بازدید 25708

کدام بانک‌ها مصوبه تنفس سه ماهه اقساط را اجرا کردند؟

پیگیری از روند اجرای طرح تنفس سه ماهه اقساط وام قرض‌الحسنه نشان می‌دهد که در این مدت همه بانک‌ها پیامک و اخطاری برای مشتریان ارسال نکرده اما برخی بانک‌ها در قالب سیستم «دستور پرداخت» در صورت وجود پول در حساب از حساب برداشت کرده‌اند.
کد خبر: ۹۷۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 29 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، طرح تنفس سه ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت که از نیمه اول اسفند ماه به طور رسمی اعلام شد، یکی از مهم‌ترین اتفاقات دو ماه اخیر در سیستم بانکی بوده است.

در هفته‌های ابتدایی اجرای این طرح اغلب بانک‌ها روال سابق در دریافت تسهیلات را ادامه می‌دادند و علت عدم اجرای طرح را عدم ابلاغ بخشنامه عنوان می‌کردند در حالی که بخشنامه بانک مرکزی در ۱۵ اسفند ماه ابلاغ شده و از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا بود.

بانک مرکزی برای رفع ابهام و تاکید بر اجرای مصوبه شورای پول واعتبار، مجددا در ۶ فروردین ماه ۹۹ بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تنفس سه ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه ابلاغ کرد.

برای پیگیری اجرای این طرح و اخذ اطلاعات درباره تعداد کل وام‌های قرض‌الحسنه، ارزش ریالی این وام‌ها، تعداد وام‌های تعویق شده و تعویق نشده و به‌طوری کلی میزان اجرای طرح شبکه بانکی پیگیری‌هایی از بانک مرکزی انجام دادیم، اما تا این لحظه بانک مرکزی اطلاعاتی ارائه نکرده است. موضوع را از دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه پیگیری کردیم و اطلاعات و نتایج این گزارش براساس اطلاعات دریافت شده از وام‌گیرندگان و برخی کارمندان شعب بانک‌ها به دست آمده است.

در ابتدا چند نکته درباره وام‌های قرض‌الحسنه باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول تاریخ مانده بدهی افراد است، زیرا با توجه به اینکه اقساط ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه مشمول تنفس سه ماهه است، در صورتی که بدهی گیرنده تسهیلات قرض‌الحسنه مربوط به ماه‌های دی و بهمن باشد، ممکن است با اخطار بانک و یا برداشت از حساب مواجه شود.

نکته بعدی، موجودی حساب و اجازه برداشت از حساب با تایید گزینه دستور پرداخت است. معمولا برای پرداخت اقساط تسهیلات، گیرنده تسهیلات اجازه برداشت خودکار از حساب خود را به بانک می‌دهد که در اصطلاح بانکی به آن دستور پرداخت گفته می‌شود.

* سیستم «دستور پرداخت» عامل اخلال اجرای طرح تنفس سه ماهه

در بررسی روند اجرای طرح تنفس سه ماهه وام‌های قرض‌الحسنه، یکی از مسائلی که محل بحث شده است، برداشت از حساب مشتریان در صورت وجود پول در حساب است. علت این مساله را از کارمندان یکی از بانک‌های دولتی جویا شدیم که وی در پاسخ گفت: «در زمان اعطای تسهیلات، برای سهولت کار، گیرندگان تسهیلات می‌توانند روش دستور پرداخت را فعال کنند و سیستم به صورت خودکار هر ماه و در تاریخ مشخص اقساط وام را از حساب مشتری برداشت می‌کند. این حالت بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی همچنان در شبکه بانکی وجود دارد و کسانی که اجازه برداشت خودکار اقساط از حساب خود را داده‌اند، از حساب آن‌ها برداشت می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل برخی مشتریان از حساب مرتبط با تسهیلات خود برداشت می‌کنند تا سیستم به صورت خودکار از حساب آن‌ها برداشت نکند و یا اینکه از بانک می‌خواهد سیستم دستور پرداخت را برای آن‌ها غیرفعال کند.

این مولفه‌ها باعث شد در مخاطبان سوال ما گاهی درباره یک بانک واحد پاسخ‌های متفاوتی بدهند.

به عنوان مثال یکی از گیرندگان تسهیلات از بانک انصار ما گفت: بانک انصار در اسفند ماه از حساب من برداشت کرد و پولی به حساب من بازنگشت؛ اما از در فروردین ماه برداشتی از حساب من انجام نشد. اما مخاطب دیگر ما می‌گوید بانک انصار برداشتی از حساب نداشته است و پیامک اخطاری هم برای من ارسال نکرده است.

این وام گیرنده در ادامه تاکید کرد: در سامانه پرداخت اقساط بانک انصار اسفند و فروردین را به عنوان اقساط پرداخت نشده منظور کرده است. البته جریمه‌ای بابت آن منظور نکرده، اما در سیستم بانک این سه ماه به عنوان تنفس در نظر گرفته نشده است.

* استمرار سیستم «دستور پرداخت» در اغلب بانک‌ها

با گفت‌وگویی که با گیرندگان وام قرض‌الحسنه از بانک‌های بانک‌های ملی، کشاورزی، رفاه و ملت داشتیم، مساله برداشت خودکار از حساب در صورت داشتن موجود در حساب دیده می‌شود. این سه بانک که احتمالا تعداد آن‌ها بیشتر از سه بانک است، پیامک اخطاری برای مشتریان ارسال نکرده‌اند و در صورت نبود موجودی در حساب معرفی شده، جریمه‌ای برای وام‌گیرنده درج نکرده‌اند، اما اگر در حساب آن‌ها پولی بوده است، از حساب برداشت کرده‌اند.

استدلال این بانک‌ها این است که اگر مشتری تمایل به برداشت اقساط وام خود برای این سه ماه را نداشت باید لغو دستور پرداخت را از بانک درخواست کند.

پیگیری از وام‌گیرندگان بانک‌های سینا، پارسیان و تجارت هم نشان می‌دهد این بانک‌ها که معمولا برای وصول اقساط خود پیامک ارسال می‌کردند در این مدت پیامکی ارسال نکرده و برداشتی هم از حساب نداشته اند.

* اجرای طرح با ثبت درخواست در سایت

همچنین یکی از گیرندگان وام قرض‌الحسنه ازدواج از موسسه اعتباری ملل، در این باره به خبرنگار ما گفت: از بانک تماس گرفتند و گفتند اگر نمی‌خواهید اقساط این سه ماه را بپردازید از طریق سایت بانک درخواست‌تان را ثبت کنید و من هم درخواستم را ثبت کردم. در این مدت پیامکی برای پرداخت اقساط نداشتم.

* اجرای طرح تنفس سه ماهه در دو بانک قرض‌الحسنه

همچنین در این پیگیری، چند وام‌گیرنده از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بودند بر این نکته تاکید کردند که این بانک برای ماه‌های قبل معمولا چند روز قبل از موعد واریز اقساط پیامک یادآوری ارسال می‌کرد، اما در این مدت پیامکی ارسال نکرده است و از حساب آن‌ها پولی برداشت نشده است. البته مشخص نیست که این افراد اجازه برداشت خودکار از حساب خود را به بانک داده بودند یا خیر.

در این میان بانک قرض‌الحسنه رسالت رویکرد متفاوت‌تری نسبت به بسیاری بانک‌ها داشته است. این بانک که قسط اسفندماه را از حساب برخی مشتریان برداشت کرده بود، ضمن بازگرداندن وجه به حساب مشتریان با ارسال پیامکی اعلام کرده است که بدهی شما برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت امهال شده است. در واقع این بانک برخلاف اغلب بانک‌ها، در صورت وجود وجه در حساب مشتری و داشتن اجازه برداشت از حساب، باز هم پولی از حساب آن‌ها برداشت نمی‌کند و اقساط برداشت شده در اسفند ماه را هم بازگردانده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۶
من از بانک ملی کد 166 وام قرض الحسنه ازدواج گرفته ام و اقساط ماه های اسفند 98 و فروردین 99 را پرداخت نکرده
و به بانک درخواست تعویق سه ماهه اقساط را داده ام ولی در سایت بانک که مشاهده میکنم به صورت روزانه به جریمه ان افزوده میشود
دروغ محضه... هم رسالت و هم مهر ايران هيچدام به تعويق نيانداختن و تلفني هم كه زنگ زدم ميگن اين وام قرض الحسنه از وجوه بانك نيست و امهال نداره!!!!!!
در مورد بانک رسالت که اینطور نیست. قسط اسفند و فروردین را کم کرده است. و قسط اردیبشهت را که کم نکرده، جریمه آنرا تا امروز محاسبه کرده و روی مبلغ بدهی نشان می دهد.
تابناک عزیز
یک متن هم در مورد شهادت کارمندان بانک از کرونا به علت بی ملاحظه گی مردم بنوسید
بانک ملت که حسابی از خجالت من در اومد و جریمه ای به مبلغ وامم اضافه کرد و ناچار شدم پرداخت کنم
سلام و وقت شما بخیر.تاخیر انداختن سه ماهه اقساط قرض الحسنه بانکها کاری مثبت در جهت کمک به قشر ضعیف می باشد.ولی برای کسب و کارها چطور؟ در حالیکه اغلب کسب و کارهای کشور به جز صنعت دارو و درمان بقیه هیچگونه درآمدی نداشته اند در عین حال نیز تصمیمی برای به تعویق انداختن وامهای کسب و کارها اتخاذ نگردید.متاسفانه کسب و کارها به حال خود رها شده اند.عدم درآمد و هزینه های سنگین جانبی همه باعث فشار سنگین به کسب و کارها شده است. به راستی چرا دولت در خصوص کسب و کارها اقدامی نمی کند؟ در حالیکه در سایر کشورها بسته های چند صد میلیارد دلاری در حال تزریق به اقتصاد کشور می باشد در ایران بنگاههای اقتصادی به حال خود رها شده اند.
درود و شادباش و تشکر از بانک قرض‌الحسنه رسالت :)
بانک انصار هم اسفند و هم فروردین از حساب من برداشت کرد.
بانک مسکن که هم پیامک زد و هم تلفنی گفت قسط عقب افتاده داری باید پرداخت کنی گفتم بانک مرکزی اعلام کرده بعلت بیماری کرونا می توانید قسط پرداخت نکنید . گفت یه حرفی زده اما بانک به ما چیزی نگفته ! قسط باید پرداخت بشه . منهم پرداخت کردم . مسئولان دنیا در بحران جهانی چگونه برای مردمشان کار می کنند و مسئولین ایرانی چقدر به مردم دروغ می گویند .
چهارشنبه دهم اردیبهشت ساعت ۱۱:۱۱
شاخص کی بورس نورچشمی امروز هم رکورد جدیدی ثبت کرد وتا این لحظه نزدیک به ۳۰ هزارواحد رشد کرده ( رشدش دادن) شاخص کل در استانه فتح ابرکانال ۹۰۰ هزارواحدی است وظرف چند روز اینده از یک میلیون واحد هم عبور خواهد کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد بااین اوضاع و ادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
بانک مسکن بخاطر ده روز قسط عقب مانده 8هزار تومان جریمه دیر کرد از من گرفت نخواستیم عقب بیندازدن خواستیم سود را دوبار نگیرند
بانک رسالت، برداشت نکرده ولی در سامانه اش، جریمه تاخیر پرداخت محسابه می شود
لطفا پیگیری کنید
خخخخ
حساب من رو بخاطر اینکه ضامن شدم و طرف نپرداخته سه روز پیش بستن
نامه کسر از حقوق هم فرستادن به ادار
من از بانك ملي 30 ميليون وام 18 درصد گرفته ام و 3 ساله كه 39 ميليون بايد پس بدم هر روز تاخير اقساطشم 700 تومان است. در اين دو ماه تنها همكاري بانك اين بوده كه فقط پيامك ياداوري سررسيد ماهانه را برايم ارسال نكرد كه خدايي نكرده نگن ميخواهد اقساط را بگيرد اما هومن سود سود و جريمه ديركرد در نرم افزار بام مربوط به اقساط تسهيلات همچنان پا برجا بوده و از ملت مي گيرند. لطفا از خودتون شروع كنيد
نمونه اش بانک ملی آبرو ما رو بیش ضامن هامون برد به همه ضامن هامون زنگ زدند جز خجالت برای ما چیزی در بر نداشته.
واقعا طرح عالی هست ولی کدوم بانک اجرا میکنه ، نمدونم
بانک تجارت ده روز زودتر از موعد اقساط اس ام اس میفرسته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل