بازدید 29018
۱

۵ نکته که در صورت مرگ «کیم جونگ اون» باید بدانید

اوریانا اسکیلار ماسترو در فارین پالسی نوشت: چندی پیش یک نشریه از کره جنوبی گزارش داد که کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی، به خاطر چاقی مفرط و مصرف بیش از اندازه سیگار در ۱۲ آوریل تحت عمل جراحی قلب و عروق قرار گرفته است. از آن زمان، کیم در هیچ مراسم عمومی حضور نیافته، او حتی در جشن‌های ۱۵ آوریل که مهمترین مراسم کره شمالی است هم غایب بود. روز شنبه ۲۵ آوریل، رهبر کره شمالی رژه سالانه را هم از دست داد. بنا بر گزارش‌ها، تنش و نگرانی در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی به قدری است که مردم برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.
کد خبر: ۹۷۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰ 30 April 2020
به گزارش تابناک به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در نتیجه گمانه زنی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه رهبر کره شمالی به شدت بیمار است. مقامات آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی گزارش‌هایی درباره مشکل سلامتی کیم دریافت کرده‌اند، که البته با توجه به ماهیت فوق‌العاده بسته کره شمالی، ارزیابی دقیق این گزارش‌ها ممکن نیست.

اگر کیم بمیرد یا حتی ناتوان شود، رژیم کره شمالی در معرض تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت. موروثی بودن حکومت در کره شمالی بدان معنی است که ثبات داخلی به شدت وابسته به جانشینی رهبر جدید است. همانطور که در مطالع اخیر خود درمورد تمام استبداد‌های موروثی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو متوجه شدم، قدرت گرفتن دوباره به ویژه در دیکتاتوری‌های خانوادگی بسیار دشوار است. از زمان جنگ جهانی دوم به این سو، هیچ دیکتاتوری خانوادگی تاکنون نتوانسته برای بار سوم رشته قدرت را ادامه دهد.

اوضاع در کره شمالی وخیم است، چرا که هیچ جانشین مشخصی برای کیم وجود ندارد. بی ثباتی در کره شمالی پیامد‌های فوری و بلند مدت برای منطقه و رقابت آمریکا و چین دارد. در ادامه به پنج نکته در مورد آینده کره‌شمالی در صورت مرگ کیم می‌پردازیم:

۱. اگر رژیم در معرض فروپاشی قرار بگیرد این اتفاق به سرعت رخ خواهد داد

ویژگی مشترک دیکتاتوری‌های خانوادگی فروپاشی سریع و اغلب غیر منتظره آن‌ها است. بیشتر رژیم‌های دیکتاتوری در کمتر از یک سال از اولین نشانه‌های بحران کاملاً متلاشی می‌شوند. کارشناسان در مورد سقوط احتمالی رژیم کره شمالی ده‌ها سال است که گمانه زنی می‌کنند. شایعات مربوط به سلامتی کیم بسیار مورد توجه است، زیرا انتظار برای انتقال قدرت می‌تواند مقدمه بحران فروپاشی باشد.

دوام رژیم کیم یک ناهنجاری تاریخی است. دوازده تا از هجده دیکتاتوری خانوادگی که از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده بودند و فرو پاشیدند میانگین عمرشان به ۳۲ سال هم نرسید. در مقابل، رژیم کره شمالی با وجود قحطی، بحران اقتصادی، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت تجارت خارجی و همچنین دو انتقال قدرت، برای بیش از هفت دهه پابرجا مانده است. در حال حاضر هیچ چالشی خارج از سلسله کیم، نه توسط ارتش خارجی و نه توسط مردم این کشور وجود ندارد.

در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه جانشینی کیم یک زن یعنی خواهر او کیم یو جونگ است، اتفاقی که اگر رخ دهد برای رژیم‌های موروثی استبدادی بی سابقه خواهد بود.

۲. آمادگی آمریکا

برنامه‌های ارتش آمریکا بر اساس دو سناریو اصلی یعنی حمله کره شمالی به کره جنوبی و فروپاشی رژیم کره شمالی استوار شده است. آمریکا هر سال تمرینات مشترک نظامی با کره جنوبی انجام می‌دهد تا آمادگی خود در این شرایط احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهد. این اتحاد قوی است و هر دو کشور به طور مداوم اثر عملیاتی مشترک خود را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال، فرماندهی نیرو‌های مشترک که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد، تعداد مساوی از افسران آمریکایی و کره‌ای را شامل می‌شود. ساختار‌ها و فرایند‌های این دستورالعمل به دو کشور اجازه داده که ادغام عملیاتی قوی بین خود ایجاد کنند.

آمریکا از سال ۲۰۱۸ تمرین‌های مشترک نظامی با کره جنوبی را تعلیق کرده و در حال حاضر هم مشغول مبارزه با کرونا ویروس است آن هم در شرایطی که فروپاشی رژیم کره شمالی خطرات عمده‌ای از جمله بحران پناهندگان یا حتی کودتا و جنگ داخلی دارد.

۳- سلاح‌های هسته کره شمالی باید سریعا در موقعیتی امن قرار بگیرند

در صورت فروپاشی کره شمالی، آمریکا در کنار کره جنوبی با چالش‌های بسیاری روبرو خواهند بود که بدون شک تأمین امنیت و از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات مرتبط با آن در اولویت قرار دارد. بخش اصلی استراتژی برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی کره شمالی جلوگیری از تکثیر مواد، سلاح‌ها و دانش فنی فراتر از شبه جزیره برای بازیگران جدید است. در سناریوی سقوط کره شمالی، آمریکا احتمالاً به دنبال ایجاد یک ساز و کاری است تا از ورود مواد هسته‌ای به دست سایر بازیگران سرکش یا حتی سازمان‌های تروریستی جلوگیری کند.

پیش‌بینی می‌شود کره شمالی بین ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته‌ای و انبار ۷۵ تا ۳۲۰ کیلوگرم اورانیوم بسیار غنی شده به اصافه ۳۹ پایگاه هسته‌ای و ۴۹ سایت موشکی داشته باشد. با توجه به پیشرفت‌های موجود در فناوری موشکی، کره شمالی می‌تواند با سلاح هسته‌ای به کره جنوبی، ژاپن و حتی آمریکا حمله کند. کیم یا جانشین او ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای به عنوان آخرین تلاش برای خنثی کردن مداخلات خارجی استفاده کنند، اتفاقی که البته می‌تواند سقوط رژیم را تضمین و تسریع کند.

۴- آمریکا دوست داشته باشد یا نداشته باشد چین رهبری نظامی را به عهده می‌گیرد

ایراد عمده این است که استراتژی آمریکا تا امروز بر نقش چین در آینده کره شمالی تاکید عمده‌ای نداشته است. تغییر در توانایی‌های نظامی چین، افزایش نگرانی‌ها در مورد امنیت هسته‌ای و اولویت بندی رقابت ژئوپلیتیک با آمریکا، چین را به گسترش نفوذ در سال‌های اخیر ترغیب کرده است. به طور خاص، در صورت وقوع درگیری بزرگ در شبه جزیره کره، احتمالاً چین مداخله گسترده نظامی را با هدف گسترش نفوذ منطقه‌ای خود در پیش خواهد گرفت. بیانیه‌های اخیر چینی‌ها و تمرین‌های آموزش نظامی همچنین به تقویت مقدمات مداخله اشاره دارد.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که ارتش چین به لطف نزدیکی جغرافیایی چین با کره شمالی، مجاورت سربازان این کشور و احتمال اینکه نیرو‌های کره شمالی مقاومت نسبتاً کمی از خود نشان دهند، زودتر از نیرو‌های آمریکایی یا کره جنوبی به تأسیسات هسته‌ای کره شمالی برسد. اتفاقی که اگر رخ دهد خطر بزرگی برای آمریکا است.

۵- سقوط رژیم کیم احتمالاً موقعیت آمریکا در آسیا را به خطر می‌اندازد

اغراق نیست اگر بگوییم که آینده نقش آمریکا در آسیا و بنابراین وضعیت رقابت آن با چین برای قدرت و نفوذ، بر نحوه واکنش واشنگتن به بی ثباتی در شبه جزیره کره وابسته است. برخلاف چین، آمریکا قدرت مقیم آسیا نیست. این کشور برای دسترسی نظامی به شبکه‌ای از روابط خود با متحدانش متکی است. غیرقابل پیش بینی بودن موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال کره شمالی ممکن است باعث عدم اطمینان در میان متحدین آمریکا در مورد چگونگی رفتار این کشور در رویارویی احتمالی با پیونگ یانگ شود.

بی ثباتی ناشی از فروپاشی رژیم کیم مطمئناً منجر به یک جنگ داخلی خواهد شد که آمریکا را به عنوان متحد کره جنوبی درگیر می‌کند. برای ثبات و عملیات از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به صد‌ها هزار نیرو نیاز است. چنین جنگی احتمالاً منجر به کشته شدن به ترتیب ده‌ها هزار نفر یا حتی میلیو‌ها نفر خواهد شد.

در هر حال شاید برخی از تنش در کره شمالی خوشحال باشند، اما اوضاع پیچیده است چرا که مرگ احتمالی کیم می‌تواند آمریکا را درگیر بحران کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
بچگانه نوشتید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان