بازدید 460955

‌نماز عید فطر چگونه خوانده می شود؟

با فرا رسیدن عید فطر، مسلمانان روزه دار لازم است که در صبح روز عید نماز این روز را اقامه کنند؛ نمازی که در زمان حضور امام (ع) واجب است و در غیبت او نیز مستحب است که به صورت جماعت اقامه شود.
کد خبر: ۹۷۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ 01 May 2022

حضور چهره‌های مختلف سیاسی در نماز عید فطر - تابناک | TABNAK

نماز عید دو رکعت است که نمازگزار در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند؛ و بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد.
سپس در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود. بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.  

به گزارش «تابناک»، احکام نماز عید فطر به شرح زیر است:


۱. نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) واجب است.
۲. نماز عید فطر و قربان در زمان غیبت مستحب است.
۳. وقت نماز عید از اول آفتاب روز عید تا ظهر.
۴.  مستحب است که قبل از نماز عید،  غسل نماییم.
۵. نماز عید، سوره مخصوصی ندارد. بهتر است که در رکعت اول آن، سوره ۹۱ (شمس) و در رکعت دوم سوره ۸۸ (غاشیه)، یا در رکعت اول سوره ۸۷ (اعلی) و در رکعت دوم سوره ۹۱ (شمس) خوانده شود.
۶. نماز عید،  اذان و اقامه ندارد و به‌جای آن سه بار گفته می‌شود: «الصّلوة».
۷. پس از نماز،  امام جماعت در برابر مردم قرار می‌گیرد و مانند نماز جمعه رجاءً در دو نوبت سخنرانی می‌کند و در ضمن پند و‌اندرز بیان مسائل سیاسی و اجتماعی، در عید فطر احکام زکات فطره، و در سخنرانی عید قربان احکام ذبح و قربانی و موارد مصرف آن‌ها را بیان می‌نماید.  


دعای قنوت نماز عید فطر

 


اللهمّ اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرّحمة و اهل التقوی و المغفرة، اسئلک بحقّ هذا الیوم، الّذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمّد صلّی الله علیه و آله ذخراً و شرفاً و کرامةً و مزیداً، ان تصلی علی محمّد و آل محمد و ان تدخلنی فی کلّ خیر ادخلت فیه محمّدا و آل محمّد، و ان تخرجنی من کلّ سوء اخرجت منه محمّدا و آل محمد صلواتک علیه و علیهم. اللهمّ انی اسئلک خیر ما سئلک به عبادک الصّالحون و اعوذ بک ممّا استعاذ منه عبادک المخلصون.
خداوندا تو سزاوار بزرگی، سرفرازی،  بخشندگی، توانایی، بخشایش و رحمتی. سزاوار آنی که به خاطر تو پرهیز کنیم و از تو آمرزش بخواهیم در روزی که برای مسلمانان عید قرار داده‌ای؛ و برای محمد که درود خدا بر او و دودمانش باد، ذخیره افتخار و بلندی مقام که بر او و دودمانش درود فرستی و مرا بدان چه نیکی و سعادت است و به محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و خاندانش ارزانی داشته‌ای بهره‌مند سازی و از هر بدی که محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و خاندانش را خارج ساختی، رهایی دهی، درود تو بر محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و خاندانش باد. خداوندا! از تو می‌خواهم بهترین چیزی را که بندگان شایسته‌ات از تو می‌خواهند، و به تو رو می‌آورم بدان گونه که بندگان شایسته‌ات از بدی‌ها پناه آورده‌اند.  



آداب نماز عید فطر به شرح زیر است:



خداوند متعال در فرازی از آیه ۳۱ سوره اعراف  ‌می‌فرماید: «خذوا زینتکم عند کل مسجد...» یعنی هنگام رفتن به مسجد زینت‌های خود را بردارید. این خطاب به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل اعصار قرون می‌شود که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید.
این جمله می‌تواند هم اشاره به زینت‌های جسمانی باشد که شامل پوشیدن لباس‌های مرتب و پاک و تمیز و شانه زدن موها، و به کاربردن عطر و مانند آن می‌شود، و هم شامل زینت‌های معنوی، یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص؛ و اگر می‌بینیم در بعضی از روایات اسلامی تنها اشاره به لباس خوب یا شانه کردن مو‌ها شده و اگر می‌بینیم تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده است، دلیل بر انحصار نیست بلکه هدف بیان مصداق‌های روشن است و همچنین اگر می‌بینیم که در بعضی دیگر از روایات، زینت به معنی رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده دلیل بر وسعت مفهوم آیه است که همه زینت‌های ظاهری و باطنی را در بر می‌گیرد.
در کتاب المقنع گفته است: سنت در افطار عید قربان این است که بعداز نماز انجام شود و درعید فطر قبل از نماز.
از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که فرمود: اگر در روز عید فطر برای رسول خدا (ص) عطر می‌آوردند اول به زنان خود می‌داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۸
اول شما بگویید چرا فطریه هر سال آپدیت میشه ولی یارانه ها نه تا من بگویم نماز عید فطر را چگونه می خوانند.
پاسخ ها
-
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
شما لازم نیست بگویی نماز عیر فطر چگونه خوانده میشه وقتی هنوز نمیدونی فطریه و یارانه جدا از هم هست
تچکر:)
ممنون
ایانمازفطررومی شودتنهاخوان
عید همه مبارک .
عالی‌ترین
جواب اون دوستمون (محمد ت) باید بگم که هر سال گندم و برنج و.. گرون تر میشه و فطریه برابر با تقریبا سه کیلو گندم یا برنج بستگی داره از کدوم بیشتر استفاده کردی میشه و هر سال آپدیت نمیشه ، این گندمه که گرون میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
تو که اینقدر باهوشی چرا منظور سوال رو نفهمیدی
رها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
ممنون از شما
عالیییییی خیلی عالییی
عالیییییییییییییییییییی
حضرت پیامبر (ص) عطر رو ابتدا به زنان خود می داد آنوقت پیروانش اجازه عطر زدن ندارند. خدایا این همه تناقض و زیاده روی رو کجای دلمون بزاریم آخه؟
به نظرمن فطريه بأيد ثابت بمونه،وباتورم هرسال بالانره!زيرااگه بااين روندي كه پيش ميره تاچندسال ديگه بايديه خانواده ي چهارنفره چهار ميليون براي فطريه بزارن كنار!
بزار منم جوابتو بدم مهدی
همینطوری که قیمت گندم و برنج میرم روش و فطریه بر این اساسه باید بگم که قیمت شکم یه فرد گرسنه ازینا بیشتره و با یارانه ایران هیچی نمیشه خرید
متشکرم عالی به جا آوردم عید همه مبارک
عیدفطر بر همه مسلمانان مبارک
انشالله تنتون سالم باشه وعیدتون مبارک متقیان از اهواز۰
خیلی خوب بود
ایا فطره به مستاجرین واجب است
واقعا چرا یارانه ها با توجه به تورم اصلا تغییر نمیکنه.حتی فطریه وکفاره که از احکام دینمونه با توجه به تورم متغیره وآپدیت میشه اما یارانه همون مقداره.وماکه در سطح پایین اقتصادی قرار داریم،در طول هفته خوب نمیخوریم که چیزی داشته باشیم آخرهفته که بچه هامون میان خونمون ،پیش عروس وداماد ونوه هامون خجالت نکشیم بتونیم ،پذیرایی کنیم.واقعا کی باید به داد مابرسه.
دوستی پرسیدن میشه نماز عید رو تنها خواند. بله میشه تنها بخونیم

بزرگواری دو موضوع کاملا بی ربط رو به هم چسبوندن و در جواب باید گفت ،فطریه رو خدایی تعیین کرده که مو لای درز کارش،نمیره ..


یارانه رو بشر تعیین کردن که همه جوره ناقص هست .

چرا مغلطه میکنی برادر من .
عالیی
ممنون عالی بود
ممنونم عالی است
عیدتان مبارک
ممنون عالی
اول شما بگویید چرا فطریه هر سال آپدیت
خوب
بله میشه تنها خوند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی