بازدید 9786
۳

کرونا از بین رفتني نيست بايد مديريت شود

یک اپیدمیولوژیست گفت: نگاه حذفی و ریشه کنی ویروس کرونا را باید کنار گذاشت، این ویروس از بین نمی‌رود برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم.
کد خبر: ۹۷۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳ 22 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حق دوست در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این که الان داغ‌ترین موضوع تحقیقی در محافل علمی و پزشکی کووید ۱۹ و ساخت واکسن آن است گفت: زودتر از یکسال تا یکسال و نیم دیگر نمی‌توانیم به کشف و تولید واکسن کووید ۱۹ امید داشت برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم تازه بعد از این تا واکسن به تولید انبوه برسد و در اختیار ۲ تا ۳ میلیارد نفر قرار بگیرد زمان طولانی نیاز است.

این اپیدمیولوژیست گفت: دارو‌ها قبل از این که به بازار بیاید مراحل مختلفی را باید طی کند تا عوارض جانبی آن بررسی شود، اثر بخشی آن ارزیابی قرار بگیرد و این که آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نکند و موارد دیگر.

دکتر حق دوست گفت: سریع‌ترین شکل استفاده از دارو برای درمان این بیماری استفاده از دارو‌های موجود بازار است آن ملکول‌های دارو‌هایی که برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود مثل هپاتیت و ایدز، که باید تاثیر کوتاه و بلند آن و عوارضش ارزیابی شود و عرض می‌کنم تا الان هیچ ملکول درمانی موثری برای درمان کووید ۱۹ نداریم.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به کیت‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری افزود: روش تشخیص قطعی بیماری تست پی سی آر است که سعی می‌کند ژنوم ویروس را تشخیص دهد این دقیق‌ترین تست است البته خالی از خطا هم نیست و ممکن است منفی کاذب داشته باشد، اما موارد نادری ممکن است مثبت کاذب داشته باشد.

او با اشاره به این که این بیماری ضعف‌های بشری را نشان داد و امتحانی الهی است گفت: حس بنده و خیلی از همکاران دیگر هم این است که ما خیلی خوب توانسته ایم تاکنون بیماری را مدیریت کنیم و می‌توانست بسیار بدتر باشد و این به دلیل لطف خدا و همت همه عزیزان و همکاران و نیز مسئولیت پذیری و همکاری خود مردم است که باید از آن‌ها سپاسگزاری کنیم.

دکتر حق دوست گفت: احتمال این که با پیک و جهش دوباره بیماری روبرو شویم وجود دارد، اما اوج گیری و پیک آن دیگر خیلی وحشتناک و شدید نخواهد بود.

او افزود: غیر ممکن است که این ویروس ریشه کن و نابود شود و باید نگاه حذفی به این ویروس را کنار گذاشت و آن را مدیریت کرد.

این اپیدمیولوژیست با بیان این که این جنس بیماری‌ها نمودارشان چند کوهانه است و احتمال پیک‌های دیگر هم باید داشت گفت: باید همه ملاحظات و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و نباید به مناطق شلوغ و پر تجمع رفت، زیرا بسیاری از افراد کم علامت و یا بی علامت اند.

دکتر حق دوست گفت: حرکت ویروس خزنده و جهشی و انفجاری و ناشناخته‌های ما درباره آن زیاد است و نمی‌دانیم چرا در یک نفر ضعیف است و در یکی قوی، چرا یکی علامت دارد و دیگری ندارد، نمی‌دانیم به آب و هوا ربط دارد، به غذا‌ها و یا ژنتیک.

او در خصوص برنامه فاصله گذاری گفت: هیچ برنامه‌ای نیست که ضعف نداشته باشد برخی ضعف‌ها مربوط به برنامه ریزی هاست که به نسبت باید عرض کنم که این برنامه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، جزو برنامه‌های موفق کشور است و الان خیلی از کشور‌ها دارند از ما الگو می‌گیرند و نگاهشان به ماست، برخی اقدامات بی نظیرند مثل ۷۰۰ پروتکلی که برای اصناف تهیه شد، اما در اجرا ضعف‌هایی هم هست و ممکن است برخی جدی نگیرند.

دکتر حق دوست گفت: ما تازه در میانه راه هستیم و تا انتهای نود دقیقه زمان خیلی زیادی باقی است که اگر غفلت کنیم و رعایت نکنیم ممکن است دوباره ویروس شیوعش افزایش یابد و اوضاع وخیم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
پس اینهمه شعار ورقص وآواز وتهیه کلیپ های متعدد با مضمون کرونا شکست میدهیم کشک بود؟.... اخرش باید بااین ویروس زبان نفهم کنار بیاییم؟.......
نباید بگید از بین رفتنی نیست باید گفت ما نمی تونیم اون رو از بین ببریم
شما نگاهی به تایوان بندازید و آمارش بعد گزاره تون رو اصلاح کنید
چنین وضعیتی محصول مدیریت اشتباه است بعد گفته میشه باید مدیریت بشه!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار