بازدید 10060
۴

«روخو»، نمایش پیچیده و ظریف فروپاشی سریع اخلاقیات

این فیلم جزو مهم ترین آثار سینمای آرژانتین در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که نمایش پیچیده، لایه لایه و ظریف فروپاشی سریع اخلاقیات را به تصویر می‌کشد؛ اثری که تماشاگر را به شکل محسوسی درگیر می‌کند و درک وسیعی از آنچه در دوره‌ای در آرژانتین می‌گذشت، پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۷۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 17 April 2020

«روخو»، نمایش پیچیده و ظریف مرگ اخلاقیات در آرژانتین

فیلم سینمایی «رخو | Rojo» به کارگردانی بنجامین نایشتات، جزو مهم‌ترین آثار سینمای آرژانتین در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که نمایش پیچیده، لایه لایه و ظریف فروپاشی سریع اخلاقیات را به تصویر می‌کشد؛ اثری که تماشاگر را به شکل محسوسی درگیر می‌کند و درک وسیعی از آنچه در دوره‌ای در آرژانتین می‌گذشت، پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد.

«تابناک»؛ فیلم سینمایی «رخو | Rojo» محصول سال ۲۰۱۸ اثر بنجامین نایشتات کارگردان آرژانتینی، وکیلی موفق ناگهان متوجه می‌شود که زندگی اش در آستانه فروپاشی قرار دارد و در این میان دست به اقدامات غیرمنتظره‌ای می‌زند؛ هرچند این فیلم محصول مشترک آرژانتین، آلمان، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، برزیل، بلژیک و سوئیس است، در واقع می‌توان یک اثر مهم از سینمای آرژانتین تلقی‌اش کرد. داریو گرندینتی، آندره‌آ فرگیو، آندره‌آ کاسترو، دیگو سرسمونی در این فیلم نقش آفرینی درخشانی داشتند و اثر این کارگردان جوان را به سطح قابل قبولی رساندند.

«روخو | Rojo» به نحوی استادانه احساسی از «نادرستی» را می­ پرورد که حتی برای کسانی که با تاریخ آرژانتین بیگانه­ اند قابل درک است. در روخو، نویسنده ـ کارگردان بنجامین نایشتات یک هاله بازآیند از رخوتی شوم و افسارگسیخته که برانگیزنده جوی است که در آن چیزی عظیم، اما مغفول­ مانده، درست جلوی چشم کارکتر‌های بی­ خبر در حال وقوع است را پدید می‌آورد. هرچند فیلم آرژانتین ۱۹۷۵ که در آستانه یک کودتا و «جنگ کثیف» که در آن آمریکا از گروه­های نظامی راست افراطی که آدم­ربایی، شکنجه و قتل می­ کردند را پشتیبانی کرد، این اتفاقات هیچ­ گاه آشکارا در فیلم نشان داده نشده­‌اند.

«روخو»، نمایش پیچیده و ظریف مرگ اخلاقیات در آرژانتین

به جای آن، کارکترها دقیقا همان کاری را می­کنند که مردمی که سعی در انکار قساوت دارند همیشه می­کنند: صحبت در مورد موضوعات ناخوش‌­آیند و تمرکز بر ساختار عادی و روزمره زندگی­‌های­شان. در عین حال، نایشتات هرج و مرج حاکم بر آرژانتین را با نمادها و اتفاقات سلسله‌­واری که در آن­ها خشونت به ظاهر بی دلیل که نماینگر تنش پنهان پشت ظاهر عادی قضیه است، فوران می­کند. در طول فیلم، نایشتات استادانه احساسی از «نادرستی» را می ­پروراند که حتی برای کسانی که با تاریخ آرژانتین بیگانه اند قابل درک است.

فیلم با صحنه ای از خانه­ ای که در حال تخلیه از اثاثیه است شروع می­ شود. این تصویر استعاره­ ای از کشوری در حال «خانه نکانی» است. سپس نایشتات تصویری عجیب و غریب از صحنه مواجهه یک وکیل مشهور، کلودیا (داریو گراندینیتی)، و مردی که در انتها به عنوان «هیپی»(دیگو کرمونزی) از او نام برده می­شود را نشان می­ دهد. درست وقتی که کلودیا در یک رستوران مجلل در حالی که سرش به کار خودش است و منتظر همسرش، سوزانا (آندریا فریگِریو)ست، هیپی با تلاطم وارد رستوران می­ شود و از کلودیا می­ خواهد که میزش را ترک کند.

کلودیا میزش را ترک می­ کند و با مدنیت غیرمنتظره ­اش که برای تحقیر توحش هیپی بود به راهش ادامه می­دهد. این صحنه جلوه مهارت ناشتیات در جذب کردن ماست، زیرا کلودیا شخصی است که با او هم­ذات­‌پنداری می­ کنیم اما در همین لحظه این رویارویی حکایت افرادی چون هیپی است که توسط کشوری که به واسطه مرزبندی‌­های سیاسی درهم ­شکافته شده است طرد شده‌­اند.

«روخو»، نمایش پیچیده و ظریف فروپاشی سریع اخلاقیات

تنش­ها بین کلودیا و هیپی تا جایی بالا می­ گیرد که در نهایت هیپی با سلاح کمری به صورت خود شلیک می­ کند. کلودیا به جای این که هیپی را به بیمارستان ببرد او را در بیایان ول می­ کند تا بمیرد. نکته‌­­ی تکان­‌دهنده بی­روحی و بی‌احساسی اعمال کلودیا است. آن طور که رفتار کلودیا نشان می ­دهد انگار او دارد زباله‌­ای را دور می ­اندازد و به زندگی عادی­‌اش برمی­ گردد و به محل کارش می­ رود و از ستایش‌­هایی که شغلش برایش به ارمغان آورده است می‌آرامد. در یک فیلم مهیج معمولی، این عدول اخلاقی می ­توانست موتور محرکه فیلم باشد اما نایشتات حادثه هیپی را کنار می­ گذارد و اکثریت زمان روخو را به ارتباط­‌بازی­ها و درگیر شدن­ های پیش ­آیند کلودیا تخصیص می­ دهد.

نایشتات بدون روتوش کردن، رخدادهای عادی کارکترهایش را دنبال می ­کند و بنابراین روخو برای این که به طرز قانع کننده­ ای ایده‌­آلیسم را (به وسیله سینماتوگرافی قهوه ­ای که متعاقبا احساس در گل ماندگی را می ­دهد) مرده نشان دهد، بسیار آزاردهنده جلوه می­کند. با تنها مقدار اندک رو به اضمحلالی از احساس ایستایی و ثبات و ایمان به جهت­‌یابی درست توسط اجتماع، کارکترها بیشتر بر اتفاقات جزئی تمرکز می ­کنند. تصمیم سوزانا مبنی بر نوشیدن آب به جای قهوه یا چای در یک دورهمی، تبدیل به ژستی می­ شود که نماینده مقاومت او و زنان متعلق به کلاس اجتماعی اوست که در به نمایش گذاشتن آن در سایر عرصه­‌ها ناموفق‌­اند.

در همین حال ناپدید شدن مضحک در طول یک برنامه شعبده‌­بازی بازتاب دهنده قتل­ ها و آدم‌­ربایی­ های است که دولت بر مخالفینش روا می‌داشت؛ هرچند قطعه اصلی روخو کسوفی است که سبب سرخ شدن سراسر ساحل می­شود در حالیکه سوزانا که گم شده است در محوطه­‌ای چوبی­‌شده پرسه می­زند و در همان حال که کلودیا بدون عینک­ آفتابی با دست چشم‌­هایش را می­پوشاند. رنگ سرخ نیز با کمونیسم مرتبط است و البته که از اهداف این رژیم به رسمیت شناخته شدن است.

در انتها روخو بار دیگر روایت هیپی را تکرار می­ کند، چون یک کارآگاه مشهور شیلیایی، سینکلر (آلفردو کاسترو)، کلادیو را برای جواب‌­گرفتن تعقیب می­کند، اما به زودی مشخص می­ شود که این یک جعل دقیق است. در بیابان شخصی آماده است تا سینکلر باهوش را ببیند تا روایت سرگردان را با وادار کردن کلودیا به پذیرش مسئولیت صاف و درست کند. اما این دو مرد که هر دو محترم و متمول­‌اند از یک طبقه اجتماعی هستند.

هرچند هر دو متظاهرند، در واقع مرگ مردم طبقات فرودست برای­شان کم اهمیت است. در این جا مشخص می­ شود که روخو کمتر یک فیلم مهیج است تا یک طنز تلخ دلسردکننده، با در نظر گرفتن مردان برخوردار مانند آن­هایی که توسط حکومتشان کاربردناپذیر فرض شده اند و نم ی­توانند نقشی ایفا کنند، باعث یک خشم در هم پیچیده با ادب و نزاکت می ­شود که غرورشان را در یک جامعه مریض که از آن­ها برای پیش بردن تجارت خودش بهره می­ برد، ارضا می ­کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سلام بنظرم فیلم هایی که هر هفته معرفی میکنید لیکنش هم بذارید خیلی خوب میشه البته اون لینکی که از همه کمتر سانسور شده...تشکر
فیلم پلتفرم رو هم نقد کنید ...
خیلی خوبه اگه کتاب هم معرفی کنید
بع خاطر تعریف شما رفتم دانلود کردم.اصلا به درد نمیخوره .حداقل از نظر من
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست