بازدید 18253

پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400/ «جریان اصلاحات» اصلاح می‌شود!

حالا که اصلاح طلبان بعد از 6 سال پیروزی، عرصه رقابت را به حریف باخته اند، منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خیلی تندتر پا به میدان گذاشته اند و با صراحت بیشتری از لزوم تغییرات اساسی در سیستم تصمیم گیر اصلاح طلبان سخن می گویند و معتقدند سازوکارهایی نظیر شورای عالی جز شکست در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چیزی عاید آنها نخواهد کرد...
کد خبر: ۹۷۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 26 April 2020

پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400/ «جریان اصلاحات» اصلاح می‌شود!

اصلاح طلبان از سال 92 با تشکیل یک ساز و کار انتخاباتی تحت عنوان «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان» که در سال 96 و برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری قوام بیشتری پیدا کرد، پای به عرصه رقابت با رقیب دیرینه یعنی اصولگرایان گذاشتند و اتفاقا در این عرصه به توفیقات زیادی هم رسیدند.

به گزارش «تابناک»، اصلاح طلبان با تکیه به این ساز و کار انتخاباتی «شورای عالی سیاستگذاری» توانستند در دو دوره ریاست جمهوری، انتخابات مجلس دهم و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گوی رقابت را از اصولگرایان بربایند و به توفیقات بسیاری دست پیدا کنند، اما از قرار معلوم ساز و کار های انتخاباتی عمر مشخصی دارند و هر جریان سیاسی بعد از مدتی در قدرت بودن باید به سمت تغییر روش و سیستم برود.

البته شورای عالی سیاستگذاری همواره مورد انتقاد شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب بود و بسیاری از اعضای این شورای حزبی اعتقاد داشتند که این سیستم تصمیم گیری باید اصلاح شود؛ چراکه پایه آن بر مبنای تصمیم گیری همه احزاب نیست، بلکه چند حزب خاص اصلاح طلبان و برخی چهره های شاخص در این جریان، نفوذ بیشتری در این مجموعه دارند و می توانند خواسته و حرف شان را به کرسی بنشانند.

این رویه و موضوع در عین انتقادها و حمایت ها ادامه یافت، تا اینکه اصلاح طلبان بعد از 6 سال بالاخره در یک انتخابات که انتخابات مجلس یازدهم بود، شکست سختی از رقیب خوردند و قریب به اتفاق کرسی های سبز بهارستان را تقدیم اصولگرایان کردند.

هرچند برخی اصلاح طلبان اعتقاد دارند که ردصلاحیت ها توسط شورای نگهبان و کاهش میزان مشارکت مردم دلیل جدی شکست آنها بوده، اما هستند کسانی در این جریان که اعتقاد دارند، اگر اینها هم نبود، بازهم بواسطه عملکرد این جریان در دولت نیابتی و مجلس و شورای شهر، اصلاح طلبان بازهم از رقیب در انتخابات مجلس یازدهم شکست می خوردند.

بلافاصله بعد از شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس سخن از پوست اندازی در جریان اصلاح طلب شد. حتی برخی کارشناسان، تحلیل گران و تئوری پردازان اصلاح طلب خواستار روی کارآمدن جوان تر ها و جلوگیری از تصمیم گیری چهره های تکراری در این جریان شدند و برخی هم پیشنهاداتی مثل تامل در مورد نقاط ضعف و مشکلات و هم چنین پوست اندازی اساسی در جریان اصلاحات را مطرح کردند.

این موضوعات ادامه یافت، تا اینکه جمعه شب خبر استعفای حجت الاسلام «سید عبدالواحد موسوی‌لاری» نایب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منتشر شد که در نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف، رئیس این شورا این موضوع را اعلام کرده است.

در متن نامه موسوی‌لاری دلیل این استعفا را بیماری و مشکلات جسمانی بیان کرده است. او البته در ادامه با اصرار بر مشکلات جسمانی به عنوان دلیل اصلی استفعای خود تاکید کرده خوش‌بین است با استعفای او تغییرات اساسی در ساختار و سازوکار شورای عالی سیاستگذاری ایجاد شود و نقش احزاب پررنگ‌تر شود.

موسوی لاری ضمن اشاره تلویحی به شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از لزوم بازنگری در ساختارها و سازوکارهای اجماعی اصلاح طلبان به منظور ایفای نقش بهتر و مناسب تر و روز آمدن کردن چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات 1400 سخن می گوید.

یکی از منتقدان جدی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و رئیس آن یعنی «محمدرضا عارف» که در انتخابات اخیر مجلس نیز لیست مجزایی از این شورا ارائه کرد، حزب کارگزاران سازندگی است که به بهانه استعفای موسوی لاری بار دیگر انتقادات صریحی را نسبت به عارف و شورای عالی سیاستگذاری در ارگان رسانه ای خود مطرح کرده است.

روزنامه سازندگی، استعفای موسوی لاری را اولین ترک بدنه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دانسته و نوشته است: «این استعفا پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و افزایش انتقادات از محمدرضا عارف رئیس این شورا صورت می‌گیرد. برخی از اصلاح طلبان معتقدند که اصلاحات باید اصلاح شود و شورای عالی سیاستگذاری که از یک مقام ستادی به یک حزب تبدیل شده بود، بازسازی شود و ذیل احزاب قرار گیرد.»

حالا که اصلاح طلبان بعد از 6 سال پیروزی، عرصه رقابت را به حریف باخته اند، منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خیلی تندتر پا به میدان گذاشته اند و با صراحت بیشتری از لزوم تغییرات اساسی در سیستم تصمیم گیر اصلاح طلبان سخن می گویند و معتقدند سازوکارهایی نظیر شورای عالی جز شکست در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چیزی عاید آنها نخواهد کرد.

این موضوع بهانه ای هم خواهد بود برای اینکه احتمالا حرف کسانی که اعتقاد دارند جریان اصلاحات باید دچار پوست اندازی اساسی بشود، به کرسی بنشیند و اصلاح طلبان با یک پالایش جدی چه در حوزه ساز و کار تصمیم گیری و چه در بخش افراد موثر و تصمیم گیر انجام بدهند.

این مساله احتمالا باعث کنار رفتن چهره هایی نظیر عارف و موسوی لاری در جریان تصمیم گیری های انتخاباتی اصلاح طلبان خواهد شد و به احتمال فراوان چهره های جوان تری را جایگزین آنها خواهد کرد؛ همچنین دیگر در بر پاشنه تاثیرگذاری و تصمیم گیری چند حزب و افراد خاص در جریان اصلاح طلبی نخواهد چرخید.

احزاب اصلاح طلب در قالب شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب از همان ابتدا مخالفت های جدی با تشکیل شورای عالی داشتند و معتقدند بودند باید نقش همه احزاب برای تصمیم گیری درجریانت اصلاحات یکسان باشد؛ قطعا شکست این جریان در انتخابات مجلس یازدهم بهانه ای خواهد شد تا این نگاه بسط بیشتری در بین اصلاح طلبان پیدا کند و آنها با یک پالایش جدی از حیث میزان تاثیرگذاری احزاب این جریان پا به عرصه رقابت در انتخابات 1400 بگذارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۱
من اصلاح طلب هستم . اصلاح در ساختار سیاسی و چیندمان قدرت از برای مردم . قدرت و ثروت مال مردم هست . مردم باید تشخیص دهند کجا خرج شود . بنابراین اگر اصلاح طلبان با شرایطی که جناح رقیب پیش اوردند اگر قرار هست دوباره کاندید شوند به من اصلاح طلب خیانت کردند . از اصلاحات اکثر مردم خارج میشوند و این بی تفاوتی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب خواهد بود شکل سوم قدرت دمکراسی هست . جلوی قدرت مردم چند دستگاه قرار دادند
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
بالا غيرتا ديگه بسه اين قدر اصلاح طلب ، غيره نكنيد پدر ملت رو با اين تفرقه ها درآوردين ، بيشتر از اين مملكت رو با خودخواهي ومنيت سياه نكنيد ، اگه نيت خالص باشه و خدمت به خلق خدا و برقراي عدالت نيازي به حزب بازي نيست.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
تفکر اصلاحطلبی شجاعت لازم دارد تا متحرک و راه کشا شود!
اصولگرایان را رای نمیدهیم . رای هم‌میدهیم باز در راس قدرت مجلس و دولت و قوه قصاییه قرار میگیرند . بنابراین راه حل برای مردم رای ندادن هست . اصولگرایان و نهادهای قدرت خودشان با رای اقلیت مسولیت و ناکارمدی را قبول کنند و به گردن مردم نندازند
اصلاح طلبی مرده دم مسیحایی هم آن را زنده نخواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
اصلاحات مرده است
زنده باد اصلاحات!
اصلاح یک نیروی پیش برنده است اگر واقعی عمل کند.
اصلاحطلب انی است که در حصر است
به خدا باور کنیدبیشتر ملت ایران بطور کلی هیچ چشم امیدی به هیچیک از این افراد یا گروهای سیاسی (اصولگرا، اصلاح طلب، یا هر ............) ندارند. ما ملت می دانیم که آنها همه فقط و فقط به فکر خودشان و افراد داخلی و خارجی طرفدارخودشان هستند ....
اصلاح طلبی در ایران یک پروژه شکست خورده است دیدید که مردم در انتخابات اخیر هم شرکت نکردند انتخابات شیشه عمر اصلاحات بود مردم آن را زمین زدند و شکستند بعد از این در هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
اصلاحطلبان شکست خوردند چون ز اصلاحات و چکونگی کار با ان اطلاعی ندارند.
اصلاحات و رفرم نیروی پیش برنده جامعه است .
رایی ندارن بعیده دیگه مردم به این جماعت دروغگوی اصلاح طلب رای دهند بهتره این باند اصلاح طلب را منحلش کنن بیش از این آبروی خود را نبرند
دیگه تمومه ماجرا!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
من هم بات موافقم
کی رای میده؟؟؟؟ اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
يك اصولگراي دست فروش قدرت واختيارش بيشتر از كل اصلاح طلبان است
هر کاری کنین من دیگه رای نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
کسی هم دنبال رای نیست
هر وقت بچه ها و خانواده هاتون رو از اروپا و امریکا برگردوندید و پاسهای خارجی و گرین گارتهاتون رو پاره کردید و وعده های صادقانه دادید اونوقت تازه متوجه می شوید که مسول درستکار بودن سخته وخودتون بی خیال هر نوع مسولیت می شوید .
اصلاح طلب،اصولگرا،پایداری،مستقل و جامعه و....همه و همه خروجیشون این شده که میبینید.
چه اهمیتی داره که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان دارند چه کاری انجام می‌دهند؛ وقتی که اصل انتخابات الکی و فقط یک نمایش است.
پوست بندازن یا هر اتفاق دیگه ای بیوفته واسه مردم مهم نیست چون اینها پوست اندازی هم کنند برای بخوربخور بیشتر هست
این انتخاباتی که مسئولان برگزار می‌کنند، شبیه یک مسابقه شناست! با این تفاوت که هیچ آبی وجود نداره. دو سه نفر را می‌آورند و می‌گویند اینها رقیب هم هستند! بعد هم تبلیغات راه می‌اندازند که رقابت برگزار شد و فلانی که از قبل خودشان تعیین کرده بودند، برنده شده! هیچ رقابت واقعی نیست و همه چیز از قبل پیش‌بینی شده است.
اصلاح طلبان باید پوست اندازی کنند و اصول گرا بشن اونموقع با ۱۰ هزار رای راحت وارد مجلس میشن و ۵ میلیون ریس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
خوب امدی
در مقابل پایداری ها و احمدی نزاد ها ،مسلما ،اصلاحطلبان وطنی به حمایت اصولگرا ها خواهند رفت چون از اصلاحطلبی بویی نبرده اند!
چون ضد انقلاب هستید کامنت های مربوط به جناح خودتون رو پخش نمیکنید؟؟ توی این چند سال اخیر فقط حرفهای اسرائیل توی دهنتون بود
اینها که دور میز نشسته‌اند، اصلاح‌طلبان هستند؟ دقیقاً هدفشان چیست؟ تا به حال چه چیزی را اصلاح کرده‌اند؟ الآن دور میز مشغول حرف زدن در مورد چه هستند؟احتمالاً مشخص است. گرم کردن تنور انتخابات و فریب مردم با دادن وعده بهبود اوضاع در آینده نزدیک که همه می‌دانند، اتفاق نخواهد افتاد. تا حالا که این طور بوده و کسی از اینها به غیر از این کار چیز دیگه‌ای ندیده.
چه اصلاح طلب
چه اصولگرا
مسئول اوضاع اسفبار فعلی مردم ایران هستند
این افراد باید به ملت ایران پاسخ بدن چه بلایی بر سر ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی آمده ؟
چرا این همه دشمن داریم و به این شدت تحریم هستیم ؟؟
آرمانهای شما چرا رفاه و آرامش و آسایش مردم ایران نبوده ؟؟؟
مگر شما برای اصلاح حکومت فاسد شاه نیامدین پس این همه فساد چرا از در و دیوار بالا می ره ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
همه اونهایی که در قدرت بودند
شامل پایداری ها و احمدی نزادی ها ،مستقل ها و بهاری ها هم میشود.
از الآن دارند تنور انتخابات رو برای انتخابات ۱۴۰۰ گرم می‌کنند تا یک نفر را که باب میل ملت نیست از صندوق دربیاورند و هشت سال بر مردم تحمیل کنند.
اصلاحات به پوست اندازی نیازی ندارد، باید دور اندازی کند!!! یعنی ژن های خوب خود برتربین را کنار بگذارد و به جای مطالبات خودش پیگیر مطالبات مردم شود!!! اما بی گمان چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد در کل اصلاح زمانی که حکم خودکشی را پیدا کند دیگر میسر نیست!! البته درباره اصولگرایان نیز همین را باید گفت!!!!
مردم نه اصلاح طلب و نه اصولگرا میخواهند با چه زبانی بگویند ایا امار های تعداد شرکت کنندگان را ندیده اید ؟؟؟؟؟؟؟ فقر ، گرانی ، تورم ،بیکاری..... کمر مردم را شکسته در فکر خدمت به مردم باشید ای تشنگان قدرت
اصرار باز کردن مساجد در ایام کرونا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟ هر روز بیش از 1000 نفر مبتلا رسمی و ده هزار نفر غیر رسمی اضافه میشه و مرگ رسمی و غیررسمی هم زیاد هست... ایرانی ها خیلی باهوش هستن که می تونن تشخیص بدن که کرونا در کدوم نقطه شهر هست یا نیست!!!!باز کردن پارک ها و جنگل ها و .... اشتباه بود !!!!!! مدارس و دانشگاه فعلا نباید باز بشن ، متاسفانه آرایشگاه ها باز هستن ولی در عین حال دندانپزشکی ها به ندرت باز هستن. بهتر هست تا اوایل خرداد در همه زمینه ها محتاط باشیم.... یک نفر هم فوت کنه واقعا ناراحت کننده هست..... کاری نکنیم خانواده های زیادی عزادار بشن.... به امید حق
عجیجم عرصه رقابت را به شورای نگهبان باختند هنوز از تخیلات جناحی بیرون نیامدید ضمنا اصلاح طلبی قایل به گروه خاص نیست شما هر تلاشی برای بهتر کردن و تغییر وضع موجود اانجام بدهید اصلاح طلب محسوب می شوید که خوب مرام شورای نگهبان مانع از این است و باعث دلسردی مردم حتی از انهاییکه قصد انجام این تغییرات را دارند شده است
جمع کنید این لوس بازیا رو
ای کاش بعضی نهادها را قانون اجازه می داد حذف کنند .مثل ریاست جمهوری، شوراهای شهر وخیلی از نهاد های دیگر که فقط وفقط در طول سال نه تنها هیچ کمکی به مردم نمی کند بلکه هزینه های بسیار سنگینی را برای مردم به وجود می آورد.
خداوکیلی شوراهای شهر به جز انتخاب شهردار آنهم با حرف و حدیث های فراوان چه کار مفیدی انجام می دهند که حقوق و مزایای آنچنانی می گیرند.
یا همین ریاست جمهوری که یک سفر استانی مثل کرج فقط ده ها میلیون تومان هزینه نهار ومسواکش بحساب مردم تمام می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
شورا شاااید در کلانشهر ها مفید باشد اما در شهرستان ها فقط اسباب قبیله گرایی و ناشایسته سالاری شده است
اصلاح طلبها بهتره خود را در اصولگراها ادغام کنند وتظاهر نکنند که دوجریان جدا هستند اصلاح طلی در 2 خرداد 76 بصورت تصادفی شروع شد در تیرماه 78 دچار عفونت شد و در 2 اسفند 98 هم دفن شد
تمام شده دارید زور بیمورد میزنید نهایتا در تهران 30 هزار رای داشته باشبید که خانواده های خودتان هستند
من که دیگه هیچ وقت رای نخواهم داد
پوست اندازی چیه دیگه؟ اصلاح طلبان هنوز نگفتند که قصد اصلاح چه چیزی را دارند حالا قرار است که ورژن جدید بدن؟! قرار نیست اسمشون اصلاح طلب باشه ولی از تندروها هم تندروتر باشند! جالبه اصلاح طلبان دنبال رای هم هستند! اصولگراها که جایی بین اکثریت مردم ندارند آنها متوهم هستند.
به عنوان کسی که تا سال 96 به اصلاح طلبان رای می دادم
شما کلا از حافظه من پاک شده اید و تا رویه انتخابات تغییر اساسی نکند و از بطن مردم نماینده انتخاب نشود انتخابات معنی ندارد
یک پوست افاقه نمی کنه . اصلاح طلب ها باید چند پوست بیاندازند .
جوابتونو تو همین انتخابات قبلی نگرفتید؟
این بازیا دیگه کهنه شده
رایی ندارید اصلاح طلبها زور نزنید
20 سال بهتون فرصت داده شد کافی بود
بهترین کار رای ندادن هست چون اصلاح طلبها که به درد نمیخورن اصولگراها هم خودشون با خودشون رای میدن و در نتیجه شرکت مردم اهمیتی نداره
شرکت هم کنیم و رای دهیم بعد ناکارامدی ها را میندازن گردن مردم که خودتون رای دادید
رای مردم در دورهای قبل به اصلاح طلبان رای به بد در مقابا بدتر بود . انتخابات بعدی ریاست جمهوری یک افتضاح بزرگ خواخد بود. خواهید دید . مردم دبگه فرییب خیمه شب بازی ها را نمی خورند. من در تمامی دوره های ریاست جمهوری شرکت کردم ولی دیگه رای نمی دم
چه پوست اندازی بشه چه نشه انتخابات بی انتخابات والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
با پایدار ها و بهاریها انتخابات به انتصابات مطلق می انجامد ،خیالت تخت باشد
خودشان با خودشان مسابقه دادند و
خودشان
اول
شدند.
آفرین
درصد مشاركت بيش از حد پايين بوده و اينها نماينده واقعي مردم نيستند
مشارکت زیر ۳۰ درصدی را نمیتوان رقابت نامید
امسال مجلس ، سال بعد نوبت ریاست جمهوری
کلا امید مردم ناامید شد.
اصلاحطلبان با کارنامه فضاحتبارشان همه چیز را به رقیب بدتر از خودشان باختند
مردم قربانی هر دو جناح بوده ، هستند ، خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
جناح فاجعه در راه است
دیگه فقط اصولگراها رای میارن اونم با کمترین مشارکت ممکن
خودم به شخصه دیگه هیچوقت رای نمیدم
بنده با باز شدن مساجد و حوزه علمیه موافقم
اصلاح طلبی و اصولگرایی دیگه برای مردم مردن!
انتخابات تعطیل. والسلام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل