بازدید 7047
۷
اگر حمایت معنادار نشود، بی‌کاری گسترده اهالی فرهنگ اجتناب ناپذیر است

از کاهش ۹۰ درصدی درآمد عرصه نشر تا کاهش صددرصدی درآمد تئاتر، سینما و موسیقی

از ده‌ها تا صدها میلیارد تومان کمک به عرصه فرهنگ برای حفظ حیات کسب و کارها و جلوگیری از بیکاری گسترده در این عرصه است. این رقم‌‎ها ظاهراً اعداد بزرگی است؛ اما وقتی این ارقام میان مشاغل فرهنگی توزیع می‌شود، رقم‌های تخصیص یافته بسیار اندک تلقی می‌شود، به ویژه اگر قرار باشد این وضعیت کرونایی تداوم داشته باشد...
کد خبر: ۹۷۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ 10 April 2020

از کاهش 90 درصدی درآمد عرصه نشر تا کاهش صددرصدی درآمد تئاتر، سینما و موسیقیکاهش شدید درآمد اهالی فرهنگ شرایط را به سمت و سویی برده که اگر قرار باشد کل حمایت‌ها، به پرداخت‌های اندک محدود شود و شاهد حمایت گسترده مالی نباشیم، با ریزش گسترده شاغلان در چرخه‌های مختلف از عوامل تولید و توزیع مطبوعات و کتاب تا عوامل سینما، تئاتر، موسیقی به ویژه عوامل پشت صحنه موثر در تولید و توزیع محصولات فرهنگی و هنری خواهیم بود؛ چرخه وسیعی از مشاغل که اگر آسیب ببینند، بازسازی‌اش در کوتاه مدت ممکن نیست.

به گزارش «تابناک»؛ برای بسیاری از مردمانی که خانه نشین هستند، نظیر دانشجویان و دانش آموزان، روزها به کندی سپری می‌شود اما برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها ضرب آهنگ ایام سریع تر از هر زمان طی می‌شود و وقت پرداخت حقوق‌ها می‌رسد؛ کسب و کارهایی که درآمدِ حداقلی داشته‌اند و خواهند داشت و بدون پشتوانه مالی قابل توجه، حفظ بدنه نیروی انسانی‌شان روز به روز دشوارتر می‌شود. تداوم این وضعیت، حفظ منابع انسانی را در ساختاری که صرفاً هزینه در پی دارد، دشوار می‌سازد و این دشواری منتهی به اخذ تصمیمات سخت خواهد شد.

در عرصه فرهنگ که شاهد تعطیلی عمده هستیم، آن گونه که فعالان عرصه نشر در روزهای پیشین خبر داده‌اند، فروش کتاب 90 درصد کاهش یافته است. مطبوعات که اساساً در بحران بودند و صرفاً با یارانه اداره می‌شدند، شرایط دشوارتری را پشت سر می‌گذارند. وب‌سایت‌های خبری نیز که صرفاً متکی بر یارانه نیستند و با وجود نقش حداکثری در اطلاع رسانی، از حمایت حداقلی نسبت به روزنامه و رسانه‌های کاغذی برخوردارند نیز با افت آگهی و همچنین دشواری وصول مطالبات از بخش خصوصی مواجه هستند که یا تعطیل هستند یا دسترسی به درآمدها به شکل طبیعی ندارند و اینها بخشی از وسعت بحران است.

از کاهش 90 درصدی درآمد عرصه نشر تا کاهش صددرصدی درآمد تئاتر، سینما و موسیقی

در سینما، تئاتر و موسیقی که کلیه برنامه‌ها تعطیل شده، درآمد به صفر رسیده و صرفاً ویدیو کلوپ‌های اینترنتی یا «وی او دی‌ / VOD» که غالباً در یک بستر رانتی فعال هستند، به واسطه خانه نشین شدنِ مردم، صاحب درآمد نجومی شده‌اند و با توجه به آنکه برای طیف وسیعی از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی عرضه شده، یک ریال نیز پرداخته نکرده‌اند، با سود خالص در این حوزه روبرو هستند. در واقع به جز یک بخش رانتی بسیار کوچک در حوزه فرهنگ و هنر، بخش‌های مولد عملاً تعطیل هستند و با بحرانی روبه رو شده‌اند که می‌تواند منجر به ریزش گسترده نیروهای انسانی در این بخش‌ها شود.

آن گونه که «تابناک» مطلع شده در برخی بخش‌ها نظیر کتاب فروشی‌ها، رویکردهایی نظیر پرداخت بیمه و عدم پرداخت حقوق با ارائه مرخصی بدون حقوق در دستور کار برخی فعالان قرار گرفته و برخی رسانه‌ها نیز دست به تعدیل زده‌اند یا قراردادها را با پرسنل تمدید نکرده‌اند و دست خود را برای رد پرسنل‌شان در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو و در صورت تداوم این وضعیت باز گذاشته‌اند. برخی سینماداران حتی منتظر تشخیص تبعات کرونا نیز نشده‌اند و پیش از فرارسیدن نوروز دست به تعدیل گسترده زدند و اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی مبنی بر کمک به شرط عدم تعدیل به همین سینماداران بازمی‌گشت.

در این شرایط از ده‌ها تا صدها میلیارد تومان کمک به عرصه فرهنگ برای حفظ حیات کسب و کارها و جلوگیری از بیکاری گسترده در این عرصه است. این رقم‌‎ها ظاهراً اعدادی بزرگی است اما وقتی این ارقام میان مشاغل فرهنگی توزیع می‌شود، رقم‌های تخصیص یافته بسیار اندک تلقی می‌شود؛ به ویژه اگر قرار باشد این وضعیت کرونایی تداوم داشته باشد و تاثیرات اقتصادی‌اش دامان اقتصاد ایران را تا نیمه دوم سال هزار و سیصد و نود و نه بفشارد. بی‌شک اگر حیات اقتصادی عرصه فرهنگ و حفظ ساختار فرهنگ برای متولیان امر اهمیت داشته باشد، باید شاهد توجه ویژه‌ای در این حوزه باشیم، چون در غیر این صورت آینده روشنی برای فرهنگ ایران متصور نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
کسبه ها تقریبا نابود شدند
نشر تائتر سینما عملا عمده اش هنوز دست غرب زده ها و کسانی است که با ارزشها و انقلاب ضدیت دارند همان بهتر که گرفتار عذاب الهی شدند و نمیتوانند لااقل برای مدتی ذهن مردم را مسموم کنند
کتاب با ارزش رو مردم به هر قیمتی تهیه میکنن اما کتابهای دولتی مثل روزنامه کیهان و صدا وسیما بایستی با حقنه به خورد مردم داده شوند درب حقنه کردن هرچه بیشتر مسدود باد
بله که عرصه برای اهالی سینما تنگ شده. چون حقوقها نجومیه و پول کم میاد. اگه تمامی پولبریتیها و .. ماهیانه معادل یه کارمند همردشون از نظر سواد خقوق میگرفتن نه تنها پول کم نمیاد که زیادم میاد.
بحران به گفته كارشناسان بزرگترين بحران اقتصادي بعد از جنگ جهاني اول ميباشد
الان در همه جای دنیا اولویت آخر با مراکز فرهنگی است. در حال حاضر کشور با مسائلی به مراتب مهمتر و ارجح‌تر روبروست که حتی در صورت تعطیلی 90 درصد نشریات و مراکز فرهنگی بازهم اولویت با نیازهای ضروری کشوریست. سینما و تئاتر و گردشگری و نشریات از نیازهای اساسی نیستند. همچنین بهتر است دولت چاه ویل پرهزینه و بی خاصیتی به نام فوتبال حرفه ای را هم بکلی تعطیل کرده و بودجه های مالت میلیاردی آنرا صرف مسائلی مهمترین چون تولید بکند
بیش از 80% بخش فرهنگی کشور با بودجه دولت می چرخد و به معنای واقعی بخش خصوصی در فرهنگ فعال نبوده ونیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل