آیین نامه اجرایی به هیات دولت رفت
گامی دیگر برای تعیین تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
معاونت حقوقی رئیس جمهور آیین نامه اجرایی «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را جهت سیر مراحل بررسی به هیات دولت ارائه نموده است.لایحهای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که سرانجام در دوم مهر ماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.

به گزارش «تابناک» تصویب این قانون همزمان بیم و امیدهای فراوانی را در جامعه به ارمغان آورد: بیم احتمال سوء استفاده از این قانون، تشویق ازدواجهای غیررسمی، مشکلات ناشی از امید و آرزوی کودکان بلاتکلیف و زنان ایرانی که به هر دلیلی به ازدواج مردان غیرایرانی درآمده اند، امید به برخوردارشدن از حداقل حقوق شهروندی و بهره مندی خود و فرزندان ناشی از این ازدواجها از افتخارات و مزایای ایرانی بودن.
این احساس و تأمل دوگانه از زمان لازم الاجراشدن قانون تا به امروز، مانعی اساسی بر سر اجرای قانون و دستیابی به مقصود آن و اعطای تابعیت به افراد مشمول را موجب گردیده، به گونهای پیش بینی میشود چنانچه راهکاری برای ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و تعیین ضوابط اجرای قانون، فراهم نشود این اقدام سازنده به هدف نمیرسد؛ لذا معاونت حقوقی رئیس جمهور در راستای فراهم کردن زمینه اجرای قانون فوق، ضرورت تدوین آیین نامهای را برای اجرای آن، مطرح و با همکاری کلیه دستگاههای مرتبط به قانون و فعالان اجتماعی و برگزاری نشستهای کارشناسانه، آیین نامه اجرایی مربوط را تدوین و برای سیر مراحل بررسی و تصویب به هیئت دولت ارائه نمود.
در همین ارتباط دکتر امیر ساعد وکیل، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است تدوین یک آیین نامه اجرایی برای قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی» ضروری بوده و مواردی مانند سابقه اقامت پدر یا مادر در ایران و هم چنین سابقه مثبت آنها در تحصیل و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی که در ایران انجام دادهاند سنجیده شود تا به نوعی مشخص شود که این افراد علقه و پیوند و ارتباط تنگاتنگی با این سرزمین دارند و به شکل صوری و کاغذی ازدواج نکردهاند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه «اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی، نیازمند وضع و تدوین یک آیین نامه اجرایی منضبط است» گفت: این آیین نامه باید از یک طرف زمینه احقاق حقوق اساسی به طور عادلانه برای فرزندان خانوارهایی که از پدر خارجی و مادر ایرانی تشکیل شده است را فراهم کند و از طرف دیگر با اعمال شروطی از جمله شرط اقامت چندین ساله و سایر معیارها و ضوابط دیگر امکان هرگونه سوء استفاده از این مقرره قانونی را منتفی نماید.
این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، هم چنین از لزوم اولویت بندی در اعطای تابعیت به فرزندان براساس نوع خدمات والدین آنها سخن گفت و افزود: اگر پدران و مادران این کودکان میتوانند خدمات اجتماعی خاصی را به کشور بدهند در اولویت قرار بگیرند و ما همانطور که نگاه بازدارنده و سلبی داریم باید نسبت به افرادی که میتوانند برای جامعه ایرانی خدمات مثبتی داشته باشند، جنبه ایجابی هم ایجاد کنیم.
وی همچنین یکی از شروطی که میتواند در آیین نامه اجرایی قرار بگیرد را «ثبت حداقل مبلغی به عنوان سرمایه در ایران» عنوان کرد و گفت: این سرمایه میتواند مبنایی باشد برای اینکه بتوانند کسب و کاری را راه بیندازند و به نوعی تبدیل به هزینههای سربار اجتماعی نشوند.
وکیل، با بیان اینکه «یکی از مواردی که فلسفه و ضرورت این قانون را از منظر حقوق بشری توجیه میکند، این است که حتی الامکان حقوق و مزایای برابری برای زن و مرد در یک نظام حقوقی متصور باشیم» گفت: همانطور که در قانون داخلی ایران، پدران از این مزیت قانونی برخوردار هستند که بتوانند تابعیت خود را به فرزندان منتقل کنند، یک رویکرد برابری طلبانه بین زن و مرد این مفهوم را به ذهن متبادر میکند که چرا زنان نباید نسبت به انتقال تابعیت خود به فرزندان خویش مزیت قانونی و حقوقی داشته باشند؟ در حالی که بعضا در دنیای معاصر زنان نقش اصلی مدیریت خانواده را چه در قالب زنان سرپرست خانوار و چه در قالب زنانی که سطح تحصیلات و درآمد بالاتری نسبت به همسران خود دارند، ایفا میکنند.
این وکیل دادگستری گفت: جنگ تحمیلی بین ایران و عراق و وقایع و مخاصماتی که در کشورهای همسایه، به ویژه در کشور افغانستان، طی دهههای گذشته رخ داد دلیلی برای تبدیل ایران به پناهگاهی برای مهاجرین و افرادی که تلاش میکردند فارغ از تهدیدهای جنگها و مخاصمات مسلحانه، یک زندگی آرام توام با امکان ارتقای ظرفیتها و استعدادهای خویش همراه با توسعه و رشد اقتصادی و رفاه داشته باشند است. در نتیجه بسیاری از اتباع خارجی امکان اقامت در ایران را به شکل قانونی یا غیرقانونی پیدا کردند و نتیجه حضور بلند مدت و مستمر آنها در مواردی منجر به تشکیل خانواده و ازدواج این اتباع خارجی با زنان ایرانی شد.
وی با بیان اینکه «گاهی جذابیتهای اقتصادی ایران و سرمایه گذاری خارجیان که به ویژه از اتباع کشورهای همسایه بودند و هم چنین وجود برخی قوانین ساده و سبک مالیاتی باعث میشد پای خارجیان به کشور ایران باز شود و ترددهای مکرر آنها زمینه را برای تشکیل خانواده با یک زن ایرانی فراهم کند» گفت: پس این یک حقیقت اجتماعی است که در دنیایی که مردها کمرنگتر شدهاند، دیوارهای روابط بین ملتها کوتاهتر شده است و ارتباط بین مردم جوامع و کشورهای مختلف گسترش پیدا کرده، با پدیده تشکیل خانوادههای مرکب از دو یا چند ملیت مواجه باشیم.
وکیل تصریح کرد: محدودیتها و موانع نظام حقوقی داخلی این حقیقت را منعکس میکند که مبنای برخورداری از بسیاری از حقوق و مزایای قانونی در ایران موکول به برخورداری از یک هویت حقوقی به رسمیت شناخته شده توسط مراجع قانونی است. به این ترتیب، افرادی که نمیتوانستند به لحاظ خارجی بودن پدر اسناد سجلی و مدارک هویتی لازم را کسب کنند در عمل از بسیاری از حقوق پایه و بنیادین خود نیز نظیر حق مالکیت، حق آموزش و تحصیل و حق تمامیت جسمانی و هویتی افراد نیز محروم میشدند.
این حقوقدان با بیان اینکه «باید زمینههای اجرایی تصویب قانون، با حساسیت و دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد» گفت: با اعطای تابعیت ایرانی به فرزندانی که پدر خارجی و مادر ایرانی دارند، این زمینه فراهم میشود که نسل دوم خارجیانی که به هر شکل امکان ازدواج با یک زن ایرانی را پیدا میکنند اجازه پیدا کنند تا اموال غیر منقول و زمین و املاک متعددی را تحت تملک خود درآورند.
وی افزود: چنان چه غلبه فرهنگی، دینی و شخصیتی فرزندان این افراد به دولت متبوع پدران آنها قرابت بیشتری داشته باشد باید منتظر یک بحران اجتماعی در طول دو دهه آینده باشیم که سطح گستردهای از اموال غیر منقول و به ویژه املاک واقع در استانهای مرزی کشور تحت تملک افرادی قرار گیرد که چه بسا از طریق یک ازدواج مصلحتی بدون اینکه علقه و تعلق خاطری به چارچوبهای اجتماعی و آب و خاک این مملکت داشته باشند فراهم گردد.
وکیل گفت: به این ترتیب به نظر میرسد اجرای این قانون نیازمند وضع و تدوین یک آیین نامه اجرایی منضبط است که از یک طرف زمینه احقاق حقوق اساسی به طور عادلانه برای فرزندان خانوارهایی که از پدر خارجی و مادر ایرانی تشکیل شده است را فراهم کند و از طرف دیگر با اعمال شروطی از جمله شرط اقامت چندین ساله و سایر معیارها و ضوابط دیگر امکان هرگونه سوء استفاده از این مقرره قانونی را منتفی نماید.
وی با بیان اینکه «اگر این قانون درست و با رعایت تمام احتیاطهایی که لازم است اجرا شود میتواند قانون خوبی باشد» تصریح کرد: این قانون میتواند کمک کند افراد در جامعه ما بتوانند هم از حداکثر ظرفیتها و حقوقی که باید، بهرهمند شوند و هم زمینه مهاجرتهای اجباری و به نوعی دور شدن فرزندان این قبیل خانوادهها را از کشور و پناه بردن به کشورهایی که امکان مهاجرت و زندگی توام با شرایط مطلوب را فراهم میکند، به حداقل برساند.
لازم به ذکر است که کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ و جزئیات این لایحه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت همان سال، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به این لایحه و اصلاح قانون در مجلس، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ از سوی شورای نگهبان تایید شد.رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این قانون را در ۱۵ مهر ۱۳۹۸ برای اجرا ابلاغ کرد.
ماده واحده قانون «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردهای غیرایرانی» میگوید: فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا میشوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران در میآیند. بر این اساس، فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی میتوانند تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته میشوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
تبصره ۱- در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی احراز نسب با دادگاه صالح میباشد.
تبصره ۲- افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشد، میتوانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته میشوند.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۶۳
پاسخ ها
رضا
| ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
اگر مثل من خواهرزاده بیگناهتون دچار این مشکل بود قطعا به جای بی تدبیری و پاک کردن صورت مسئله فکرتون رو برای مدیریت مسئله به کار مینداختین.
ضمنا عدم اعطای تابعیت هم برای کودکان و هم برای جامعه در آینده لطماتی خواهد داشت.کاش بدون درک شرایط این خانواده ها و کودکان و رنج هایی که میکشن همینطوری مسئله رو امنیتی نکنیم و نظر ندیم!
ناشناس
| ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
فکر عبوسانه و همیشه مشکوک به بقیه.
ناشناس
| ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ازدواج زن مسلمان، چه موقت و چه دائم، با مرد اهل کتاب حرام است. بنابراین فرزند حاصل از این ازدواج نیز مسلمان نیست.
حرفم را باور ندارید در اینترنت یا رساله ها جستجو کنید.
علی
| ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سامان
| ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
تو تاوان چیو میدی آقا؟یه دختر ایرانی با کسی که دوست داره ازدواج کنه تو تاوان میدی؟کی هستین شماها خدایی؟
خدا دلتو آروم کنه با این حرف زدن شرم آورت
ناشناس
| ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
سامان
| ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس
| ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب حرام نیست اما بنابر احتیاط انجام نشود بهتر است
ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان مجاز نیست
در مورد این قانون، ملاک ثبت ازدواج است که شرایطش در قانون آمده که یکی از شرایطش اسلام آوردن مرد غیرمسلمان برای ازدواج با دختر مسلمان است
هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد
اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!!
طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!!
اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند
حالا همه افغاني ها سرازير ميشن جهت ازدواج با دخترهاي ايراني
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
كيا
| ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
احمد
| ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس
| ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
خرما
| ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
۱.اول اینکه باید قبل از این ازدواجها دقیقاً مشخص بشود برای چه قرار است چنین ازدواجی شکل بگیرد. آیا اجبار و یا فقر یا هر مسئله دیگری باعث ازدواج یک زن ایرانی با یک تبعه خارجی شده و سعی شود تا وقتی که دلایل محکم و متقنی برای این ازدواجها پیدا نشود، از این ازدواجها جلوگیری گردد.
۲.اطمینان حاصل شود پدر این خانوادهها پس از ازدواج قصد ندارد این خانوادهها را رها کند و به کشور خود بازگردد.
۳.شرایط برای اقامت و یا برخورداری از حقوق شهروندی برای پدر خانواده فراهم شود تا مانع از رها کردن خانواده توسط پدر شود.
۴.فرزندان این خانوادهها باید تحت فرهنگ ایرانی بزرگ شوند تا حس ایراندوستی و علاقه به ایران در آنها رشد کند و پدر خانواده حق ندارد فرهنگ کشور خود را به فرزندان دیکته کند.
۵.شرایط برای بازگشت همه اتباع بیگانه از ایران فراهم گردد. مگر اتباعی که خانواده ایرانی دارند. مابقی اتباع بیگانه حتی کسانی که در ایران به دنیا آمدهاند و پدر و مادر آنها هم از اتباع بیگانه است، از ایران اخراج شوند. مگر کسانی که در ایران سرمایهگذاری قابل توجه اقتصادی کردهاند.
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
پاسخ ها
احسان
| ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
انسانم آرزوست
| ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آرش
| ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
پنجاه ساله همین افغانیا نبودن یه سری کارای سخت اساسی این مملکتو جوونای بیکار و تن پرور و پرتوقع ایرانی میخواستن انجام بدن؟ چقدر خجالت میکشم که با نژادپرستایی مثل شما هم وطنم! کاش بیشتر اطلاعات داشتید آگاهی داشتید اینطور ابتدایی و سخیفانه به مسائل نگاه نمیکردید. خودتونو با هیچ جای دنیام نمیخواید مقایسه کنید!خودتون خوب میدونید از چه جنسی هستید و چه خوب که آدمایی مثل شما فقط تو یه کشور دور هم جمعید و به هم رحم نمیکنید.
محمد
| ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
علی
| ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
كيا
| ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
ناشناس
| ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
و نه هزینه هاشو مدیریت کنه کار پر ریسکیه. اون موقع هست ایران نه برا اونا کشور میزبان خوبی میشه نه برا خودمون آسایش. الان که ما مهاجر را به رسمیت نمیشناسیم سه تا چهار میلیون مهاجر وجود داره، اگه رسمی شه که دیگه هیچی، لااقل اگه تصویب هم شد موارد جدیدو پذیرش ندن
تا همینجایش هم خیلی خیلی دیر شده. یادمان باشد ما داریم از مادران ایرانی صحبت می کنیم و فرزندان آنها که هویت ایرانی بگیرند.
نگذارید این آرزو بر باد رود.
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
تا کی باید نسبت به زن و انتخابهای که زن انجام میدهد به چشم تعصب نگاه کرد؟؟؟
چرا وقتی یک مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج میکند میتواند برای همسرش شناسنامه بگیرد هیچ اشکالی ندارد اما موضوع وقتی برعکس میشود مسئله امنیتی و هزار و یک جور بهانه دیگر میشود؟؟
آیا نسل پیامبر اعظم ما مسلمانها که خود را تسلیم اوامر خدا و پیامبرش میدانیم از حضرت فاطمه نیست؟؟؟؟؟
آیا خدا در قرآن فقط اعراب را خطاب قرار داده یا همه مخلوقاتش را آیا خدا نسبت به بندگانش از مرد گرفته تا زن تعصب نشان داده
بهتر نیست تعصب کورکورانه را کنار بگذاریم
به امید روزی که همه چیز زیبا باشد
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناشناس
| ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





