بازدید 15790
۴
رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

برخی مدعیان طب اسلامی متواری هستند

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی مدعیان طب اسلامی که در مورد درمان کرونا تشویش اذهان عمومی داشتند بازداشت شده اند، اما برخی هم متواری هستند و هنوز دسترسی به آن‌ها پیدا نشده است.
کد خبر: ۹۷۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸ 09 April 2020
به گزارش تابناک به نقل از فانا، حسین رضایی زاده روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد برخورد قضایی با مدعیان طب اسلامی اظهار کرد: اگر این افراد شاکی خصوصی نداشته باشند در فضای مجازی هرچه می‌خواهند می‌گویند. در مواردی که تشویش اذهان عمومی شده، مثل موضوعی که در یکی از بیمارستان‌ها به تازگی اتفاق افتاده، دستور بازداشت صادر شده است. برخی افراد هم در این زمینه متواری هستند و به آن‌ها دسترسی پیدا نشده که بازداشت شوند.

وی ادامه داد: سیستم جدید قوه قضاییه هم به این موضوع حساسیت دارد و امیدواریم با مواردی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد یا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، برخورد جدی انجام شود.

طب اسلامی نداریم

رضایی زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی درباره مدعیان طب اسلامی گفت: در چند سال گذشته در مورد طب اسلامی با مراجع صحبت شده که همه مراجع می‌گویند چیزی با عنوان طب اسلامی نداریم و آموزه‌های اسلامی داریم که قابل پژوهش و تحقیق است. اگر منظور از طب اسلامی، طب سنتی است که در شکوفایی اسلامی به اوج شکوفایی رسیده، درست است. در کاربرد داخلی وقتی مدعیان طب اسلامی، مدعی طب سنتی مستقل می‌شوند، هیچ شاهد و روایتی نداریم و علما هم در این زمینه واکنش نشان داده‌اند.

وی در پاسخ به سوال درباره استفاده از طب سنتی در کنار طب رایج برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا بر اساس مشاهدات چینی‌ها، استفاده از طب سنتی در کنار طب رایج باعث موارد مرگ و میر کمتر مبتلایان به کرونا شده، اما در هیچ جای دنیا تایید نشده که طب سنتی به طور مستقل می‌تواند کرونا را درمان کند.

رضایی افزود: چینی‌ها بیشترین سابقه را در این مدت کسب کرده‌اند. این بیماری برای اولین بار همه گیری داشته و تاکنون هیچ داروی گیاهی یا سنتی مستقل برای آن ارائه نشده است. آنچه چینی‌ها گزارش داده‌اند هم این است که از ابتدا برای ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد مبتلا می‌توانستند از طب سنتی در کنار طب رایج استفاده کنند. با توجه به اثراتی که دیدند این استفاده به بیش از ۹۰ درصد موارد رسید.

وی ادامه داد: چینی‌ها مشاهده کردند در مراکزی که درمان سنتی در کنار درمان رایج استفاده شده، کمترین موارد مرگ و میر اتفاق افتاده است. در ایران هم کارآزمایی بالینی طب سنتی در کنار طب رایج در حال انجام است و کسی در دنیا ادعا نکرده که درمان با طب سنتی برای این بیماری پیدا شده است. از نظر علمی و اخلاق پژوهش در پزشکی در شرایط فعلی این امکان در هیچ جای دنیا وجود ندارد که بتوان تاثیر دارو‌های سنتی را در درمان کرونا به طور مستقل بررسی کرد.

مصرف مواد مخدر تاثیری در عدم ابتلا به کرونا ندارد

رضایی زاده در پاسخ به سوال دیگر درباره تاثیر مصرف سیگار یا مواد مخدر در عدم ابتلا به ویروس کرونا گفت: موضوع سیگار و مواد مخدر هم مانند مصرف الکل به اشتباه مطرح شده و هیچ شواهد علمی وجود ندارد که افراد معتاد به سیگار یا مواد مخدر بهبودی بیشتر یا ابتلای کمتری دارند و هیچ موضوع علمی این بحث را تایید نمی‌کند.

استفاده از تجربه طب سنتی چین برای درمان کرونا

محمد رضا شمس اردکانی، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تجربه چینی‌ها در زمینه استفاده از طب سنتی برای درمان مبتلایان به کرونا بیان کرد: چهارمین ویدیو کنفرانس با پزشکان درگیر با کرونا در چین و افرادی که از لحاظ قانونی در چین مسئولیت طب سنتی را داشتند برگزار کردیم. تجربه‌ها با کشور‌های مختلف در زمینه طب سنتی مورد بررسی قرار گرفته است. چینی‌ها در این ویدیو کنفرانس‌ها تاکید داشتند که بیش از ۹۰ درصد بیماران درمان شده از طب چینی و طب رایج همزمان استفاده کرده‌اند. بر همین اساس از وزیر بهداشت خواستیم که در زمینه کرونا از طب سنتی ایران استفاده شود که مورد موافقت قرار گرفت. به هر حال هر بیماری نسخه خاصی دارد و کار‌هایی توسط همکاران ما در برخی بیمارستان‌ها آغاز شده است و امیدواریم نتایج آن قابل ارائه برای همکاران ما باشد.

وی افزود: چینی‌ها از آنجا که در نظام معمول خود از دارو‌های گیاهی به صورت عام استفاده می‌کنند، آمادگی بیشتری برای ورود به بحث کرونا با طب چینی داشتند. توانایی‌های دیگری هم در کشور وجود دارد که می‌تواند مهم‌ترین عامل باشد که از جمله آن‌ها سبک زندگی است و در این شرایط خاص موثر خواهد بود.

شایعات طب سنتی برای درمان کرونا

رضایی زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی افراد در فضای مجازی در زمینه درمان کرونا با طب سنتی اظهار کرد: از ابتدای شروع بیماری تاکنون در فضای مجازی ادعا‌های زیادی مطرح شده است. افرادی که خود به خود درمان می‌شوند شامل حجم زیادی از جامعه است و وقتی می‌توان در مورد یک دارو ادعای درمان کرد که در کارآزمایی بالینی بتوانیم بیماران را با هم مقایسه کنیم. تا زمانی که این مقایسه اتفاق نیفتد، بر اساس گزارش موردی نمی‌توان ادعا‌های مختلف را از نظر علمی تایید کرد یا به همه مردم تسری داد. افرادی که در زمینه طب سنتی کار می‌کنند به جای صرف انرژی در فضای مجازی برای تبلیغات، باید انرژی خود را صرف مطالعات در مراکز علمی کنند و اثربخشی‌ها را نشان بدهند.

وی ادامه داد: مواردی که تاکنون گفته شده قابل تایید نیست و آنچه مورد تایید دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت است، راهنمای بالینی خودمراقبتی است که در تعامل با طب رایج بوده و منتشر شده است.

دو داروی طب سنتی در حال کارآزمایی بالینی است

شمس اردکانی، مشاور وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر دو دارو در حال طی کردن آزمایش بالینی است که تاکنون نتایج خوبی داشته است. مرجع هرگونه اظهار نظری در مورد درمان و دارو، وزارت بهداشت است و جدا از این موضوع، کسی نباید آمار یا اثربخشی دارویی را در فضای مجازی و واقعی اعلام کند. ما منتظر هستیم که اثربخشی دارو‌ها در کارآزمایی بالینی اعلام شود.

پیشگیری از ابتلا به کرونا با برخی مواد غذایی

شمس اردکانی، مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شایعه‌های موجود در زمینه استفاده از سیر و زنجبیل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین راه‌های ایجاد ایمنی بدن است. اگر قرار باشد دارویی تجویز شود، این کار باید توسط پزشک اتفاق بیفتد و دارو فقط باید توسط داروخانه ارائه شود. مطرح شدن برخی مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا قابل تامل است و باید توسط پزشک تایید شود.

وی ادامه داد: اگر به سبک زندگی در تغذیه و خواب توجه کنیم می‌توان ایمنی بدن را تقویت کرد. خوردن غذا‌هایی که هضم آن‌ها سخت نباشد و خواب به موقع در بالا بردن ایمنی بدن موثر است. استراحت خوب و ورزش به جا نیز بهترین کار‌های قابل انجام است. این‌که یک ماده غذایی که حتی در این فصل‌ها ممکن است ایجاد حساسیت کند، در بالا بردن سطح ایمنی بدن تاثیری ندارد.

توسعه طب ایرانی در دستور کار است

رضایی زاده، رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی درباره توسعه طب ایرانی گفت: مهم‌ترین اقدام ما توسعه طب ایرانی است. در اوایل انقلاب افرادی که پروانه داروسازی داشته باشند کم بود و به تدریج داروساز تربیت شد. در حوزه دندان پزشکی نیز افرادی به عنوان کمک دندان پزشک کار می‌کردند که متخصص نبودند و به مرور دندان پزشکان تربیت شده و در طول زمان جایگزین شدند. این کار با توسعه طب ایرانی در دانشگاه‌ها و زیر نظر وزارت بهداشت به عنوان یک اقدام اصیل در حال انجام است.

وی ادامه داد: در بازه‌های زمانی مختلف برخی افراد بروز پیدا می‌کنند که از هم گسیختگی رفتار دارند. در کشور‌های توسعه یافته این اتفاق افتاده که طب فراگیر از همه ظرفیت‌ها به شرط ایمنی و اثربخشی در کنار پزشکی رایج استفاده کند. همه این موارد جزیی از جریان پزشکی است که در کنار هم به مردم خدمت می‌کنند. تاکید طب سنتی بر سبک زندگی سالم است تا مردم کمتر بیمار شوند. در مورد کرونا هم می‌توان گفت که اگر همه ما از جنبه مثبت نگاه کنیم، در حال انجام تمرین برای رعایت اصول بهداشتی هستیم.

۴۰۰ فارغ التحصیل طب سنتی داریم

شمس اردکانی، مشاور وزیر بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰ فارغ التحصیل از دانشکده‌های طب سنتی داریم. از طرف انجمن‌های علمی طب سنتی و دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت، پروتکل‌هایی تهیه شده که روی سایت وزارت بهداشت وجود دارد. کسی تجربه‌ای برای ویروس کرونا نداشت، اما ما دستورالعمل‌هایی برای آن در فاصله زمانی کوتاه ارائه کردیم.

حضور متخصصان طب ایرانی در بیمارستان‌ها

رضایی زاده درباره حضور متخصصان طب ایرانی در بیمارستان‌ها گفت: در وزارت بهداشت دو فراخوان برای ایده‌های پژوهشی و حضور همکاران بود. تاکنون تعداد زیادی از همکاران ما در ابتدای شروع بیماری در قم در کنار سایر پزشکان مشغول درمان بیماران هستند. حتی در میان همکاران طب ایرانی برخی به بیماری مبتلا شدند. متخصصان طب ایرانی در چند بیمارستان حضور دارند و مداخلات غیردارویی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند. این حضور در حال حاضر پر رنگ است. البته تعداد متخصصان طب ایرانی در مجموع کم است.

اشتراک طب سنتی ایران و چین

رضایی زاده در پاسخ به سوالی درباره نزدیکی طب سنتی ایران با چین اظهار کرد: آنچه در سطح جامعه اتفاق می‌افتد، موضوع فرهنگی و اجتماعی است و برای فرهنگ سازی به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا مردم سراغ منبع درست خبر بروند.

وی ادامه داد: در مفاهیم در زمینه گرمی و سردی حرف‌های ما با چینی‌ها مشترک است و در ویدیو کنفرانس‌ها هم تجربه اساتید ما که بر بالین حاضر شده بوند با برداشت متخصصان طب چینی مشترک بود. در انتخاب گیاهان فراغ از برخی گیاهان که ما داریم و آن‌ها ندارند هم اشتراک نظر جدی و نزدیک به هم وجود دارد.

رسانه‌ها به وزارت بهداشت کمک کنند

شمس اردکانی، مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخورد رسانه‌ها با مدعیان طب سنتی و اسلامی گفت: وزارت بهداشت تمام قد ایستاده تا بحران کرونا را مهار کند و در این زمینه توفیق خوبی داشته‌ایم. از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم وارد میدان شوند و کسانی که مجوزی از طرف وزارت بهداشت برای فعالیت طب سنتی ندارند به شکلی از عرصه رقابت ناخواسته و نادانسته دور شوند. در حالی که در هیچ جای دنیا حرف قابل اتکا برای درمان کرونا گفته نشده، عده‌ای در فضای مجازی راه‌های درمانی برای کرونا مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: طب سنتی یک مولفه بسیار مهم و فرهنگی و تمدنی است که از نسل‌های دور به ما رسیده و به نسل‌های بعد منتقل می‌شود و باید از این نوع آسیب‌ها که مورد تایید علم و تجربه نیست دور نگه داشته شود.

روازاده به طبابت بازگشته است

رضایی زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت روازاده اظهار کرد: آقای روازاده پزشک عمومی است و حدود یک سال اخیر به خاطر برخی تخلفات پزشکی از طرف سازمان نظام پزشکی، منع طبابت شده و پروانه او باطل شده بود و به تازگی به طبابت بازگشته است. ادعا‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود یا باید بخش حقوقی وزارت بهداشت نسبت به آن اقدام کند یا باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد.

حجامت تاثیری در درمان کرونا ندارد

رضایی زاده در پاسخ به سوالی درباره تاثیر حجامت در درمان کرونا گفت: هیچ گونه شواهد بالینی در زمینه تاثیر حجامت در زمینه درمان کرونا وجود ندارد. درباره زنجبیل هم چینی‌ها معتقد بودند که مقدار کم آن برای گوارش مفید است و ارتباطی به درمان کرونا ندارد. این توصیه‌ها غلط است و عمومی کردن آن صحیح نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
یه سری حرف های کلی زد همه رو برد زیر سئوال خودش هم هیچ راه حلی ارائه نداد
این که نمیشه
طب سنتی به عنوان مکمل درمان خوبه من تجربه اش رو در زخم معده و اثنی عشر داشتم و عالی جواب داد
طب سنتی می تواند و باید عطاری ها راهم سازمان دهی کند.
متواری هستند؟ حالا اگه دوتا جوون کلیپ درست کرده بودن که به مزاق آقایون خوش نبود درجا دستگیرشون میکردن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی