بازدید 14351
۴
وزارت بهداشت تکلیف برگزاری رویدادهای فرهنگی را مشخص کند

بودجه محدود فرهنگی صرف رویدادهایی نشود که برپا نخواهد شد!

ممکن است در آستانه برگزاری این جشنواره و رویداد‌های فرهنگی، مجوز لازم برای برپایی صادر نشود و ماجرا به کل منتفی شود. از این منظر اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد، باید از هم‌اکنون تعیین تکلیف شود و وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا دقیقاً تعیین کند، امکان برگزاری این رویداد‌ها در سال جاری وجود دارد یا ریسک برگزاری بالاست.
کد خبر: ۹۸۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱ 25 May 2020

بودجه محدود فرهنگی صرف رویدادهایی نشود که برپا نخواهد شد!با وجود آنکه همچنان بیم جدی از موج تازه کرونا در پاییز وجود دارد، دبیرخانه بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری فعال شده‌اند و این آغاز هزینه بودجه‌های فرهنگی کلانی است که مشخص نیست، منجر به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی شود، چون ممکن است با اوج گیری کرونا در ماه‌های آینده، برگزاری این رویدادها ناممکن باشد؛ وضعیتی که نیاز به تصمیم گیری دقیق دارد، زیرا اگر قرار است این رویدادها برگزار نشود، نباید هزینه بی‌حاصلی برای آماده‌سازی‌شان انجام شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از لغو جشنواره جهانی فیلم فجر، این پرسش پیش رو قرار گرفت که آیا وضعیت مشابهی برای دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری ایران نیز رقم خواهد خورد یا شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود و با وجود ریسک بالا، شاهد برگزاری این رویدادهای پرتراکم خواهیم بود؟ پرسش‌هایی که به گمان برخی ناظران، پاسخ به آنها هنوز زود است و به باور برخی دیگر، باید اکنون پاسخش مشخص شود تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری درباره تولید فیلم در سال جاری تصمیم بگیرند.

جشنواره فیلم کوتاه تهران که در مهرماه برگزار می‌شود، جشنواره سینماحقیقت که معمولاً در آذرماه برگزار می‌شود و جشنواره ملی فیلم فجر که در بهمن ماه برگزار می‌شود، مهم‌ترین رویدادهای سینمایی است که به ترتیب زمانی با این چالش مواجه هستند. با این حال اکنون صحنه بزرگ‌تر از این چند جشنواره است و سخن از لیست بلندبالای جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری است که دبیرخانه برخی از این رویدادها فعال شده‌اند و برخی دیگر در پی فراخوان و تعیین تاریخ برگزاری هستند.

بودجه محدود فرهنگی صرف رویدادهایی نشود که برپا نخواهد شد!

با توجه به اینکه اجتماعات گسترده همچنان ممنوع است، حتی اگر وضعیت بهبود یابد، آن گونه که برخی متولیان امر پیش‌تر گفته بودند، احتمال دارد شاهد موج‌های بعدی کرونا به خصوص در پاییز باشیم؛ بنابراین اساساً برپایی هر رویدادی به ویژه جشنواره‌های فرهنگی و هنری ـ که غالباً با تجمع متراکم اجتناب ناپذیری همراه است ـ حتی در نیمه دوم سال نیز با اما و اگرهای جدی مواجه بوده و مشخص نیست، سایر رویدادهای فرهنگی و هنری نیز استانداردهای برگزاری بهداشتی را بیابند!

بنابراین ممکن است در آستانه برگزاری این جشنواره و رویدادهای فرهنگی، مجوز لازم برای برپایی صادر نشود و ماجرا به کل منتفی شود. از این منظر اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد، باید از هم‌اکنون تعیین تکلیف شود و وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا دقیقاً تعیین کند امکان برگزاری این رویدادها در سال جاری وجود دارد یا ریسک برگزاری بالاست. این تعیین تکلیف باعث می‌شود منابع بودجه فرهنگی برای آماده سازی رویدادهایی که برگزار نخواهد شد، هدر نرود و ماه‌ها امور دبیرخانه و مقدمات برگزاری این رویدادها از دست نرود.

این ملاحظات از آن جهت واجد اهمیت است که بودجه کشور در سال نود و نه انقباضی است و احتمالاً کسر بزرگی از بودجه مصوب فرهنگی تخصیص نخواهد یافت. بنابراین در صورت تعیین عدم برگزاری این رویدادها، همین منابع محدود نیز هدر نخواهد رفت و صرف سایر امور فرهنگی خواهد شد. فرهنگ و هنر به واسطه تعطیلی و ضررهای سنگینی که در این دوران متحمل شد، ایام دشواری در پیش دارد و قاعدتاً باید با در نظر گرفتن چنین تدابیری، در توزیع منابع سنجیده‌تر عمل کرد. از این منظر انتظار می‌رفت تصمیم گیری درباره برگزاری رویدادها در هفته‌های پیش‌رو از سوی ستاد کرونا صورت پذیرد و بودجه محدود فرهنگی در دبیرخانه‌ها برای برنامه‌هایی که در نهایت برگزار نمی‌شود، تلف نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
هزینه هایی که برای برپایی راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر باید می شد که نشد را صرف آبرسانی به غیزانیه و خوزستان و اهواز و .... کنید!
برپا نشد بهتر! کیک و ساندیسا رو هم می بریم خونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل