بازدید 11081

تاثیرات بحران کرونا بر اقتصاد‌های بزرگ جهان

بحران کرونا بر اقتصاد‌های بزرگ جهان تاثیرات غیرقابل انکاری گذاشته است.
کد خبر: ۹۷۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 05 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بحران کرونا بر اقتصاد جهان تاثیرات منفی و نامطلوبی گذاشته و خواهد گذاشت که این مقاله به بررسی این مهم می‌پردازد.

اروپا

"طرح مارشال اروپایی" برای حل بحران اقتصادی ناشی از کرونا، که به موجب این طرح اتحادیه اروپا با اختصاص مبلغ یکصد میلیارد یورو از کشور‌های عضو برای حل بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کند.

به گزارش دویچه وله و خبرگزاری آلمان، خانم اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در دوم آوریل ۲۰۲۰ (۱۴ فروردین ۱۳۹۹) در بروکسل، ضمن اعلام مبلغ مذکور جهت حمایت از کشور‌های عضو این اتحادیه، از طرح مارشال جدیدی برای حل معضلات اقتصادی اروپا در شرایط بحرانی کنونی سخن گفت.

"طرح مارشال " طرح سیاسی _. اقتصادی موفق ایالات متحده در کمک به کشور‌های اروپای غربی برای بازسازی اقتصاد درهم شکسته این کشور‌ها پس از جنگ جهانی دوم بود.

اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو این اتحادیه در حال حاضر مبلغ ۲/۷ تریلیون یورو را برای خروج از بحران اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا، جلوگیری از تعطیلی بسیاری از مشاغل و خطر بیکاری عظیم در اروپا در نظر گرفته‌اند.

چین

چین طی سه دهه گذشته، به استثنای سال ۱۹۹۰ که رشد اقتصادی ۴ درصدی داشت، در همه سال‌ها رشدی بالای ۵ درصد را تجربه کرده و در این مدت حتی چندین سال متوالی رشد بالای ۱۰ درصدی را نیز رقم زد.

چین در دو ماهه ابتدایی سالجاری میلادی که درگیر بحران کرونا بود، با رشد اقتصادی منفی ۶/۷ درصدی مواجه شد که برای دهه‌ها بی سابقه بود، اما به نظر می‌رسد که شتاب گسترش کرونا در این کشور به خاطر تدابیر بسیار سختگیرانه، فروکش کرده و در ماه‌های پیش رو رشد اقتصادی چین دوباره مثبت خواهد شد.

آمریکا

گسترش شتابان اپیدمی کرونا می‌تواند اقتصاد ایالات متحده را به چالش بکشد. بحران کرونا تاثیر فراگیری بر زندگی و بازار کار در آمریکا گذاشته است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بویژه در ایالت نیویورک رو به افزایش شدید است. در عرض یک هفته تعداد متقاضیان دریافت مزایای بیکاری ده برابر شده است.

شیوع سریع و گسترده ویروس کرونا در آمریکا زندگی و کار در ایالت‌های بسیاری را به تعطیلی کشانده و این کشور را با هجوم بی سابقه‌ای برای دریافت مزایای بیماری روبرو کرده است.

تعداد زیادی از مؤسسات اقتصادی کوچک و بزرگ نتوانسته‌اند بر شرایط بحران فعلی غلبه کنند و کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.

استیون منوچین وزیر خزانه داری ایالات متحده، امیدوار است که این وضعیت بزودی بهبود یابد، لیکن اقتصاددانان چشم اندازی برای بهبودی اوضاع اقتصادی نمی‌بینند.

به گفته جیمز بولارد، یکی از مقامات عالی رتبه خزانه داری آمریکا بحران کرونا می‌تواند در کوتاه مدت به بیکاری حدود ۵۰ میلیون آمریکایی منجر شود.

در این راستا سنای آمریکا بسته محرک اقتصادی به ارزش دو تریلیون دلار برای کاستن از تأثیر شیوع COVID _. ۱۹ را تصویب کرده است.

دیدگاه‌ها و نظریات سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که جهان وارد رکودی شده است که احتمالاً بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ است. در بحران قبلی، اقتصاد جهان حدود یک دهم درصد (%۰/۱) کوچکتر شد، اما اکنون موسسه مالی بین المللی می‌گوید، انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۱/۵ درصد کوچکتر شود.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نیز هشدار داد که در ماه‌های آینده برخی از اقتصاد‌های بزرگ جهان وارد رکود می‌شوند و سال‌ها طول می‌کشد آسیب اقتصادی کرونا جبران شود.

 

نویسنده:  فریدون عسکری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی