بازدید 12574
معاون پرستاری وزیر بهداشت

بالغ بر ۸۰ هزار پرستار در بخش دولتی در تماس مستقیم با کرونا هستند/ افزایش افسردگی پرستاران با دیدن مرگ بیماران کرونایی/ پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی/ کمبود پرستار، بحران جهانی است

معادل ۶۵درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند و بسیاری از آنان با مشاهده مرگ بیماران کرونا در بیمارستان‌ها افسرده می‌شوند. این ۸۰ هزار و ۸۵۶ پرستار، فقط آمار بیمارستان‌های دولتی است و آمار پرستاران بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح، خیریه، بانک‌ها و بخش خصوصی را شامل نمی‌شود.
کد خبر: ۹۷۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 20 April 2020
تابناک اجتماعیمعاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۰ هزار و ۸۵۶ پرستار و معادل ۶۵درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند و بسیاری از آنان با مشاهده مرگ بیماران کرونا در بیمارستان‌ها افسرده می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، مریم حضرتی در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه در این باره افزود: این تعداد پرستاران که در مراقبت از بیماران کرونا فعال هستند، فقط شامل آمار بیمارستان‌های دولتی است و آمار پرستاران بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح، خیریه، بانک‌ها و بخش خصوصی را شامل نمی‌شود.

وی گفت: در دو ماه گذشته چهار هزار و ۴۵۶ پرستار در بیمارستان‌های دولتی جذب شدند و سه هزار و ۵۵ کادر پرستاری و مراقبتی نیز داوطلبانه در بیمارستان‌ها برای مراقبت از بیماران کرونا به میدان آمدند.
 
بالغ بر ۸۰ هزار پرستار در بخش دولتی در تماس مستقیم با کرونا هستند/ افزایش افسردگی پرستاران با دیدن مرگ بیماران کرونایی/ پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی

معاون پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف متفاوت است. در برخی دانشگاه‌ها پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران به روز شده است، اما در برخی دیگر معوقات بین ۴ تا ۱۲ ماه وجود دارد که پیگیر پرداخت آن هستیم.

وی ادامه داد: در مورد پرداخت‌های تشویقی به پرستاران برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به تشخیص خودشان عمل کرده اند، در برخی جا‌ها میزان تشویقی مناسب بوده و در جا‌هایی هم مناسب نبوده که در حال پیگیری آن هستیم.

حضرتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره به کارگیری پرستاران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها گفت: به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم؛ هر پرستاری که از طریق تست یا آزمایش قطعی به کرونا مبتلا شده باشد از چرخه خدمت خارج شده و بعد از منفی شدن تست به کار بازگشته است و پرستاران با توجه به آگاهی که از بیماری دارند خودشان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اجبار پرستاران برای حضور در محل کار گفت: شاید یک درصد پرستاران ترک کار کرده باشند و ۹۹ درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار خود حاضر بوده اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران سر کار نبوده است؛ ضمن اینکه پرستارانی که مشکل داشتند، از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند یا بچه کوچک داشتند یا سیستم ایمنی پایین داشتند، از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند. ترک خدمت یک درصد نیرو‌ها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروه‌های دیگر بوده است که مطابق قانون رسیدگی می‌شود.

معاون پرستاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است، اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده بلکه مهمترین علت مشاهده مرگ بیماران جلوی چشم آن‌ها بوده است، اما پرستاران پر تلاش و صبور هستند. البته در بیمارستان‌های زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایجاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی برای این افراد انجام می‌شود.

وی افزود: در دو ماه گذشته ۱۴۲ هزار و ۹۲۵ بیمار بستری با تشخیص بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری شدند و تحت مراقبت و آموزش گرفتند. ۴۰۵ مرکز مشاوره و مراقبت در منزل نیز به طور فعال برای این بیماران خدمات مشاوره و مراقبت در منزل را انجام دادند. علاوه بر آن حضور فعال و مشارکت پرستاران در سامانه ۴۰۳۰ و ۱۹۰ را برای آموزش و مشاوره مردم نیز داشتیم.
 
بالغ بر ۸۰ هزار پرستار در بخش دولتی در تماس مستقیم با کرونا هستند/ افزایش افسردگی پرستاران با دیدن مرگ بیماران کرونایی/ پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی

حضرتی گفت: افزایش ۵۰ درصدی حقوق نیز مانند همه پرسنل نطام سلامت برای پرستاران انجام شده است البته پرستاران شرکتی مشمول این افزایش حقوق نشده اند که از طریق شورای عالی کار پیگیر هستیم و امیدواریم این افزایش شامل این پرستاران نیز بشود. تمدید طرح پرستاران نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی تفویض اختیار شده است. تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی درباره آمار پرستاران جان باخته یا مبتلا شده به علت کرونا نیز گفت: در مورد شهدای خدمت و تعداد مبتلایان شاخص‌های لازم از طریق مرکز بازرسی وزارت بهداشت دنبال می‌شود و بعد از مشخص شدن آمار آن را به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم. اکنون آماری از پرستارانی که به علت کرونا جان باخته اند، نداریم. این کار به این کمبته واگذار شده ولی هنوز شاخص‌ها مشخص نشده است.

وی افزود: برای ارائه خدمت مناسب به مردم، از تمام ظرفیت پرستاری کشور اعم از دانشجویان، کادر پرستاری و حتی افراد بازنشسته که امکان خدمت داشتند، استفاده و البته استاندارد‌های حفاظتی و ایمنی پرستاران نیز رعایت شده است تا پرستاران در خطر نیفتند.

حضرتی گفت: دستورالعمل پیگیری وضعیت بیماران پس از ترخیص نیز ابلاغ و اجرایی شده است. همچنین برای ارائه خدمات مراقبت در منزل، استاندارد‌ها و تعرفه‌های این خدمات تدوین شده است و امیدواریم با تصویب شورای عالی بیمه، این تعرفه‌ها تحت پوشش حمایت بیمه‌ای نیز قرار گیرد.

وی درباره تعدیل پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی گفت: گزارش رسمی در این مورد نداشته ایم و هیچ آماری از تعداد پرستارانی که بیکار یا تعدیل شده اند نداریم. از سازمان نظام پرستاری که مدعی این موضوع بوده خواسته ایم لیست و تعداد این پرستاران را به معاونت پرستاری اعلام کنند تا رسیدگی کنیم؛ اما پرستاری که خدمت کرده و خوب خدمت کرده نباید تعدیل شود. دستور وزارت بهداشت این است که پرستاران حمایت شوند. سامانه‌هایی برای جمع آوری اطلاعات فعالیت پرستاران ایجاد شده است. ضمن اینکه پرستاران می‌توانند از طریق سامانه شکایات خود را مستقیم مطرح کنند و به همه شکایت‌های پرستاران رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.
 
بالغ بر ۸۰ هزار پرستار در بخش دولتی در تماس مستقیم با کرونا هستند/ افزایش افسردگی پرستاران با دیدن مرگ بیماران کرونایی/ پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی

معاون وزیر بهداشت درباره استخدام پرستاران در بیمارستان‌های دولتی گفت: تاکنون حدود ۴۵۰۰ پرستاران استخدام شده اند که با توجه به بحران کرونا بدون مراحل گزینش و اداری جذب شدند، اما بررسی‌های لازم از نظر داشتن صلاحیت بعدا انجام می‌شود.

وی درباره تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی گفت: نامه‌ای در این زمینه به معاونت توستعه وزارت بهداشت ارسال شده تا پرستاران و مامایی که در بحران کرونا در میدان خدمت بودند، در اولویت استخدام قرار بگیرند. انتظار ما این است که این کار حتما انجام شود.

حضرتی درباره کمبود پرستار گفت: بحران کمبود پرستار همزمان با کمبود پرستار بیکار جویای کار یک بحران جهانی است. در ایران نیرو‌های پرستار بیکار زیاد نیستند از آن‌ها برای کار دعوت کرده ایم، اما تعدادشان زیاد نیست. کمبود پرستاری و نیاز به نیرو داریم و برای اجرای استاندارد‌های پرستاری باید این کمبود جبران شود.

وی درباره اینکه در برخی بیمارستان‌ها پرستاران از پوشیدن لباس ایزوله منع شده اند، گفت: پوشیدن این لباس‌ها استاندارد‌هایی دارد. حتی استفاده از ماسک N95 نیز در همه بخش‌ها لازم نیست. هر جایی استاندارد خودش را دارد و بر اساس آن در شرایط و بخش‌های مختلف باید استاندارد‌ها رعایت شود و این طور نیست که استاندارد‌ها رعایت نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
این رسمیا فکر میکنن شرکتی از توی جوب در اومده سرکار اومده
البته رسمیا حق دارن چون کیلویی زمان دولت یه بنده خدایی یه نور چشمیایی شدن شرکتی بعد دو سال قرار داد معین شدن
ولی ما ک در حد ازمون تخصصی و مصاحبه انچنانی جذب شدیم باید انقدر تحقیر بشیم
در دوران شیوع کرونا در حق خیلی از ادرات جفا شده ولی تعداد زیادی از ادارات مزایای عجیبی به اسم کرونا به پرسنل خود داده اند که لازم است به شدت اصلاح شود مثلا ادراتی در اسفند و فروردین به کارمندان خود که حتی پاره وقت هم حضور داشته اند به اندازه حقوق دریافتی مزیا به همه پرسنلش داده در صورتی که پرسنل خط مقدم درمان نظیر پزشکان و پرستاران مبلغ ناچیزی دریافت کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
خودتم می دانی که این دروغ است.
همش نباید دلقک بازی در بیاوری!
من کادر پزشکی "غیر درمان کرونایی" هستم و همه روزها سر کار رفتم و هیچ مزایای کرونایی به ما نداده اند.
چون با بیماران کرونایی سرو کار نداشتیم اگر چه بسیار در معرض خطر برخورد با همکاران پزشکی مرتبط با کرونایی ها هستیم
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
والله حقوق پرستارا تو بالاترین سطح حقوق کارمندای دولته و در مورد دستمزد پزشکان هم که درامد یکسالشون کفاف سه نسل و میده دیگه نمیدونم از چی گلایه دارن.واقعا که .یه نگاهی به حقوق نیروهای مسلح مخصوصا صنایع دفاع- دریایی بزنین متوجه میشین با بالاترین تحصیلات و از بهترین دانشگاه ها هم که باشن اوضاشون داغونه...
مدتهاست که دیدن مرگ برای کادر درمان امری طبیعی شده و چرا دارن از کرونا حداکثر استفاده رو میبرند نمی دونم .
تو بیمارستانهای دولتی مریض عمودی وارد میشه بعد یک تا یکماه افقی خارج .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
تکلیف همه با شما که مرگ بیماران رو با افقی و عمودی نام میبری معلومه عزیز
لطفا به مردم کمک مالی کنید وبازارها رو ببندید
درغیراینصورت موج لزرگی ازبیمارها بوجودخواهدامد که هیچکی نمیتونه جمعش کنه
تو‌ر‌و‌ خدا به پرستاران رسیدگی بیشتری کنید. از همین الان شروع کنید. موکولش نکنید به شمبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
مثبت بخاطرشمبه
با شیوع و اپیدمی کرونا و تحمیل شرایط کاری سخت، طاقت فرسا و زیان آور خارج از چارچوب قراردادهای استخدامی و وظایف شغلی و سازمانی بر کارکنان نظام سلامت بویژه پرستاران و پزشکان و بهره کشی از آنان، ظلم مضاعف در حق آنان اتفاق می افتد. به زودی آنان فرسوده شده و یا ریزش خواهند کرد و صدمات جبران ناپذیری به نظام سلامت و پرسنل آن وارد خواهد شد.
در واقع مدیران وزارت بهداشت در زمینه مدیریت کرونا و تحمیل شرایط کار سخت آن بر پرسنل خود، گناه نابخشودنی مرتکب شده و می شوند.
چرا باید همه مسئولیت مدیریت کرونا بر دوش کارکنان وزارت بهداشت تحمیل شود؟! سایر سازمان های عریض و طویل و نجومی بگیر خیریهف اوقاف، هلال احمر و مدیریت بحران و جنگ کجایند؟! لابد فقط مانور می دهند و از دور نظاره گرند و بودجه می گیرند و بر ریش وزارت بهداشتی ها می خندند؟!
کمترین حقوق کارگر در اروپا ۱۹ میلیون در ماه
است

مسئولان محترم و نابغه، ثروتمندترین کشور جهان طبق اعلام رسمی نهادهای جهانی ایران اعلام گردید
پس ما متوجه شدیم زمین را شخم بزنیم
یا طلا بیرون می آید یا نقره یا نفت یا گاز یا آهن یا مس یا آلومینیوم یا اورانیوم یا هزاران چیز دیگر
کاش تناسب بود بین دریافتی پزشک و پرستار
کدوم خدا میگه چند ده برابر
باید پول را از پزشکان که خیلی خیلی دریافت میکنن گرفت و بخشی از آنرا به پرستاران داد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
چطوره پول مفت خوران دولتی را کم کنند و دکترها و پرستاران را حمایت کنند!
خانم بنده پرستار، بیمارستان خصوصی از زمان شروع کرونا هرچی ماسک، ضدعفونی و لباس ... بوده خودمون خریدیم. از این ماه هم گفتن دیگه اضافه کار هم نمیدیم. از وزارت بهداشت خیلی سپاسگذاریم که اینگونه به پرستاراش کمک میکنه!! صدا و سیمای میلی که این همه از بیمارستانهای بدبخت و فلک زده آمریکا گزارش میذاره کاش یه تک پا هم بیاد و از درد ملت خودش خبر بگیره!! می دونم سانسور میکنی اما! ما هم خدایی داریم.
در جمهوری آذربایجان حقوق و مزایای کادر پزشکی درگیر با درمان بیماران کرونا بین سه برابر تا پنج برابر افزایش یافته است.
تاريخ ومردم ان اين حماسه گران را به خوبي ياد خواهند كرد زنده باشيد اجرتان با خدا
142900نفر که مشکل حاد تنفسی داشتن دقیقا چه مریضی داشتن؟؟؟؟؟
این رو باید به آمار کرونا اضافه کرد
آمار واقعی ما این هست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
برای اینکه این دروغ باورپذیرتر باشه اون خورده و دهگان و یکان را هم می گفتی که مثلا بگیم به به چه آمار دقیقی داری!!!۱
این خانم کاملا پیداست که ارادت ویژه ای به صندلی معاونت شون دارن ،به نظر نمیرسه که دغدغه مشکلات جامعه پرستاری رو داشته باشن واز ایشان ابی برای کادر درمانی گرم نخواهد شد .
این پزشکان وپرستارانی که الان به جنگ کرونا رفتند همان پزشکان وپرستارانی بودند که درزمان عادی هم مردم ازعملکردشان راضی بودند ودعاگو به این قشر وخط مقدمیهای قدیم وجدید بایستی رسیدگی شود والا اون پزشک نجومی بگیر قطعا الان درخط مقدم نیست ودرقرارگاهی وجائی امن سنگر گرفته زمان جنگ یادم هست بعضی از آقازاده ها البته نه همه به جبهه میرفتند ودرقرارگاهها وجاهای بی خطر فقط مزاحم بودند وپدرانشان میگفتند فلانی درجبهه است
با سلام
کادر درمان هستم تو استان ما اذربایجان غربی تا این تایمی که دارم کامنت مینویسم کارانه سال ۹۸ و ۴ اضافه کار سال ۹۸ و حق لباس داده نشده است.
خانم حضرتی جنابعالی پیگیر افزایش ۳۵ درصد فوق العاده ویژه باشید.از همین تریبون هم ممنون همه مردم عزیز هستم که باعث دلگرمی ماها شدند.البته من پرستار درس خوندم برای این روزهای سخت که کار کنم و اصلا هم نه میترسم و نه نگرانی دارم.و نه انتظار از کسی که ما رو مقدس بشمارد.
جایی که همه از حادثه میترسند پرستاران به قلب حادثه میزنند
کرونا اگه برای مردم بد بود برای کادر وزارت بهداشت خیلی خوب بود. افزایش حقوق پنجاه درصدی و ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش. از حقوق من و امثال من کم میشه.
پاسخ ها
دهاتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
جا دارد مسئولین رسیدگی کنند
من پرستار بيمارستان استان تهران درگير با بيمار كرونايي با نگهبان جلوي درب بيمارستان ٢٧٠ هزار تومان حق كرونا گرفتيم بقيه معلوم نشد چه شد
حیف است پرستاران کرونابگیرند
کادر بیمارستان مگه فقط دکتر و پرستار هستن، بابا به اون نظافتچی باید بیشتر داد به رختشور خانه و... حتما که نباید به رسمی ها حال بدین بابا اونها که بششتر در معرض خطر خستم با حقوق کمتر، مسءولین عزیز به داد نیروهای شرکتی آبدارخانه آشپزخانه حفاظت، رختشور خانه، راننده بقیه هم برسین
حاج خانم فقط لطفا کمبود پرستار تو بیمارستانهارو با جذب پرستار مرد جبران کنید. واقعا چه معنی داره وقتی حداقل 50 درصد بیماران ورودی بیمارستانها آقا هستند حداقل 80 90 پرستارا خانمن.
میگن از شمبه اوضاع بهتر میشه....البته شمبه ده سال بعد...
افزایش پنجاه درصدی حقوق مربوط به کرونا نبوده وقبل ازشیوع کرونا به تمام کارمندان ازجمله معلمان داده شده است فقط این مسیولین تمام رده های دولت و وزارت بهداشت بارندی تمام آنرابه کرونا چسبانده اند پاداش دویست میلیاردی راهم اگرشما دیده اید ما کادر بیمارستانهای درگیرکرونا هم دیده ایم واقعیت این است کارطاقت فرسا لغو مرخصیها وسپس حذف همان مرخصیهای نرفته بجای ذخیره آن عدم پرداخت اضافه کار وکارانه به علت مشکلات مالی بیمارستان ابتلای کادر وتمام روزهای هفته بدون تعطیلی کارکردن انهم بااعمال شاقه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی