بازدید 10090
معاون درمان وزارت بهداشت

توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم / نیمی از تخت‌های کرونایی خالی است / تولید ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی در کشور / شاهد جهش دستاورد‌های فناوری کشور هستیم / مرگ‌های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است، اما در ایران کم است / ابتلای ۷۰۰ زن باردار به کرونا

یک کد جدید هم برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شود، تعریف کردیم که امروز ابلاغ می‌شود. با این کد معلوم می‌شود، به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و امیدواریم به تدریج که تعداد بیماران کمتر می‌شود، بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستان‌های کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستان‌ها شکل بگیرد.
کد خبر: ۹۷۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 06 May 2020
تابناک اجتماعیمعاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اوج کرونا توانستیم تمام لوازم حفاظتی و کمک تنفسی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم و در مرحله صادرات قرار داریم.

به گزارش «تابناک»، دکتر قاسم جان‌بابایی در نشست آنلاین با اصحاب رسانه گفت: کرونا مانور سنگینی بود، اما دستاورد‌های فناوری ما را جهش داد تا جایی که عملا در اوج کرونا، تمام لوازم حفاظتی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنیم و شرکت هایمان هم می‌خواهند، مازاد نیاز کشور را نیز صادر کنند.
 
وی افزود: بالغ بر ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیرتهاجمی تولید داخل بین دانشگاه‌ها توزیع کردیم. ۴۵۰ تخت ویژه را در همین مدت توسعه دادیم که برای بیماران بدحال مورد استفاده قرار گرفت. خوشبختانه تمام استان‌های کشور در مرحله خودکفایی اقلام حفاظتی هستند و توانایی صادرات آن نیز وجود دارد و خوشبختانه همه استان‌ها در خصوص اقلام حفاظتی به خودکفایی رسیده‌اند.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حوزه فناوری مجازی و آی تی پیشرفت خوبی داشتیم و آموزش‌های در این فضا انجام می‌شود. تهیه راهنمایی برای ارائه خدمات داشتیم و فلو چارت ما که برای خدمات بستری تهیه کرده‌ایم قابلیت این را دارد تا در تمام دنیا مرجع بوده و استفاده شود.
 
وی افزود: تدوین گاید لاین‌ها برای خدمت به بیماران در دستور کار داریم، بخش عمده آن انجام شده و اکنون راهنما‌های ارائه خدمت برای خدمات بستری و سرپایی قابلبیت استفاده برای همه جای دنیا که به عنوان معیار دارد. کنار هم قرار دادن استادان بالینی و علوم پایه پزشکی در بحران کرونا باعث شد که تولیدات علمی دانش محور و محصول محور در کشور رشد کند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا گفت: هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره به مبتلا می‌شوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کره جنوبی و ژاپن انجام شد، اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کودکان جان باخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ده کودک بر اثر کرونا فوت کرده اند که همه آن‌ها نیز بیماری زمینه داشتند، یعنی کودکان سالمی نبودند؛ یا بیماری تنفسی یا خونی داشتند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

جان بابایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد افرادی که با کد موارد محتمل به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده یا فوت شده اند گفت: در بیمارستان‌ها برای کرونا دو کد داریم که کد‌های بین المللی هستن؛ یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست پی سی آر آن‌ها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس سی تی اسکن تشخیص داده می‌شود و تست پی سی آر آن‌ها منفی است. به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفتیم این کد‌ها را اصلاح کنند. این کد‌ها بین المللی هستند و همه کشور‌ها موظف هستند این کد‌ها را اصلاح کنند ما هم در ایران در حال اصلاح این کد‌ها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می‌توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.

وی افزود: یک کد جدید هم برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شود تعریف کردیم به نام کد C19 که امروز ابلاغ می‌شود. با این کد معلوم می‌شود که به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته‌های قلبی و مغزی است و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می‌شود و امیدواریم به تدریج که تعداد بیماران کمتر می‌شود، بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستان‌های کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستان‌ها شکل بگیرد.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علایم جدید ابتلا به کرونا گفت: درباره علایم بالینی کرونا آنچه مورد استفاده است، سرفه خشک و تنگی نفس است، اما یکسری علایم همراه هم مطرح است؛ مثل خستگی زودرس یا عوارض گوارشی یا علایم تغییرات پوستی که در این مورد عوارض دارو‌ها مثل عوارض استیون جانسون هم مطرح است که مواردی از تظاهرات پوستی را نشان داده است. اما این علایم جزو علایم تکمیلی و همراه است و علایم اصلی نیستند. این علایم در پرونده بیماران و در سامانه آوا و سپاس وزارت بهداشت ثبت می‌شود تا بتوانیم با تحلیل ین داده‌ها این موارد را هم گزارش می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی مدارس و شایعه بازگشایی یک روز در میان مدارس گفت: اینکه دانش آموزان کی به مدرسه بیایند در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود و هنوز در ستاد کرونا برای شروع مدارس تصمیمی گرفته نشده است. درباره بازگشایی یک روز در میان هم من چیزی نشنیده ام.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره مرگ‌های پنهان کرونا گفت: مرگ‌های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است باشد، در کشور ما کم است، چون تعداد آسایشگاه سالمندن در ایران کم است، جای دیگری که ممکن است مرگ پنهان باشد زندان هاست که با تصمیم خوب قوه قضاییه که صد هزار زندانی را آزاد کرد، این نگرانی هم برطرف شد. نگرانی دیگر معتادان متجاهر بودند که با تاخیر در جمع آوری آنان این نگرانی هم کم شد.

وی درباره فعالیت ماما گفت: یک میلیون مراقبت همکاران باردار توسط ماما در ایام کرونا انجام شد. ۷۰۰ مورد موارد قطعی در خانم‌های باردار داشتیم که همه زایمان شدند. این زایمان‌ها جزو خدمات اورژانس نیست، اما خدمات بارداری باید سریع و به موقع انجام شود. ۳۰۰ همکار ماما مبتلا به کرونا شدند و اکثر این موارد به علت خدمات رسانی بود که به مادران باردار ارائه کردند و با اینکه می‌دانستند در خطر هستند، به خدمات رسانی خود ادامه دادند.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره پلاسمادرمانی گفت: به این نتیجه رسیدیم که استفاده از این روش شدت بیماری را کم می‌کند، اما هنوز تحلیل درباره این روش کامل نشده است. این تحقیق تاکنون روی ۶۰ بیمار انجام شده است و نتایج آن در حال آنالیز است و روی ۲۰۰ بیمار دیگر نیز تحقیقات شروع شده و امیدواریم بتوانیم به زودی درباره این روش درمانی قضاوت مناسبی داشته باشیم. اگر این روش درمانی موثر باشد، با توجه به اینکه ایران در زمینه طب انتقال خون زیرساخت مناسبی دارد، می‌توانیم از این روش برای بهبود بیماران کووید ۱۹ استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش آمار مبتلایان در برخی استان‌ها گفت: دو آمار داریم؛ یکی آمار غربالگری که معاونت بهدشت انجام می‌دهد و بر اساس نتایج تست در ۱۳۰ آزمایشگاه است که تست را انحام می‌دهند، اما در آمار بیمارستانی اکنون روند رو افزایش فقط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان و برخی شهر‌ها از جمله اهواز و دزفول است که روند افزایش بستری داشتند. این هفته دو تیم را برا بررسی به این استان فرستادیم. بررسی‌ها نشان در سه بیمارستان این استان ۲۰ دردصد افزایش بستری داشتیم که البته این روند افزایشی اکنون متوقف شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در تهران روند ملایم رو به کاهش بستری را داریم. میزان بیماران بد حال هر روز کمتر می‌شود. میزان بیمار سرپایی هم رو به کاهش است، ولی چون اجتماعات و تردد‌ها بیشتر شده، سرعت کند شدن بیماری کمتر شده است، اما روند رو به افزایش نداریم.
 
توانایی صادرات اقلام حفاظت در برابر کرونا را داریم/ نیمی از تخت های کرونایی خالی است/ تولید ۹۰۰ دستگاه کمک‌‌تنفسی در کشور/ شاهد جهش دستاوردهای فناوری کشور هستیم/ مرگ‌های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است اما در ایران کم است/ ابتلای ۷۰۰ زن باردار به کرونا
وی در پاسخ به سوالی درباره بسته بودن برخی مطب‌ها یا کلینیک‌های بیمارستانی گفت: کلینیک‌های بیمارستان‌های دولتی باز شده است و به کلینیک‌های خصوصی و مطب‌ها هم اجازه دادم باز کنند، حتی کلینیک‌های پوست هم می‌توانند باز باشند، اما باید یکسری تمهیدات را که در پروتکل بازگشایی ابلاغ شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری‌ها رعایت کنند، نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم که به زور مطبش را باز کند.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره داروی بیماران خاص گفت: در مورد بیماران خاص پارسال ذخیره دارویی خوبی داشتیم. کمبود دارویی خاصی نداشتیم فقط آمپول دسفوناک تالاسمی‌ها کمبود دارد که به تولید کنندگان اعلام کردیم تولید را بیشتر کنند. اما آماری از افزایش مرگ و میر این بیماران نداشتیم.

وی گفت: بخش‌های شیمی درمانی باز هستند. اگر بیماری مراجعه نکرد به خودش مربوط است و در حوزه سرطان هم مراکز رادیوتراپی و هم جراحی تومور فعال هستند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: در مورد دارو‌های جدید در چین مطالعه وسیعی درباره کاهش مرگ و میر بعد از مصرف داروی رمدسیور انجام شد، اما نشان داد که فقط می‌تواند دوره بستری و درمان را کاهش دهد، در مورد فاویپیراویر هم اثری در کاهش مرگ و میر نداشتیم و فقط دوره بیماری و درگیری را ویروس را کم می‌کند، در مورد سایر دارو‌ها نیز هنوز مطالعات در ایران کامل نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
کيت جهت آزمايش را سهميه اي کردين و نداشتين و ماسک و الکل و مواد شيميايي قيمت نجومي پيدا کردند حالا مي خواهند صادر کنند کدوم کشور جنس بدون استاندارد شما را مي خرد مگر اينکه اقلام بهداشتي کمک جهاني و بهداشت جهاني را صادر کنيد ملت اعتماد و اعتقادي به گفته هاتون ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
تا نیاز داخلی را فراهم و بازار داخلی را تامین نکرده اید
هرگونه صادرات ، در حد خیانت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
سلام
الان مشهد از لحاظ مواد ضد عفونی کننده دست و همینطور ماسک فراوانی هست و قیمت ها آنچنان زیاد نیست
قیمت ماسک ها از هزار و پانصد تومان تا 15 هزار تومان بسته به نوع متفاوته
مواد ضد عفونی هم حدودا 15 تا 20 هزار تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
درجواب دوستی که گفتن قیمتای مشهد،عارضم ماسک گیره دار که رو بینی رو کامل بگیره دیروز خریدم ۱۷هزارتومن،اون ماسکای ۱۵۰۰تومنی که میفرمایید نزنین بهتره چون عملا هیچ کارآیی نداره،مایع ضدعفونی کننده ۵۰۰ سی سی مارک epimaxدیروز قیمت گرفتم ۵۵هزارتومن،لطفا یک تحقیق بکنین ببینین مثل همه بازارا اینم شیر تو شیر هست و ناظری هم نیست،البته که هرشب در تلویزیون جلسات آقایون رو با لبخندهای ملیح و گل و بلبلی تحویلمون میدن!
آخه چرا حرف بی ربط میزنین؟ الکلی که دولت قیمت یک لیترش را 17500 تومان اعلام کرده رسماً 100 هزارتومان دارین در داروخانه ها به مردم میفروشین. ماسک قیمت نجومی - دستکش هم همینطور. اگه دارین بریزن تو بازار داخلی . مردم خودمون رو نجات بدین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
اینجا ممکلت حرفهای بی ربطه
اگه زده نشه 4.8 میلیارد دلار چجوری غیب شه پس ؟
به آمارهایتان کم کم باور آوردید!؟
بهترین بر خورد با کرونا را آلمان دارد و آمرهایش هم کم خطا ،آمار های شما وضعیت بهتری را نشان می دهد دلیل بر دستکاری آمار است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
آلمان با ایران مقایسه می کنی؟!!! ای بابا
آقای محترم آمار چند روز اخیرافزایشی هست از کجا چنین حرفی رو میزنین؟؟!!متاسفانه هیچکس،حتی خود مسئولین رعایت نمیکنن و اینطور از سیاستها استنباط میشه که مردم همه مبتلا شن، ما برای همه دنیا کری خوندیم ولی همه دارن رو به کاهش بیماری میرن و ما به سمت افزایش،
باور کنید که ایران تواناٸی صادرات اقلام خفاظتی در مقابل کرونا را دارد و همچنین به بعضی کشورها هم کمک شده و در ایران بیش از نیم میلیون تست شدند ولی کمی در بیمارستانها کمبود داریم و خیلی ها از مردم اقلام حفاظتی ندارند و یک کم هم حدودا هشتاد و چهار میلیون هنوز تست نشدند اصلا لازم نیست چون کرونا از بین رفته توی ایران می گوید نه بروید توی خیابان خودتان نگاه کنید
با این ترتیبی که پیش می رویم تا هفته بعد کل تخت های کرونایی بیمارستانهایتان پر خواهد شد.
آمار خودتان می گوید روند بیماری ظرف ۳ روز اخیر افزایش زیادی داشته ظاهرا هر کسی آمار خودش را دارد و حرف خودش را می زند.
با اين وضعيت مديريت بيماري كرونا نگران نباشيد تمامي تخت ها دوباره در چند روز اينده پر ميشوند
توانایی صادرات دارید ولی در داروخانه ها ماسک استاندارد پیدا نمی شود. می خواهید این ماسکهای مامان دوز را صادر کنید؟
پروتکل های وزارت بهداشت دیگر رنگی ندارد امروز در آپارتمان مادرشهررشت خانمها بدون کمترین رعایت توصیه های ایمنی در یک هال واحد مسکونی مجلس وعظ و دعا برقرار کرده آند که با استفاده از آسانسور مشترک آمد.شد می کردند ومسولین اجتماعی در مقابل سایر ساکنان آپارتمان را نادیده گرفته آند .
اون بالا نوشته صادرات شرکتهای فناوری جهش و ...
این پایین نوشته ثبتنام و خرید گوشت قرمز تازه!
خخخ تو عجب کاریکاتور تلخی گرفتار شدیم
بعله ما بهترنيم
روحانی دیروز می گفت یکی از دولتی ها گفته ما ماسک و شوینده فراتر از نیاز مردم داریم که می خواهیم صادر کنیم
در صورتی که در گزارش پخش شده از اخبار تلویزیون
یکی از دلایل مهم مردم برای استفاده نکردن رایگان نبودن آن بود که نه تنها رایگان نیست کاش گران نبود
این همه خیر دارند ماسک می دوزند کجا می روند چرا دست مردم نمی رسند

مردم دوست دارند از ماسک استفاده کنند اما توان خرید تعداد زیاد ماسک را ندارند
توزیع ماسک و دستکش باید رایگان باشد
و سهمیه مردم باید عادلانه به همه خانواده ها داده شود
مواد شوینده باید ارزان شوند
دولت باید مایع دست شویی و صابون و الکل رایگان و نیم بها به مردم توزیع کند با کارت یارانه یا روش های دیگر
نه به طور ناعادلانه
برای پاییز آماده بشید......
از این آگهی های تهوع آور خجالت نمی کشید؟ برای کسب درآمد تبلیغ هر کثافتی جایز است؟
قیمت ماسک، دستکش یک بار مصرف و مواد ضد عفونی کننده آنقدر زیاد است که خیلی ها نمی توانند آنها را تهیه کنند. احتمالا به نفع سازندگان است که این اقلام بهداشتی را صادر کنند. خیلی از ما ها که نمی توانیم اینها را تهیه کنیم. با روندی که چند روز اخیر اتفاق افتاده باید منتظر اتفاقات بدی باشیم. جالب ان است که حرف های حتی وزارت بهداشت هم داره دچار تناقض می شود!!!!!!!!!!!!!!!
اقای معاون درمان با تشکر کادر درمان کشور خواستم عرض کنم نگران خالی بودن تختهای کرونا نباشید بزودی پس از بازگشایی مساجد واماکن متبرکه وهجوم ملت برای زیارت وخواندن نماز مجددا نیاز بتختهای بیشتری دارید
غلط:
قابلبیت = قابلیت
شرایط این روزهای مقامات وزارت بهداشت ایران آدم را ناخود آگاه به یاد فیلم کمدی مرحوم منوچهر نوذری « چقدر می گیری گریه کنی » می اندازد.
قبل از کرونا همه مقامات ایرانی به نوعی وارد عالم سیاست شده بودند به جز عزیزان وزارت بهداشت که آنها هم به لطف ویروس کرونا قاطی مرغ ها شدند و به دلیل نظارت بیش از حد مراکز امنیتی در مهندسی آمار کشته شدگان و بیماران کرونایی با روش کار و شگردهای اطلاعاتی و جنگ روانی آشنا شده و کم کم در حال قاپیدن کار از دست برادران اطلاعاتی و وزارت اطلاعات هستند.
مطبوعات و دنیای مجازی مسئولان را مورد بازخواست قرار می دهند که چرا علیرغم نیازهای داخلی به ماسک و دستکش و سایر اقلام ضروری لازم در کنترل ویروس کرونا ؛بخش بزرگی از این اقلام به دولت دوست و برادر سوریه داده می شود و چرا وقتی هنوز بیمارستان ها و کادر درمانی ما نیازمند به این وسایل حیاتی هستند و خود از کمبود این وسایل رنج می برند هواپیمایی ماهان در پروازهای شبانه روزی خویش بخش بزرگی از این اقلام را به حزب الله لبنان می رساند.
برادران وزارت بهداشت که علی الظاهر بایستی اصلی مدعی این قصه باشند بلافاصله وارد گود شده و با ترتیب دادن مصاحبه های الکی می گویند آنقدر در تولید این اقلام خودکفا شده ایم و بیشتر از نیاز تولید می کنیم که می توانیم مازاد این اقلام را صادر نماییم.
اگر واقعا این طور است چرا هنوز کاسه گدایی مان جلوی چینی ها دراز است.چرا هر روز سفیر چین در تهران توییت می زند که این مقدار وسایل را به ایران آوردیم و در اختیار بیمارستان ها قرار دادیم.
حالا که به گفته مقامات وزارت بهداشت مازاد هم داریم چرا از چین نمی خواهند تا به جای صدقه دادن این اقلام به ایران ؛ این صدقه را مستقیما به دولت سوریه و حزب الله لبنان بدهند تا بی منت شویم!!!
ماسک خیلی زیاداست
ماسک هايی که دردسترس مامردم است
گربه هم ازداخل شون عبورمیکنه ویروس کرونا که جای خودش رادارد
خلاصه بگم به هیچ دردی نمیخورند
ماسک خوب قیمت اش گران است
به جراعت ميتونم بگم هفتاددرصد مردم قدرت خریدماسک خوب راندارند
مگه وزیر خارجتون نگفت به ما وام بدید دستگاه کمک تنفسی باید وارد کنیم ؟
چی شد 1 ماهه خود کفا شدید ؟
چقدر شعار میدید و حرف .... میزنید آخه ؟ خسته کردید همرو دیگه
یک روز بعد از صادرات کیت به آلمان در حالی که آن خبر را پوشش ندادید، خبر اعلام آمادگی به صادرات را پوشش دادید تا مانور تمسخر ادامه یابد. نفاق آشکار
بعد از ماه رمضان در اهواز شاهد یک فاجعه کرونایی خواهیم بود .چون بعضی از عشایر موارد ایمنی را نادیده گرفته .همین امشب در خیابان افطار ی می دادند و صد ها ماشین با تجمع درب منزلی که افطار می داد صف گرفته بودند .گناه افرادی که رعایت می کنند چیست .چرا مسئولین واکنشی انجام نمی دهند.این افطاری ها نه تنها ثواب ندارد .گناه وحکم قتل عام دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار