بازدید 344380
۱

مالکیت سیمکارت خود را چگونه استعلام کنیم؟

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و تشدید مشکلات اقتصادی خانواده ها به ویژه در میان اقشار نیازمند، مسئولان دولتی بر آن شدند تا با پرداخت وام یک میلیونی به خانوارها بخشی از هزینه های زندگی ایشان را جبران کنند؛ وامی که برای ثبت نام در آن تنها روش اعلام شده از طریق پیامک آن هم با سیم کارتی به نام سرپرست خانوار معرفی شد.
کد خبر: ۹۷۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 20 April 2020

ایران بیشتر از جمعیتش مشترک تلفن همراه دارد! - تابناک | TABNAK

به گزارش «تابناک»، به دلیل اینکه بسیاری از سرپرست های خانوار تا پیش از تصمیم دولت مبنی بر پرداخت وام یک میلیونی فاقد سیم کارت به نام بوده و یا سیم کارت در اختیار آنها به نام دیگران بود، فرایند ثبت نام برای دریافت این وام با مشکلات زیادی برای شهروندان همراه شد.

در این میان یکی از پرسش های مهمی که برای سرپرست های خانوار پیش آمد، اطمینان از مالکیت سیم کارت با نام خود و یا فرد دیگری بود که باید به اتفاق او برای انتقال سند مالکیت اقدام می کردند.

بر اساس گزارش ها و اطلاعاتی که پیشتر مقامات مسئول در مورد روش های استعلام مالکیت سیم کارت اعلام کرده بوند، یکی از آسان‌ترین این روش‌ها پیامک است.

 افراد می‌توانند مالکیت سیمکارت خود را از این طریق استعلام کنند. به این صورت که بنا به گفته‌ی معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری مشترکان می‌توانند با ارسال شماره کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ یا به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ به اطلاعات اپراتوری خود دست یابند.

 هم چنین دریافت استعلام مالکیت سیمکارت توسط مشترکان با پیامک هر ۱۰ روز یک بار امکان دارد. اگر مغایرتی در اطلاعات به دست آمده به وجود بیاید مشترکان می‌توانند با کارت ملی خود به دفاتر اپراتور‌های تلفن همراه مراجعه و اطلاع یابند. در صورتی که تعداد سیم کارت‌های اعلام شده بیشتر از آن باشد که فرد خریداری کرده است، امکان دارد بدون رعایت مقررات تغییر نام به افراد دیگر واگذار کرده باشد یا حتی بدون اطلاع خود فرد چندین سیمکارت به نام وی در بانک اطلاعاتی اپراتور‌ها ثبت گردیده باشد. اگر تعداد سیم کارت کمتر از انتطار وی باشد، امکان دارد مالکیت سیم کارت‌های خریداری شده، به نام وی ثبت نگردیده باشد.

 مالکیت سیمکارت از طریق کدام سامانه استعلام می‌گردد؟

این سامانه که برای استعلام تعداد سیمکارت مشترکین تلفن همراه روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروع به فعالیت کرده  از مهر سال ۱۳۹۴  دایرمی باشد. مشترکین می‌توانند با مراجعه کردن به سایت cra.ir.http://mobilecount از تعداد سیم کارت‌هایی که با شماره ملی آن‌ها ثبت شده است اطلاع یابند. همچنین تمامی مشترکین چهار اپراتور اصلی کشور می‌توانند در این سامانه به این اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. همچنین دریافت استعلام مالکیت سیمکارت از این سامانه مانند پیامک، هر ۱۰ روز یک بار امکان دارد که می‌توان گفت: یکی از نقاط ضعف سامانه به شمار می‌رود.

نمایش شماره‌های ثبت شده در مالکیت سیمکارت به کدام روش امکان پذیر است؟

 روش‌های استعلام که در رابطه با مالکیت سیمکارت در قسمت‌های بالا گفته شد، تنها نشان دهنده‌ی تعداد سیمکارت‌هایی است که به نام افراد ثبت شده است و شماره‌های خطوط را نمایش نمی‌دهند.

 برای اطلاع یافتن از شماره‌های خطوط ثبت شده، اگر مشترک اپراتور ایرنسلی باشید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن  ایرانسل من علاوه بر تعداد خطوط ثبت شده از شماره‌های ثبت شده نیز مطلع شوید. نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز به این صورت می‌باشد که بعد از نصب آن بر روی سیستم خود، صفحه‌ی باز شده سمت راست را بکشید و گزینه پرونده را انتخاب کنید. سپس با انتخاب کردن اطلاعات حساب، و با انتخاب کردن سیم کارت‌های ثبت شده، تمامی شماره‌های ثبت شده به نام خود را مشاهده کنید.

در صورتی که مشترک اپراتور همراه اول می‌باشید، با نصب اپلیکیشن همراه اول من، با روش‌های گفته شده و هم چنین مشترکین ایرانسل  در اپلیکیشن ایرانسل من، از تعداد شماره‌های ثبت شده به نام خودتان مطلع  می‌شوند.

روش لغو مالکیت سیمکارت‌هایی که بدون کد ملی می‌باشند چگونه است؟

طبق دستورات نیروی انتظامی   و قضایی، اپراتور‌های تلفن همراه وظیفه حفظ اطلاعات و اطلاع یافتن ازمشخصات صاحبان خطوط را دارند. همچنین  سیم کارت‌هایی که بدون مالک حقیقی می‌باشند را بیرون از شبکه اپراتوری قرار دهند؛ بنابراین اپراتور‌ها چند سال پیش تصمیم گرفتند تا خطوطی را که کد ملی صاحبشان در پرونده موجود نباشد را سلب مالکیت کنند؛ بنابراین مالکیت سیمکارت اشخاص بدون وجود شماره کد ملی امکان ندارد. به این صورت که افراد برای جلوگیری از سلب مالکیت سیم کارت خود، سیم کارت‌های همراه اول، شماره کد ملی خود را می‌توانند به ۸۹۸۰ و صاحبان سیم‌های ایرانسل کد ملی خود را به ۲۷۲ پیامک کنند، که این طرح لغو مالکیت سیمکارت در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ راه اندازی شد و مالکیت سیم کارت‌های بدون کد ملی به طور کامل سلب شد.

گفتنی است همزمان با تصمیم دولت برای پرداخت وام یک میلیونی ویروس کرونا و الزام مردم برای ثبت نام در این وام تنها از طریق تلفن همراه با سیم کارت به نام، بسیاری از سرپرست های خانوار به دلیل فقدان سیم کارت به نام ساعت ها در مراکز فروش سیم کارت و در صف های طولانی منتظر ماندند؛ وضعیتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر فاصله گذاری هوشمند غیر قابل قبول است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱
یک کلاهبرداری به اسم اینکه من از پرسنل صدا و سیما هستم با واتساپ با شماره من تماس گرفت و گفت می خوام خبر مسرت بخشی رو بدم من می دونستم که دنبال کلاهبرداری هست منتظر بودم که شماره کارت و اینا رو بخواد اما فقط پرسید شما مالک سیمکارت فلان هستین شماره خودم بود گفتم بله بفرمایین بعد قطع کرد تماس گرفتم جواب نداد نمی دونم آیا کلاهبرداری خاصی اتفاق افتاده یا نه ؟ این چه حرکتی بود نمی دونم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل