بازدید 21511
دو کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با تابناک

آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد؟! / مکانیزم‌های احتمالی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران چه خواهد بود؟

در روز‌ها و هفته‌های گذشته مناظرات و مباحث جدی پیرامون تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح شده است. در این میان، گمانه زنی‌های زیادی در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح شده است.
کد خبر: ۹۷۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 29 April 2020

آمریکا می تواند به برجام بازگردد!؟/ مکانیزم های احتمالی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران چه خواهد بود؟

بین الملل تابناک: در روزها و هفته های گذشته مناظرات و مباحث جدی پیرامون تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران مطرح شده است.

در این میان، گمانه زنی‌های زیادی در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح شده است.

یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) جزئیات تازه‌ای از قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ایالات متحده روز سه‌شنبه پیش‌نویس این قطعنامه را میان شمار محدودی از اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. این پیش‌نویس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم است.

مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دیپلمات‌های سازمان ملل متحد بدون افشای نام به آسوشیتدپرس گفته‌اند واشنگتن قصد دارد از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادره برای تأیید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) جلوگیری کند.

در همین راستا، پیرامون این مساله با دو تن از کارشناسان مسائل آمریکا گفت‌وگو کردیم. دکتر «حیدر علی مسعودی» عضو هیات علمی دانشگاه و دکتر «سهیل گودرزی» پژوهشگر و کارشناس مسائل آمریکا.

آیا آمریکا می‌خواهد و می‌تواند به برجام برگردد یا خیر؟

دکتر مسعودی: آن چیزی که اجمالا به ذهن من می‌رسد، این است که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که آن مکانیزم‌ها و ساز و کار‌هایی که خودشان را از آن محروم کرده اند، یعنی مکانیزم‌های نظارتی و حقوقی که در داخل برجام و در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش بینی شده بود، به آن ساز و کار‌ها برگردند. یعنی آن‌ها خودشان را از یک چیزی محروم کرده اند و الان می خواهند دوباره آن جنبه‌های فشار به ایران را از طریق استفاده از آن بستر حقوقی که در قطعنامه هست، تقویت کنند.

این هدفی هست که شاید آمریکایی‌ها از خیلی قبل‌تر از این دنبالش بودند و فشار‌هایی را به کشور‌های اروپایی می‌آوردند و به فرانسه و آلمان و بریتانیا که شما بایستی از برجام خارج شوید و فشار‌های بین المللی را بر ایران زیاد کنید. این فشار‌ها از قبل هم وجود داشت، اما اروپایی‌ها به هیچ وجه این را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند که برجام بر سر جای خودش هست، پشتوانه حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را دارد و آن‌ها به لحاظ هنجار‌های بین المللی بایستی به این تعهد خودشان پایبند بمانند.

اتفاقی که الان دارد می‌افتد بعد از آزمایش موشک ماهواره بر ایران و قرارگیری آن ماهواره نظامی در مدار جو، تا حدودی آن جریانات و دیدگاه‌های اروپایی ـ که از قبل هم نزدیکی‌هایی به دیدگاه‌های آمریکایی‌ها داشتند ـ در حال تقویت است که آمریکا درواقع آن هشدار‌هایی را که می‌داد به درستی می‌داد و ایران دارد در یک مسیر افزایش تنش و ایجاد ناامنی‌های جدید حرکت می کند و به همین دلیل، این یک زمینه جدیدی را فراهم کرده برای اینکه پمپئو و دستگاه دیپلماسی آمریکا ضمن بهانه جویی از این فضا و از این زمینه سازی‌های جدید استفاده و بحث بازگشت به برجام را مطرح کند.

دکتر گودرزی: در متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مکانیسمی برای خروج اعضای معاهده پیش بینی نشده و اعلام رسمی خروج هر یک از اعضای متعاهد در این توافق بالقوه می تواند به پایان آن منتهی شود. واقعیت آن است که ایالات متحده به رغم سخنرانی ترامپ در هشتم می ۲۰۱۸ از برجام خارج نشده و بر اساس متن منتشر شده از فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا در این زمینه، دولت ایالات متحده صرفاً مشارکت خود در برجام را متوقف کرده است. از این منظر دست کم به لحاظ حقوقی، مانعی در برابر مشارکت مجدد ایالات متحده در برجام وجود ندارد. اما روشن است که برجام بیش از یک متن حقوقی یک سازوکار سیاسی است و بازگشت آمریکا به برجام با توجه به رویه دو سال گذشته این کشور در قبال توافق هسته ای، تقریباً غیرممکن و منطقاً غیر قابل قبول است.

بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری مشارکت این کشور در توافق هسته ای مستلزم الغای محدودیت ها و برداشتن تحریم هایی است که در نتیجه فرمان ریاست جمهوری هشتم می ۲۰۱۸ مجدداً بر برنامه هسته ای ایران وضع شده اند. یعنی کاخ سفید ضمن نادیده گرفتن کمپین فشار حداکثری، فرمان اجرایی دیگری صادر کرده و طی آن تعهدات خود در برجام را از سر خواهد گرفت.

اما چرا چنین فرضی مطرح است؟

محتمل ترین فرض در این زمینه آن است که ایالات متحده از این رهگذر درصدد بازگشت به برجام و استفاده از مکانیسم ماشه موجود در بند‌های ۳۶ و ۳۷ توافق هسته ای است تا از این طریق بتواند تحریم های تسلیحاتی ایران را تمدید کند. روشن است که این فرض منطقاً امکان تحقق ندارد و بازگشت به برجام نمی تواند گزینه مطلوبی برای ایالات متحده باشد، چون علاوه بر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایالات متحده، برایان هوک نیز در اظهار نظری صریحاً بر عدم مشارکت آمریکا بر فرایند‌های مرتبط با برجام صحه گذاشته است.

تابناک: آمریکا به غیر از بازگشت به برجام چه مکانیزم‌ها و مسیر‌هایی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دارد؟

دکتر مسعودی: در رابطه با اینکه آمریکا چه مکانیزم‌هایی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دارد باید گفت: اتفاقی که دارد می‌افتد این هست که آمریکایی‌ها یک سیاهه‌ای از اقدامات ایران را در دست تهیه دارند و دارند آن جنبه‌ها و استدلال‌های حقوقی اش را هم فراهم می کنند، مبنی بر اینکه ایران آن تحریم‌های تسلیحاتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش بینی شده و بایستی اجرا کند، اجرا نکرده و درواقع آن‌ها می خواهند موارد و مصادیق تخلفات ایران را از نظر آمریکایی‌ها لیست کنند و این را هم در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ممکن است مطرح کنند و از این طریق مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کنند و همه آن قطعنامه‌های تحریمی دوباره برگردد. این یک کاری هست که ممکن است انجام دهند؛ البته اگر بتوانند بقیه قدرت‌های دارای حق وتو را راضی کنند.

کار دیگری هم که شاید بتوانند انجام دهند این است که اساسا به سراغ قطعنامه جدیدی بروند؛ یعنی یک محمل حقوقی جدیدی را در قالب یک قطعنامه جدیدی ایجاد کنند و بتوانند از آن با تمرکز بر بحث موشکی ایران و بحث تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده کنند. هیچ بعید نیست که این اتفاق بیفتد؛ یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ بر سر جای خودش بماند، اما این‌ها وارد یک قطعنامه جدیدی شوند و بخواهند در نهایت، در شورای امنیت یک قطعنامه جدیدی را به رای بگذارند. با این حال، با توجه به اینکه روسیه و چین در شرایط فعلی بین المللی طبیعتا همراهی‌های لازم را با این قطعنامه‌ها نخواهند داشت، به نظر می رسد که آن مسیر هم خیلی مسیر ساده‌ای برای آمریکایی‌ها نخواهد بود.

دکتر گودرزی: شواهد حکایت از آن دارند که ایالات متحده به رغم این پتانسیل حقوقی موجود در برجام خواهان بازگشت به این توافق نیست و مشارکت مجدد در آن را واجد هیچ مزیتی برای خود نمی داند. در مقابل به نظر می رسد که واشنگتن درصدد استفاده از پتانسیل موجود در قطعنامه ۲۲۳۱ برای نقش آفرینی در این زمینه است. در واقع ایالات متحده به رغم توقف مشارکت خود در برجام، کماکان عضوی از کشور‌های ذی نفع در قطعنامه ۲۲۳۱ است ـ که اتفاقاً متن برجام نیز عیناً در آن انعکاس یافته است ـ و از این رهگذر قادر به نقش آفرینی در مساله تحریم های تسلیحاتی ایران است.

در واقع مساله اساسی هم همین موضوع است؛ محدودیت های پنج ساله ایران در زمینه تسلیحات در اکتبر ۲۰۲۰ به پایان می رسند و ایالات متحده خواهان تداوم این محدودیت ها تا زمانی نامعلوم است. از این منظر ایالات متحده احتمالاً اجرایی شدن بند ۳۶ برجام ـ که در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز ذکر شده ـ را مطرح می کند که ناظر بر عملیاتی شدن فرایند حل اختلاف در کمیسیون برجام است. طبیعتاً و بر اساس متن بند‌های ۳۶ و ۳۷ نتیجه این سناریوی آمریکا می تواند فعال شدن مکانیسم ماشه باشد که به بازگشت قطعنامه های تحریمی شورای امنیت ملل متحد علیه ایران (پیش از اجرایی شدن در سال ۲۰۱۵) می انجامد.

در عین حال این احتمال که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده در این زمینه از سوی چین و به ویژه روسیه وتو شود در حال حاضر بسیار جدی است و از این روی، ایالات متحده احتمالاً نه «اعمال مجدد» تحریم های ایران بلکه موضوع «تداوم تعلیق تحریم ها» را مطرح کرده و از این طریق امکان وتوی آن برای خود و اعضای اروپایی شورا را فراهم کرده و در نهایت تحریم های تسلیحاتی در بستر قطعنامه ۱۹۲۹ را بار دیگر علیه ایران فعال می کند. در این شرایط است که امکان کنشگری اعضای همسوتر با ایران نظیر چین یا روسیه در مقابل طرح آمریکا نیز کمتر می شود.

یک احتمال جدی دیگر در این زمینه نیز آن است که ایالات متحده با مطرح کردن این موضوع درصدد تحریک ایران به انجام کنشی غیرمنتظره و اصطلاحاً شگفتی ساز است تا از این طریق سایر اعضای باقی مانده در برجام و به ویژه فرانسه و بریتانیا را به فعال سازی مکانیسم ماشه ترغیب کند. تحت این شرایط اگر در پاسخ به اقدام احتمالی آمریکا در تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران، این کشور طرح هایی همچون تسریع و توسعه کاهش تعهدات برجامی، اخراج بازرسان و یا خروج از ان پی تی و مانند آن‌ها را در پیش بگیرد، این احتمال بیش از پیش قوت می گیرد.

به عنوان جمع بندی می توان از سه احتمال در این زمینه سخن گفت؛

نخست اینکه آمریکا از این رهگذر درصدد اقناع سایر اعضای دائم شورای امنیت برای رای به پیش نویس قطعنامه آمریکا جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ بنابراین، طرح بازگشت به برجام و سپس فعال سازی مکانیسم ماشه را به عنوان تهدیدی برای راضی شدن کشور‌ها در عدم وتوی قطعنامه مطرح کرده است.

دوم آنکه در صورت وتوی قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی، آمریکا طرح بازگشت به برجام را کلید می‌زند و فارغ از اینکه دستور اجرایی تعهدات برجامی خود را صادر می‌کند یا نه، درخواست برگزاری کمیسیون مشترک را صادر می‌کند که در صورت پذیرش این درخواست از سوی تروئیکا و اتحادیه، کمیسیون تشکیل شده و روند اجرایی مکانیسم ماشه را آغاز می‌کنند. تحت این شرایط، حقوقی یا غیر حقوقی بودن درخواست آمریکا یا صدور دستور اجرایی یا عدم صدور آن مهم نیست. مهم همراهی چهار عضو دیگر یا عدم همراهی آن هاست و بالاخره سوم اینکه از رهگذر عملیاتی کردن این کارزار، ایران تحریک به اقدام متقابل پیش دستانه شود و خطوط قرمز اروپا را رد کند؛ مانند توقف پروتکل، یا اخراج بازرسان یا خروج از عدم اشاعه و... که در این صورت تروئیکای اروپایی رأسا برای مکانیسم ماشه اقدام نماید و آمریکا بدون مداخله مستقیم به هدف تمدید تحریم‌ها و از آن مهم‌تر احیای قطعنامه ۱۹۲۹ دست پیدا کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۵
پس اين حقوقدان هاي ما موقع عقد قرارداد چي کار ميكردند كه ما هر كاري بكنيم آمريكا دست جلو داره
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
\درست عمل کردند اما شاید خیلی از مردم درکی از قدرت امریکا ندارند
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
حقوقدانان ما فقط ۱۵۰ میلیارد دلار را میخواستند و هر برکه ای را امضا کردند!
امريكا هر كاري دلش خواست ميكند .همه دنيا هم از او تبعيت ميكند اروپا تسليم محض همين روسيه بدون اجازه امريكا هواپيما نتوانست به ايران بفروشد
آمریکا به برجام میخواهد برگردد بخاطر سهام!
مکانیزم احتمالی همان مکانیزم تحریم نفت هست، هر کی گوش نکنه تحریم میشه! طبق معمول روسیه ،چین و اروپا حرافی می کنند و علیه آمریکا ،ولی در عمل همان می شود که برای نفت شد! در ضمن شما که پولی برای خرید سلاح ندارید که اگر داشتید برای چند میلیون وام دست به سوی همسایگان دراز نمی کردید!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
سهام نفت هنوز در بازار گزارده نشده است،
همین ۵درصد سهام عدالت را ببینید چقدر است
اگر قرار بر اینه که هر کی هر کاری میخواد بکنه و همچنان عضو برجام باشه خوب ما هم کلاهک هسته ای میسازیم و عضو برجام باقی خواهیم ماند... همش هم میگیم ما با ساخت کلاهک هسته ای به دنبال ایجاد ثبات در منطقه ایم. چند تا هم میفرستیم وتزوئلا که منطقه اونور کره زمین هم به ثبات برسه. :)‌
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اگر نفت را در سهام بفروشیم اجازه بمب اتمی ساختن هم بهمون میدن ،باش چه میتونی انجام بدی؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
متاسفانه حقوقدانان ما دقت کافی نکردند و در لغات و معنی آنها دقیق نشدند ولی از آن مهم تر آزمایشات موشکی است که چرا اینقدر بدهنگام انجام میشود یعنی اگر همین آزمایش موشکی شش ماه عقب می افتاد چی میشد؟؟؟!!!!!
پس چرا پرتاب موشک صورت گرفت در حالی که کافی بود چند ماهی صبر کنند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
کم کم متوجه میشیم که این بازی ها موجب از دست دادن مالکیت نفت مان میشه!
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
جناب قبل صحبت اندکی تفکر نما.
پرتاب موشک و برجام چه ارتباطی به هم دارن؟
مثلا اگه امریکا این همه تجهیزات جدید نظامی میسازه دلیل میشد ایران به تعهدات برجام عمل نکنه؟
کدام برگشت به برجام؟؟این خبرتوسط بی بی سی فارسی وازقول نیویورک تایمزبدروغ جعل شده وهیچ جای دیگری گفته نشده!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
آنقدر مستاصل شده ایم که مجبوریم دلمان را به اخبار جعلی خوش کنیم
کی قبول میکند که ترامپ تمایل دارد که به برجام برگردد؟
نمیشد موشک رو 6 ماه دیگه هوا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
چه امروز و چه فردا آنها کار خودشان را میکنند، پس باید به فکر تقویت خودمان باشیم.باید گرگ باشی تا خورده نشی
این موارد به نظر می رسد فقط سرگرم کردن موقت ایران باشد
با برداشتن تحریم تسلیحاتی آیا آرامش به مردم بر می گردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
همه این بامبول بازی ها برای فروش نفت ملی به بخش خصوصی داخلی و نهایتا خارجی است!
معلوم نیست این برجام چطور تنظیم شده که هر کاری امریکا بکند مخالفت با بندهای برجام نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
خوب در بستن قرارداد باید همه بند ها را با دقت خواند و بعد امضاء کرد!
تنها راه نجات ایران قدرتمند شدن هست.توسعه دموکراسی.حل مشکلات اقتصادی اقشار فقیر با گرفتن مالیات از ثروتمندان.و حمایت از کارآفرینان.فرستادن ماهواره اطلاعاتی قدرتمند به فضا.ساخت موشک ماهواره زن قابل پرتاب از سکوی متحرک.ساخت موشک قاره پیما.و تهدید برای ساخت سلاح اتمی.شک نکنید کار به اینجا برسه آمریکا خودش کوتاه میاد.تا الان هم ایران تعلل زیادی داشته.مطمئن باشید اگر شرایط نظامی و اقتصادی ایران در حد بالاتری بود ترامپ اصلا از برجام خارج نمی شد.
یکی از نمایندگان پرایدسوار مجلس از مردم گله کرده که مردم ژاپن از خودروی ژاپنی با هر کیفیتی باشه گله ای ندارن.متاسفانه ملت ما مرتبا به جای حمایت از خودروی ملی همیشه گله مندند.
یجوری صبت میکنید انگار عبرقدرت جهانید و این امریکاست که جهان سومیه و چهارمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
ابر قدرت
فارق از بحث جامع حقوقی مذکور و تشکر از اساتید و تهیه کننده و تابناک باید گفت اساس جهان بر زورگویی و ظلم و اعمال قدرت حداکثری از ابتدا تاکنون بوده است مسلما آمریکا در راس استکبار قرار گرفته و هر کاری را علیه ایران میتواند انجام بدهد و هیچ ضمانت اجرایی برای جلوگیری از اقدامات خلاف اصول انسانی و قوانین ین المللی آمریکا وجود نداشته و ندارد مگر آنکه نیرویی برابر آن وجود داشته باشد یعنی الزاما ما به عنوان ایران بزرگ باید خود را تقویت نموده و تولید قدرت نماییم فرضا داشتن بمب های اتمی با برد بلند خصوصا رسیدن آن به سرزمین آمریکا و تهدید پنتاگون از ابزارهای بازدارنده نیرومند میباشد و بس آیا میدانید اگر ایالات متحده اقدام به استفاده از بمب اتم علیه ما نماید جهان و خصوصا اروپا چه واکنشی را خواهد داشت؟همه برایش دست خواهند زد و هورا خواهند کشید و بریتانیا فرانسه آلمان خواهند گفت کاری که میخواستیم انجام دهیم تو به سر انجام رساندی و مدال افتخار بر گردن ترامپ خواهند آویخت و چین و روسیه در خوشبینانه ترین حالت فقط اشک تمساح خواهند ریخت و ابراز افسوس خواهند نمود و ه گز بخاطر ما تیری بسوی آمریکا شلیک نخواهند نمود پس باید پله های اتمی شدن را بزودی و غافلگیرکننده به پیماییم تا اگر ضربتی خوردیم بگوییم آمریکا ضربتی نوش کن از نظر شرعی استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در حالت تهاجمی ممنوع است ولی داشتن آن در مقام بازدارنده و مقابله به مثل برای حفظ نفوس مسلمین و حاکمیت ایران واجب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
فارغ
یک سری کارشناس نما رو آوردید حرف های ظریف و دارودسته اش رو سرهم کنه همون هایی که موقع تصویبش تو مجلس گفت
برجام یک ترکمنچای بزدلانه بود که برخی وطنفروشان امضای آنرا به ایران تحمیل کردند و حالا مرده اند.
ایران پس از این پرداخت هزینه قدر مردی مثل احمدی نژاد را بهتر خواهد دانست.
نزدیکترین مرد در شجاعت وظلم ستیزی به امام خمینی محمود احمدی نژاد بوده است.
۲۰۰ میلیارد دلار خسارت سالیانه دشمنی با آمریکاست (حسن روحاتی وهم دیماه ۹۸)، حالا هی الکی دشمنی با جیب مردم را ادامه بدین
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
موارد دشمنی ایران با آمریکا!!!۱
کودتا علیه دولت مردمی آمریکا
سرنگون کردن هواپیمای مسافربری در خلیج آمریکا و کشتن مسافران بی گناه آمریکا
بلوکه کردن اموال آمریکا
حمایت از جنایات حکومت دست نشانده در آمریکا
به وجود آوردن داعش برای ضربه به آمریکا
تحریم ملت آمریکا
ترور فرمانده آمریکایی مبارزه به داعش
حمایت از متجاوز به کشور آمریکا به مدت ۸ سال
پناه دادن به تروریست ها در آلبانی برای ضربه به آمریکا
چه لیست بلند بالایی از دشمنی داریم !!!!!!!!!!!۱
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
مگر نمی گفتند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ؟
پس این خسارت 200 میلیارد تومانی سالانه از کجا آمد ؟
آیا‌شش میلیون نفری که مقیم امریکا هستند در میان آنها یک میلیون وطن پرست نیست که اقدام به لابیگری نمایند ؟‌حل اختلافات بین ایران ،و امریکا از آب خوردن ساده تر است فقط مهم این است که ایران از دشمنی با اسراییل دست بردارد ،و منافع مشترک بین ایران ،و امریکا را در منطقه به پذیرد ؟،،آنگاه خواهید دید که امریکا بجای عربستان بسوی ایران خواهد آمد ؟،،همکاری ایران در افغانستان ،و عراق ،و مبارزه با داعش ، از نشانه های مهم است ؟ که هنوز وجود دارد ؟،،
١٩:٠٧
صحبت
چهارشنبه دهم اردیبهشت
بورس نورچشمی امروز هم رکورد جدیدی ثبت کرد و بیش از۳۰ هزارواحد رشد کرده( رشدش دادن)
اکنون بورس در استانه فتح ابرکانال ۹۰۰ هزارواحدی است وظرف چند روز اینده از یک میلیون واحد هم عبور خواهد کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار