بازدید 9349
دویچه وله

ویروس کرونا و تزلزل در بنیان‌های انسجام اتحادیه اروپا

بیماری همه‌گیر کرونا تاکنون جان هزاران تن را گرفته و باعث رکود جهانی شده، اما زخم‌های عمیقی را نیز بین اعضای اتحادیه اروپا باز کرده است.
کد خبر: ۹۶۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 29 March 2020

بیماری همه‌گیر کرونا تاکنون جان هزاران تن را گرفته و باعث رکود جهانی شده، اما زخم‌های عمیقی را نیز بین اعضای اتحادیه اروپا باز کرده است.

ایتالیا، کشوری که سخت‌ترین آسیب را در بین کشور‌های اتحادیه اروپا از این ویروس دیده است، از بروکسل کمک می‌خواهد تا اقتصاد خود را پایدار نگه دارد. به طور خاص، جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا در حال تلاش برای ایجاد سیستم وام‌های مشترک است که به ملل فقیرتر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد وام‌های ارزان قیمتی بگیرند که تضمین بازپرداخت آن با اعضای ثروتمندتر اتحادیه باشد. چندین کشور دیگر از جمله اسپانیا، پرتغال و یونان نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند.

کنته در گفت‌وگو با روزنامه Il Sole ۲۴ Ore، از اتحادیه اروپا خواسته که فوراً در این خصوص اقدام کند، در غیر این صورت نسل‌های آینده باید هزینه عظیم یک اقتصاد ویران شده را تحمل کنند.

ویروس کرونا و تزلزل در بنیان های انسجام اتحادیه اروپا

کنته به این روزنامه گفت: اگر اروپا به این چالش بی سابقه رسیدگی نکند، این خطر وجود دارد که اتحادیه اروپایی بنیان های خود را مقابل چشم شهرونداننش ویران ببیند.

درگیری سخت بین کنته و مرکل

با این حال، سایر کشور‌های عضو از جمله آلمان و هلند قبلاً صراحتاً از اجرای طرح به اصطلاح "اوراق قرضه کرونا ویروس" خودداری کرده اند. این موضوع در کنفرانس ویدئویی روز پنجشنبه ـ که شامل کنته و سایر رهبران ارشد اتحادیه اروپا بود ـ باعث ایجاد اختلاف شد.

به گفته نخست وزیر ایتالیا، وی و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در طول این مذاکرات، نه تنها اختلاف نظر جدی، بلکه یک رویارویی سخت و صریح نیز با یکدیگر داشتند. سرانجام، کنته تعهدات پیشنهادی سایر رهبران اتحادیه اروپا را رد کرد و گفت که پیشنهاد آن‌ها به اندازه کافی کاربردی نیست و علنی به اتحادیه اروپا مهلت ده روزه‌ای داد تا راه حلی جایگزین ارائه دهد.

ایده طرح وام قرض الحسنه اتحادیه اروپا در سال‌های پس از سقوط بازار‌ها در ۲۰۰۸ مطرح و البته سریع کنار گذاشته شد، و همچنان یک مساله چالشی است. در سال ۲۰۱۲ رئیس بانک مرکزی آلمان جنس ویدمن، نظر رهبران و بانکداران آلمانی در مورد این مساله را جمع بندی کرد.

ویدمن در آن زمان به نشریه لوموند گفت: وقتی کنترلی بر خرید‌های شخص دیگر ندارید، نمی توانید به کارت اعتباری آن‌ها اعتماد کنید.

پس از کنفرانس پنجشنبه، مرکل گفت که طرفدار راه حل اوراق قرضه برای کرونا نیست. در عوض، رهبر آلمانی استفاده از مکانیسم ثبات اروپا را پیشنهاد کرده که در واقع آژانس اتحادیه اروپا برای کمک به بهبود اقتصادی یونان است.

ماکرون خواهان حفظ انسجام

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون نیز بر فشار بر برلین و دیگر کشور‌های مخالف این طرح افزود و در مصاحبه مشترک با روزنامه‌های ایتالیایی Corriere de la Serra، La Stampa و La Repubblica گفت: ما نمیتوانیم بدون همبستگی اروپایی، از نظر بهداشت و بودجه، بر این بحران غلبه کنیم.

این انسجام می توان در قالب ظرفیتی برای پیشبرد بدهی مشترک ـ یا هر آنچه نامیده می‌شود ـ یا افزایش بودجه اتحادیه اروپا برای تأمین پشتیبانی واقعی از کشور‌هایی که بیشترین ضربه را دیده اند، باشد.

فشار به دولت مرکل از داخل نیز افزایش یافته است و رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر نیز خواستار پیوستگی نیرو‌های این بلوک شده است.

اشتاین مایر در ویدئویی که روز پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: ما باید فراتر از حصار‌های مرزی نگاه کنیم. این ویروس تابعیت ندارد و رنج ناشی از آن در مرز‌ها متوقف نمی‌شود.

وی از بیمارستان‌های آلمان به خاطر معالجه بیماران ایتالیایی و فرانسوی قدردانی کرد و افزود، دوست دارد بیشتر شاهد چنین همبستگی مشخصی در روح اروپایی باشد.

از سوی دیگر متحد دیرینه مرکل و وزیر دفاع پیشین آلمان، اورسولا فون درلاین، به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا امکان ارائه اوراق قرضه را رد نکرده است. وی روز شنبه به آژانس خبری dpa آلمان گفت: کلمه وام کرونایی در واقع فقط یک کلمه است و افزود: پیش بینی‌ها در آلمان و سایر کشور‌ها در این خصوص توجیه دارد. هدف اتحادیه اروپا همیشه این بوده است که ما را از لحاظ اقتصادی با هم یکپارچه کند.

وی افزود: ایتالیا بدون هیچ تقصیری در این بحران ایستادگی می کند؛ بحرانی که درست از طریق قلب صنعتی این کشور به آن ضربه زده است، از کسب و کار‌های بزرگ و مشاغل متوسط در شمال این کشور. این شرکت‌ها و مشاغل باید حفظ شوند.

فون در لاین در خصوص نظراتش پیرامون طرح وام‌های مشترک، خاطرنشان کرد، مقامات اتحادیه اروپا در تلاش برای ایجاد یک بسته سیاستی هستند که در چهارده روز آینده به رهبران کشور‌های اتحادیه اروپا ارائه شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
عواقب و بحران های اقتصادی _سیاسی کرونا دولتهای متزلزل و غیر مردمی را بر زمین خواهد کوبید
ما خوبیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
ما هم خیلی خوب نیستیم ولی خود تحقیر هم نیستیم.
چرا نمی بینید روزهای اول بی بی سی صدا آمریکا اینتر نشنال حتی خبرگزاری های رسمی آمریکا اروپایی می گفتند ایران خیلی ضعیفه در برابر کرونا، دارند فاجعه درست می کنند برای دنیا!! یا آقای پمپو که دائم ما را به سخره می گرفت، خب چرا شما الان نشستید اینا را به باد انتقاد نمی گیرید! یه عده غرب پرست و مرغ همسایه غازه، قبل از اینکه کرونا به آمریکا اروپا برسه یادشون هست انشااا که چیها تو اینستا و فیس بوک و... غیره بر علیه ایران می گفتند!! حالا برید ببینید فرانسه چیکار کرد، برید ببینید آلمان جون تون چیکار کرد....
تا دیروز که کرونا در ایران بود، ایران شده بود مشکل جهان، الان که رسیده آمریکا؛ شده ابراز احساسات و عواطف، و حب به انسانیت......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
دو ماه هم برای ایجاد آمادگی در خود فرصت داشتند.
یهویی صبح جمعه اونام غافلگیر شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
راست میگید غربیها اولش خیلی به ما طعنه زدن کمک نمیکنی لااقل نیش نزن .حالا الان خودشون تومدیریت بحران موندن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
از گرفتاری کشورهای دیگر خوشحال نیستیم و اندوهگین وقتی می شنویم که دو پرستار در ایتالیا از ترس کرونا خودکشی کردند، در حالی که پرستاران ایرانی در میدان مبارزه تا پای جان ایستادند.
متاسفانه یه عده پادو های آمریکا این روزها کلا کارشون شده تخریب تمام اقدامات بهداشتی ایران، ضعیف نشان دادن ایران، مسخره کردن دولت مردان و آمارها، جتک روانی و ایجاد نا امنی در دل مردم، حمایت از آمریکا در فشار بر مردم، صادق نشان کشورهای غربی و آمریکا و دروغ گو نشان دادن ایران و.... ؟
یکشنبه ۱۰ فروردین
سکه رکوردتاریخی زد : ۶۳۵۰۰۰۰ تومان !
اسکناس دلار ۱۶۲۰۰
حواله دلار ۱۶۸۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
خوب که چی ؟الان ناراحتی ؟یا قند تو دلت آب شد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
مسخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
ممنونیم از زحمات شما که هر روز این آمار الکی را حتی در خبرهای بی ربط هم ارائه میدی
ارزش خوندن نداشت
اروپايي ها ناز پرورده هستند وتوان زيادي در برابر سختي ها ندارند ولي ما اينجا مسوليني داريم كه ما را به همه مصيبتها عادت داده اند
تمام دنیا یک نوع ویروس گرفته که نامش کرونا است
تو ایران دو نوع ویروس وارد شده است:
یکی کرونا و دیگری از نوع آلبانی و پادوهای آمریکا
ویروس نوع دوم چند کار می کنند:
۱. ایجاد ناامنی روانی و بی اعتمادی
۲. مسخره کردن امارها و تلاش های دولتی و بهداشتی
۳. دروغ انگاری آمارهای بهداشتی ایران و راست انگاری آمار آمریکا و غربیان
۴. پخش کردن اخبار اینترنشنال و بی بی سی و ووآ و...
۵. حمایت تمام قد از تحریم های آمریکا
۶. پخش دروغ گویی آمریکا برای ارائه کمک به ایران و بزک کردن چهره جنایتکار
۷. مقصر نشان دادن ایران در تعاماملات جهانی
انشاالله همان طور که با همدلی به مبارزه و ریشه کنی ویروس اول می رویم، ویروس نوع دوم را انشاالله از جان و دل کردم پاک کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
در واقع سه تا ویروس. سومی هم تحریمها هستند.
ما در ان واحد با سه ویروس میجنگیم
اتفاقا رمزپیشرفت غربیها همین تزلزل دربنیانهای انسجامه!
درجنگ دوم جهانی هم اروپا بطور کامل نابودشدولی اونهاتونستندباواقع گرایی وتوسل به علم ‌وتکنولوژی خودشون روبازسازی کنند
یادش بخیر دو ماه پیش برای من پیام اومد، آمریکا چه جوری کرونا را مهار کرد!! چرا ما انقد ضعیف هستیم .. ما فرهنگ نداریم.. خیلی دوست دارم اون نویسنده اصلی پیام تلگرام و... پیدا کنم.. بی وجود، بدبخت، غرب پرست ...
با هر بدی ها که داریم واقعیت یا غیر واقعیت بزرگنمایی شده، دیدیم غرب و آمریکا پوشالی بیشتر نیستند، که یه عده غرب پرست و وطن فروش بزرگش کردن
تو ایران دلار شده 16300 اونوقت راجع به تزلزل در اروپا حرف میزنید . خجالت داره به فکر مملکت خودتون باشید . خودتون رو نکنید نخود هر آش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر