راهکار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان شیوع ویروس کرونا

از ظرفیت شبکه‌های رادیویی برای آموزش دانش آموزان استفاده شود/ در بدبینانه‌ترین حالت بار مالی صندوق‌ها حداقل ۱۸۵۵ میلیارد تومان خواهد شد/ باید به کلیه بیمه‌شدگان ورزشی شاغل بیمه بیکاری تعلق گیرد

با شیوع کرونا در کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله گزارش‌هایی به بررسی راهکار‌های مقابله با کرونا در ابعاد مختلف پرداخته است.
کد خبر: ۹۶۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 31 March 2020

با شیوع کرونا در کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله گزارش‌هایی به بررسی راهکار‌های مقابله با کرونا در ابعاد مختلف پرداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ مرکز پژوهش‌ها نهادی وابسته به مجلس شورای اسلامی است که پژوهش‌های علمی لازم را جهت استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات حقوقی و فناورانه انجام می‌دهد؛ مطابق قانون هدف از تأسیس مرکز، انجام دادن طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظر‌های کارشناسی و مشورتی به نمایندگان، کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. علاوه بر این نتایج مطالعات پژوهشی به دستگاه‌های مربوطه داده شده و گزارش‌های غیر محرمانه نیز از طریق سایت مرکز در اختیار عموم قرار داده می‌شود.

کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در راستای وظایف خود، گزارش های متعددی در موضوعات مختلف تهیه و ارائه کرده اند که آخرین مورد آن سلسله گزارش‌هایی با نام «مقابله با شیوع کرونا» بوده است.

با توجه به اهمیت بررسی تاثیر کرونا بر مسائل مختلف همچون آموزش و اقتصاد در کشور، اهم موضوعات مورد اشاره در گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها مرور شده است.

**بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی با ویروس کرونا

مرکز پژوهش‌های مجلس در همان روز‌های اول شیوع کرونا در اسفند سال گذشته در بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا تاکید کرد که باید کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی کشور تا پایان سال (۱۳۹۸) تعطیل شده و برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی به میزان روز‌های تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

همچنین در این گزارش با مرور بر مواجهه نظام آموزشی چین با این ویروس، راهکار پخش برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه دانش آموزان و استفاده پیام رسان‌های داخلی برای تدریس دروس به دانش آموزان داده شده است.

درباره دانشجویان نیز پیشنهاد شد با تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاه‌ها وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه ارزیابی شود.

بعد از آن مرکز پژوهش‌ها در گزارش دیگری «مشکلات و چالش‌های آموزش الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش در روز‌های مبارزه با کرونا» را مورد بررسی قرار داد و توصیه کرد مصوبه مجلس درباره زمان بازگشایی مدارس در آغاز مهر ماه تغییر کند.

این گزارش با اشاره به تمهیدات وزارت آموزش و پرورش برای آموزش از راه دور با تمرکز بر آموزش از طریق تلویزیون برای دانش آموزان، مشکلات وچالش‌های پیش روی این شیوه را ارزیابی کرده است. از جمله آن کلی بودن برنامه‌های آموزشی سیما و مناسب نبودن برنامه‌ها برای دانش آموزان نابینا، کم بینا، ناشنوا و کم شنوا است. همچنین با توجه به اینکه سرفصل درسی در تمام مدارس یکسان نیست، این عدم همزمانی در سرفصل‌های درسی امکان بهره مندی تمامی دانش آموزان در کل کشور از آموزش‌های تلویزیون را مهیا نمی‌کند.

با توجه به این مشکلات پیشنهاد شده از ظرفیت شبکه‌های رادیویی برای آموزش دانش آموزان استفاده شده و به معلمان بسته‌های آموزشی برای تولید محتوای آموزش الکترونیکی ارائه شود.

**تاثیرات اقتصادی کرونا بر کشور

یکی دیگر از گزارش‌های مرکز مربوط به بررسی بار مالی ناشی از شیوع کرونا بر صندوق‌های بازنشستگی است؛ در این گزارش هزینه‌های ناشی از مرگ‌و‌میر این ویروس بر صندوق‌های بازنشستگی و هزینه‌های این صندوق‌ها به دلیل بیکار شدن افراد محاسبه شده است.

همچنین سه سناریوی پیش رو در مواجهه با ویروس کرونا که تعداد فوتی‌ها و بیکار‌های ناشی از بیماری کرونا را با هم متناظر فرض کرده ارزیابی نموده است. براساس آن صندوق‌های بازنشستگی در سناریوی اول یعنی ۱۰۰۰ فوتی و ۱۰۰ هزار نفر بیکار حداقل متوجه ۷۱۸ میلیارد تومان بار مالی خواهند داشت که ۶۰۸ میلیارد تومان از این بار در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد.

در سناریوی دوم یعنی ۲۰۰۰ فوتی و ۱۵۰ هزار بیکار ۱۱۸۰ میلیارد تومان بار مالی بر صندوق‌های بازنشستگی تحمیل خواهد شد که ۹۲۶ میلیارد آن در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد.

در سناریوی سوم به عنوان سناریوی بدبینانه با ۴۰۰۰ فوتی و ۲۰۰ هزار بیکار بار مالی صندوق‌ها حداقل ۱۸۵۵ میلیارد تومان خواهد شد که ۱۲۷۷ میلیارد تومان آن در سال ۱۳۹۹ رقم خواهد خورد.

در نهایت نیز نتیجه گیری شده که با پیشگیری‌های لازم هزینه‌های میان مدت و بلند مدت کم خواهد شد.

در گزارش دیگری مربوط به «آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا» پیشنهاد شده جهت جلوگیری از خروج مردم از خانه‌ها و پرهیز از تجمعات، بسیاری از فعالیت‌های غیرضروری اقتصادی تعطیل شده و برای جبران هزینه‌های تحمیل شده تمهیداتی اندیشیده شود.

پیشنهاد شده که باید اولویت بر حمایت از کسب و کار‌هایی باشد که منجر به حفظ نیروی کار و عدم اخراج یا تعدیل آن‌ها شود. همچنین در حمایت از قشرهای ضعیف، اولویت در حمایت‌هایی است که ضمن کنترل شیوع کرونا منجر به کسب درآمد ثابت و تحریک تقاضای کل شود.

ارائه تسهیلات لازم برای توسعه و راه اندازی فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی، تعویق سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸ به تاریخ ۳۱ اردیبشهت ۱۳۹۹ و توزیع پکیج‌هایی شامل نیاز‌های اولیه به همراه اقلام بهداشتی به صورت خانه به خانه برای کاهش مراجعات خارج از منزل مردم و کاهش ازدحام جمعیت، تعویق مهلت پرداخت قبوض، حمایت‌های یارانه‌ای مشروط به آزمون وسع، حمایت مالی برای جبران درآمد‌های از دست رفته خانوار‌ها از طریق استفاده از نیروی کار در مشاغل جدید همچون توزیع اقلام بهداشتی و پرداخت بیمه بیکاری از دیگر پیشنهادهای این گزارش است.

**بررسی ابعاد اجتماعی ویروس کرونا در کشور

مرکز پژوهش‌ها در گزارش دیگر «چالش‌ها و راهکار‌های حمایت از اقشار ضعیف و محروم جامعه» را بررسی کرده است؛ در این گزارش با یادآوری این موضوع که طبقات پایین جامعه به‌وی‍ژه اقشار فقیر و آسیب‌پذیر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا و آسیب‌پذیری نسبت به این ویروس قرار دارند، اخذ تدابیر حمایتی و مراقبتی توسط دولت جهت حمایت و مراقبت ویژه از گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه در مقابل اپیدمی را لازم و ضروری دانسته است.

بر همین اساس پیشنهاد شده از طریق واکاوی شرایط و محیط زندگی افراد، راهکار‌ها و اقدامات مختلفی در سطح پیشگیری و درمان از قبیل: توزیع رایگان ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده در میان اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر، ضدعفونی نمودن معابر محلات فقیرنشین و حاشیه شهرها، استقرار تیم‌های تشخیص ویروس کرونا در محلات و مناطق هدف، شناسایی و جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر، تجهیز گرمخانه‌ها و سامان‌سرا‌ها به امکانات بهداشتی و در سطح حمایتی و معیشتی از قبیل: پرداخت یارانه، تجمیع کمک‌های معیشتی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت حمایت مادی و معنوی از این اقشار انجام شود.

مرکز پژوهش‌ها در گزارش دیگری «تبعات ویروس کرونا در ورزش» را بررسی کرده است. ابتدا به این موضوع اشاره شده که فعالیت‌های ورزشی به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شده حال اینکه تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن باعث بهبود ظرفیت‌های تنفسی و عملکرد ریوی شوند لذا باید نسخه حمایتی و تقویتی از ورزش کشور وجود داشته باشد.

از طرف دیگر پیشنهاد شده به کلیه بیمه‌شدگان ورزشی شاغل در باشگاه‌های ورزشی که به‌علت شیوع و گسترش کرونا و تعطیلی مکان ورزشی بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری تعلق گیرد؛ همچنین باشگاه‌ها از پرداخت بهای مصرفی آب، برق و گاز در دوره مذکور معاف شده و وزارت نیرو نسبت به تقسیط در پرداخت بهای قبوض آب، برق و گاز مصرفی مشترکان تأسیسات و امکان ورزشی برای سال مالی ۱۳۹۹ اقدام کند.

لازم به یادآوری است، این گزارش‌ها قبل از آغاز تعطیلات نوروز تهیه شده که بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده در آن در این روز‌ها اجرایی شده است. انتظار می‌رود بعد از پایان تعطیلات، مرکز پژوهش‌ها بر اساس شرایط موجود گزارش‌های جدیدی ارائه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
همه را گفتی اما سفره ی خالی مردم را اهمیت ندادی

همین سفره های خالی است که تبدیل به بحران ها و سقوط دولت ها در هر جای جهان میشود
مدارس باید از ابتدای مهر مجددا آغاز شوند
این وضعیت اصلا جالب نیست
هيچ دانش اموزي درس نميخواند انهم دراين شرايط فقط بخور بخواب وتلويزون وووووو گوشيهاي هوشمند با اينستاگرام
بابا! این بیماری هنوز کنترل نشده! شما چرا یک روز در میان صحبت باز کردن مدارس را میکنید ؟!؟!!! هی تن مردم را می لرزانید که چی بشه؟!!
حالا به جای خرداد آخر تیر یا حتی مرداد درس امسال تموم‌بشه ! آسمان که به زمین نمیرسه!
سلامت مردم از همه چیز مهمتره!
اینقدر برای مردم اضطراب درست نکنید!
کسی هم‌که عملکرد شما را این چند وقت دیده باشه ۲۰ فروردین بچه اش را نمیفرسته مدرسه استقبال خطر مرگ!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر