بازدید 20359
استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی از دو راهی جهش تولید و سقوط تولید می‌گوید

چالش اصلی خودروسازان در سال ۹۹ چیست؟ آیا مردم در دوران پساکرونا، قدرت خرید خودرو خواهند داشت؟

امیرحسن کاکایی معتقد است: در دو سال گذشته با سیاست گذاری‌های غلط از جمله قیمت گذاری دستوری به شدت اقتصاد خودروسازان دچار مشکل شده و دو خودروساز بزرگ هم اکنون بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. در این شرایط، سیاستگذار با یک دو راهی آزادسازی قیمت خودرو یا ادامه روند قیمت گذاری دستوری رو به روست.
کد خبر: ۹۶۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶ 28 March 2020

چالش اصلی خودروسازان در سال 99 چیست؟ آیا مردم در دوران پساکرونا قدرت خرید خودرو خواهند داشت؟

چالش اصلی خودروسازان در سال 99 چیست؟ آیا مردم در دوران پساکرونا قدرت خرید خودرو خواهند داشت؟در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که با آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران، این صنعت با چالش‌های فراوانی رو به رو شد و تولیدات این صنعت با کاهش مواجه شد. همچنین در پاییز ۱۳۹۷ شورای رقابت نیز از قیمت گذاری خودرو‌ها کنار گذاشته شده و وزارت صنعت با وعده متعادل سازی قیمت خودرو‌ها پیشنهاد فروش خودرو‌ها با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار را داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر چند پیشنهاد ارائه شده توسط وزارت صنعت خواسته خود خودروسازان بود، عملا این خواسته اجرایی نشد و این بار خود وزارت صنعت بود که در غیاب شورای رقابت دست به قیمت گذاری دستوری خودرو‌ها زد؛ قیمت گذاری که به گفته فعالان صنعت خودرو، خودروسازان را با زیان‌های هنگفتی رو به رو و آن‌ها را از چاله شورای رقابت خارج کرد به چاه وزارت صنعت انداخت.

روند قیمت خودرو در نیمه نخست سال ۱۳۹۸، بسیار خوب پیش رفت و همه معتقد بودند که این ثبات قیمت به تولید و عرضه مناسب خودرو توسط خودروسازان بازمی‌گشت. با آغاز نیمه دوم سال ۱۳۹۸، اما شرایط در بازار خودرو تغییر کرد و رفته رفته قیمت خودرو افزایش یافت، به گونه‌ای که خودرو پراید در بازار قیمت‌های ۷۰ میلیون تومان را هم به خود دید!

اواخر سال گذشته با شیوع ویروس کرونا اندکی شرایط در بازار خودرو تغییر کرد و به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران به دلیل شیوع ویروس کرونا، معاملات خودرو به صفر رسید.

سال ۱۳۹۹ در حالی برای صنعت خودروسازی آغاز شده است که در سال پیش روی، خودروسازان با چالش‌های فراوانی مواجه هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به رکود در اقتصاد چین اشاره کرد؛ جایی که قطعات خودرو از جمله قطعات های­تک از آنجا برای خودروسازان تامین می‌شد و همچنین از دیگر چالش‌های صنعت خودروسازی می‌توان به توقف تولید خودرو‌هایی مانند پراید و پژو ۴۰۵، ارتقای سیستم سوخت خودرو‌ها به یورو ۵، قیمت گذاری دستوری و ... اشاره کرد. همچنین نکته مثبت در صنعت خودروسازی این است که در سال گذشته، خودروسازان به سمت تولید و داخلی سازی قطعات با فناوری بالا حرکت کرده اند.

حالا پرسش این است که در سال جاری، چشم انداز تولید خودرو با چالش ها و فرصت های موجود چگونه خواهد بود؟ آیا جهش تولید در صنعت خودروسازی رخ خواهد داد؟

چالش اصلی خودروسازان در سال 99 چیست؟ آیا مردم در دوران پساکرونا قدرت خرید خودرو خواهند داشت؟

دکتر امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد چشم انداز تولید خودرو در سال جاری گفت: در سال 1399 صنعت خودروسازی بر سر یک دو راهی جهش تولید و سقوط تولید قرار دارد.

در سال ۱۳۹۹ صنعت خودروسازی بر سر یک دو راهی جهش تولید و سقوط تولید قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته صنعتگران به خصوص شبکه تامین یعنی قطعه سازان و مجموعه سازان تلاش بسیاری برای داخلی سازی قطعات کردند و باعث شد تا تولید خودرو که به سمت صفر در حال حرکت بود، دوباره به آمار تولید سال ۱۳۹۷ بازگردد.

هم اکنون این حرکت داخلی سازی که آغاز شده است در نیمه راه به سر می‌برد و با افزایش تیراژ حتی این امکان وجود دارد که میزان تولید به سال ۱۳۹۶ و قبل‌تر نیز بازگردد. این موضوع باعث ایجاد یک جهش تولید در صنعت خودروسازی خواهد شد و این جهش تولید در شرایط تحریم صنعت خودروسازی بسیار معنا دارد و همان چیزی است که رهبر انقلاب خواهان آن هستند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: همچنین در سال جاری بناست در صنعت خودروسازی تکنولوژی‌های جدیدتری به کار گرفته شود؛ از جمله اینکه قرار است برخی خودرو‌ها از جمله پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج و خودرو‌هایی با تکنولوژی و استاندارد‌های بالاتر جایگزین آن‌ها شوند و سیستم سوخت خودرو‌ها به یورو ۵ ارتقا یابد؛ بنابراین، در سال جاری این پتانسیل وجود دارد که هم تکنولوژی ارتقا و هم تولید افزایش یابد.

کاکایی گفت: با همه چشم انداز و موارد مثبتی که برای صنعت خودروسازی در بالا عرض کردم، موارد چالشی هم بر سر راه صنعت خودروسازی در سال ۱۳۹۹ وجود دارد؛ برای نمونه در دو سال گذشته با سیاست گذاری‌های غلطی که از سوی سیاستگذار انجام شده است ـ از جمله سیاست قیمت گذاری دستوری ـ اقتصاد خودروسازان به شدت دچار مشکل شده است و دو خودروساز بزرگ هم اکنون بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

نکته مهم این است که این سیاست قیمت گذاری دستوری هنوز هم در حال اجراست و این زیان خودروسازان روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. حالا در سال ۱۳۹۹ سیاستگذار با یک دو راهی آزادسازی قیمت خودرو و یا ادامه روند قیمت گذاری دستوری رو به رو شده است.

اگر آزادسازی قیمت انجام شود قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و قیمت خودرو‌ها از قدرت خرید مردم فاصله خواهد گرفت و علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی باعث خواهد شد که دیگر خودروسازان تولیدات خود را نتوانند بفروشند و یک جا تولید متوقف خواهد شد. اگر قیمت گذاری دستوری ادامه یابد، زیان خودروسازان روز به روز بیشتر می‌شود. این چالش را باید سیاستگذاران حل کنند و یک راه درست را انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه گفت: سیاست گذار در سال جاری بر سر یک دو راهی دیگر هم قرار دارد و آن دو راهی انتخاب ارتقای تکنولوژی یا ادامه راه فعلی و عدم انتخاب ارتقای تکنولوژی. اگر ارتقا تکنولوژی انتخاب شود، علاوه بر مزایایی که این انتخاب دارد، باعث خواهد شد که ظرفیت‌های تولید کاهش یابد و تا رسیدن به ظرفیت‌های تولید فعلی زمان نیاز است و این باعث کاهش تولید خواهد شد.

اگر ارتقای تکنولوژی به منظور حفظ تولید فعلی، دنبال نشود و وضع فعلی ادامه یابد، دوباره مسائل زیست محیطی و عدم رسیدن به استاندارد‌های ۸۵ گانه پیش خواهد آمد. سیاستگذار باید در این دو راهی نیز یک راه را انتخاب کند و به نوعی این پارادوکس را حل کند.

کاکایی افزود: بنابراین سیاستگذار باید یک دوران گذاری را برای صنعت خودروسازی طراحی کند که از یک سو تولید کاهش نیابد و از سوی دیگر تکنولوژی خودرو‌ها هم افزایش یابد. به اصطلاح فوتبالی‌ها در سال ۱۳۹۹ در نیمه دوم صنعت خودروسازی که نیمه مربیان است قرار داریم. در حقیقت بازیکنان این صنعت که خودروسازان، قطعه سازان و ... هستند در نیمه اول بازی خود را انجام داده و تلاش خود را برای داخلی سازی و رشد تولید کرده اند و حالا در نیمه دوم این سیاستگذار است که باید به مثابه مربیان به گونه‌ای عمل کند که این روند بازی به خوبی پیش برود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این موضوع که با حل چالش هایی، چون قیمت گذاری دستوری و ارتقا یا عدم ارتقا تکنولوژی خودروها، تازه به اقتصاد کرونازده چین و عدم امکان واردات قطعات از این کشور خواهیم رسید، ادامه داد: موضوع واردات قطعات خودرو از چین برای سیاست گذار در حال حاضر در اولویت سوم برای حل قرار دارد. البته شنیده‌ها و خبر‌ها حکایت از آن دارد که چین به ظاهر بر موضوع کرونا فائق آمده و به سرعت اقتصادش در حال برگشت است. در حقیقت چالش واردات قطعات از چین که در دو ماه گذشته چالشی جدی برای خودروسازان بوده است، قابل حل‌تر از دو چالش قبلی است که عرض کردم.

کاکایی در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد در کل از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده و به عنوان مثال قیمت نفت سقوط کرده است، افزود: در سال جاری دولت علاوه بر این که با مشکل جدی تامین ارز مواجه خواهد بود، با فروکش کردن ماجرای کرونا با مشکل کاهش قدرت خرید مردم نیز رو به رو خواهد شد.

کاهش قدرت خرید مردم بر همه صنایع تاثیرگذار خواهد بود؛ از جمله صنعت خودروسازی. مردم توان خرید خودرو‌ها را از دست خواهند داد و دولت باید فکری نیز به حال این موضوع کاهش قدرت خرید مردم کند که می‌تواند این بر تولید خودرو نیز تاثیرگذار باشد.

به نظر در شش ماهه دوم سال جاری، اقتصاد و صنعت خودروسازی با چالش جدی رکود در بازار مواجه خواهد بود و پیش بینی می‌شود در این شرایط قیمت‌ها نزولی شود که با مواجهه با این موضوع، دولت باید روی بهره وری و افزایش قدرت خرید مردم کار کند. به عبارت بهتر، دولت باید روی این موضوع کار کند که در ماه‌های آینده چگونه می‌تواند پویایی بازار‌ها و قدرت خرید مردم را حفظ کند. چرخ اقتصاد زمانی خواهد چرخید که قدرت خرید مردم حفظ شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
نه پیشا ،نه حین، نه پسا کرونا مردم توان خرید خودرو را ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
آره واقعاً، نابود شده ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
گل گفتی, فقط دلال ها و مافیا دارد...
دلبندم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
چالش اصلی خودروسازان در سال پیشرو مثل تمام سالهای پشت سر فامیل سالاری، مدیران نالایق و غارت و چپاول تتمه جیب ملت نگونبخت است! علی برکت الله!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
بیچاره دانشجویانی که جنابعالی استادشونی،چقدر تابلو از این تابوت سازها ،حمایت کردی استاد.
خودرو بی جهت گران شده نسبت به درامد مرد م جهش فوق العاده پیدا کرده برگرده قیمتهای سابق باپول ملی ریال و درامد مردم الان خودرو با دلار پنچاه تومانی میفروشن به مردم. دلال ها بازی بازی فوق العاده کردن در بازار صنعت ورشکسته شده پیکان تولید کرده بودید بهتر بود.
قبلش هم نداشتیم بعدش هم نداریم
ما نابودشدگانیم
نه هیچ توانی کسی ندارد
فردا پراید ۴ میلیون میشه!!!!!!!
حالتان خوبه؟؟؟؟؟
بنزین چرا ارزان نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنزین در ایام کرونا ارزان نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
Abbasd
| Germany |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
نزین ارزون ماشین سواری بیشتر مسافرت بیشتر کرونا بیشتر مرگ بیشتر
خودرو سازی که خودروی بی کیفیت خود را با حمایت دولت 4لا 5لا به مردم قالب می کند آخر سر هم هزاران میلیارد ضرر می کند نگه داشتنش خیانت است
یعنی این دو شرکت اگر به یک کارگز چینی می دادید بهروری و کارایی بیشتری داشت تا این افراد پر مدعا بی سواد
یکی هست فکر چالش مردم باشه؟ خودروسازان راهشو بلدن گرون میکنن. پیش فروش میکنن و کلی راه دارند مردم هستند که راهی ندارند و مرتب سفره شون کوچیک و کوچیک تر میشه
سایپا باید تلاش خودش را برای بدست آوردن دوباره جایگاهش دو چندان بکند و نباید پراید مغلوب کرونا بشود.
آیا مردم در دوران پساکرونا قدرت خرید خودرو خواهند داشت؟:
با وجود این دولت که در مدیریت بسیار ضعیف و کاملا بی برنامه است با فشارهای اقتصادی شدید که به مردم آورده و فکر میکند (فقط فکر میکند) با ضعیف کردن پول ملی و گشترش سریع خط فقر و سیاست های اقتصادی اشتباه و حمایت همه جانبه از نظم بانکی که بانکهای کشورهای پیرو نظام سرمایه داری هم در رویا هم نمیتوان چنین بی قانونی را بر مردم روا دارند، ... خصوصی سازی را تقویت میکنم، از قدرت خرید که خبری نمیشود، اگر مجلس آینده جلو این بی برنامه گیها را نتواند بگیرد، معلوم نیست تا 1400 چه فاجعه اقتصادی رخ خواهد داد. مجلس آینده باید فکر به حال ویروس تدبیر امید بکند.
اگر این خودرو سازی نه دست کره یا ژاپن دست همین امارات فکسنی بود الان حداقل بازار خاورمیانه را گرفته بود البته نه با پراید و پرو 50 سال پیش
گرون فروشی!!!!
چرا نفت ۶۰ دلاری شده ۲۰ دلار بنزین ارزون نمیشه تا کی در حق ما ظلم میکنید خودرو داخلی بدرد هیچ نمیخوره قیمتش ۷ برابر شده

دیگه خسته شدیم خسته خسته
هر روز مرگ و نامیدی و زاری ......
خودروسازاني كه هم از توبره ميخورند هم از اخور هم از جيب مردم به دلخواه خوشان برميدارند هم از بودجه دولتي بهره ميبرند مشكل مردم بالاتر از اين حرفهاست
با رانت ها و امتیازاتی که خودروسازان دارند در هر شرایطی می تونن خودروهاشون رو بفروشن.
به جای آزادسازی قیمت خودرو باید واردات خودرو رو آزاد کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
با کدام نرخ ارز؟؟!!!!!!!!!!
زیان خودروسازی به اقتصاد مردم بیچاره و کشور کمتر از کرونا نیست ولی نمی دانم چه مافیای قوی ای دارد که هیچ کسی حریفش نمی شود.
قیمت خودروی بی کیفیت ایرانی چندین برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است. برای بررسی صحت و سقم ادعای بنده لازم نیست به کشور خارجی بروید فقط کافی است سری به مناطق آزاد داخل کشور بزنید مثل منطه آزاد اروند، کیش، ارس و ....
برادر من یه خورده از خودتون خجالت بکشید اگر برای تولید خودرو مشکل دارید و بخاطر تحریم توان تولید ندارید پس چرا پیش فروش میکنید
تا دیروز که پراید ۷ میلیون بود اعلام می کردید صنعت خودرو سازی ورشکسته شده و هر روز اعلام ضرر میکردند امروز هم که دلالان شما پراید را تو بازار آزاد به قیمت با قیمت بالای ۶۰ میلیون می فروشند باز هم طلب کار هستید
خودم قبل از عید پراید صفر خریدم و مشخص شد فروشنده کارمند شرکت سایپا بود و حداقل بالای ۲۵ نفر از دوستان و بچه محل ها و غریبه ها را هم که آمار گرفتم همه پراید خریده بودند فروشنده هاشون کارمندان سایپا بودند این کارمندان از کجا این همه پراید صفر پیدا کردند
تابناک درسایت شما و الف وصدا وسیمارو گل بگیرن بهتره همش سانسور همش مداحی همش ترس خب با این رسانه های ملجم به هیچ جا ادغام میشوند نمیرسیم ما کجا ودنیای پیشرفته آزاد کجا اوهههههههههههههههههههههههههههههههههه
درایران خودی ها با اولین عطسه تست میشوند وبیمارستان مخصوص اما جماعت شاخ شکسته بدلیل عارضه حاد تنفسی آهکی میشوند
سرور گرامی جناب دکتر کاکایی در اقتصاد ایران اقتصاد خودرو شبیه اقتصاد نان شده است یعنی هر سال گندم و هزینه تولید گران می شود اما نان گران نمی شود پس مابه التفاوت را دولت با چاپ پول بی پشتوانه و ایجاد تورم از جیب کل مردم پرداخت می کند .خودروسازان ورشکسته ظاهری اند اما در مسیر همین سیاست دولت حرکت می کنند در انتهای امسال هم من قطعه ساز کل مطالباتم را با سررسید ۴ ماهه از قبال پول های چاپی دولت و نه درامد نداشته خودروسازان مانند سالهای قبل دریافت کردم چون اگر ندهند قطعه ای در کار نخواهد بود و بدون قطعه خودرویی در کار نخواهد بود بحث اشتغال این صنعت فرعی است اصلش آن است که در غیاب دلارهای نفتی مردم نمی توانند سوار خر و قاطر شوند پس باید با همین خودروهای قدیمی که از نظر عوام گران است اما اگر قیمتشان را به دلار تبدیل کنیم ،با این پول در غرب به شما دوچرخه خوب هم نمی دهند چون یک دوچرخه مسابقه ای متوسط ۸۰۰۰ دلار است،بسازند و شکر خدا کنند که در کوبا و کره شمالی نیستند که در شهر مردم با گاری تردد می کنند.البته بگزریم از جماعت سر خوشی که در این اوضاع دنبال خودروی وارداتی و لکسوس سوار شدن با حقوق ۳ میلیون تومانی هستند که آرزو بر جوانان عیب نیست ان شاالله در آینده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
این آقای کاکائی و بعضی از قطعه سازان در عالم هپروت سیر میکنند . با این وضعیت کیفی خودرو و قیمت های نجومی آن هنوز فکر میکنند که یکی از خودروسازان آمریکایی و ژاپنی هستند . اگر به حرفهایشان دقت کنید فکر میکنند که صنعت خودرو ایران یکی از تاثیرگذارترین ها در دنیاست که می تواند خریداران و دیگر صنایع را خط و فرمان بدهد . خیر ! اشتباه میکنید ، اگر از صبح فردا کل خودرو سازی و صنایع وابسته ( که بیشتر دلال و واردکننده هستند ) تعطیل شود هیچ اتفاقی در کشور و دنیا نمی افتد . اینها خودشان بهتر از همه این را می دانند . مقایسه قیمت با ارز آزاد و های و هوی اضافی همه ش فرار به جلو وترس از تعطیل شدنشان هست .
جالب اینجاست که ادعای تولید خودرو و قطعه در داخل دارند و در بحث قیمت گذاری با دلار آزاد و قیمت حداکثر کشورهای دیگر را مقیاس قرار می دهند . اگر ارز آزاد معیار هست پس خودرو داخلی را با خارجی های باکیفیت تر مقایسه کنید .
خلاصه این کودک ننر خودروساز بجز هزینه و دردسر چیزی برای کشور نداشته و ندارد . واقعیتی تلخ که باید بپذیرید .
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
اتفاقا هرچی میکشیم از مثلا صنعتگران امثال شما هست که از پشت ماشین تراش با زد وبند رفتید نشستید پشت میز قطعه سازی!
ادعا در حد بنز دارید اما توان تولید آفتابه رو هم ندارید! قطعه درجه ۳از چین وارد میکنید با تعویض بسته بندی به اسم قطعه تولید داخل به مردم می اندازید و همیشه طلبکار هستید! اما در نهایت تفکرتون همون کارگر تراشکاری هست!
رضا
| Germany |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
عزیز نازنین ناشناس مگر قرار است خودروسازی ما کاری در جهان بکند؟ما چه چیزمان جهانی است که خودروسازی مان جهانی باشد؟اما در این وضع کشور بخواهی یا نخواهی اول و آخر هستند کسانی که دنبال وصل کردن قلاب خودشان به محصولات خروجی آنها هستند
همین امشب در این دو تا کارخونه فرقون سازی را ببندیم به نفع مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
های و هوی این آقای کاکوئی و همکارانشان که اتفاقا حقوق بگیر این دو خودروساز هم هستند بخاطر ترس از تعطیلی و درآمد سرشار دلالی هست وگرنه میزان تلفات خودروسازی ایران از کرونا هم بیشتر هست .
جناب کاکایی با این احتمالات که شما فرمودید دلیل این همه پیش فروش خودرو سازها چیه دم خروس رو‌قبول کنیم یا قسم حضرت عباس رو.
خودرو ساز ها اعلام میکنن زیانده هستن ولی به عنوان نمونه خودروسازی سایپا اخیرا تنها شرکت کننده و برنده مزایده شرکت های زیرمجموعه گروه پارس خودرو بودهاگر زیان ده هستن پس چرا یه مجموعه زیان ده دیگه رو تملک میکنه شاید زیان ده نیستن و این ننه من غریبم بازی ها رو در میارن که از منابع ارزان دولت و بیت المال جهت انتفاع خودشون استفاده کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
اینها با هیچ مبلغی سیر نمی شوند و همیشه از کمبود درآمد و امکانات ناله میکنند . چون به درآمد راحت و سفره رایگان بیت المال عادت کرده اند . هیچ کدام (دقت کنید هیچ کدام) از این خودرو سازها کلمه ای از ریز هزینه ها و رانت های دریافتی شان حرفی نمی زنند .ریخت و پاش ها و حیف و میل های مدیران و مشاورانی مثل آقای کاکائی در هیچ مصاحبه ای عنوان نمی شود . فقط هدفشان کسب درآمد هست آنهم به هر بهانه و هزینه ای .
تارقابت سالم نباشه و انحصار باشه ، اميدي به اين خودروسازان نيست
این چه صنعتیه و این چه مدیریت خودروییه که نه تولید کننده راضیه نه مصرف کننده!!! گره کار فقط و فقط به دست خود مردمه که چن وقت نخرن و گول وام خودرو رو هم نخورن!
بندگان خدا دلال ها و مافیاشون دیگه قدرت خرید ندارن باید اصلاح کنند یه وقت متضرر نشند خدا نکرده... خون ملتو شیشه کردن....
قبلا هم گفتم ! این خودرو سازی الکیتونو که فقط باهاش مردم را میچاپید و هر سال هم ضرر مالی میده و کشته های بسیار را جمع کنید و آفتابه سازی بجاش راه بیندازید ! انشاالله همشون ورشکسته که هستند , با خاک نابود بشوند
وقتی برای طراحی صندوق 206 و ارائه یک نقشه ساخت در 15 سال پیش 12 میلیارد هزینه میشه نتیجه اش میشه زیان انباشته بخورید البته اگه از گلویتان پایین رفت.
انقدر نگید تحریمهای ظالمانه، تحریمها برای ما نعمتند و اونها هم انقدر تحریم بدن تا.....
تنها چالش لگن سازان وطنی اینه که چطور و به چه بهانه‌ای قیمت لگن رو بالا ببرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
دقیقا . دقت کردین اصلا حرفی از کاهش هزینه یا شفاف سازی هزینه ها نمی زنند .یا بالا بردن راندمان تولید ؟ فقط و فقط یک جمله که :خودرو باید آزاد و گران شود . همین
دلالان کرونا بگیرن . شاید بشه خرید .
به نظر من بهتر است قوانینی را تصویب کنند تا هرشخصی سالی یکبار یا ۲ سال یکبار بتواند خودرو معامله کند و مالیات هنگفتی بدهد تا دیگر مردم دست از سر دلالی خودرو بردارند.اکثر آگهی های خودرو در وبسایت ها عکس هایشان در پارکینگ آپارتمان هست!! خوب این شخص که خودرو را احتیاج نداشته برای چه خریده؟ به نظر من خیلی از خرید و فروش های خودرو کلا کاذب است.
خودتون بلدید چطوری مردم را بیچاره کنید هم گرون میکنید هم کاری میکنید مجبور بشند بخرند پس بی خودی مظلوم نمایی نکنید شما کار خودتونو میکنید
از ورشکستگی کامل خودروسازان داخلی استقبال می کنیم.
دوباره مظلوم نمایی این دو تا فرغون ساز شروع شد!
قیمت رو کاملا آزاد کنید اما به یک شرط و اون هم آزاد سازی واردات اتوموبیل نو و کار کرده با حداکثر گمرکی ۲۰ درصد هست، نه این که قیمت فرغون داخلی رو آزاد کنید واردات هم ممنوع باشه!
اون وقت ببینم این دو تا آشغال مونتاژ کن چپد هفته دوام میاران!
تا امثال این آقا بفهمن اساسا چیزی به اسم خودروساز در ایران وجود خارجی نداره! یک مشت زالو هر آشغالی برسن مونتاژ میکنن مردم بدبخت هم باید بخرن.
آیا لازم است خودروسازان تولید خود را از فروردین شروع کنند و قریب ۵۰۰ هرار نیروی کار را درگیرویروس کرونا کنند
ایا خودرو جزو اقلام گروه یک است؟
یادتون میاد هی تیتر میزدید بازار خودرو سکته مغری کرد بازار خودرو در سراشیبی قیمت بازار خودرو بی مشتری کم رمق از نفس افتاده حالا برید قیمتها را ببینید به خدا همه اونهایی که میگفتن نمیخریم با شتاب میرن برای خرید
ایران یعنی مهد تولید نقدینگی و پول و شبه پول .
هرگز به کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم باور نداشته باشید .
همچنان نیمی از ایران درگیر مستقیم و یا غیر مستقیم با کشاورزی هستند . تولید غذای ایران = 100 میلیارد دلار . بسیار بیشتر از پول نفت .
سال اینده کشاورزی به امید خدا عالی تر از همیشه خواهد بود .
همه چیز هم نفت نیست . اوضاع بهتر خواهد شد . منفی بافها هم همیشه بهانه ای خواهند یافت . اما در کل ایران مقاوم تر شده است و گلیم خود را از اب خواهد کشید .
جناب آقابی کاکایی قیمت گزاری دستوری دولت اشتباه نیست. اشتباه دولت کمک همه جانبه به دو خودروساز ورشکسته و ممانعت از واردات خدرو با کیفیت به کشوره که باعث شده از این صنعت ورشکسته دفاع کنید. اگه واقا میخواین قیمت خودرو دستوری نباشه مثل بقیه کشورها واردات خودرو با کیفیت رو با تعرفه پایین آزاد کنید و تولیدات خودتون رو با هر قیمتی که دوست داشتید بدین تو بازار.
اگه پراید 100میلیون بشه بازم این مردم خریدارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه پراید 100میلیون بشه بازم این مردم خریدارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.......صنعت خودرو چالش ندارد مردم با وجود مافیای خودرو ورانت و انحصاروعرضه قطره چکانی واز ما بهتران و امثال داداشا و اقا زاده ها و دختر خانما و داماداو از ما بهتران و..... چالش دارند خداوند متعال ترحم نماید.
اگه مردم نخرن گرون نمیشه ولی بدبختی ما اینه یه چیز گرون بشه زیادتر دنبالشو می گردیم بابا همش مردم هستن بازار اینجوری شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی