بازدید 11245
۴

افزایش اختلافات واشنگتن و مسکو بر سر کره ماه

روسیه به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر حق انحصاری ایالات متحده برای استفاده از منابع کره ماه واکنش نشان داد و آن را رد کرد تا بار دیگر اختلافات قدیمی دوکشور در حوزه فضا بویژه بر سر فتح کره ماه تازه شود.
کد خبر: ۹۷۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 10 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، با وجود آنکه شیوع گسترده کرونا در جهان صدر اخبار رسانه‌ها در غرب و شرق را به خود اختصاص داده است اما روسیه و آمریکا سرفصل جدیدی برای اختلافات پیدا کرده اند با این تفاوت که این بار موضوع به نقطه ای خاص در کره زمین مربوط نمی‌شود بلکه صحبت از کره ماه است.

اختلافات دو کشور درباره فضا سابقه ای به اندازه رقابت بلوک غرب و شرق دارد و از دیرباز بسیاری در روسیه بر این باور بوده اند که هیچ انسانی تاکنون به ماه قدم نگذاشته است و اینکه آمریکا مدعی است در سال 1969 میلادی نیل آرمسترانگ با سفینه آپولو 11 خود را به ماه رساند و بر روی این سیاره قدم نهاد یک افسانه است، افسانه ای که با توجه به مسابقه فضایی که بین بلوک غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی سابق بوجود آمده بود، ساخته و پرداخته شد.

میزان باور پذیری این موضوع در روسیه به اندازه ای است که چندی پیش دمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه در توئیتی اعلام کرد: مسکو در تدارک یک ماموریت فضایی است تا بررسی کند آیا کیهان‌نوردان آمریکایی واقعا در سال ۱۹۶۹ روی کره ماه فرود آمده‌اند، یا خیر؟.

اختلافات قدیمی روسیه و آمریکا در خصوص فضا و کره ماه با وجود آنکه انسان گرفتار عصر کرونایی شده وارد فاز جدیدی شده است چرا که دوشنبه هفته جاری دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا فضا را در مالکیت عمومی نمی‌داند و بنابراین توافقنامه در مورد فعالیت‌ دیگر کشورها در کره ماه و سایر اجسام فضایی که در دسامبر سال 1979 ازسوی مجمع عمومی سازمان ملل تایید شده است، را نمی‌پذیرد.

روسیه که درحال حاضر تنها کشوری است که توان اعزام فضانوردان جهان از جمله آمریکایی‌ها را به فضا دارد با این موضع واشنگتن کنار نیامده است و دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در اظهار نظری کوتاه گفته که مسکو هر گونه تلاش برای خصوصی کردن فضا را رد میکند و آن را قبول ندارد اما چون موضوع حقوقی است باید صاحبنظران و حقوقدانان در این باره اظهار نظر کنند.

هنوز معلوم نیست مسابقه فضایی دیگری در راه است یا روسیه و آمریکا تلاش می کنند در عصر کرونایی فعلا بر همکاری با یکدیگر در مقابله با مشکلات مشترک همچون شیوع گسترده کرونا و کاهش بیش از پیش قیمت نفت که ناشی از کاهش تقاضا در جهان است، تمرکز کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
چقدر این روسیه و امریکا پررو هستند فضا رو هم می خواهند برای خود کنند
حواستون باشه اونجا میرن بشون بگید حجاب رو روعایت کنن
امریکا با انتشار این ادعا می خواهد افکار عمومی دنیا را به زعم خودش به یاد آن زمان ها که در فضا جا و ادعایی داشت بیندازد, شاید قدری در این اوضاع نابسامان کرونایی خود شاخ و شانه ای بکشد غافل از این او دیگر پاک باخته ای بیش نیست و دندان هایش خیلی وقت است ریخته.
خوبه کلا دستشون نمیرسه ... آدم حریص و دنیادوست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل