بازدید 21311
«تابناک اقتصادی» در گفت‌وگو با کارشناس بازار مسکن بررسی کرد

در اقتصاد کرونایی، محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن چیست؟

مهدی سلطان محمدی معتقد است: در بخش تقاضا، قطعا درآمد ملی با اُفت مواجه خواهد شد و توان مردم برای اینکه بتوانند سرمایه گذاری دقیقی انجام بدهند یا سطح زندگی خود را ارتقا بدهند، به شدت کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر در سمت عرضه نیز عملاً کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده اند.
کد خبر: ۹۶۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵ 29 March 2020

در اقتصاد کرونایی، محتمل ترین سناریو برای بازار مسکن چیست؟

در اقتصاد کرونایی، محتمل ترین سناریو برای بازار مسکن چیست؟با آغاز سال ۱۳۹۷ و سپس با شروع تحریم‌ها علیه کشورمان، قیمت ارز روند صعودی خود را با شیب تندتری ادامه داد و این جهش ارزی موجب شد تا قیمت کالا‌های مختلف از جمله مسکن، رشد چشمگیرتری را داشته باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ابتدا با رشد قیمت مسکن، معاملات بازار بیشتر به سمت مسکن‌هایی با متراژ کمتر و سپس به سمت مسکن‌هایی با طول عمر بنای بیشتر رفت، اما پس از مدتی قیمت به اندازه‌ای افزایش یافت که مردم دیگر حتی توانایی خرید مسکن‌های کم متراژ و با طول عمر بنای بیشتر را نیز نداشتند و همین باعث شد تا معاملات مسکن در هشت ماه ابتدایی سال ۹۸ اخیر چشمگیرتری را تجربه نماید.

همچنین از شهریورماه ۱۳۹۸ با آغاز ثبت نام طرح مسکن ملی، اندکی از التهابات بازار مسکن کاسته شد و قیمت مسکن روند نزولی را پیمود و کارشناسان بازار مسکن، همین موضوع را سرآغاز دوره رکود دو تا سه ساله بازار مسکن دانستند. در آذر ماه، اما در بازار مسکن اتفاقات دیگری رقم خورد. از این ماه دوباره روند صعودی به قیمت مسکن بازگشت.

به تازگی دفتر اقتصاد مسکن گزارش بازار معاملات مسکن در شهر تهران در اسفند ماه ۱۳۹۸ را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در اسفندماه سال ۹۸ در مقایسه با بهمن ماه سال ۹۸ و مدت مشابه سال ۹۷ به ترتیب با رشد ۸.۷ درصدی و ۴۲.۲ درصدی به ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان افزایش یافته است. نمودار زیر نشان می‌دهد این قیمت بعد از قیمت مسکن در تیرماه ۹۸ بالاترین، قیمت مسکن در سال گذشته بوده است.

در اقتصاد کرونایی، محتمل ترین سناریو برای بازار مسکن چیست؟

روند افزایش قیمت مسکن در ماه‌های انتهایی سال ۹۸ در حالی رخ داد که در ماه‌های آذر، دی و بهمن معاملات نیز روند صعودی را طی نمود، اما در اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد‌ها معاملات مسکن با اُفتی ۲۴.۴ درصدی در مقایسه با بهمن ماه به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره معامله کاهش یافت.

در اقتصاد کرونایی، محتمل ترین سناریو برای بازار مسکن چیست؟

حالا پرسش بسیاری از متقاضیان مسکن این است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد معاملات در آخرین سال ماه گذشته، وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش گفت: متاسفانه مدتی است که فضای اقتصادی ایران و به طور کلی دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا با ابهام رو به رو شده است و حتی کشورهای توسعه یافته هم به دلیل شیوه این ویروس ناگهان خود را در وضعیت نامناسبی دیده اند. هم اکنون دنیا با پدیده ای رو به روست که رشد خطی و ساده ای را ندارد بلکه این پدیده با رشد تصاعدی و نمایی در حال پیشروی است و واقعا نمی توان با قاطعیت گفت که دو هفته آتی شبیه به دو هفته گذشته خواهد بود.

مرتب شرایط در حالت تغییر است و ابعاد فاجعه روز به روز گسترده تر می شود و تا جایی پیشروی کرده که شیوع این ویروس از مرحله بیماری فراتر رفته و به یک بحران اجتماعی و اقتصادی در کل دنیا تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا طبیعتاً تمام بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و هم اکنون آثار این ویروس را در بازار نفت، بورس، مواد اولیه و ... به وضوح مشاهده می کنیم. این وضعیت شرایط متفاوتی را برای دنیا در ماه های پیش روی رقم خواهد زد.

سطان محمدی گفت: بسیاری این تصور را دارند که ابعاد شیوع ویروس کرونا را باید هفتگی و ماهانه ارزیابی کرد؛ اما واقعیت این است که این ابعاد فراتر از یک سال خواهد بود و حتی ممکن است در خوشبینانه ترین حالت، دامنه این نوسان به دو سال آینده هم کشیده شود؛ بنابراین، پیش بینی بازارها در چنین شرایطی کار جسورانه و دشواری است. وی تصریح کرد: باید دید این شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر بخش تقاضا و عرضه مسکن خواهد گذاشت؟

در بخش تقاضا، قطعا درآمد ملی با اُفت مواجه خواهد شد و توان مردم برای اینکه بتوانند سرمایه گذاری دقیقی انجام بدهند یا سطح زندگی خود را ارتقا بدهند، به شدت کاهش خواهد یافت. این موضوع نه در سطح ایران بلکه در سطح دنیا اتفاق خواهد افتاد. البته در ایران به دلیل مشکلاتی که از گذشته داشتیم، طبیعتاً تبعات و آثار شیوع این ویروس بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر در سمت عرضه نیز ما شاهد آن هستیم که موانع زیادی ایجاد شده است و عملاً کارگاه های ساختمانی تعطیل شده اند و بازگشایی و راه اندازی این کارگاه ها نیازمند چشم اندازی است که از این ویروس وجود دارد؛ بنابراین، اینکه بخواهیم پیش بینی داشته باشیم در سال جاری بازار مسکن در چه وضعیتی خواهد بود، تا حدودی پیش بینی جسورانه و غیرواقع بینانه ای خواهد بود، ولی با وجود این، آنچه می شود حدس زد این است که بازار بسیار پرمساله و ضعیفی را در سال جاری شاهد خواهیم بود و کمی بعید به نظر می رسد که مسکن توان رشد زیادی را داشته باشد.

این کارشناس مسکن افزود: البته شرایط، چون تورمی است طبیعتاً قیمت مسکن نیز با تبعیت از این شرایط، رشد می کند اما بعید به نظر می رسد که این رشد قیمت به میزان تورم باشد.

چقدر می توان به آمارهای بازار مسکن در اسفند ماه 98 اعتماد داشت؟

سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش گفت: شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال گذشته مطرح و در اواسط اسفند ماه بود که ابعاد بحران در سطح ملی آشکار شد و این روند مرتباً افزایش یافت و حتی آرامشی که مسئولان در ماه اسفند داشتند و گمان می کردند که می توانند بر این بحران به سادگی و در مدت کوتاهی فائق بیایند از بین رفت و هم اکنون این خوش بینی ها کمتر شده است. به همان نسبت جستجوها هم برای خرید مسکن در اسفندماه رفته رفته کاهش یافت.

وی ادامه داد: بنابراین معاملاتی که در ماه اسفند مشاهده می شود عمدتاً ناشی از مذاکراتی است که در بهمن ماه و یا در نیمه اول اسفند ماه به سرانجام رسیده بود. این آمار نمی تواند منعکس کننده دقیق وضعیت بازار باشد و قابل اتکا نیز نیست.

این کارشناس بازار مسکن گفت: همان گونه که گفتم، شرایط شیوع این ویروس تصاعدی است و به همین دلیل، نمی توان پیش بینی کرد که ماه آینده وضعیت بازار، ادامه روند ماه گذشته باشد. اما طبق آنچه در سال های گذشته در بازار مسکن تجربه کردیم، در فروردین ماه سال جاری بازار با نکته قابل تاملی رو به رو نخواهد بود و در اردیبهشت و خرداد هم این انتظار نباید وجود داشته باشد که جهت بازار درست پیش بینی شود. از ابتدای فصل تابستان است که بازار واقعیت های خود را نشان خواهد داد و جهت تغییرات مشخص خواهد شد. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
کاهش قیمت نفت منجر به افزایش صادرات مواد خام و نیمه صنعتی و صنعتی خواهد شد . مصالح ساختمانی یکی از اقلام صادراتی مهم خواهد بود که تلاش میشود از آن برای ارز آوری استفاده گردد . این امر موجب رشد قیمت مصالح ساختمانی خواهد شد . خروج کارگران افغانی از کشور هم عامل افزایش دستمزد کارهای ساختمانی مزید بر تورم خواهد شد . خلاصه کلام انتظار گرانی مسکن تا حدی واقع بینانه است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
بعضیها مثل گربه از هر طرف بندازنشون پایین چهار چنگولی میان رو زمین

برادر من اگر اقتصاد جهانی سقوط کند که میکند اولین جاهایی که به فنا میرود بورس و مسکن است مانند بحران سال 2008
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
با این مفروضات قدرت خریدار از کجا افزایش پیدا می کند؟؟؟ همین الان بازار مسکن راکد شده و این رکود احتمالا چند سالی ادامه دارد
مادرم میگفت در زمان جنگ جهانی ،این بیت سر زبان مردم شده بود.
یک خونه و یک بالا خونه ،دادیم به سه چونه!
رکود بی سابقه و شکست مسکن ملی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
باشه قبول . اما اسم اقتصادی که 7 سال آزگار مسکن له و راکد محض باشه و فقط بورس مصنوعیه یکمشت واحد ورشکسته کانونش باشه و بس چیه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
موافقم
خوب این همه صغرا کبرا نداشت....میگفتی نمی‌دونم تمام
پاسخ ها
Ali
| France |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
تو چهل سال گذشته چی ارزون شده که اینبار بشه
هر روز بدتر از دیروز البته با شعارهای جدید
امیدوارم برای ابد بره توی رکود
اینهمه تحلیل داره؟ همه چیز ایران با دلار بالاپایین میشه و مستقل نیست, دلارهم که دستوریه, وگرنه الان باید مرز200هزار تومان رو رد میکرد. مسکنم تابع همونه. تمام
امارها در ایران که کشک هست.انقدر بردید بالا قیمت ها رو مردم مجبور بشن نخرن ولی بدونید کسی که چیزی برای از دست دادن نداشته باشه اقایون هم نمی تونند راحت ریاست کنند.
یعنی کارشناسان شما هنوز فکر میکنند، که بازار مسکن، در این جا، از قوانین عرضه و تقاضا پیروی میکند؟
یا حتی از قانون رشد مواد اولیه ساخت مسکن؟
قیمت مسکن تابع مستقیم قیمت ارز است
چطور؟
مافیای مسکن، برای اینکه بتواند خرج و مخارج زندگی لوکس دلاریه خارج از کشور خود را بپردازد، نا‌چار قیمت مسکن را متناسب با ارز تنظیم میکند
هیچ قانون کنترلی دیگری نیز وجود ندارد
این روند تا خرج کردن آخرین سکه قشر فقیر و متوسط، ادامه خواهد داشت.
قیمت نفت به پایین ترین سطح خوددر ۳۰ سال گذشته رسید
کرونا باشدت هرچه تمامتر درحال شیوع است
کسب وکار دررکودوتعطیلی مطلق بسرمیبرد
تحریمها دراوج خودقراردارند
درامدهای ریالی وارزی بشدت کاهش یافته اند
بااینحال ...
بورس نورچشمی همچنان میتازد ورکوردمیزند
مساله : پیداکنید پرتقال فروش را !!!!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
حالا چرا شما ناراحتی ؟؟بورس زمین بخوره که طلا و دلار و مسکن بره بالا جون شما اونجا سرمایه گذاری کردی؟؟؟؟بورس تو همه جای دنیا نور چشمه ایشالا تو ایرانم می مونه برای همیشه تا بقسه بازار ها با ثبات باشن. شما هم ناراحت نباش بیا اموزش ببین وارد بورس شو.
سوال : دراقتصادکرونایی محتمل ترین سناریو برای بازار سرمایه چیست؟
پاسخ : تحت هر شرایطی حتی مردن نصف مردم جهان براساس کرونا و حمله موجودات فصایی و بمباران اتمی بورس نورچشمی به لطف عددسازی روزانه ۱۰-۲۰ هزار واحد رشدخواهدکرد وهمچنان رکوردخواهد زد !!!!
این افزایش قیمتها دردیوارتوسط دلالان بنگاههان وملکداران دلبخواهی و لحظه ای ثبت میشود و اینان قیمت تعیین میکنند دولت مملکت ومسکن رابدست اینهاسپرده و برایشان سایت دیواررابه راه انداخته وقیمتهابه راحتی دردیوار ثبت وهرج مرج اخلال ناامنی وهرکی هرکی و مسابقه افزایش قیمتی به راه انداختند وبرای مثال مسکن مهرها درسهندتبریزدردیواراز۲۵میلیون به ترتیب با فاصله زمانی دوماهه۴۰وبعد۶۰وبعد۸۰وآخرین قیمت۱۰۰میلیون توسط اقشاربالا ثبت میشدبعدازعید۱۲۰تا۲۵۰وحتی برخی۵۰۰میلیون تومن ثبت ودرتوضیحات نوشتندکی به کیه و اینگونه افزایش قیمت کردنددولتی که قادربه کنترل قیمتهانیست و مردمی که لیاقت استفاده صحیح از سایتها ودیوارراندارند چرادیوارراحذف نمیکنید فاصله طبقاتی رااز۶۰درصدبه۶۰۰درصدرساندند و آرامش و امنیت وثبات نداریم دراظطراب و نگرانی غم وغصه فشارروحی این سیاست دشمن گونه سپری میکنیم واجاره نشینیم بدبخت شدیم مملکت ومسکن بدست دلالان افتاده ودیواررادارند از دلهره سرطان گرفته جراحی کردیم ۵۰میلیون تومن پول داشتم سرپرست۴نفرم یک واحد۶۰متری سندآزادمیدادند الان پول رهنی شده تا زمانیکه دولت دیوارراحذف نکندواخلال گران را محاکمه نکندوضع بدترازاین خواهدشد دشمن اینگونه ضربه به کشورومردم نتوانسته بزند که اینان زده ومیزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
بیش از ده میلیون خانوار فاقد مسکن شخصی هستند و هر سال به تعداد شان اضافه میشود و از توان مالی شان کم میشود
یکشنبه ۱۰ فروردین
سکه رکوردتاریخی زد : ۶۴۰۰۰۰« تومان !
اسکناس دلار ۱۶۴۰۰
حواله دلار ۱۶۸۰۰
حیف از وقت و اینترنت که درپیامهای تابناک مشارکت شود خوب مینویسم ومشارکت میکنیم بعد مسعول کامنتها ۳۵ مورد درحال بررسی مینویسد و۲ عدد رامنتشر میکند وبعد تا پنج روزسراغ ان کامنت نمیاد واقعا بی مسعولیت هستی تابناک میروم سایتهای دیگه
پدر بزرگم با داشتن ۳۴ تا آپارتمان مرد دایی و خالم مریض هستند مال دنیا به چه درد میخوره وقتی امنیت و سلامتی نیست بگو یک قرون
من هنوز کارت ملی جدید ثبت نام نکردم. الان قبول میکنند برم برای ثبت نام؟ یا خودشون میان درب منزل ثبت نامم میکنند؟
هر خانواده شهرستانی که برای اقامت دائم به تهران می آید باید:
تلفن
خونه
ماشین
داشته باشد تا از آنجا رانده و در اینجا مانده نشود .
سلام یکعده دلال ومحتکرمسکن وبساز بفروش که فهمیده اند بعد از جهش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن درسال ۹۸ و۹۷ مسکن تا ۵ سال در رکود عمیق فرومیرود وریزش قیمتها از سال ۹۹ درمسکن شروع میشود با امدن ویروس کرونا این رکود وریزش قیمتها به جلو افتاد حال دراین ده روزیکه از سال ۹۹ گذشته واقعا نگران وغمزده باورشان شده که دوره سوداگری مسکن ویک شبه میلیاردرشدن به پایان رسیده خصوصا اینکه مجلس یازدهم عزم جدی درخصوص مبارزه با سوداگری مسکن را دارد مگر دراین ده روز که ازسال میگذرد یک معامله مسکن دراین بازار کرونایی انجام گرفته؟؟ تمامی کارشناسان واقتصاد دانان قبل از سال ۹۹ این اخطار را داده بودند که مسکن درسال ۹۹ با ریزش قیمت روبرومیشود کرونا این پیش بینی رافقط تسریع کرد چراکه کروناهم که تمام شود رکود عمیق مسکن تا پنج سال ادامه خواهد داشت قدرت خرید با این قیمتهای مزخرف وجود ندارد
دوستان اقتصاد از پارامترهای علمی تبعیت میکنه ، بعضی از کامنتها از بغض سر نوشته شده ، خواهش میکنم به چند نکته توجه کنید:
1- رکود مسکن بیکاری بزرگی به همراه داره و خیلی از صنایع به رونق این بازار وابسته هستند ، پس خیلی آرزوی رکود نکنید.
2- چرا فکر میکنید اون سازنده ای که حداقل دو سال سرمایه خودشو و وقت خودشو صرف ساخت مسکن کرده و صدها شغل ایجاد کرده، زالو هستش و باید نابود بشه ولی اون آقا یا خانومی که دلار یا طلا خریده و تو خونش گذاشته و هیچ کاری نکرده مستحق سود و ثروته
3- جهت استحضار همین الان هم قیمت مسکن نسبت به عوامل تورمی ساخت 30 تا 40 درصد عقبه یعنی اگه یک نفر به جای مسکن هر کالای پایدار دیگه خرید بود بین 100 تا 200 درصد بیشتر سود میکرد ، ولی مسکن چون کشش نداره تو این سطح قیمت مونده پس منتظر افزایش قیمت باشید.
به خدا من بساز بفروش نیستم!! ولی فکر کنم بهتره مسایل رو بهتر تحلیل کنیم.
سایت های اینترنتی باعث بدبختي مردم شده، دلالها نبايد به راحتي قيمتگذاري كنند
باید کرونا می امد تا به فکر بیفتید........خانه متری یکمیلیون بیشتر نمی ارزد ..به یک میلیون نفروشید تمام خانهها روی دستان می ماند..التماس لکنید کسی نمی خرد
پاسخ ها
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
معلومه چی میگی؟ خانهها ، لکنید
سلام : درپاسخ به جواب فردی بنام سید ۰۰۴۶ که همه رانصیحت وموعظه نموده ویقینا دلال مسکن است وقسم خورده بساز بفروش نیست لازم دیدم جواب دهم؛ اولا ملت ایران ملت فهیمی هستند وافرادیکه در کامنتهای سایت تابناک مشارکت میکنند به خاطرمطالب مهم وموردنیازی جامعه است که سایت محترم تابناک به اطلاع مردم میرساند ثانیا چرا قضاوت میکنی وگفته ای بعضی از کامنتهای که دراین سایت نوشته شده از سر بغض است تو چکاره ای وازکجامیدانی که قضاوت میکنی البته دلال جماعت برای رسیدن به پول یامفت هرحرف وتهمتی به زبان میاورد ثالثا این صحبتها تماما اظهارنظرهای اساتید دانشگاه ودکترین علم اقتصاد است وهرگونه صحبتی خلاف اظهارنظرهای این اساتید خبره درواقع اجتهاد دربرابر نص است، اقای محترم این دلالهای مفتخورومحتکرمسکن بعضی از مردم رابه روز سیاه نشانده اند وبعضی ازانها که شماهم باتوجه به دفاعیاتت یکی از انها هستی هرکدامتتلن چندین مسکن را احتکار ودوست دارید اعلام شود مسکن گران میشود تا شادمان شوید بایدپاسخ داد شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه مسکن به دلیل جهش غیرعقلی ۲۰۰ درصدی پنج سال یابیشتر در رکودعمیق فرورفته وریزش قیمتها هم شروع شده ومضاف بران ویروس منحوس کرونا این رکود وریزش قیمت راتسریع نموده واگردوست داری عمق این رکود وریزش قیمت رابیشتر بفهمی میتوانی به تمامی سایتهای موجود مراجعه کنی تا باورتان شود با این قیمتهای فضایی ونجومی مسکن تا دهها سال خریداری وجود نداردمگر به قیمت کارشناسی که انهم انشاالله مجلس یازدهم موضوع راحل خواهدنمود.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
سلام ناشناس عزیز، فامیل من موسوی هستش، قصد نصیحت کردن نداشته و ندارم ولی این رو از من یادگاری داشته باش نفت 15 دلاری و اقتصاد کرونایی یعنی هزاران میلیارد اسکناس بدون پشتوانه، شش ماه دیگه در حسرت قیمتهای امروز خواهید بود، هدفم آگاهی بخشی بود، هیچ مجلسی با این مدل اقتصادی قدرت حل مشکل رو نداره مطمئن باش عزیزم، ضمنا من ملکی
احتکار نکردم، و در حسرت فروش هم نیستم. من صاحب یک شرکت هستم در خارج از ایران فقط دوستدارم هموطنانم واقع بین باشند. درود بر شما
مچ گير
| Germany |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
سید جان سوتی دادی ! آی پی شما از داخل ایران است ولی میگی خارج هستی!!؟ حالا هم پاسخ ندی که آمدی سر بزنی که بیشتر ضایع میشی تو شرایط کرونایی فعلی.
بیشتر واکنشها در مورد مسکن احساسی است و نه بر پایه دانش.قیمت مسکن تابع قیمت زمین است.قیمت ساخت در حالت عادی میان یک میلیون و هشتصد تا دو میلیون و پانصد بیشتر نیست.مشکل قیمت زمین است.با دولتی و شبه دولتی بودن اقتصاد و سرمایه گذاریهای غلط به دست دولت، میلیونها نفر از روستاها به شهرها مهاجرت کردند.نتیجه اینکه روی بهترین زمینهای کشاورزی شهر سازیها انجام شده است.برای نمونه شهر کرج در سال ۵۷ دویست هزار نفر جمعیت داشت و امروز چیزی نزدیک به چهار میلیون.تمام باغات و زمینهای کشاورزی تبدیل به ساختمان شده اند.و زمینی باقی نمانده است.بماند که تمام این ساختمانها هیچ سنخیتی با اقلیم ایران ندارند.درون این ساختمانها در تابستانها گرمتر ودر زمستانها سردتر است.با چسباندن سنگ روی نمای ساختمانها تابستان گرمتر و زمستان سردتر است.ریزش سنگ هم دائمی است.هدف ها نا مشخص هستند.تا ساختار اقتصادی تغییر نکند، تغییر امکان پذیر نیست.
خونه ممکنه راکدبمونه،چون قیمت لالاست.امااجاره خونه هروقت که مادیدیم،چه رکود باشه وچه رونق اقتصادی باشه همیشه بالارفته.تاحالادیدیداجاره بیادپایبن؟ درده سالی که مستاجرم ،همس بالارفته.از۳۰۰ سروع کردم ،الان یک وسیصدمیدم.
وقتی قدرت خرید مردم پایین آمده توقعی از رونق بیش از این را نداشته باشید انشالله ریزش قیمت مسکن در راه است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر