بازدید 9670
۱

در مورد اوپک پلاس چه می دانید؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، پس از تجربه دو سال سقوط قیمت در بازارهای جهانی، با جمعی از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای کاهش تولید به توافق رسید. این کشورهای غیر عضو در کنار اوپک توانستند در پی بازنگری بر میزان تولید و عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ بازار را تنظیم کنند.
کد خبر: ۹۷۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ 13 April 2020

افزایش بهای نفت پس از توافق اوپک پلاس - تابناک | TABNAK

به گزارش «تابناک»، مشورت و سیاست‌گذاری مشترک میان ۱۰ کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار ۱۳ عضو اوپک، به اوپک پلاس شهرت یافت؛ نهادی که در عمل و تا پیش از ششم آوریل سال جاری میلادی، ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض بوده تا با حجم تولید و عرضه خود، بازار را تنظیم کنند.

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است.

البته این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید شکل نگرفت بلکه دقیق‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است؛ سیاستی که برای نمونه و در قالب آن در نیمه سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفته شد تا با افزایش سقف تولید، از فراتر رفتن بهای نفت از ۷۵ دلار جلوگیری شود و به این ترتیب قیمت‌های بالا بر تقاضا اثر منفی نگذارد.

ائتلاف اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها چهار سال پیش از این در نشست الجزایر در حالی به قصد سیاست‌گذاری مشترک گردهم آمدند که طعم شیرین نفت ۱۱۰ دلاری را در خاطر داشتند و شاهد سقوط قیمت‌ نفت به زیر ۳۰ دلار بودند.

بر خلاف سال های گذشته برخی معتقدند در سال جاری رهبران اوپک پلاس، با اعلام افزایش تولید نفت خام، در کنار عواملی مانند شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش تقاضا در بازار، مسبب سقوط قیمت‌ بوده‌اند. افزایش این دو تولیدکننده بزرگ در حالی است که ایران و ونزوئلا هم به دلیل تحریم‌ آمریکا از کاهش تولید معاف هستند.

شرایط بازار و اقدام عجیب دو تولیدکننده اصلی اوپک پلاس تا جایی حیرت‌برانگیز بوده که ۱۲ سناتور کنگره ایالات متحده آمریکا با ارسال نامه‌‌ای از ولیعد عربستان سعودی می‌خواهند تا به عنوان "عامل و ضامن ثبات بازار" به ایفای نقش بپردازد.

ناگفته نماند شامگاه یکشنبه بیست و چهارم فروردین ۹۹، دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق وبینار برای بررسی نهایی توافق جلسه قبل، برگزار شد و خروجی این جلسه، از توافق همه اعضا بر سر کاهش تولید نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز حکایت داشت.

همانطور که اشاره شد، اجماع کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان)،  با اعضای عضو اوپک (الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو) با هدف همراهی در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اوپک پلاس نامیده می شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
پس برای هماهنگی نیازی به عضویت در اپک نیست و ما هر سال پول بی خودی برای عضویت می پردازیم در حالی که هیچ بهره ای از آن نمی بریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر