بررسی تبعات کرونا در جلسه‌ای که آن را جدی نگرفتند!

«نمایندگان فاصله را رعایت کنید و در صندلی‌های خود بنشینید»؛ این جمله‌ای است که امروز مسعود پزشکیان، رییس جلسه مجلس چند بار تکرار کرد تا حداقل‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت شود، ولی انگار برخی نمایندگان کرونا را جدی نگرفته اند!
کد خبر: ۹۷۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲ 07 April 2020

«نمایندگان فاصله را رعایت کنید و در صندلی‌های خود بنشینید»؛ این جمله‌ای است که امروز مسعود پزشکیان، رییس جلسه مجلس چند بار تکرار کرد تا حداقل‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت شود، ولی انگار برخی نمایندگان کرونا را جدی نگرفته اند!

به گزارش «تابناک»؛ سرانجام امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس و اما و اگر‌های فراوان تشکیل شد؛ جلساتی که ۴۳ روز بنا بر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل بود تا از شیوع کرونا جلوگیری شود.

دستور کار امروز پارلمان، بررسی وضعیت کرونا در کشور با ارائه گزارشی از وزرای بهداشت و کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه بود، اما این جلسه حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از متن داشت.

طبق روال معمول، جلسات چهار ساعته مجلس از ۸ تا ۱۲ ظهر تشکیل می‌شود، اما بنا بر اعلام هیات رییسه ساعت برگزاری جلسات برای پیشگیری از کرونا ۹ تا ۱۲ شد؛ البته در نهایت با اصرار طراحان دو طرح سه فوریتی نشست تا حدود ساعت ۱۳ ادامه داشت.

مسعود پزشکیان در غیاب علی لاریجانی ـ که به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه است ـ ریاست اولین جلسه مجلس در سال ۱۳۹۹ را بر عهده داشت. او توضیح داد، دلیل برگزاری این جلسه صحبت درباره موضوعی است که کشور و جهان را درگیر کرده و به همین دلیل از وزرای کشور و بهداشت و معاون رییس جمهور دعوت شده تا گزارشی از وضعیت این بیماری، شرایط اقتصادی و اتفاقات رخ داده در منطقه ارائه و بعد از آن مجلس نتیجه گیری کنند.

اما دولتی‌ها در مجلس نبودند. پزشکیان واکنش تندی نشان داد و گفت: چرا وزرا نیامدند؟ الان که جاده‌ها خلوت بوده و ترافیکی هم نیست. انگار دولت مساله را جدی نگرفته، این رفتار درستی نیست.

نایب رییس مجلس، امیری معاون پارلمانی رییس جمهور را که در صحن حضور داشت خطاب قرار داد و گفت: به دولت بگویید که اگر وزرا حضور پیدا نکنند، بد است.

به دلیل تاخیر دولتی روسا و اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن، حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، آموزش و تحقیقات، اجتماعی و کشاورزی نظرات و پیشنهادهای خود را برای مقابله هر چه بهتر با کرونا، توجه به قشرهای ضعیف و آسیب پذیر به خصوص کارگران، آغاز به کار صنایع و تولید و حمایت از اصناف، تولیدگران و صنعت گران ارائه کردند.

در خلال صحبت‌های نمایندگان سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه با تاخیر به مجلس رسیدند و بعد گزارش هایی را ارائه کردند.

نمکی ابتدا این طور علت تاخیرش را توضیح داد که هر روز بعد از نماز صبح تا حدود ساعت یک یا دو بامداد جلساتی دارد و تصورش این بوده که رحمانی فضلی و نوبخت پیش از او در مجلس حضور می‌یابند؛ او سپس بعد از ارائه گزارش مبسوطی تاکید کرد که اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روز‌های آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان اردیبهشت به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.

رحمانی فضلی، وزیر کشور از آمادگی وزارت بهداشت برای تامین امکانات و تجهیزات سخن گفت و اینکه روند شیوع کرونا در بسیاری از استان‌ها کاهشی شده است.

نوبخت هم بعد از ارائه آمار و ارقامی گفت که کرونا بر کاهش درآمد‌های دولت تاثیر داشته و دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است.

اما محمد قاسمی که بعد از کاظم جلالی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را به دست گرفته است، در ارائه گزارشش شرط موفقیت در فاصله گذاری اجتماعی را انجام حداکثری تست‌های بیماریابی و به دنبال آن ایزوله کردن بیماران عنوان کرد و گفت که به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیریم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد. به همین دلیل باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود.

فارغ از تمامی صحبت‌ها و اظهارنظر‌های انجام شده، کم توجهی و بعضا بی توجهی نمایندگان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا امری بسیار مهم بود، تا جایی که بار‌ها پزشکیان مجبور شد، از پشت تریبون مجلس به نمایندگان تذکر دهد که از یکدیگر فاصله بگیرند، بر صندلی‌ها نشسته و دور وزرا جمع نشوند! انگار نمایندگان این ویروس و راه‌های انتقال آن را جدی نگرفته اند که این طور بی محابا و بدون رعایت فاصله حداقل یک متری با یکدیگر مذاکره می‌کردند و حتی برخی ماسک و دستکش هم نداشتند! این‌ها همان کسانی هستند که در مصاحبه‌های خود مرتب از مردم می‌خواهند که در خانه‌ها مانده و پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد، حتی اهمیتی برای حداقل‌ها قائل نیستند.

با وجودی که هیات رییسه تلاش کرد با تعبیه صندلی‌های اضافی در صحن و تغییر در چیدمان نشستن نماینده‌ها پروتکل‌های لازم را رعایت کند، در نهایت تجمع نمایندگان و حتی جمع شدن دور وزیر، آن قدر تکرار شد که پزشکیان گفت، باید از فردا تدابیر دیگری برای نمایندگان اندیشیده شود.

انتظار می‌رود، این وضعیت در جلسه علنی فردا جهت بررسی صلاحیت کاظم خاوازی، وزیر پیشنهادی کشاورزی تکرار نشود، چون برای تشکیل این جلسات، علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست کرونا از نمایندگان، از شیوه مرسوم رای گیری الکترونیکی چشم پوشی شد و رای گیری با قیام و قعود صورت گرفت تا حتی نمایندگان برای اعلام رای از اثر انگشت استفاده نکنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
اقای نمکی میاد تو این مجلس میگه بعضی دوستان! بما گفتند تا بعد از انتخابات 2 اسفند وجود کرونا رو اعلام نکنید
یه نفر مثلا نماینده مردم پا نشده بگه اونا که این حرف رو زدن دوست شما بودند دشمن مردم
اونا که با جان مردم بازی کردن باید محاکمه بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
یکی از ناکارآمدترین چرخ های این مملکت که شاید باعث عقب ماندن کشور در دهه های اخیر بوده مجلس است
مجالسی که قطعا اهداف دیگری غیر از رفاه مردم دارند
اگر این رویه تغییر نکند آینده خوبی پیش روی هیچ کس نیست چون انجام امور پیشرفت کشور و رفاه مردم از مجلس می گذرد
افراد جوان دلسوز و متخصص راه نجات ما هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
آنها همان هایی هستند که به اسباب و علل جهان اعتقادی ندارند و فکر می کنند خداوند بدون تلاش و کوشش دامن آنها را پر از پول می کند
بعدش قرار هست با این نماینده ها تصمیم درستی برای مقابله با کرونا گرفته بشه؟
اسامی این نمایندگان بی خیال رو به مردم اعلام کنید زودتر
اگر در سخنرانیش از اسرائیل حمایت کرد و زاویه واقعی ضد عرب را نشان داد زنده خواهد ماند این هم فرصتی اسمانی و اما یک بار
یادمون باشه این همان مجلس تَکراری است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
مجلس ادراری شمارو هم میبینیم
چرا ایران بیشترین کشته کرونا در آسیا رو داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بیشتر از چین و عربستان سعودی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایران در آسیا اول هست.......
متاسفانه مردم در این دوره فعلی نمایندگان خوبی انتخاب نکرده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
گير سه پيچ نده
مهم مشاركت در انتخابات است
از اینها آبی برای کشور گرم نمیشه همون تعطیل باشن ضررش کمتره
طنزسال
نمایندگان مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
اتفافا طنز نیست ...
ناراحتم ازتون. بد بد بد بد بد
تاسف تاسف تاسف...
چنان رونق اقتصادی ایجاد کنن که بیا و ببین.
مجلسی ها و دولتی ها باید قصه ننه کلثوم و پرگویی و بیهوده گویی را بخاطر روزهایی کرونایی به فراموشی بسپارند و سراغ اصل مطلب که درد مردم است بپردازند
بابا چه انتظاری دارید از این مجلس
باید گفت اصرار همراه با لجبازی تیم دولت در اجرای طرح جدید فاصله گذاری غیر هوشمند عواقب بسیار خطرناکی در پی دارد. طرحی که کمترین بویی از کار کارشناسی نبرده است.
فقط دو مورد ساده که موید این گفته است در پی می آید:

۱- چطور با اجرای این طرح رعایت فاصله ایمن را در حمل و نقل عمومی تضمین میکنید؟ لطفا نگاهی به تصاویر منتشر شده در مترو و اتوبوس را در روزهایی که ظاهرا وضعیت ابلاغ شده در تعطیلات نوروز ادامه دارد، و وضعیت اسفناک شلوغی را ارزیابی کنید. تازه هنوز کسب و کارها قاعدتا باید تعطیل باشد.
۲-فرموده اند ساعت کاری ادارات ۷-۱۴
قطعا بین ساعات ۷-۹ و ۱۲-۱۴ کمترین مراجعه کننده به ادارات مراجعه میکند. چرا که عموما مراجعه آخر وقت به ادارات بنا به دلایل مختلف کار را نیمه تمام میگذارد و صبح زود هم کمتر کسی به ادارات مراجعه میکند بخصوص که ماه مبارک رمضان هم در پیش است.
پس هجوم مراجعه کننده بین ساعات ۹-۱۲ را خواهیم داشت که خود ناگزیر باعث از بین رفتن فاصله اجتماعی خواهد شد.
انصافا کجای این طرح هوشمند است؟
کسی قرار نیست چیزی رو جدی بگیره میزنند و میخورند و میبرند نهایتا نابود میکنند.
بهترین کاری که نماینده ها میتونن بکنن اینه که همون تو قرنطینه بمونن و دستهاشون رو مرتب بشورن
مجلس کلا دیگه کارایی نداره
حالا زدن یک دکمه برای رای آن هم با دستکش یا دستمال کاغذی یعنی اینهمه مهم شده که زود روش سنتی قیام و قعود رو بازسازی میکنن.بقیه موارد که خیلی مهمتره که رعایت نمیشه.
آمار واقعي كرونا در كشور را اعلام نمي كنيد؟
نماینده انتخابی با مشارکت ۲۰ درصدی نتیجه اش همین است
«نمایندگان فاصله را رعایت کنید و در صندلی‌های خود بنشینید»/ انگار برخی نمایندگان کرونا را جدی نگرفته اند!:
شاید نمایندگان فاصله گذاری هوشمند را تمرین میکردند. فاصله گذاری هوشمند طرحی است که فقط توسط کابینت دولت ایران آن را عنوان کردن و بر اجرای آن پافشاری میکنند. ولی هنوز برای عمومی توضیح داده نشد که فاصله گذاری هوشمند یعنی چه؟ ایکاش برای ما توضیح داده شود!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان