بازدید 13571
۸

نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی‌ها تا پایه دوازدهمی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال؛ در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهدشد یا خیر؟ گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد.
کد خبر: ۹۷۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 25 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علیرضا کمره‌ای در پاسخ به اینکه چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط عید کمرنگ شد و رفته رفته جای خود را به آموزش‌های مجازی داد؟ گفت: هفته اول اسفند تعطیلات طولانی آغاز شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای روند طولانی از تعطیلات آماده کنیم. اصولی را درنظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه کردیم.

وی افزود: اولین اصل عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود. اصل دوم مهیا بودن امکانات بود. فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم. اصل سوم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت اولی تر از آموزش است. اصل چهارم نیز انعطاف پذیری در برنامه بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامه ریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگ تر هم خواهد شد با ۱۲ برنامه شروع کردیم و اکنون ۲۸ برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش می شود. درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش هم طراحی‌های گسترده‌تری خواهیم داشت.

کمره‌ای اضافه کرد: بیش از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشته‌ها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است. ۹۳ تا ۹۷ درصد پوشش آنتنی وجود دارد اما برآوردی از اینکه کدام دانش آموزان پای آموزش‌های تلویزیونی نشسته، نداریم. هرچند طبق ارزیابی‌های ما مسجل شده که حدود ۷۰ درصد بچه‌ها پای تلویزیون نشسته‌اند و آموزش‌ها را دنبال کرده‌اند و بیش از ۹ میلیون بار دانلود از طریق تلوبیون انجام شده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانه‌های مشخص نظارت پذیر همین نقیصه آموزش های تلویزیونی بود که نمی توانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزش‌های تلویزیونی داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود. برخی مناطق هم اصلا دسترسی نداشتند و درسنامه‌هایی ارسال شد و راهبران آموزشی به صورت حضوری آموزش را ادامه دادند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: آماری نداریم.

کمره‌ای در واکنش به این گفته دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر اینکه « اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم» گفت: تاکید وزیر آموزش و پرورش استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی. آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شده و آموزش برای معلم مسجل شده و دانش آموز در معرض یادگیری قرار گرفته است انجام می شود. هنوز در حین آموزش هستیم. باید از یک کف دروس ارائه شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.

امتحان نهایی دوازدهمی‌ها، قطعا حضوری است

وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون‌ها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی ۸۰ درصد توافق کرده‌ایم.

سناریوی ارزشیابی پایانی از دبیرستانی ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اما درباره سایر پایه‌های دوره متوسطه ما این سناریو را مدنظر داریم که چون آموزش‌های ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است ۸۰ درصد محتوای درسی، ۲۰ نمره ارزیابی دانش آموز را به خود اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری ۴ نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آنها باشد که یک پنجم پایانی کتاب را مطالعه کرده‌اند.

کمره‌ای درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان و سایر سوالات مطرح شده از سوی دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: دغدغه‌های مالی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزه‌های کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبده ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا ۱۵ سال تضمین کرده که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.

وی افزود: این پلتفرم در یک زمان ۱۵ روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده ایم. اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه‌ها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیام رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته‌ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است. دلیل عدم حضور پیام رسان‌های داخلی این بوده که آنها در زمان امضای قرارداد، ضعیف پای کار آمدند و مشارکتشان در نیمه راه قطع شد.

وی در پاسخ به اینکه بیش از ۲۷.۵ میلیون دانلود آموزش‌های تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمیشود؟ گفت: از رسانه ها به عنوان مکمل استفاده می کنیم و هرنوع رسانه‌ای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.

کمره‌ای ادامه داد: ۱۱ میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم . اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه می‌کند و در مقدمات کار است.

چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم

عدم برگزاری آزمون هماهنگ استانی کلاس نهمی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم) گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش‌های ارزیابی برای پایان خوب ، متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می شد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی دانیم.

وی ادامه داد: اما برای ارزشیابی‌ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی‌های ما مشابه روش های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می گیرند و آموزش را پایان می‌دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود.

تعمیم ارزشیابی کیفی به دبیرستان

کمره‌ای افزود: البته ترجیح ما آزمون‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است اما اگر نشد؛ چاره‌ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته‌های دانش آموزان به میزان حجم تدریس شده با روشهای چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه‌های بالاتر تعمیم پیدا می کند.

آزمون اینترنتی هماهنگ نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر؟ گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلم‌ها دارند آزمون‌ها و ارزشیابی ها را انجام و تکالیف را از سوی دانش آموزان دریافت می کنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام می‌شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره پایه دوازدهم بار دیگر گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم ۸۰ درصد محتوا با ۲۰ نمره خواهد بود و ۲۰ درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رقیه سرقینی، معلم فداکار ابتدایی از اهر که اقدام به خرید تلویزیون برای دانش آموز خود به منظور تماشای آموزش‌های تلویزیونی و بهره مندی از این تدریس‌ها کرده در برنامه تلویزیونی پرسشگر در این باره توضیح داد و گفت: این دانش آموز چون امکانات فضای مجازی را نداشتند هفته‌ای سه بار به منزلش می‌رفتم و دیدم آنطور که آموزش باید پیش برود، پیش نمی رود. تلویزیونی تهیه کردم و در اختیار خانواده گذاشتم که برای تماشای آموزش‌ها راحت باشند. هفته‌ای دو بار هم جهت ارزیابی و پیگیری درس شاگردم به منزلشان می‌روم.

وی افزود: به کادر درمانی کشور خسته نباشید می‌گویم و به دانش آموزان توصیه می‌کنم نگران نباشند، کرونا را شکست خواهیم داد و آنها دوباره با سلامتی کنار همکلاسی‌های خود در مدرسه حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید میان نحوه برگزاری امتحانات دوره متوسطه اول با متوسطه دوم به جهت اثرگذاری در سوابق تحصیلی کنکور تفاوت قائل شد گفت: پیشنهاد ما این است که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد از آن، در فاصله ۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

زاهدی در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی؟ گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.

وی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه‌ای را تعریف و از آن بهره مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست. بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهل‌الوصول تر و راحت‌تر است گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساخت ها فراهم باشد. امنیت شبکه مسئله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش می‌شود. در کنار اینها باید به این سوال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش‌ و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد اما می‌توان دریافت که همه خانواده‌ها بویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه‌ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.

زاهدی افزود: بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ صبح تا 7.5 نمی‌توانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است. نظر خود را در جلسه ای صریحا اعلام کردیم. اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.

وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولا هر ساله تا اسفند ۸۰ درصد کتاب‌ها تدریس شده است. برخی پایه‌ها نیز درسشان را تمام می کنند. بنابراین باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود.

زاهدی با بیان اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم گفت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی می‌خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکت‌های دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آن را تایید کرده است؟ ما در کشور شرکت‌های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می زدند شرکت‌ها وارد شده و به صورت حرفه‌ای کار را انجام می‌دادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش‌های مجازی داریم. پیام رسان‌های بسیاری نیز در کشور داریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: حتی می شد پیام رسان‌های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند. از سوی دیگر به استان‌ها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است. اما هنوز ورود به آن سختی‌هایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه‌ای می‌تواند ادمین باشد؟ چرا اجباری شده است؟ اکنون فقر بیداد می کند. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟ این اجباری کردن گاهی اوقات عقده‌ای روانی ایجاد می کند.

زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما باید برای کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله ۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ای بابا ، این همه مطلب رو باید بخونی تا بفهی بالاخره چی به چی شد! خلاصه و مفید تو 4 خط بنویسید نحوه امتحانات چطوریه، دیگه این همه صغری کبری چیدن نداره. من که همون 2 پاراگراف اول رو خوندم حوصلم سر رفت بیخیال بقیه ش شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
اینقدر کلاسهای تند خوانی گزاشتن . واسه چی شما نرفتی عزیزم
بچه های کنکوری سال دوم هم مسخره شما هستن که یکساله دارن اونا رو دوره میکنن؟ خوب باید زودتر هر کاری میخواین بکنید خیر سرتون اعلام کنید. نه پس یکماه به کنکور بگید این محتوا ها حذف. انقدر که مردم آزارن .مدیران بی کفایت
شاد که کار نمی کنه. خدا کنه براش از جیب مردم هزینه نکنند
مشکل اینکه خودشان هم نمی دانند چه باید انجام بدهند و بچه ها هم سرگردان
چی شد آخرش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یه مقاله بلند بالا مینویسن بعد معلوم نیست چی میگن.دو خط بگو بالاخره کنکور لامصب چطوری برگزار میشه.امتحانا چجوریه و بس
فقط دانش آموزان وداوطلبان کنکور رو عصبی میکنن.یک روز میگن کل کتاب .یک روز میگن 80درصد.شماکه چنین قصدی داشتید از اول میگفتید که دانش آموزان این همه وقت وهزینه صرف نکنند.حداقل برن دروس پایه و سایر فصلها را خوب بخونن.گذاشتین تا فیلمهای موسسات خوب فروش بره .اینترنت حسابی مصرف بشه. مردم حسابی مشغول باشن.نرم افزار شادتون رو خوب آزمایش کنید و.....بعد اعلام کنید80درصد کتاب هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار