بازدید 16867
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت

طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» از اسفند اجرایی شده و دنبال «لغت» نیستیم/ کیت‌های تست سریع ایراد دارند که ایران مشتری‌شان نبوده/ نیازمند ونتیلاتور و تخت‌های ICU هستیم/ احتمالا ویروس اواخر دی یا اوایل بهمن وارد کشور شده و دو کانون شیوع داشته

«اگر کشور‌های دیگر قصد کمک دارند، فهرست تقاضا‌های ما مشخص است و نیازی به بیمارستان سیار و ماسک نداریم بلکه نیازمند دستگاه ونتیلاتور و تخت مراقبت‌های ویژه هستیم»؛ این پاسخ رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به طرح چندباره چرایی رد کمک پزشکان بدون مرز به کشورمان است.
کد خبر: ۹۶۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ 28 March 2020
تابناک اجتماعی«اگر کشورهای دیگر قصد کمک دارند، فهرست تقاضاهای ما مشخص است و نیازی به بیمارستان سیار و ماسک نداریم، بلکه نیازمند دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) و تخت مراقبت های ویژه (آی‌سی‌یو) هستیم و هر نهادی مایل باشد چنین محموله ای به ایران ارسال کند، استقبال می‌کنیم»؛ این پاسخ رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به طرح چندباره چرایی رد کمک پزشکان بدون مرز به کشورمان است.
 
به گزارش «تابناک»؛ دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ـ که آنلاین برگزار می‌شد ـ با تاکید بر این که جز تجهیزات مراقبتی مانند ونتیلاتور و تخت بخش مراقبت های ویژه نیازمندی دیگری در کشورمان وجود ندارد، گفت: بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تخت برای بیماران مشکوک به کرونا فعال است و بخشی از این تخت ها خالی است؛ بنابراین، نیازی به تخت بیمارستانی عادی نداریم، اما ۵۰ درصد بخش های مراقبت ویژه کشور برای افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اختصاص یافته که همگی پر شده و نیاز به افزایش این امکانات در کشور وجود دارد.

وی افزود: مدت زمان بستری بیماران بر تخت های آی سی یو بیش از دو هفته و گاهی تا چهار هفته است در حالی که متوسط بستری این بیماران در تخت های عادی بیمارستانی بین ۷ تا ۱۰ روز است و شاید حتی بعد از فاز مهار کرونا بسیاری از این بیماران همچنان بر تخت آی سی یو بستری باشند؛ بنابراین، تاکید کردیم، به بیمارستان سیاری که پزشکان بدون مرز آورده بودند، نیازی نداریم و به ایشان پیشنهاد کردیم در صورت تمایل، می‌توانند به مناطق مرزی کشورمان رفته و خدمت رسانی به اتباع کشورهای دیگر را که ممکن است دسترسی کمتری به خدمات درمانی داشته باشند، به انجام برسانند.
 
طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» از اسفند اجرایی شده و دنبال «لغت» نیستیم/ کیت‌های تست سریع ایراد دارند که ایران مشتری‌شان نبوده/ نیازمند ونتیلاتور و تخت های ICU هستیم/ احتمالا ویروس اواخر دی یا اوایل بهمن وارد کشور شده و 2 کانون شیوع داشته
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره درمان اتباع خارجی مبتلا به کووید 19 و شایعاتی از این دست، گفت: بر اساس آنچه در سامانه وزارت بهداشت کشورمان به ثبت رسیده، بیش از دو و نیم میلیون از اتباع خارجی را تحت مراقبت داریم که به نوعی پرونده الکترونیک سلامت دارند، این افراد در فراخوان بسیج ملی کنترل کرونا هم مشارکت می‌کنند، غربالگری می‌شود و در همه شهرها و استانها از امکانات درمانی استفاده کرده و می‌کنند، اما برخی دن کیشوت‌وار به میدان می آیند و با "خود نلسون ماندلا پنداری" فکر می‌کنند منجی ملت هستند و اراجیفی می‌بافند که به هیج وجه صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص موعد پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: به هیچ وجه اظهار نظر قطعی مبنی بر زمان پایان قطعی زمان اپیدمی و طرح فاصله گذاری اجتماعی نداریم و رئیس جمهوری نیز چنین مطلبی را بیان نکرده است. مصوبات ستاد ملی کرونا از جمله زمان پایان این طرح، همه موقت هستند و ممکن است با توجه به شرایط با تشکیل جلسات ستاد، اجرای این طرح تمدید شود یا میزان محدودیت های توسعه یا تقلیل پیدا کند و آنچه گفته می‌شود، صرفا مصوبات فعلی است که همه باید به تایید رئیس جمهور برسند تا قابلیت اجرا داشته باشند.

وی در خصوص طرح برخی مسائل در خصوص نام این طرح هم گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی یک طرح شناخته  در دنیاست و در همه دنیا هم با این نام شناخته می شود. البته ممکن است افرادی به ادبیات علاقه داشته باشند و از اسامی دیگری مثل فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنند، اما برای ما اسم مهم نیست و مهم اجرای این طرح است که موجب کاهش انتقال بیماری می شود. دوستانی که به اسامی دیگر علاقه دارند، می توانند مقالات خود را به مجامع جهانی ارسال کنند و اگر پذیرفته شد، ما هم از اسامی آنان برای این طرح استفاده می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره مراکز بالینی پیش بیمارستانی و پسابیمارستانی گفت: ۱۰ هزار تخت پیش و پسابیمارستانی با همکاری سپاه، ارتش و هلال احمر دایر شده که البته فعلا با توجه به ساختاری فرهنگی و اجتماعی کشورمان، برخی افراد مبتلا یا بهبود یافته به استفاده از آنها و استقرار در این مراکز تمایلی نشان نمی‌دهند؛ بنابراین، ممکن است با توجه به اهمیت سلامت مردم، مجبور شویم به اجبار ایشان را در این مراکز نگه داریم و از امروز با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این موضوع اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ایراداتی که در برخی کشورها درباره برخی تست های چینی مطرح می‌شود، گفت: ایراداتی که مطرح می‌شود درباره تست های سریع (Rapid test) است که کشورمان مشتری آنها نبوده و نیست. از روز اول تا به امروز که در 56 آزمایشگاه در کشورمان روزانه 6 هزار تست انجام می‌شود، با نظارت انستیتو پاستور، روی کیفیت تست ها دقت زیادی شده و از کیت های تشخیصی استفاده می‌شود که همگی ساخت اروپا یا اهدایی از طریق سازمانهای معتبر بین المللی است و کیت هایی که چین به کشورمان اهدا کرده هم هنوز در چرخه استفاده قرار نگرفته است.

جهانپور درباره استفاده از کیت های تشخیص ایرانی گفت: یکی دو شرکت ایرانی ظرف هفته های اخیر، اقدام به تولید اولیه کیت های تشخیصی کرده‌اند که مراحل رفع اشکال آنها و سپس تایید انستیتو پاستور و سازمان غذا و دارو باید طی گردد تا مجوز تولید انبوهشان صادر شود. با تولید این کیت ها، نگرانی تامین کیت در هفته های آتی برطرف می شود، چون کشورهایی که تا حالا به ما کیت می دادند، ممکن است هفته های آینده خودشان بیشتر نیاز داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره شایعه انتقال ویروس از طریق هوا گفت: شایعه ای که به بخش خبری صداوسیما رسیده، مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا فاقد شواهد علمی است. اگر هم در بخش های مراقبت ویژه نگرانی در این مورد باشد به خاطر شرایط بیماران بدحال در بخش های آی سی یو است و این گزارش بی پایه است. البته باید بار دیگر یادآوری کنم که همه دانسته هایمان درباره ویروس کرونا برآمده از مقالات و تحقیقات چینی هاست که از چندماه پیش با این ویروس دست به گریبان بوده‌اند و در آینده خواهیم توانست از نتیجه تحقیقات محققان کشور خودمان هم بهره مند شویم.
 
اتود اولیه از دو کانون شیوع اولیه ویروس کرونا در ایران؛ این تصاویر را سخنگوی وزارت بهداشت در نیمه اسفندماه 98 در توییتر خود منتشر کرد.

وی درباره زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان نیز گفت: تحلیل و مطالعات تا حدودی زمان احتمالی ورود ویروس را نشان می‌دهد؛ به این صورت که می‌دانیم اولین موارد در قم یک هفته قبل از شناسایی و اعلام رسمی بستری شده بودند و این افراد سفر به چین و مواجهه مستقیم با چینی ها نداشتند و احتمالا بیماری را از دیگرانی که با چینی ها تماس داشتند، گرفته بودند. با علم به این موضوع است که می‌گوییم ورود ویروس به کشورمان به روزهای قبل از آن برمی‌گردد و احتمالا اواخر دی یا اوایل بهمن وارد ایران شده است.

جهانپور افزود: همچنین بر اساس این مطالعات به نظر می‌رسد که «قم» کانون اولیه این بیماری در ایران بوده و یا بیماری در کشورمان دو کانون مجزا -یعنی «قم» و «رشت»- داشته است. البته وقتی می‌گوییم دو کانون همزمان به این معنی نیست که در یک روز و یک ساعت ویروس به این دو نقطه وارد شد، بلکه تاکید داریم که افراد آلوده به این دو شهر رفته و بیماری را به دیگران سرایت داده‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
رئیس جمهور محترم کدام شنبه را گفتند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
بامزه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
یه شنبه کذایی! هیچکس نمیدونه
مگه قرنطینه مال قبل جنگ جهانی اول نبود
پاسخ ها
گزارش درست بدهید
| United States of America |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
بخشی از این اظهارات با دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت مغایر است
طبق این دستورالعمل ها استفاده از هرگونه ماسک حتی برای افراد سالم مفید است
وقتی کاملا مشخص است که سرفه و عدسه و حتی تنفس معمولی افراد بیمار میتواند باعث سرایت بیماری به افراد سالم شود
و وقتی طبق آخرین تحقیقات ، این ویروس تا 3 ساعت در هوا معلق مانده و ماندگاری دارد
پس چگونه ممکن است بیماری از طریق هوا منتقل نشود؟


گیلان کانون اولیه بیماری کرونا نبوده
چون دانشجویان برگشتی از ووهان به گیلان و سایر استانهای کشور هیچکدام کرونا نداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
نه وقتی اسم یک شهر مذهبی وسط باشه
گزارش درست بدهید
| United States of America |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
تصحیح میشود: عطسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
کرونا کی گفته تو هوا حرکت نمیکنه
ماسك واجب نيست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چينيا شانس آوردن چين دست اينا نيافتاد والا آمارشون از صد ميليونم زده بود بالا
عاقبت مراوده با چین بهتر این نمیشه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
قابل توجه عاشقان سینه چاک چین مردمی که هر موجود زنده ای را کوفت میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
مثلا عاقبت مراوده اروپا و آمریکا چی شد؟!
دنبال لغت نیستین؟!!!پس چرا گفتن قرنطینه نداریم؟!!!
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
قرنطینه نه فاصله گذاری اجتماعی!!! اون مال جنگ جهانیه ولی این مدل 2020هست
مسئولینی که حقوقشان ثابت و اضافه کاری شان محفوظ است برای بازاریان نسخه تعطیلی پیچیده اند ولی به این فکر نکرده اند که پول اجاره مغازه و دارایی و شهرداری و اتحادیه و کارگر و هزار خرج ریز و درشت دیگر را از کجا باید تامین کنند.
در همه این سال ها تمام بار مالی دولت و مملکت بر دوش بازاریان بوده و هرموقع هم که آقایان دلشان خواسته فشار روی بازاریان را بیشتر کرده اند. اگر قرار است عدالت اجتماعی برقرار شود یا به بازاریانی که مجبورند کسب و کارشان را تعطیل کنند همانند کارمندان دولت حقوق بدهید یا لطفاً حقوق کارمندانی که سر کار نمی روند را قطع بفرمایید چون باری است بر دوش بیت المال.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
خوب برو سر کار خوش امدی .
بالا خره اعتراف کردند که قم مرکز آلودگی بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
اینکه گفته میشود رشت هم کانون اولیه بیماری بوده از اساس کذب است. رشت بخاطر ورود مسافران از سایر شهرها مثل تهران و قم آلوده شد و شرایط جغرافیایی خاص و تراکم زیاد جمعیت و مسافران ، آلودگی را تشدید نمود. نقشه بالا هم بوضوح واقعیت را نشان میدهد
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
که چی؟ مگه قم ویروس رو ساخته؟
مشکلت با مردم قم چیه؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
همین قمی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
حالا چه فرقی داره
حالا دید قاضی وزیر قبلی راست گفت که اوایل بهمن وارد ایران شده بوده همین دولتیها سنخگو و ریس دفتر میگفت اون موقع تو چینم نبوده پس چرا انتخابات ننداختین عقب چی شد پس وزاربت بهداشت چیکارس نباید قبلا اینو پیش بینی تذکر میداد چرا همون موقع تلویزون مسخره میکرد این ویروس و مصاحبه میکرد که ببینید ویروس تو ایران نیست خوبه کم کم خیلیی چیزاروو اعتراف میکنید عین اون هواپیمای اکراینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
انتخابات کر شور واحب تر بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
ان خانم دکتر گزارشگر سیمای میلی که مثلآ مزه میریخت و مسخره میکرد هم خودش دچار شد
خوشم میاد مثه آب خوردن حرفاشان رو عوض میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
تا بوده همین بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
ولله کاملا برام ثابت شده هر چیزی رو که مسئولین قویا تکذیب میکنن بعدا راست از آب درمیاد . اصلا چیزی به نام خجالت هم نه شنیده اند نه دیده اند .
جر دروغ و اینکه همه چیز را بندازید کار دیگری نکردید ! تازه زحمت کشیدید و فرمودید کرونا از اول بهمن تو ایران بوده ! بفرمایید پس شما وزارت بهداشتی ها چه کاره بودید ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
زمان ورود ویروس به ایران هی می رود عقب تر ،شاید عقبتر از شیوع آن در چین!
اراجیف رو شما میبافید نه کسان دیگه!!!!!!!!
باز خدا پدر آقای جهانپور را بیامرزد که بالاخره اعتراف کردند که قم کانون شیوع بیماری کرونا بوده است
البته ادعای ایشان در مورد کانون بودن رشت، صد در صد دروغ و اشتباه است زیرا اهالی گیلان هفته ها بعد و پس از آنکه مسافران آلوده تهران و قم به این شعر سفر کردند، مبتلا به این ویروس نحس گردیدند.
رفتار نامتعارف مسئولان در قبال کمک های پیشنهاد شده از طرف ممالک خارجی، بسیار غیرحرفه ای و نمک نشناسانه بود.
هر فرد و یا کشور نیازمند، باید کمک های دیگران را دریافت و از اهدا کننده هم تشکر کند، اما آقای جهانپور انگار در یک رستوران نشسته و میخواهد ضمن مرور منو، غذای مورد پسند خود را سفارش دهد ! نپذیرفتن کمکهای بهداشتی کشورهای دیگر و همچنین عدم قبول پزشکان بدون مرز، بلاشک به ضرر ما شد و وجهه خوبی از ایران در نزد جهانیان بجا نگذاشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
کدوم پزشکان بدون مرز، یه دکتر و پنج تا پرستار با چهل تا تخت شد کمک؟، اگر یک نفر تو خیابون از روی ترحم برداره یک پانصد تومنی بزاره کف دست شما در حالی که خودت توانمندی، قبول
میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
کدوم پزشکان بدون مرز، یه دکتر و پنج تا پرستار با چهل تا تخت شد کمک؟، اگر یک نفر تو خیابون از روی ترحم برداره یک پانصد تومنی بزاره کف دست شما در حالی که خودت توانمندی، قبول
میکنی؟
جناب دکتر کیانپور!
حالا که فهمیدید ویروس کرونا در دی یابهمن 98 به ایران واردشده لطفا" بفرمائید که این ویروس چه جوری وارد ایران شده؟
فقط حرف حرف حرف ......
شما دولتمردان چه کار مثبتی جز زندانی کردن مردم در خانه هایشان آنهم بدون کمک مالی بلاعوض در این مدت کرده اید ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
همش آمار میدن آمریکا بدبخت شد ، همشون کرونایی شدن ، ولی یکبار هم نمیگن همین آمریکا به هر شهروندش نفری هزار دلار داده .
چقدر عصبانیه این آقا. ملایم باش پسرم. به گفته خود جنابعالی که، خودتون یه ماه طول کشیده تازه بفهمین ویروس وارد کشور شده. پس خاضع باش یه کم.
اگه بیمارستان لازم ندارید چرا بیمارستان پیش ساخته چین را قبول میکنید
عجیبه واقعاً«اراجیف »شما سخنگو هستید!!!!دکتر هستید؟؟؟؟
اگر ماسک لازم نیست پس چرا خود وزیر بهداشت و بقیه کابینه دولت همه ماسک می زنند؟!!!
افسوس که باید زودتر میگفتید
از آخر دی تا ۲۲ بهمن و تا ۲۹ بهمن بالغ بر ۳ هفته میشده که خبر داشتین! چرا اجازه تجمعات کشوری دادین وقتی ۲۰ روز بود که خبر داشتین؟؟؟
اگر اسم مهم نیست چرا بجای کرونا از عنوان بیماری حاد تنفسی استفاده میکنند.ما ملتی بی مسوولیت هستیم که مسوولیت همه چیز را بر دوش خداوند گذاشته ایم.و بار امانتی که خدا بر دوش ما گذاشت ینی مسوولیت را به خودش بازپس میدیم.پس وای برما پس از مرگ و روز حساب.
یادم می آید پارسال در تلویزیون در هر برنامه ای از گرانی و عدم رفتن به مسافرت و مسخره کردن که پول نداریم گفتیم و البته در همه رسانه ها و میان مردم حالا دیگر نمی توانیم برویم نمی دانم آیا به این نتیجه رسیدید که هر چه به تمسخر هم می گیرم سرمان می آید
ما ملت حفمان هست .
الان پول مردم ته بکشه کی میخواد جواب بده تو اخبار که همه کشورها بد هستند فقط شما خوبید امریکا نفری 1200دلار به بزرگسالان میده 500تا به زیر 18سال اینها رو هم گفتید
رفتار حکومت مقابل پزشکان بدون مرز هنوز هم برای افکار عمومی اقناع کننده نیست.
اقاى مولوى
لغت فاصله اجتماعی به معنی دوری از جمع و گروه است
بگفته روحانی 60 الی 70 درصد مردم باید بگیرند پس ماسک لازم نیست چون برنامه رو به عقب مینداره پس همگان شل کنید خودتون اذیت نکنید
ویروس به احتمال زیاد توسط مراجعه کنندگان از عراق که به قم شمال اصفهان میروند برده شده و افرادی که ماههای ۷ و ۸ به عراق سفر کردند این ویروس را با خود به ایران آوردند.
البته یک احتمال است و باید تحقیق شود.
با توجه به اینکه بعضی افراد ساده و بی اطلاع و مغرض به دنبال این هستند که اولا نظام را محکوم و کشور را بی برنامه و کشورهای اروپایی و غربی را با برنامه و پیشرفته معرفی میکنند؟
اینها فقط اسکناس را قبول میکنند آن هم از نوع دلاریش و یورویی،تخت و دارو و ماسک و...سوسول بازیه.
هر روز تبلیغ میکردن که کشور دوست و برادر چندهزار کیت تشخیص به ما داده حالا که گندش دراومده که کیتهای چینی خودش الوده بوده میگن ما مشتریش نبودیم.اونوقت دروغای رییس جمهور فلان کشور را میشمارن.مردم خودشون خودشونا نگه داشتن.
طرح فاصله گذاری هیچ تاثیری نخواهد داشت، شک نکنید کرونا حالاحالاها تو ایران کنترل نمیشه، چون مردم رعایت نمیکنن، دولت هم انرژی و وقت و پول و... رو بیخودی هدر نده، شک نکنید بی فایده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار