوق العاده ارائه میدن، ممنون، لططططفااااااا پیگیر باشین
سلام تمام گرانی مسکن ازطرف دولت است چون نظارت به هیچ عنوان ندارد هر کسی برای خودش نرخ میده یکی آهن گران میکند ویکی کل مصالح ساختمانی را به تعزیرات زنگ میزنی میگه به اتحادیه مربوط زنگ بزن خوده کارمندان اتحادیه همه مصالح فروش و آهن فروشند؟ ؟؟؟؟؟؟؟
باسلام، آقاجان علت اصلی این همه گرانی بی حد وحساب سرمایه های سرگدانه هیچ تخصصی هم نمیخاد پول جاش توی بانک اونم تخصصی،
ریاست محترم وزارت راه و شهر سازی با توجه به عنایتی که بیت رهبری و دولت وزیران مسول نسبت به ساخت و ساز مسکن برای قشر ضعیف و کم در آمد نموده آند اما
متا سفانه مشتی دلال محلی در شهرک پردیس با خرید تعداد زیادی واحد های جدید از سازندگان قیمتها را بی دلیل بالا برده و قدرت خرید را از خریداران واقعی ومصرف کننده صلب کرده اند خواهشمندم دستور فرمایید قیمتها را مشخص واز طرف دولت رسماً اعلام شود فاز. ۱۱. ۳۸۰ ملیون خام. ۲۵۰. پیش خرید. ۵۰۰ملیون فول امکانات. فاز ۳. نو ساز متری ۸ملیون واحد ۸۲متری ۶۴۰ ملیون. چند سال ساخت کمی ارزان تر باید اعلام کنید ومشخص کنید وتحدید کنید هر بنگاهی بیشتر از قیمتهای اعلامی دولت پیشنهاد ویا معامله نماید درب بنگاه وی مسدود وشامل جریمه خواهد شد. همینطور فاز های دیگر و همینطور با شور و مشورت ریس‌اتحادیه مناطق را تقسیم بندی وتعین قیمت فرمایید اگر واقعا دست آقایون تو کار نیست وگرنه هیج راه دیگری نیست متاسفانه مدیریت ضعیف می‌باشد با تقدیم احترام لازم
چرا گیج میزنید وقتی مجلس تایید نمیکنه معنی اش اینه که کاسب های مسکن از خودشان است و غریبه نیست
اگه بخواهند با ابزاری که در دتیا در مورد مسکن به کارمیره که نقشه چندبعدی یکی از انهاس علاوه برتام مالکان ومقدار مسکن موجود مشخصات ونام عمه شا ن هم میتوان رویت کرد چه کسانی مسکن لازم هستتد وجه کسا نی عشقشون نمیکشه پول داردند ساختن نمیخوا روکنند.دارندگی وبرازندگی
متهم ردیف اول سایت های قیمت گذاری مانند دیوار و شیپور ووووو هستند
باید قانونی در مجلس مصوب شود که در همه قراردادهای اجاره مسکن، مبلغ ودیعه به قیمت طلا محاسبه شود. در غیر این صورت همیشه شاهد افت ارزش مبلغ رهن مستاجران خواهیم بود یعنی مبلغ رهن یا ودیعه نباید به ریال نوشته شود مثلا بجای ذکر 36 میلیون تومان رهن بگوییم 3 سکه بهار آزادی. اگر دولت صداقت دارد این طرح را به مجلس ببرد.
با سلام بنده هجده سال است که مستاجرم و واقعا مشکلات مستاجری خیلی سخت است چرا قیمت مسکن در دو سال اخیر اینقدر بالا رفته ؟چرا جلوی این سایت های قیمت گذاری به دلخواه مسکن مانند دیوار و ...گرفته نمیشه ؟هر کسی در برنامه دیوار یه قیمتی گذاشته ....لطفا پیگیری کنید با تشکر
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی