بازدید 4427
در سال های تحریم و کرونا

پیش نیاز «جهش تولید» زیر سایه شوم کرونا و تحریم

نام گذاری امسال، تحت عنوان «جهش تولید» همزمان با شیوع کرونا و آسیب های فراوان اجتماعی و اقتصادی و ... پروسه ای است که الزامات بسیاری را جهت محقق شدن می طلبد.
کد خبر: ۹۷۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ 10 April 2020

نام گذاری امسال، تحت عنوان «جهش تولید» همزمان با شیوع کرونا و آسیب های فراوان اجتماعی و اقتصادی و ... پروسه ای است که الزامات بسیاری را جهت محقق شدن می طلبد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پارامترهای اشاره شده در  زمینه  شعار «جهش تولید» حتی در پیام تبریک نوروزی رهبری نیز به آن اشاره شد. اصلاحات بانکی، گمرکی، مالیاتی،‌بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید از جمله مواردی است که آیت الله خامنه ای نیز در پیام رهبری به آن اشاره شد.

تحقق شعار به وعده نیازمند ابزاری است که سال گذشته نیز باتوجه به مشکلات پیش روی کشور که مهمترین آن تحریم های آمریکا و  البته خودتحریمی ها درصد کمی از آن محقق شد.

افزوده شدن بحران کرونا و شیوع آن و تعطیلی تولید و در مجموع بخش اقتصادی کشور به منظور حفظ حداکثری جامعه گام های اولیه در راستای تحقق شعار «جهش تولید را بسیار مشکل تر ساخته است.

هر چند همگان بر این امید هستند که سایه سیاه کرونا به زودی از سر نه تنها ایران بلکه جهان برچیده شود اما ابهامات و شیوع سریع آن در دنیا همچنان هاله ای از سرگردانی را بر بدنه اقتصادی کشورهای جهان گسترانیده و به تبع آن برنامه ریزی های اقتصادی را با اخلال مواجه ساخته است.

تولید شرط اول رونق و جهش

تولید، نیاز به داد و ستدهای داخلی و خارجی،‌توجه به بازارهای خارجی در کنار اهتمام به بازار وسیع داخلی، رفع موانع برای فعالان اقتصادی و ... از شاخص های مهمی است که شاید باید در دوران پساکرونا به آن بیشتر پرداخت.

اما در اولین قدم، چگونگی انجام «پروسه تولید» و کسب درآمد و پرداخت حقوق کارگران و کارمندان که چرخ اقتصاد توسط آنها چرخیده می شود اولین نگرانی است که به راستی بسیاری از فعالان اقتصادی را در بله پرتگاه تولید و نه جهش تولید قرار داده است و هم اکنون باید راهی برای نجات آنها از سقوط به دره نابودی یافت.

چند درصد از رونق تولید در سال گذشته محقق شد

صمصامی در باره چگونگی تحقق شعار « جهش تولید » در سال جاری ضمن اشاره به اینکه رهبری نیز از تحقق شعار «رونق تولید» در سال پیش راضی نبودند به خبرنگار ما گفت : براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران رشد اقتصادی آذر ماه سال گذشته ۵/۷ درصد منفی با نفت بوده و بدون نفت صفر درصد، در حالی که تورم ۳۸ درصدی بر اقتصاد حاکم بوده است. رشد صنعت و معدن ۵/۱۶ درصد منفی بوده این آمار نشان می‌دهد سال سخت اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و سال خوبی برای اقتصاد کشور نبود.

اصلاح نظام بانکی شرط تحقق «جهش تولید »

وی اصلاحات نظام بانکی را در تحقق شعار امسال بسیار مهم دانست وافزود :  اگر نظام بانکی کشور اصلاح نشود جهش تولیدی نخواهیم داشت، رشد نقدینگی ۲۸ درصد به معنای خلق بیش از ۹۰ درصد نقدینگی در سیستم بانکی است، براساس آمار‌های بانک مرکزی در سال گذشته نظام بانکی کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده در حالی که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی منفی بوده، حال این سوال مطرح می‌شود که تسهیلات به چه کسانی، بابت چه فعالیت‌هایی داده شده که راهی تولید نشده و تولید را رونق نداده است؟ موضوعی که حتما در نظام بانکی کشور باید پاسخ داده و یک بار برای همیشه به نفع تولید حل شود در غیر این صورت در سال ۹۹ همچنان با عدم رونق و جهش تولید مواجه می‌شویم بنحوی که در پایان سال ۹۹ بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی داده می‌شود در حالی که همچنان سرمایه گذاری منفی است و به رشد اقتصادی مورد نظر نرسیده ایم و جهش تولیدی که به دنبال آن بودیم اتفاق نیفتاده بنابراین یکی از موضوعات مهم تحقق جهش تولیدی توجه به مسائل مالی است که سیستم بانکی نقش اول را دراین زمینه بازی می‌کند تا این اصلاحیه اتفاق نیفتد قطعا جهش تولیدی نخواهیم داشت.

نقش تحریم ها در عدم تحقق شعار رونق و جهش تولید

صمصامی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۹ بسته شده و جهت و سیاست مالی سال ۹۹ همانند سال ۹۸ تعیین شده گفت :  این موضوع به معنای آن است که همان روندی که در سال گذشته اتفاق افتاد در سال جاری نیز محقق می‌شود. در سال ۹۸ اساس فروش نفت بر یک و نیم میلیون بشکه در روز گذاشته شد که متاسفانه این موضوع محقق نشد، با بردن اصلاحیه به سران قوا بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق تامین مالی شد و بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز از صندوق توسعه ملی برداشته شد. همه می‌دانیم که نحوه عملکرد اوراق در کشور ما منجر به خلق و رشد نقدینگی می‌شود. بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته با اعلام عملیات بازار باز موضوع خرید اوراق را مطرح کرد، خرید اوراق توسط بانک مرکزی به معنای انبساط پولی و افزودن بر حجم نقدینگی است لذا همین وضعیت را برای سال ۹۹ در پیش خواهیم داشت، بنحوی که در سال ۹۹ نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌های دولت از طریق اوراق تامین می‌شود و نحوه تامین و فروش اوراق و سررسید اوراق‌های قبلی از طریق بانک مرکزی به معنی رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی است که منجر به افزایش نقدینگی می‌شود، اگر نقدینگی ذکر شده به سمت تولید هدایت شود علاوه بر رونق کسب و کار‌ها و تولید بیشتر موجب کاهش تورم و افزایش اشتغالزایی می‌شود.

پرداخت حقوق چرخانندگان چرخ اقتصاد کشور  با ویروسی شدن اقتصاد و تولید چگونه ممکن است؟

این کارشناس در پاسخ به این سئوال که تولید و پرداخت حقوق چرخانندگان تولید، اولین شرط چرخش و رونق و جهش تولید است و این مهم با رکود جهانی با شیوع کرونا چگونه ممکن است گفت:

مسلماَ تعطیلی بسیاری از کسب و کارها از روزهای پایانی اسفند ماه و از رونق افتادن آنها، زنجیروار به همه کسب و کارها سرایت خواهد کرد و عدم تقاضا برای کالا در بازار باعث کمبود تقاضا و افزایش رکود می شود .

وی تنها همیاری مردم را در شکستن حلقه شیوع کرونا و در نهایت تحقق جهش تولید موثر دانست.

کارشناس خودرو:‌

حمایت از دانش بنیانها و طراحی و اجرای پلتفرم های جدید، استارت جهش تولید را محقق می کند

صنعت خودرو در کنار دیگر صنایع چون ؛ نفت، معادن و ... از جمله شاخص هایی هستند که با توجه به بازار گسترده داخلی و درآمدزایی مطلوب می تواند شعار رونق و جهش تولید را محقق سازد .

بابک صدرایی کارشناس خودرو اما در گفت و گو با خبرنگار ما «تولید» را مفهومی دانشت که باید با توجه به شاخص های مهم آن یعنی «کیفیت و کمیت» صورت گیرد و این مهم در گرو ارتباط بهینه بین قطعه سازان و خودروسازان محقق می شود.

به گفته وی تقویت زیرساختها می تواند زنجیره تولید در صنعت خودرو را کامل کند و استفاده از پتانسیل های مطلوب در بخش دانشگاهی و دانش بنیانی و طراحی و تهیه پلت فرمهای مطلوب با استفاده از توانمندی های داخلی و کپی برداری بهینه از مدلهای خارجی تاب آوری و حرکت رو به رشد صنعت خود را به نحو مطلوبتری ممکن می سازد.

صدرایی بحران کرونا را با توجه به تحریم های پیشین از جمله سدهایی حرکت رو به جلو صنعت خودرو دانست که در صورت توجه به پارامترهای ذکر شده ، می توان امید داشت با بهره گیری مناسب از آنها شاهد استارت زدن در مسیر جهش تولید در پروسه زمانی ۲-۳ ساله بود.

وی « اعتمادسازی» را مهمترین فاکتور گذر از بحران ها دانست .

مهندسی معکوس فاصله صنعت خودرو با جهان و بازارهای رقابتی کم می کند

این کارشناس خودرو تصریح کرد: کپی برداری از محصولاتی چون پژو ۳۰۱ و ... با بهره گیری از مهندسی معکوس که تا کنون تولید و دستیابی به بسیاری از تکنولوژی ها در ایران را برایمان مقدور ساخته است می تواند صنعت خودرو را ماندگار کند و فاصله حرکت در این صنعت در ایران را با دیگر کشورهای جهان چون ترکیه و حضور در بازارهای رقابتی را کمتر کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی