بازدید 11197
اتفاقی که منجر به انصراف از یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی برخی از مردم شده است

سایت ثبت نام وام یک میلیون تومانی هنوز اعلام نشده است/ حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، نیازمند شفافیت و اطلاع رسانی دقیق است

از روز گذشته، افراد متقاضی با توجه به صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اعلام موافقت در سایت، با ورود به سایت سازمان هدمندی یارانه و انتخاب بخش «یارانه‌های نقدی» به سایت refahi.ir وارد شدند و اطلاعات درخواست شده را وارد کردند و در نهایت، بدون آنکه بدانند در چه سامانه‌ای وارد شده اند، از دریافت یارانه نقدی اتصراف دادند.
کد خبر: ۹۷۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳ 09 April 2020

سایت ثبت نام وام یک میلیون تومانی هنوز اعلام نشده است/ حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، نیازمند شفافیت و اطلاع رسانی دقیق است

سایت ثبت نام وام یک میلیون تومانی هنوز اعلام نشده است/ حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، نیازمند شفافیت و اطلاع رسانی دقیق استدر پی شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی بر درآمد خانوار و کاهش قدرت خرید بسیاری از مردم، دولت تصمیم به اتخاد بسته های حمایتی از خانوارها و کسب و کارهای آسیب دیده گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این خصوص، در روزهای پایانی سال گذشته با توجه به تاثیرات مخرب اقتصادی بیماری کووید19 بر اقتصاد ایران، رئیس جمهور روحانی پس از نشست هیات دولت اظهار داشت: یکی از موضوعات مورد بحث مربوط به افراد خیلی کم درآمد است و در مضیقه هستند و در این روز‌ها آن‌ها بیشتر دچار مضیقه می‌شوند؛ مانند دست‌فروشان یا افرادی که موقت کار می‌کردند که شامل ۳ میلیون تن هستند و لیست آن‌ها مشخص است؛ پیش‌بینی شده که در چهار نوبت بسته حمایتی به آن‌ها پرداخت شود.

پس از این اظهارات دكتر محمدباقر نوبخت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور به توصيه موكد رييس‌جمهور به اعضاي كابينه براي حمايت از مردم اشاره كرد و گفت : بيش از ۶۰ ميليون نفر يارانه‌بگير داريم،‌ در زمان حاضر، يك گروه از آنها هيچ درآمدي ندارند،‌ در يك پروسه چهارماهه از اسفند تا خردادماه به هر خانوار براساس برآوردهايي كه داشتيم از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان كمك بلاعوض دريافت خواهند كرد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه تأكيد كرد اين كمك‌ها تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه 27 اسنفدماه 98 به حساب‌هاي آنان واريز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بسته حمایتی دولت برای این قشر از مردم به شرح زیر اعلام شد و تا به امروز مرحله نخست آن پرداخت شده است و قرار هست تا پایان این ماه، مرحله دوم نیز پرداخت شود.

برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان بوده که قرار است پرداخت این کمک بلاعوض انجام شود.

اما در ادامه تصمیات حمایتی دولت از خانوارهای تحت فشار در اقتصاد کرونا زده ایران، موضوع تسهیلات باتکی مطرح شد. به گونه ای که قرار بر این شد که دولت با شناسایی 4 میلیون خانوار دارای شغل موقت که به علت شیوع کرونا و کسادی بازار شب عید با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند، بین یک تا دو میلیون تومان اعتبار غیرقابل نقد خرید کالا به صورت قرض الحسنه با بهره 4 درصد و بدون ضامن برای این قشر در نظر بگیرد. 

این تصمیم دولت نیز چهاردهم فروردین ماه 99 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور همراه با جزئیات و نحوه دریافت آن ابلاغ شد

بر این اساس؛ معاون اول رییس جمهوری، دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری یک و دو میلیون تومانی به چهار میلیون خانوار از اقشار آسیب‌پذیر را ابلاغ کرد:

«این کارت‌ها در طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رییس جمهور به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دستفروشان و کارگران فصلی تا سقف ۴ میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد. بانک‌های عامل همان بانک واریز کننده یارانه افراد بوده و موظفند ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار ۱ میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و ۲ میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت منظور نمایند. بازپرداخت طی ۲۷ ماه که ۳ ماه آن تنفس است صورت می گیرد و ۸ درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می شود. مشمولین نیازی به مراجعه به بانک‌ها نداشته و بانکها با اخذ تعهد الکترونیک می توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر نمایند. دارابودن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی شود.»

سومین تصمیم دولت در راستای حمایت از خانوارها، هجدهم فروردین ماه 99 توسط رئیس جمهور اعلام شد. دکتر روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت اظهار داشت: حدود بیش از 23 میلیون خانوار هستند که یارانه ماهانه دریافت می‌کنند که یک اعتبار یک میلیون تومانی در اختیار همه این خانوارها قرار می‌گیرد که به تدریج در طول 24 ماه از یارانه‌ای که در ماه های بعد پرداخت می شود کم می‌شود. روحانی اظهار داشت: بنابراین در ماه اردیبهشت می‌توانیم این را سامان دهیم و به آنها اعلام کنیم که این یک میلیون اعتبار در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر در فروردین شد، فروردین اعلام می‌کنیم اگر هماهنگی در فروردین انجام نشد در اردیبهشت این هماهنگی انجام می‌گیرد و تقریبا حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این امر مدنظر قرار دادیم که مصوب شد.

در این خصوص عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک‌میلیون تومانی اعتبار خرید به ۲۳ میلیون خانوار ایرانی یارانه بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه با تنفس ۴ ماهه به تصویب هیئت دولت رسیده که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

در پی این تصمیم، بسیاری از مردم منتظر اعلام راهکار دریافت وام یکی میلیون تومانی بودند که قرار است اقساط آن از مبلغ یارانه های ماه های بعد کسر شود. تا اینکه روز گذشته دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با شبکه خبر نکاتی را اعلام کرد که باعث حواشی و مشکلاتی برای برخی از مردم و متقاضایان دریافت وام مد نظر شد.

محمدباقر نوبخت روز گذشته در گفتگوی تصویری با شبکه خبر، با یادآوری تصمیم قبلی مبنی بر پرداخت تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی به 4 میلیون نفر؛ اظهار داشت: علاوه بر این، کارت حساب سرپرست خانوار ۲۳ میلیون خانواده به دستور آقای رئیس جمهور از ماه آینده یک میلیون تومان شارژ می شود. وی در ادامه افزود: به این ترتیب کسانی که یارانه می گیرند می‌توانند اگر متقاضی باشند بدون اینکه مراجعه به بانک داشته باشند در سایت موافقت بکنند. در واقع به نوعی یارانه این افراد به عنوان ضمانت نزد بانک ها خواهد و یک میلیون تومان برای خرید تجهیزات حسابهایشان شارژ می شود در واقع یک میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصد داده می شود

اما پس از این اظهارات، افراد متقاضی با توجه به صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اعلام موافقت در سایت، با ورود به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها و انتخاب بخش «یارانه های نقدی» به سایت refahi.ir وارد شدند و اطلاعات درخواست شده را وارد کردند و در نهایت، بدون آنکه بدانند در چه سامانه ای وارد شده اند، از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند. موضوعی که باعث شد تا بسیاری از متقاضیان دریافت وام یک میلیون تومانی، در مرحله نخست به لیست افرادی اضافه شوند که دیگر یارانه بگیر نیستند و به طبع شرایط دریافت وام یک میلیونی را هم نخواهند داشت.

در این خصوص، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی اظهار داشت: هنوز سایت و سازوکار ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی اعلام نشده است. به گفته قمصریان: "به اشتباه به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه اینگونه بیان شده است که متقاضیان وام یک میلیون تومانی برای ثبت نام به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند که اینگونه نیست و سایت محل ثبت نام هنوز اعلام نشده است. در اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه، هیچ نامی از سایت سازمان هدفمندی یارانه ها برده نشده است. همچنین هنوز زمان ثبت نام متقاضیان این وام نیز مشخص نشده است."

اما در این میان، خانوارهای بسیاری ناخواسته، در لیست کسانی قرار گرفته اند که از دریافت یارانه انصراف داده اند. موضوعی که باید در اسرع وقت توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمانه هدفمندی یارانه ها، در دست بررسی قرار بگیرد و پیشنهاد می شود در بازه زمانی دو روز گذشته که برخی به اشتباه و به دلیل عدم شفافیت در اعلام سایت مورد نظر، با حذف از لیست یارانه بگیران مواجه شده اند؛ سامانه مورد نظر، وضعیت این خانوارها را به حالت قبل فعال کرده و در لیست یارانه بگیران قرار دهد.

به طور مشخص، در شرایط به وجود آمده، ضرورت دارد که سیاست گذار و مسئولین دولتی، در زمینه اقدامات حمایتی از خانواده ها و کسب و کارهای آسیب دیده، اصل را بر اطلاع رسانی دقیق و شفاف و همچنین سرعت عمل در ارائه بسته های حمایتی قرار دهند. در موضوع اخیر، یعنی ارائه وام یک میلیون تومانی، همانطور که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، متقاضیانه بدون مراجعه به بانک بایستی در سایت، موافقت خود را مبنی بر دریافت وام اعلام کنند، اما عدم اعلام آدرس سایت، مردم را دچار سردگمی کرده است و ضرورت دارد در اولین فرصت، بستر اجرایی سایت مورد نظر فراهم و به مردم اطلاع رسانی شفاف و دقیق شود تا در این شرایط مشکلات مردم بیشتر نشود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
بله این یه میلیون با سود 12 درصد خیلی شفافیت میخواد ولی حسینیه رو برج کردن نه
ولکه اقا مال خودت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
انگلیس به همه کسایی که نشستن تو خونه ماهی 1600پوند میده، امریکا به هر شهروند 2000 دلار. اونوقت دولت ما میخواد وام 50 دلاری بده اونم با سود 12 درصد
کاش لااقل دنیا رو مسخره نمیکرد جناب رئیس جمهور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
وقتی بارها از ما بهتران
چند هزار میلیارد تومان ها را بدون وثیقه
و بدون بهره وام گرفتند
و به دلار تبدیل کردند
و با کانادا بردند
حالا از مردم برای یک وام یک میلیون تومانی
با بهره ۱۲ درصدی !؟
ثبت نام و ولوو
می خواهند !؟
قابل توجه حامیان و سینه چاکان !!!؟؟؟
ظاهرا اینبار دولت سریعتر از هکرها وارد گود ...... شده !!!!!!!!!!!!!!!
تورم ناشی از این پولهای بدون پشتوانه ای که به دست مردم میدهید، یکسال دیگر کمر اقتصاد را زمین خواهد زد. کمی فکر کنید، بخدا سخت نیست اگر راه هایی برای رفع تحریم پیدا کنید، یا اگر هم رفع تحریم ممکن نیست، حداقل راه هایی برای افزایش تولیدات با کیفیت مثل پوشاک و صادرات چمدانی پوشاک به کشورهای اطراف پیدا کنید. پوشاک یک مثال است، از صدها کالای دیگر که میتوان با اندک سرمایه ای آنرا تولید کرد. دولت هیچ برنامه ای برای اشتغال مولد ندارد.
رییس جمهوری که نداند از کدام شنبه حرف زده قطعا از هیچ چیز خبر ندارد .
نوبخت هم از همین دولت است
سر سوزن به این دولت اعتماد نداشتم اونم هم از بین رفت !!!!!!!!!!
افزایش تورم دو بار بنفع دولته تورم که خودش مالیات تورمی است و دوباره به بهانه افزایش قیمت کالا مالیات میگیرن یعنی مردم فقیرتر و دولت دو برابرش پولدارتر میشه
تابناک عزیز
با سلام
سایت شما هم این خبر و هم آدرس سایت رو داده بود. شاید شما هم بی تقصیر نباشین.
از هر فرصتی برای جیب ملت کیسه میدوزند.!!!
ننگ بر این کمکتان ننگ ننگ...
ممنونیم تابناک خداخیرتون بده لااقل شما دردودل مردم را انتشارمیدید،یه کارگرساختمانی مستاجر هستم سرپرست چندمریض...خداشاهده امسال تنها درآمد ما همان یارانه روزگذشته بوده،دیروز که خیلی ازخبرگزاریها وازجمله شما خبری ازنوبخت بدخبر پخش کردید که سایت رفاهی ثبت نام کنید،ماهم ثبت نام مثلا وام کردیم غافل ازاینکه یارانمونو قطع کردیم الان عاجزانه میخوایم پیگیری کنید ثبت نام‌ها را لغو کنن
من بعداز دریافت خبر ازیک سایت خبری به این سایت مراجعه کردم و درقسمت اهدای یارانه مشخصات وارد کردم نه بخش انصراف این چه وضعیه
به من که نه خانه دارم ونه ماشین یارانه معیشتی ندادند
تواين مملکت عدالت وجودندارد
کلاهتان را بالاتر بگذارید.ملت را دچار فلاکتی کرده اید که یک میلیون تومان برای اکثر مردم وام حساب میشود.هر جای دنیا بگن در ایران قراره به مردم وام به مبلغ ۶۰ دلار بدن همه تسمه تایم پاره میکنن.
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
حتما دلیلی داشته. مشکل اینه که اکثر مردم ایران دروغ میگن
سایت رفاه معرفی و اعلام شده بود و آقای نوبخت اعلام کرد ثبت نام کنند و ما در این سایت ثبت نام کردیم. ما چه گناهی داریم .لطفا اطلاعات را اصلاح کنید و به جای کمک یارانه ما را قطع نکنید
خيلي جالبه وقتيكه براي يك سازمان ٢٥٠ ميليون دلار در يك روز در مجلس مطرح وتصويب شد جرا اينهمه در مورد شفاف سازي حرف نميزدند اما براي جان مردم در اين شرايط فوق اضطراري بعد از كذشت ٥٠ روز هنوز تصميمي كرفته نشد .....
شرم آورترین قسمت کار بهره 12 درصدیشه. دیگه نباید در آینده گله ای داشته باشید.
من هم بعد از دریافت خبر رفتم و در این سایت ثبت نام کردم,لطفا اصلاح کنید.
کار دولت این است که اول هوار هوار کند که یک کاری را قرار است برای مردم انجام دهد که هنوز هیچ یک از زیر ساخت هایش فراهم نیست و این دولت است که مردم را چه کنم چه کنم می اندازد
آنهم در این شرایط بحران کرونایی
خدایا این ملت را از شر کرونا و سوء مدیریت برهان
آمین
دو ساله ازدواج کردم و هنوز دارم می دوم که یارانه بگیرم ولی میگن چون پدر شما انصراف داده زمان خودش به شما که ازدواج کردی تعلق نمیگیره فقط جدا میشه کرد ثبت نام نداریم،از طرفیم چون اسمت تو یارانه بگیرا نیست و به عنوان سرپرست توی سیستم نیستی این یارانه بنزین و اینا ام بهت نمی دیم، آخرین بار که سازمان کار و رفاه رفتم با بداخلاقی گفتن کلا این دولت ثبت نام نمی کنه بیخیال یارانه شو،با یه بچه از صبح تا شب کارگری شب تا نصف شب مسافرکشی، نمی تونم زیاد بیداری خانوادمو ببینم ولی بازم دغدغه شیر خشک و پوشک رو دارم، واقعا که من راضی نیستم انشالله مسئولین یروز واقعا مسئول شن.
تاسف بی نهایت!!! متاسفم برای این تصمیمات بی خردانه!!! آبروی ایران و ایرانی را بردید
اینا همونایین که تا صف میبینینن بدو بدو میرن زود وایمیستن تو صف بدون این که بدونن چیه. و همیشه باعث افزایش قیمتها میشن. حقشونه . من که کلی خندیدم.
بگذریم که کشورهای مقرری ماهانه حداقل ۱۲۰۰تاچندهزار دلاری بلاعوض به مردم خوددادن که به پول مایعنی از ماهی ۱۸تا .......میلیون تومان!!! مگر نمی فرمایندبه تمامی خانوارهای یارانه بگیر؟ دیگرچه لزومی دارد به ثبت نام ازطرفی اگر من درخواست ۲میلیون داشته باشم به آن عمل میکنندیا به تشخیص خود مبلغی را درنظر میگیرند؟ پس به زحمت انداختن مردم چه لذتی دارد؟ شاید۵۰درصدمردم دسترسی به اینترنت خانگی ندارند واگردارند روش ثبت نام رابلدنیستند! پس چرا راه و زمینه رابرای سوء استفاده کنندگان از اینگونه آشفته بازارها بازمگرخبرندارید اکنون چندین سایت جعلی ثبت نام وام یارانه مشغول جمع آوری وسرقت اطلاعات مردم هستندتادرفرصت مناسب صنارسی شاهی حساب شان را خالی کنند؟ لطفا جمع کنیداین بازی ونمایش مسخره را که دربوق وکرنا کرده اید که داریم شاخ غول میشکنیم با یک تادو میلیون وام آنهم با ۱۲ درصد سود ! یعنی ۴برابر سودبانکی بلادی که ازنطر شما بلادکفراست !....
اگر اصطلاح‌یارانه‌بگیر رو بکار میبرید یعنی نیازمند یارانه پس این مسخره بازی و ثبت نام و....اینها واسه چیه مگه‌کسی هم هست که یارانه بگیر باشه و به یک میلیون نیازی نداشته باشه چرا فقط این مسخره بازی وثبت نام و...مال مردم و قشر بدبخته چرا اونها که دزدیدند و بردند رو انقدر دقیق باهاشون رفتار نکردید اقا همه خواهان یک میلیون هستند بس کنید این اشتغال زایی های کذایی رو و منفعت رسوندن به مخابرات رو خدا میدونه چقدر گیر اپراتور ها میاد از فروش سیم کارت چرا باز از ضعیف تو جیب قوی چرا همش رمضون یه بار هم شعبون
باعرض سلام وخسته نباشی من آدم بیکار وبدون درآمد هستم معز رضای خداکمکم کنی هیچ کاری نزد خداوند بی پاداش نخواهد ماند بچه دوقلو دارم وخودم دیسک کمر دارم ونه وام ۱ملیون ی گرفتم ونه۱۰۰تومان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل