بازدید 12913
۲

محکومیت بازرس صمت به ۶ سال حبس

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای اعطای مرخصی به زندانیان و به طور کلی در رسیدگی به پرونده‌ها چیزی به اسم دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و ملاک‌مان نوع جرم، میزان مجازات، مخاطرات برای جامعه و میزان تحمل حبس و امکان تامین وثیقه است.
کد خبر: ۹۷۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 21 April 2020


به گزارش تابناک به نقل از فارس، بیست و چهارمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه به صورت پخش تلویزیونی آغاز شد. به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این چهارمین جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه است که بدون حضور رسانه ها برگزار می شود.

وی در این نشست گفت: قوه قضائیه در چهارچوب راهبردهای رهبری تلاش کرد از تهدیدهای ناشی از کرونا فرصت بسازد مانند توسعه دادرسی الکترونیک، راه اندازی سامانه مورد نیاز مانند ثبت قراردادهای مالی وکلا، احکام جایگزین مجازات حبس،کاهش جمعیت کیفری زندانها و قوانین پیشگیری از جرم.

اسماعیلی با اشاره به این مطلب که اهتمام بسیار جدی قوه قضائیه به حفظ حقوق شهروندی است، گفت: در مقام اجرا و عمل وظیفه خود می دانیم و دنبال شعار و فضا سازی سیاسی و اجتماعی نیستیم.

این مسئول گفت: هیأت های نظارت بر حقوق شهروندی در سال ۹۸، ۱۳۷۶ مورد گزارش مردمی را دریافت کردند که در ارتباط با حقوق شهروندی بود و همه این موارد بررسی شده و ۲۰ مورد نقض حقوق شهروندی در زیر مجموعه قوه قضائیه به اثبات رسید.

وی ادامه داد: ۴۵۱۹ مورد بازرسی هم صورت گرفته است که ۲۰۲۶ مورد از کلانتری ها و بازداشتگاه و ۶۲۴ مورد از زندان ها بوده است و سرانجام تنبیه ۱۴۰ نفر از پرسنل را به دنبال داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد کرامت و حفظ ارزش های انسانی، به دنبال این هستیم که کرامت قاضی، متهم، شاکی، شهود و هرکسی که به مراجع قضایی مراجعه می کند حفظ شود.

محکومیت ۳ مفسد اقتصادی
اسماعیلی گفت: در کنار همه این اقدامات در پرونده های اقتصادی جدیت مبارزه با متهمان را رها نکرده ایم و در ایام کرونایی برخی پرونده های اخلال در نظام تولیدی را به سرانجام رساندیم. در این میان «ابراهیم زابلی» به جرم اخلال در نظام تولیدی از طریق سوء استفاده فروش غیرمجاز مواد پتروشیمی به ۱۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و ضبط اموال به میزان ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «نوید محمودی» هم به جرم اخلال در نظام تولیدی به ۵ سال حبس ۷۴ ضربه و پرداخت ۶۵ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۴۹۱ هزار ریال محکوم شد.

اسماعیلی گفت: «رضا عیوض زاده» که بازرس اداره صمت بود هم به جرم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخذ رشوه به ۶ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از فعالیت دولتی و پرداخت ۳ میلیارد ریال محکوم شد.

بیش از هزار تبعه بیگانه را به مرخصی فرستادیم
اسماعیلی در ادامه در واکنش به برخی اظهارنظرها در خصوص فرآیند زندانبانی در کشورمان گفت: اقدامات ایران در سلامت زندانیان و امنیت زندانیان و اعطای مرخصی الگوی نمونه و برجسته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خوب است این آقای به اصطلاح گزارشگر حقوق بشر گزارش دهد که در کشورهایی که کرونا بیشتر شیوع داشته است در مورد زندانیان چه کردند؟ هیچ گزارشی از کشورهای مدعی نشنیدیم. آن وقت به ما می گویند عملکرد خوبی نداشته ایم. کارنامه شما کجاست؟

اسماعیلی گفت: ما اخبار وحشتناکی از زندان های این کشورهای مدعی می شنویم که نتوانستند شیوع کرونا را در میان زندانیان‌شان مهار کنند. در حالی که ما دستگاه عدالتیم و فرقی بین اقلیت‌ها نگذاشتیم و حتی بیش از هزار نفر تبعه بیگانه را به مرخصی فرستادیم.

ما می‌شنویم که در زندان این کشورها چه اتفاقاتی افتاده است، کسی که خودش نمره صفر دارد، نمی‌تواند از کسی که نمره او ۲۰ است سوال کند، ما به عدالت رفتار کردیم و بیش از هزار نفر تبعه بیگانه را مرخصی دادیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی از این اتباع هم از همین کشورهای مدعی بودند و در مورد دوتابعیتی‌هایی که رسمیت ندارند ملاک ما میزان مجازات و خطر آفرینی آن‌ها و داشتن وثیقه کافی بوده است و هیچ تمایزی میان اتباع کشورهای دیگر نگذاشتیم.

وی درخصوص اعطای مرخصی به افراد دوتابعیتی اظهار کرد: دو تابعیتی‌ها را به رسمیت نمی شناسیم ملاک ما نوع جرم، میزان مجازات، مخاطرات برای جامعه و میزان تحمل حبس و امکان تامین وثیقه بوده است.

مساجد را هم می‌شود پروتکل‌های بهداشتی باز کرد
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه صحبتش به بازگشایی مساجد در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: به متولیان پیشنهاد می‌کنم برای جلسات مذهبی محدود و نمازهای جماعت پروتکلی بنویسند و ساده‌ترین راه را که تعطیلی مساجد است، انتخاب نکنند.

اسماعیلی گفت: در آستانه حلول ماه رمضان قرار داریم که ماه برکت و رحمت است. ان شالله که حلول این ماه برای همه مؤمنین و جامعه بشریت توأم با خیر و برکت باشد. رفتن به مهمانی‌ها عموماً و این مهمانی خصوصاً آداب و مقدماتی دارد و باید برای این مهمانی آماده شد.

وی افزود: به متولیان تدوین دستورالعمل‌های کرونایی که برای عموم فعالیت‌های اجتماعی دستورالعمل‌های بی شماری را تدوین کردند و زمینه بازگشت برخی مشاغل را مهیا کردند، پیشنهاد می‌کنم برای جلسات مذهبی محدود و نمازهای جماعت و بازگشایی مساجد هم پروتکلی بنویسند و ساده‌ترین راه را که تعطیلی مساجد است، بر نگزینند. می‌شود مساجد را هم با تدوین دستورالعمل‌هایی برای ماه مبارک مهیا کرد.

اسماعیلی ادامه داد: در ایام شیوع ویروس کرونا، طهارت جسم و ضد عفونی کردن اماکن در جهت مقابله با این ویروس را به خوبی تمرین کردیم و کرونای موسوم به کووید ۱۹ نباید ما را از کروناهای خطرناک دیگر غافل کند. باید مراقب باشیم کرونای ظلم و بی عدالتی و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران و کرونای غفلت از فراموشی خود و خالق به ورطه هلاکت نکشاند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: ما نباید به بهانه‌های مختلف به دنبال روزه نگرفتن باشیم. فتواهای علما در این رابطه واضح است. کسانی که به هر دلیل از روزه گرفتن معاف و معذورند، باید حرمت این ماه و روزه داران این ماه را نگه دارند و از خوردن و آشامیدن علنی اجتناب کنند. اصناف و کسبه به ویژه کسبه‌ای که مواد خوراکی و آشامیدنی برای تناول در محل ارائه می‌کنند هم باید به حرمت این ماه و اقتضاهای آن توجه کافی داشته باشند.

وی افزود: از سنت‌های خوب این ماه سفره‌های افطاری بوده و هست و اگر امسال به دلیل شرایط اجتماعی امکان گستراندن سفره‌های افطار نیست، به رفتار خداپسندانه مقام معظم رهبری توجه کنیم که به بسته‌های معیشتی برای نیازمندان اشاره کرده بودند.

این مسئول تصریح کرد: از اقدام بنیاد مستضعفان در راستای توجه به خانواده زندانیان تشکر می‌کنم، جمع کثیری از خانواده زندانیان نیازمند مشمول دریافت بسته‌های معیشتی شدند. این سنت قابل اجرا است، مومنینی که تمکن مالی دارند بسته‌های حمایتی برای نیازمندان ارسال کنند.

شبکه خبر هم در بخشی از گزارش خود در این زمینه نوشت: سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: مساجد را هم می‌شود در ماه مبارک رمضان مانند بازارها، پاساژها و ... با پروتکل‌های بهداشتی باز کرد.

مبارزه با زمین خواری
سخنگوی قوه قضاییه در مورد مبارزه با زمین خواری از سوی قوه قضاییه نیز گفت: موضوعات مرتبط با حفظ حقوق عامه و بیت المال اولویت رسیدگی ما بوده و هست و ما سعی کردیم علاوه بر مجازات مجرمین، اموال را هم به بیت المال برگردانیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه اجرای کاداستر اظهار کرد: معتقدیم اگر طرح کاداستر با تأمین اعتبار در مقطع زمانی خودش اجرا می‌شد، شاهد این همه زمین‌خواری نبودیم. یکی از گریزگاه‌های این موضوع عدم اجرای طرح کاداستر است که باید سال های قبل اجرا می‌شد اما در قوانین بودجه و قانون برنامه اعتبار لازم برای آن پیش‌بینی نشد.

اسماعیلی افزود: خوشحالیم امسال مجلس البته با اتکا به درآمدهای خود سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بخشی از این درآمدها را به اجرای کاداستر اختصاص داده است. مطالبه جدی ما این است که دولت در تخصیص بودجه و اعتبارات این الزام قانونی را رعایت کند و مطمئن باشند بیش از همه به نفع خود دولت و بخش‌های مختلف دولتی است.

این مسئول گفت: در تهران، در سال ۹۸ به میزان ۱۰۶ حکم به نفع اداره کل منابع طبیعی اجرا و ۱۶۳.۵ هکتار رفع تصرف شد و در حوزه راه و شهرسازی ۵۲ حکم صادر و ۱۰۱.۵ هکتار از اراضی شهری رفع تصرف شد.

وی افزود: در حوزه جهاد کشاورزی ۵۷۲۸ حکم اجرا و ۸۹۰.۵ هکتار از اراضی تصرف شده بازگشت داده شد و این در حالی است که در محیط زیست ۹ حکم صادر شده و ۷.۶ هکتار به بیت المال اعاده شد.

سخنگوی قوه قضاییه به رسیدگی به پرونده های در حوزه اراضی شهرداری هم اشاره کرد و گفت در این حوزه هم ۷۷۰ حکم صادر شد و ۲۱۶.۵ هکتار از اراضی تصرف شده به شهرداری تحویل شد.

به گفته اسماعیلی در حوزه شرکت آب منطقه ای هم ۴۷۳ حکم صادر و ۷۵ هکتار از بستر و حریم رودخانه آزاد شد.

آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق هلال احمر
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده علی‌اصغر پیوندی، رئیس سابق هلال‌احمر هم گفت: متهم بازداشتی ندارد. این پرونده پس از رفع نواقص در حال بازگشت به دادگاه است.

اسماعیلی گفت: نواقص این پرونده برطرف شده و رسیدگی‌های دادسرایی به اتمام رسید و پرونده در مرحله اعاده به دادگاه نسبت به بخشی که نواقص داشت و ارسال به دادگاه نسبت به بخشی که بعدا به این پرونده اضافه شد قرار دارد و فعلا متهم بازداشتی ندارد.

پرونده های کثیرالشاکی
سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از اولویت‌های اعلامی از سوی رئیس قوه‌قضائیه رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی است و اقدامات قوه‌قضائیه در این حوزه چه بوده اظهار کرد: در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ وقتی که پرونده‌های دارای ۵۰۰ تا ۱۰ هزار شاکی به اطلاع رئیس قوه‌قضائیه رسید، دستوری صادر شد که این پرونده‌ها به صورت ویژه رسیدگی شود. با دستور رئیس قوه قضائیه، مشکلات فراروی بسیاری از این پرونده‌ها برطرف شد و تعدادی رأی صادر و برخی نیز رأی صادر می‌شود. مجموعا در این مدت کوتاه حداقل ۶۵ پرونده این گونه که هر کدام ۵۰۰ تا ۲ هزار شاکی داشتند شناسایی کردیم و مامور ویژه گذاشتیم و مطالبه‌گری ویژه نیز از همکاران داشتیم و با رسیدگی به این ۶۵ پرونده، حدود ۱۰۰ هزار نفر مشکل‌شان حل می‌شود.

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به قتل عام جوجه‌های یکروزه
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره ماجرای جوجه‌های یک روزه که چند روز پیش فیلم زنده به گور کردن آنها در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد هم گفت: پشت‌پرده جوجه‌کُشی‌ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به دقت بررسی می‌شود.

اسماعیلی اظهار کرد: قوه‌قضائیه به این موضوع بلافاصله ورود کرد و سازمان بازرسی کل کشور هم به صورت خاص به موضوع معدوم کردن جوجه های یک روزه ورود کرده است.

وی گفت: قبل از آن به لحاظ اطلاعاتی که داشت به موضوع جوجه‌های یک روزه و عرصه دام، طیور و نرخ نهاده‌های دامی و موضوع دپوی برخی از این نهاده‌ها در گمرکات کشور و حتی در کنار آن صادرات نهاده‌های دامی و طیور، سازمان بازرسی ورود بسیار جدی انجام داشته است.

اسماعیلی تاکید کرد: مقرر شده هم نسبت به این واقعه غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی ورود کند و هم بخش‌های پشت صحنه این مسئله به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. شائبه اینکه این اقدام برای افزایش قیمت مرغ بوده نیز مطرح و قرار شده که اقدام وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط به صورت دقیق بررسی شود.

ورود قوه قضاییه به موضوع احتکار لیموترش
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره خبر انحصار لیموترش که چند روزی است رسانه ای و ماجراساز شده است، گفت: نامی به ما گزارش نشده، اما در استان فارس همکاران ما توانستند تمام انبارها یا حداقل بخش قابل توجهی از انبارهای احتکار لیموترش را شناسایی کنند.

اسماعیلی افزود: از طریق ستاد تنظیم بازار و پیگیری دادستانی از دیروز امر بارگیری و توزیع لیموهای انبارشده آغاز شده است و پیش بینی می‌شود تا در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت لیموترش باشیم.

برخورد قضائی با تشویش‌کنندگان اذهان عمومی در مساله کرونا
سخنگوی قوه قضاییه به موضوع برخورد با متخلفان و کسانی که دستورهای ستاد مقابله با کرونا را اجرا نکردند نیز اشاره کرد و گفت: ما خودمان را مأمور و موظف می‌دانیم که با این ستادها همکاری کنیم. مردم ما هم در این رابطه خوب کمک کردند و همکاری آنها جای تقدیر دارد.

اسماعیلی گفت: برای این موضوع سامانه‌ای را در قوه قضائیه تحت عنوان سامانه «سجام» را به راه انداختیم که در رابطه با موضوعات کرونا فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۱۱ هزار گزارش واصل شده که بیش از ۶ هزار گزارش از سوی معاونت‌های پیشگیری ارسال شده است. موضوعات مهم از جمله اینکه در فضای مجازی رخ داده بود و موجب تشویش اذهان عمومی شده بود را مراجع قضائی پیگیری کردند.

وی افزود: بازداشتی‌هایی در این زمینه داریم که بیشتر در حیطه تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی در ارتباط با مساله کرونا بوده است.

او تاکید کرد: پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و احتکار مایحتاج مردم جرم است و اگر احتکار عمده باشد، وارد عمل می‌شویم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
چرا از طریق واریز مبلغ به حساب افراد مثل کشور آلمان سوال نمی کنید. فردی بعنوان بازرس یا کارمند حقوقشان معلوم است. آنهایی هم بعنوان حسابدار مشغولند باید گزارش بدهند. در اسرع وقت و قانون به آنها اجازه دهد.
ما می بینیم حسابدارها می گویند به ما ارتباط ندارد
بااین جرایمی که اعلام شده ، آدم هوس میکنه کارخلاف انجام بده ، چندسالی خلاف میکنن و برای خودشون به روشهای مختلف سرمایه گذاری میکنن بعدشم که گیرافتادن چندتاشلاق که میشه خرید و انفصال که شخص اینقدر از پول نامشروع سود بدست آورده که گدای حقوق کارمندی نیست واگرم حبسی باشه یامیخرن ویاتحمل میکنن یکی دوسال و بعدشم تا آخرعمر کیف پول نامشروع رو می برن ، خدائیش خنده دارنیست .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر