بازدید 14472

قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟

رئیس گروه اقتصاد مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سناریوی محتمل بازار مسکن سال ۹۹ را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۷۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 20 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر، نرگس رزبان اظهار کرد: در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ باید چند پارامتر مهم درونی و بیرونی مؤثر بر بازار را مورد توجه قرار داد و هر نوع پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار ملک را بر اساس آن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ارائه هر گونه پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن امر چندان آسانی نیست و ممکن است به دلیل وجود برخی نااطمینانی ها شرایطی کاملاً متفاوت با وضعیت فعلی در ماه‌های آینده بر بازارها از جمله بازار مسکن حاکم شود گفت: تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن با فرض ثبات شرایط و پارامترهای درونی و بیرونی بازار مسکن ارائه می‌شود و ممکن است در صورت وقوع وقایع غیرمترقبه، شرایط دیگری بر بازار حاکم شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مؤلفه‌های درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن با فرض ثبات شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نباید از حد تورم عمومی فراتر رود؛ پیش بینی می‌شود رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حداکثر معادل ۳۰ درصد رقم بخورد و بنابراین انتظار جهش قیمتی برای بازار مسکن سال ۹۹ تقریباً امری بعید به نظر می‌رسد.

وضعیت مالی و توان خرید سمت تقاضای مسکن است

رزبان توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل درونی بازار مسکن که باعث محدود شدن رشد قیمت مسکن در سال جاری حداکثر به میزان تورم و حتی کمتر از آن می‌شود وضعیت مالی و توان خرید سمت تقاضای مسکن است. با توجه به اینکه هم اکنون سمت تقاضای مصرفی مسکن و به خصوص خانه اولی‌ها با توان مالی تضعیف شده در بازار مواجه اند انتظار می‌رود در سال جاری هم مانند سال گذشته این افراد در خرید مسکن چندان موفق نباشند. در واقع تضعیف قدرت خرید سمت تقاضای مصرفی به دلیل رشد قابل توجه قیمت مسکن طی دو سال گذشته در سال ۹۹ نیز بر حجم تقاضای مسکن اثرگذار خواهد بود. این موضوع حتی می‌تواند سایر تقاضاهای موجود در بازار مسکن به خصوص تقاضای سفته بازی را تحت تأثیر قرار بدهد و از میزان آن نیز بکاهد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر نیاز به واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت برای پاسخ به تقاضای آن دسته از گروه‌های مصرفی که همچنان قادر به تأمین هزینه خرید واحدهای مسکونی حداقلی هستند افزایش خواهد یافت و از این رو بهتر است سرمایه گذاران ساختمانی در سال ۹۹ توان فنی و مالی خود را در این زمینه به کار بگیرند. چرا که تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت همچنان رو به افزایش است.

انتظار می‌رود میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ کمتر از تورم عمومی باشد

رزبان همچنین از تحولات نرخ ارز، افزایش نقدینگی، کاستی‌های تولید، تحریم، شیوع بیماری کرونا و … به عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند تغییرات بازار مسکن ۹۹ نام برد و افزود: در چنین شرایطی انتظار می‌رود میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ کمتر از تورم عمومی باشد. این در حالی است که در سال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
هه هه هه
بله این تحلیل ها همه روی کاغذ جواب میده ولی وقتی شهرداری عوارض ساخت و ساز رو گرون میکنه و با توجه به تورم چند صد درصدی مصالح و افزایش حقوق کارگر آیا این تحلیل ها درست از آب درمیاد ؟ تجربه ثابت کرده که شعار متداول خریدن خریدن نخریدن 6 ماه دیگه گرون تر میفروشم هم شامل مسکن هم میشود . . . . الان که بازار خودرو توی رکود هست یه فروشنده پراید صفر رو پیدا کنید که به علت رکود بیاد پراید صفر کیلومتر رو بده 35 میلیون . . . . کسی یه همچین کاری میکنه ؟ در مورد مسکن هم همینه و فقط قدرت خرید ها کم میشه و حاشیه نشینی زیاد و مشکلاتی از این دست . . .
ریال های بی پشتوانه و بادآورده ای که در بورس به عده ای رانتخوار و خودی پرداخت میشود همه بعدا به سمت مسکن خواهد رفت ببینید امسال قیمت مسکن چه خواهد شد
من یک پیش بینی می کنم انعکاس بده لطفا
مسکن یک جهش شدید تا پابان تیر ماه خواهد داشت قیمت تو آخر شهریور نسبت به الان ۶۲.۸ درصد رشد خواهد داشت.

از دلایل اصلی جهش قیمت افزایش شدید قیمت مصالح و کاهش شدید عرضه مسکن تازه ساز می باشد.
نیاز انباشته از دو سال قبل هنوز پاسخ داده نشده است.
دولت داره ازطریق واگذاری شرکتهای عمدتا ضررده وورشکسته دربورس بایک تیر سه نشون میزنه
اول فروش فوری شرکتهای زیانده وخلاص شدن از شر انها
دوم جمع اوری نقدینگی سرگردان که به حجم سرسام اوری رسیده
سوم جبران بخشی از کسری عظیم بودجه
نتیجه اینکار اما چیزی جزهجوم نقدینگی مردم ذوقزده وطمعکار ! به بازار سرمایه و باد شدن بیشتر بادکنک اماده انفجار بورس نخواهدبود که عنقریب اتفاق خواهدافتاد
اکثرکارشناسان اقتصادی هم که فقط نظاره گر بادشدن مستمر این بادکنک هستند وصداشون درنمیاد
اندک افرادی هم که هشدار میدن صداشون به جایی نمیرسه
30 درصد افزایش قیمت مسکن ؟؟؟؟!!! مدرم منتظر 30 درصد کاهش هستند . تنها راه کاهش هم ، اخذ مالیات از خانه های خالی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
ماليات مياد روي قيمت ملك
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
واقعا چرا دولت روحانی از ابزار مالیاتی برای کنترل قیمت مسکن استفاده نمیکنه؟
خخخخخخخ :)
ماشاا... به اين حجم نقدينگي كه هر روزهم داره اضافه ميشه
قيمت ملك رو طبقه متوسط بالا نمي برند چون انها درصد قابل توجهشون داراي ملك هستندو از طرفي پول خريد ملك رو هم ندارند .
ملك ارزشش را با توجه با بي چيز شدن ارزش ريال باز آفريني ميكند .
از طرفي ملك را پول هاي خاص بالا مي برد نه قدرت خريد مردم بي پول .
اين سيكل تا زماني كه نقدينگي با سرعت جت توليد مي شود ادامه دارد .
ملك بدو ... من بدو ...
انشااله بیاد پایین همه بتونند بخرند
بورسو خودتون كلي بالا بردين طلاو دلار را هم همينطور تا خزانه و جيبتونو پر كنيد بعد به مسكن كه ميرسه ميگين زير تورم خخخخ مسكن هم مثل همونا ميره بالا
حقوق کارگر یک میلیون هشتصد یک کیلو گوشت 120 هزار تومان نه همش املت میخوریم میشه ماهی برا سه نفر یک میلیون و پانصد خودت محاسبه کن مسکن چقد باید پایین بیاد اگر شرف داری ......به حق الله که همه اونایی که مسکن انبار کردند خودشون و خانواده هاشون کرونای شدید بگیرن تمام دعام تو ماه رمضون همینه....
دوشنبه اول اردیبهشت ساعت ۱۷:۲۶
دلار (اسکناس) ۱۵۸۰۰
دلار (حواله) ۱۶۱۰۰
سکه ۶۳۰۰۰۰۰
اینکه دولت میتواند در کنترل رشد قیمت مسکن اثرگذار باشد تردیدی نیست. اما اینکه چرا نمی خواهد؛ کسی باید به شبهات پاسخ دهد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد